Gå til innhold
Fiskersiden

Øyvind_Olsen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er har nylig flytt til Ålesund by for å studere på skolen, tidligere har jeg bodd i Kongsvinger (på Østlandet). Der har jeg vært spesielt interessert i gjeddefiske, av en eller annen grunn så har instillingen min alltid vært slik at jeg vil prøve å få størst mulig fisk. Jeg kommer rett i fra førstegangstjenesten som jeg har tjent i Bodø, der oppe så måtte jeg selvfølgelig prøve fisket, selvom jeg er uerfaren i havfisket. Jeg fikk noen tips av en lokal, reiste ut med båt som jeg fikk låne av forsvarets velferdstjeneste og prøvde. De par-tre første dagene fikk jeg utrolig mye sei/torsk/hyse og lyr. Jeg syntes ikke det var noe størrelse på fisken så jeg reiste og besøkte en fiskebutikk for flere tips. Da endte jeg opp med og handle fullt fiskesett med b.l.a. halibut lodd/kroker. Dagen etter, så fisket jeg først etter agnet, som ble sei. Jeg festet en hel sei på halibut krokene og senket den til bunn, under en halvtime etter dette fikk jeg se min første kveite, utrolig nok, den fulgte etter kroken under innsveivning helt opp til båten, for og så ta agnet da jeg stoppet og sveive. For et adrenalinkick! Kveita rundet ca 7kg.

Etter den første kveita var landet i båten så skiftet jeg ikke utstyr, kun hvis jeg gikk tom for agn. Jeg fisket på dybder på mellom 10 og 20 meter. Et par timer senere under en ny innsveivning for å se om det hadde festet seg noe tang/tare på utstyret så fulgte enda en kveite etter, som glupsk slukte agnet og reiste rett til bunn! Denne var større, adrenalinet pumpet like mye som forje kveite, etter en liten kamp så ga den seg og jeg fikk landet den. Denna veide ca 10kg

Men nå, bare en halvtime etter 10kilo'sn så banket det noe voldsomt i stikka, denne gang nær bunnen. Jeg motnappet og kjente ingen form for vibrasjoner, jeg var sikker på at jeg hadde festet meg i bunnen. Bare et par sekunder etterpå så begynner lina og bare fly ut av snella, jeg satte bremsen på fullt og det bare fortsatte, monsteret dro 16fot's båten 10 talls av meter langs kystlinjen. Det var en heftig kamp som varte i underkant av 10minutter, da jeg fikk den opp til båten, fikk jeg synet av en enorm fisk, aldri sett maken! Jeg sto og sa til meg selv "det er bare en fisk, det er bare en fisk" før jeg prøvde å få den opp i båten med bare nevene, jeg hadde jo selvfølgelig ikke med noen form for klepp. Men jeg fikk et godt tak rundt den, og lente meg bare bakover i båten og kveiten med. Det føltes ut som om hjertet skulle eksplodere, jeg trur jeg aldri har hatt så tydelig puls noen gang tidligere. Kveiten veide 29kg FOR ET EKSTREMT ARTIG FISKE!

Altså det jeg prøver å få frem, er at jeg er helt bitt av basillen når det kommer til havfiske/kveitefiske etter denne episoden i Bodø.

Jeg har kjøpt meg en 14fots båt med en 30hk johnsen bare for å få fisket her i Ålesund, så jeg er litt nysjerrig, ettersom jeg kommer hit med veldig liten erfaring og ingen aning om hvor kveiten befinner seg. Hvor kan jeg treffe på flatfisken, og hvordan får jeg den på kroken? Tips og triks? Har vært ute og fisket fire fem ganger allerede, da har jeg prøvd meg på de fleste arter som finnes her, har fått et par makrell, noen sei, noen torsk og en liten uer. Seien jeg har fått har jeg brukt som agn, men eneste lykken jeg har hadde med det var at jeg fikk en torsk på rundt 4-5kg.

Båten min ligger forresten i Gåseidvikhavna, så fiskeplassene bør ikke ligge så mye lenger ut enn fliseneset, var der og prøvde lykken i går. Det var der jeg fikk uer'n.

Jeg skal se om jeg får lastet opp bilder av fisketuren i Bodø (stolt)

Takker for alle svar!

Mvh Øyvind Olsen

Her er bildene i et lite slideshow http://img196.images...d=img0542bz.jpg

Jeg fikk ikke til å laste opp store bilder inne på forumet.

Endret av Øyvind_Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Jeg bor på Sula rett over fjorden for Ålesund..Jeg driver å brøver meg på kveite på Søre Sunnmøre.

Der har jeg funnet en god del sandbunn..har hytte der ute og båt der ute så jeg benytter en hver anledning til å prøve meg.

Skal dit i morgen og fiske der ute til søndag. Vet du om gode butikker i ålesund du kjøper kroker e.t.c på??

Mvh

Bendik Havnegjerde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Jeg bor på Sula rett over fjorden for Ålesund..Jeg driver å brøver meg på kveite på Søre Sunnmøre.

Der har jeg funnet en god del sandbunn..har hytte der ute og båt der ute så jeg benytter en hver anledning til å prøve meg.

Skal dit i morgen og fiske der ute til søndag. Vet du om gode butikker i ålesund du kjøper kroker e.t.c på??

Mvh

Bendik Havnegjerde

Jeg er som sagt nyinnflytt, men noe av det første jeg gjorde var og bli kjent med hvor jeg kunne få tak i fiskeutstyr. Dem har jo fiskeutstyr på både biltema/coop obs og intersport her, men dette er jo utstyr av mindre bra kvalitet. Butikken jeg har å anbefale må være Båt & Motorsport, Breivika Industrivei 47, dem har også veldig hyggelig betjening :) Link: http://www.baathuset.no/

Mvh Øyvind Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja de første plassene du nevnte viste jeg om..men baathuset forsvant plutselig men de kun flytta på seg og omstrukturert litt ser jeg :) takker for tipset :) får ta meg en tur innom der i morgen før jeg legger utover :)

God helg :)

Mvh

Bendik

Lykke til;) Du får holde meg oppdatert om du skulle finne noen, vil gjerne se bilder:) Skal prøve lykken i helga selv, men finner sikkert ingen :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkomen til byen og forumet!

Båthuset er bra, men vil heller dra hit for å kjøpe kroker etc: http://webshop.dyrkornfritid.no/

Selge i løsvekt både kroker og svivler, beregnet for linefiske. Føler at båthuset har en tendens til å legge på prisen..

Har ikke båt selv, så har ikke blitt så mye fiske. Men var med en i klassen, som har snekke, og fisket storsei. Låg i storfjorden, bunnen var fra 300-400 m, men seien beit på 50 m.

Har snakket med en som fisket etter kveiter og han hadde fått et par uttafør alnes/giske området. Litt langt å dra med en så liten båt ;)

Ellers har du kveiteskjeret utenfor Langevåg, men det er et gammelt namn. Det var kveiter der før, men en og annen må vel vere der enda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I juni ble det tatt mange kveiter, men små. Men en kar kjørte en stor! Alle langt ut på grunnflakene, spør på Dyrkorn! De har en kveitefiskende selger! Så har du havfiskeklubb i Ålesund som kan få deg ut på plassene!!!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkomen til byen og forumet!

Båthuset er bra, men vil heller dra hit for å kjøpe kroker etc: http://webshop.dyrkornfritid.no/

Selge i løsvekt både kroker og svivler, beregnet for linefiske. Føler at båthuset har en tendens til å legge på prisen..

Har ikke båt selv, så har ikke blitt så mye fiske. Men var med en i klassen, som har snekke, og fisket storsei. Låg i storfjorden, bunnen var fra 300-400 m, men seien beit på 50 m.

Har snakket med en som fisket etter kveiter og han hadde fått et par uttafør alnes/giske området. Litt langt å dra med en så liten båt ;)

Ellers har du kveiteskjeret utenfor Langevåg, men det er et gammelt namn. Det var kveiter der før, men en og annen må vel vere der enda? :)

Takk for svar! :) Ja, giske/alnes blir litt langt med den lille jolla mi. Men kveiteskjæret er vel kanskje å undersøke, er litt usikker på avstand og hvor det ligger, men det skal jeg nå da klare å google. Hørte forresten at det skulle være bra og fiske utenfor storholmen, var og prøvde i 6-8 timer der i dag, uten noen form for lykke. Endte opp med et par-tre makrell, par torsk og en liten sei. Jeg bruker forresten tre forskjellige ting når jeg fisker, det er en standard harpe med gummijigger i forskjellige farger, en vanlig ferskvans kastestang, også har jeg en havfiskestang som jeg rigger opp med en magic minnow halibut etter jeg har fisket agnet. Men jeg treffer desverre ikke på noen større fisk :(

Mvh Øyvind Olsen

I juni ble det tatt mange kveiter, men små. Men en kar kjørte en stor! Alle langt ut på grunnflakene, spør på Dyrkorn! De har en kveitefiskende selger! Så har du havfiskeklubb i Ålesund som kan få deg ut på plassene!!!

Jeg har ikke veldig mye tid til å disponere i ukedagene/helgene ettersom jeg går på høgskolen, så jeg er avhengig av å kunne reise til de eventuelle fiskeplassene da det passer meg, Men absolutt et godt tips, jeg kan i værtfall ta turen innom Dyrkorn og se om jeg får tak i kveitefiskeren. Er forresten linefiske kanskje noe å anbefale ? Ettersom jeg nesten ikke får noe fisk, sammenlagt med tiden jeg fisker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er kveiteskjer: http://kart.gulesider.no/m/av4Jf

Hører egentli ikke så ofte om storfangst fra området, eneste er vel havålen som ble tatt fra land.

Til påsketider kommer torsken inn, og da kan det fort bli noen store :)

Her er link til havfiskeklubben: http://breiflabb.net/index.html

Meldte meg inn i februar, men det ble aldri noen turer e.l. så har vel egentli gjitt opp hele greia :/

Thomas tror jeg han heter han på dyrkorn.

Er det nautikk du studerer? Har bøker om du trenger å kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er kveiteskjer: http://kart.gulesider.no/m/av4Jf

Hører egentli ikke så ofte om storfangst fra området, eneste er vel havålen som ble tatt fra land.

Til påsketider kommer torsken inn, og da kan det fort bli noen store :)

Her er link til havfiskeklubben: http://breiflabb.net/index.html

Meldte meg inn i februar, men det ble aldri noen turer e.l. så har vel egentli gjitt opp hele greia :/

Thomas tror jeg han heter han på dyrkorn.

Er det nautikk du studerer? Har bøker om du trenger å kjøpe :)

Så egentlig så er ikke Ålesund en veldig god fiskeplass? Savner fisket i Bodø, det var bare helt sinnsykt, man kunne ikke slippe snøret i bånn uten og få napp på vei ned, fisket man med sei strimler og litt større kroker så fikk det synke til bunnen, men da tok det ikke lang tid før stortorsken/kveita satt på kroken!

Jeg går automasjon y-veien, har de fleste bøkene jeg trenger for første året, bortsett fra oppgaveboka til matematikk A :) Men jeg må se og få kjøpt meg en texas t1-89 for det er visst den kalkulatoren læreren kan, det er synd, for jeg har to stk gode casio kalkulatorer til nesten 2k begge to :P Irriterende å måtte skaffe ny, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye her, så kan egentli ikke uttale meg så veldig..En i klassen setter garn, men er ikke mye å skryte av nei..

Om du trenger kalkulator hjelp så er Edvin Tangen mannen å snakke med. Klassen vår var delt mellom casio og texas, dog nok med texas ti-82/83 på vårt nivå, men han hadde program og kunne det meste på begge merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye her, så kan egentli ikke uttale meg så veldig..En i klassen setter garn, men er ikke mye å skryte av nei..

Om du trenger kalkulator hjelp så er Edvin Tangen mannen å snakke med. Klassen vår var delt mellom casio og texas, dog nok med texas ti-82/83 på vårt nivå, men han hadde program og kunne det meste på begge merker.

Okei :) Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig så er ikke Ålesund en veldig god fiskeplass? Savner fisket i Bodø, det var bare helt sinnsykt, man kunne ikke slippe snøret i bånn uten og få napp på vei ned, fisket man med sei strimler og litt større kroker så fikk det synke til bunnen, men da tok det ikke lang tid før stortorsken/kveita satt på kroken!

Å savne Bodø pga fiskemuligheter når du bor i Ålesund gir svært lite mening , du har da langt flere gode fiskemuligheter og en mye større artsrikdom på Sunnmøre. Men jeg kan jo forstå at du savner å bare kunne slippe seistrimler til bunns og få kveite etter kort tid, hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet det, men tror det skal bli tungt med ei kveitesatsing innaskjærs rundt ålesund. Men hvis du kommer deg utaskjærs i en større båt, skulle det ikke være umulig å komme i kontakt med kveite ute rundt de ytterste øyene (harøya, sandøya, ona). Der ute er det mange fine grundtområder som kan minne om topografien i nord. Både mengden og størrelsen på kveitene er nok av mer beskjeden kaliber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg til vinteren og torskefisket ;)

Ellers er det sei i fjorden nå.

Mye mellom 4 og ca 8.

Pleier å fiske midtfjords, men får all fisk mellom ca 80 og 30 m.

Ellers kan du snakke med Thomas på Dyrkorn.

Meget trivelig og kunnskapsrik kar.

Mvh

Lars-Ivar

Campelen på Bryggen

I hvilken fjord er det sei? Og hva slags størrelse er det snakk om?

Har fisket i storfjorden 2-3 ganger i uken nå i flere uker. Idag ble det 1 småsei, bedring iforhold til gangene før, sier vell sitt.

Eneste det er fult av er nise, overalt!

Bunnfisket etter lange derimot går mye bedre. Fikk idag 3 langer på 5kg+.

Fisker mest rundt Gaustneset, valleskjære og andre strøk i indre/midtre storfjorden.

Kom med tips etter seifisket! Har til gode å lure på en sei over 1kg iår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en del kveitehistorier fra området rundt storholmen og kveiteskjeret i langevågen...men har ikke snakket med noen her på Sula om dette området på mange år. Men har sett dykkebilder derfra med bilder av en fin rødspette det var ikke særlig gamle bilder så det slenger nok en og annen flatfisk der enda om ikke storkveita så kanskje litt mindre, hvem vet. Skal flytte båten fra hytta og hit til høsten så jeg prøver meg nok litt der før jeg tar båten på land.

Mvh

Bendik

Hva tror dere ekspertene om dette? dybder e.t.c?

http://kart.gulesider.no/m/aZBO9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

rundt Høstein på godøya, hvis du fisker ca 100 meter utafor fyret kan du få all slags fisk, vi har fått rødspette, stor torsk, stor steinbit, hyse og selvfølgelig kveite! men her på høgstein digger kveita sild, så hvis du drar inn på brødr. sperre på ellingsøya og bruker et par hundrigser får du en 20 kg kartong med sild og de er konge agn, men rundt det området er det mye strøm, så hvis du bare drifter med agn langs bunnen så får du kveite + andre arter innkludert smålange (glemte å nevne lange i stad) men du er en bra plass, det er tatt KVEITE PÅ 46 KG der!!!! en ekstremt bra plass for hyseliner også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 5 years later...
Den 25.8.2011 at 22.44, havnegjerde skrev:

Fantastisk! Jeg bor på Sula rett over fjorden for Ålesund..Jeg driver å brøver meg på kveite på Søre Sunnmøre.

Der har jeg funnet en god del sandbunn..har hytte der ute og båt der ute så jeg benytter en hver anledning til å prøve meg.

Skal dit i morgen og fiske der ute til søndag. Vet du om gode butikker i ålesund du kjøper kroker e.t.c på??

Mvh

Bendik Havnegjerde

Har du haft held me kveite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.