Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på den perfekte stang...


yosh
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Som topicen sier, jakten på den perfekte stang.

I vinter kjøpte jeg meg ei Mustad Team Series haspelstang 12 fot 7-28 gram, som var tiltenkt lett lett/medium laksefiske i Surna for å bruke til wobblerfiske og lett slukfiske på lita elv. Jeg rakk å bruke denne stanga i ca 14 dager før den desverre kapitulerte. Øverste delen knakk i 4 biter ved utkasting. Nå er det jo kjent sak at disse stengene var laget i veldig sprø karbon, og hadde veldig lett for å knekke på dette viset.

Desverre, får man si. For maken til stang har jeg aldri vært borti. Den lettheten, spensten, følsomheten og snerten som var i disse stengene, var helt rå. Og i tillegg med en såpass sterk rygg til å være en så lettklassifisert stang.

Siden da, har jakten på en erstatter vært i gang. Stanga ble sendt inn,og jeg fikk ei helt ok erstatter for stanga. Ei Fenwick Silverwings 12,6 fot, 5-35 gram, som bare til dels har innfridd. den har lettheten og en liten del av snerten som mustadstanga, men vi er desverre ikke i mål.

Har kjent på og testet flere stenger også, Ron Thompson Salmonstick, Kinetic Goodspeed, Lawson Norwegian, Berkley Lightning Shock, Milo Green Spirit, forå nevne noen. Men har fortsatt ikke funnet noe som matcher.

Derfor er jeg nå nødt til å spørre dere om det er noen som har noen gode forslag. Mustad-stanga får man ikke tak i lenger, så må finne noe annet.

Kriteriene mine er: Mellom 12 og 13 fot, 3-delt, så lett som mulig, (bør ikke noe særlig over 250-260 gram), må ha medium til rask aksjon, vektklasse opp til 40-45 gram og helst med fuji/sic ringer ( har dårlig erfaring med metall-ringer som det blir spor i og bråker mer i)

Foreløpig, har jeg kun funnet ei stang som kan være aktuellt å teste, Lawson Atlantic Salmon 12 fot opp til 40 gram. Denne skal visst ha rask aksjon og veie 250 gram.

Men vil spørre dere etter tips først, før jeg eventuellt kjøper inn noe. Blir litt vel dyrt å kjøpe inn masse stenger som man kanskje ikke blir fornøyd med, og ikke kommer til å bruke.

Skjønner at dette kan være en vanskelig oppgave, men det er verdt et forsøk.

:shifty:

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Shimano Speedmaster AX Spinning 11` skulle kanskje dekka kravet ditt, bortsett fra lengda og at den er todelt. :mp3:

Har tittet litt på Shimano sine stenger ja, men som du skriver selv, 2-delt og kortere. Og det har jeg ikke noe lyst på.

Synd dem ikke har 12 og 13 fot i vektklassen 14-40 gram.

prøv en Berkley series one skeletor!

Fant denne i samme lengde og vektklasse ja. Noe å sjekke opp. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skulle til å komme med anbefalingene som Challenger kommer med. Sjekk ut Loomis sitt utvalg av stenger. Fluestenger er vel kanskje det de er dårligst på ;-) !!!!

Her skal det være mulig å finne noe for enhver smak. Spennnende finnish på en god del varianter også.

Mesteparten av sortimentet er ikke tilgjengelig i Norge, men sjekk ut utvalget på Loomis sine egne sider og sjek så med amerikanske nettsteder eller ebay osv når du har funnet en variant du har tro på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Som topicen sier, jakten på den perfekte stang.

I vinter kjøpte jeg meg ei Mustad Team Series haspelstang 12,6 fot 7-28 gram, som var tiltenkt lett lett/medium laksefiske i Surna for å bruke til wobblerfiske og lett slukfiske på lita elv. Jeg rakk å bruke denne stanga i ca 14 dager før den desverre kapitulerte. Øverste delen knakk i 4 biter ved utkasting. Nå er det jo kjent sak at disse stengene var laget i veldig sprø karbon, og hadde veldig lett for å knekke på dette viset.

Desverre, får man si. For maken til stang har jeg aldri vært borti. Den lettheten, spensten, følsomheten og snerten som var i disse stengene, var helt rå. Og i tillegg med en såpass sterk rygg til å være en så lettklassifisert stang.

Siden da, har jakten på en erstatter vært i gang. Stanga ble sendt inn,og jeg fikk ei helt ok erstatter for stanga. Ei Fenwick Silverwings 12,6 fot, 5-35 gram, som bare til dels har innfridd. den har lettheten og en liten del av snerten som mustadstanga, men vi er desverre ikke i mål.

Har kjent på og testet flere stenger også, Ron Thompson Salmonstick, Kinetic Goodspeed, Lawson Norwegian, Berkley Lightning Shock, Milo Green Spirit, forå nevne noen. Men har fortsatt ikke funnet noe som matcher.

Derfor er jeg nå nødt til å spørre dere om det er noen som har noen gode forslag. Mustad-stanga får man ikke tak i lenger, så må finne noe annet.

Kriteriene mine er: Mellom 12 og 13 fot, 3-delt, så lett som mulig, (bør ikke noe særlig over 250-260 gram), må ha medium til rask aksjon, vektklasse opp til 40-45 gram og helst med fuji/sic ringer ( har dårlig erfaring med metall-ringer som det blir spor i og bråker mer i)

Foreløpig, har jeg kun funnet ei stang som kan være aktuellt å teste, Lawson Atlantic Salmon 12 fot opp til 40 gram. Denne skal visst ha rask aksjon og veie 250 gram.

Men vil spørre dere etter tips først, før jeg eventuellt kjøper inn noe. Blir litt vel dyrt å kjøpe inn masse stenger som man kanskje ikke blir fornøyd med, og ikke kommer til å bruke.

Skjønner at dette kan være en vanskelig oppgave, men det er verdt et forsøk.

:shifty:

Gå inn på Ebay.com og se på denne:110756190414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøsses.......Loomis?!?

Kjenner ikke til at G.Loomis noen gang har produsert stenger som har i nærhet av den lengde/deling/aksjon som OP etterspør.

Har selv vært på jakt etter bortimot tilsvarende stang og endt opp uten noe fullgodt resultat.

Tror du er nødt til å inngå noen kompromisser i ditt valg,

Ble til at jeg kjøpte Shimano Aspire CX 330MH 14-40gr.

2-delt og dermed ikke spesiellt transportvennlig, men ei drøm av ei stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, folkens. Leter stadig, men har ikke tenkt på Loomis før. Skal sjekkes.

Er det noen her som har testet Atlantic Salmon-stengene til Lawson da?

Som nevnt tidligere, så er dette ei stang jeg har tittet på, men ikke kjent på enda. 12 fot opp til 40 gram, 3-delt, veier 250 gram, 46 tonns carbon, rask aksjon i følge selger jeg har snakket med, men er kjipt å kjøpe ei stang uprøvd til over 2 laken, for så å kanskje bli misfornøyd (har liksom gjort den bommerten et par ganger nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei :)

Jakten på den perfekte stanga er en evig jakt har jeg fått erfare ;)

Mine erfaringer på nevnte stenger / Berkley Sceltor - etter min mening ei flott stang med i overkant stiv blir liksom ikke den siste snerten med lette sluker / Shimano Speedmaster er nok et bedre valg på tross at jeg opplever min som litt slaskete i toppen.

Men skulle jeg få mitt ønske oppfylt av Shimano :) Hadde det produsert opp Shimano Fireblood 12 fot action 1/1 å tredelt , for de som har prøvd 270 Fireblood er nok enige ;)

Blir det produksjon av ei slik kjøper jeg lett 2 stk .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Støtter den siste der ja. Shimano kunne gjerne ha laget noen av stengene sine i 12-13 fot. 14-40 gram og 3-delt, da hadde det nok gått ann for meg å finne meg ei ny stang også. :)

HAr kanskje fått snusen i ei brukt Mustad-stang nå... så krysser fingra for at det går veien. Tar gjerne imot tips om flere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg ei Milo green spirit 12 fot / 8 - 30 gram i dag :) Håper jeg ikke blir skuffa ;)

Gutta på Vilmarksbutikken Jessheim skryter uhemma av denne, å den var greit prisa kr 1799." Kjente også litt på ei Antares 330 og ei Speedmaster 300 stang, men disse blei liksom litt kjepper i forhold :)

Men time Willy show, lørdag skal stanga til pers ,,,,, det er meldt 10 pluss å sol så da skal det fiskes ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mange gode stenger som er nevnt her men syntes kanskje vektklassifiseringen varierer vel mye. Mustadstangen som innleder tråden var vel opp til 28 gram ,uten at det nødvendigvis betyr allverden.

Har ikke vært borti denne stangen selv ,men den hørtes jo fantastisk ut . Til mitt lettere fiske(primært utenom laksesesongen,som varer lengre hvert år ) har jeg brukt endel av Guideline sine lpx modeller og har vært svært fornøyd med disse.

Kjappe progressive stenger med god rygg .Kan anbefales. Shimano hadde en modell på 13 fot ,Beastmaster float tror jeg den het,som var 3 -delt og klassifisert opp til 30 gram.

De siste årene har jeg brukt Greys Seatrout 13 fot ,klassifisert 5-22 gram . En drøm av en stang ,kjapp aksjon ,svært følsom topp og bra rygg.Tok en sei på 7 kilo på denne i fjor under sjøørretfiske og stangen gjorde jobben .

Har også fått laks i samme vektklasse på Greysen så den har fått kjørt seg skikkelig ,og bestått med glans. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo Green Spirit 12 fot 8-30 gram " helt fantastisk stang " var litt i tvil da jeg skulle kjøpe den, stod mellom den og ei Daiwa 13 fot .... Men Milo kan trygt anbefales. Hadden den med på lørdag, tok med ei Fenwick Quadrant 10 foter med samme slukvekt sånn i tilfelle ;) Men var ute i dag også, da lå fenwicken igjen i bilen :) Fiska stort sett med viking Herring 10 grams sluk i hele dag, å stanga ga tilsvar med utrolig lange presise kast på tross av slukvekta ;)

Så nå lykkelig eier av totalt 28 stenger med søkke å snøre :) Gleder med også til å prøve en annen Milo stang jeg kjøpte i fjor høst Milo hynos HA 8 fot 3-12 gram / 2 sec :) mulig jeg tar den med ut neste helg å gjør et par kast i sjøen med den for å se hvordan den oppfører seg " forøvrig ei gjenomført ørretstang med FUJI snellefeste og ubehandlet stangemne for å gi mer spenst " er vist helt spesielle surringer på stangringer også.

Har forøvrig også hørt mye bra om guideline sine LPX stenger, har en slik 9 foter 3-15 gram " blir liksom ikke helt tilpass med den :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline kommer med LPXe V2 i år.

Alle stengene er 4-delte untatt 13" som er 3-delt.

Hadde vært artig med tilbakemeldinger på denne serien.

http://www.guideline.no/GUIDELINE+CATALOG+2012.9UFRvY1M.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline kommer med LPXe V2 i år.

Alle stengene er 4-delte untatt 13" som er 3-delt.

Hadde vært artig med tilbakemeldinger på denne serien.

http://www.guideline...12.9UFRvY1M.ips

Ser veldig spennende ut ! Jeg skal ha minst en av dem. Har 12,5 foteren fra forrige generasjon og den er jeg veldig fornøyd med.

Ser dessverre ut til at her til lands leveres kun 11 foteren 20-60 gram med trigger. Det er synd, men i UK ser det ut til at man kan få opptil flere med trigger og små stangringer.....

http://wellbanklochans.co.uk/acatalog/2012_GUIDELINE_LPXE_V2_SPIN_RODS.html

11 fots 5-25 gram må jo være den perfekte sjø-ørret (bl.a) stanga for oss 2500ere, ikke sant Abbor & co ?

Litt merkelig er det kanskje at man ikke kan få trigger til 13 foteren også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor henter du denne informasjonen fra?

Trykk på pekeren jeg viste til i forrige innlegg. Sammenlign samtidig med den norske katalogen for 2012.

Siste nytt; alle som leveres med trigger i UK kan også leveres med det i Sverige. Da skal det vel også kunne gå i Norge.

Stengene er imidlertid forsinket og kommer ikke før i slutten av April.

Det blir i allefall en slik 5-25 grams med trigger på meg !

Endret av Salvelinus 2500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å kjente litt på ei Fenwick Silvervings 12,6 fot 5-35 gram, tror det kan bli min SØ stang nr 2 :) Guideline syntes jeg ikke noe om " skjøter som vrir seg er noe dritt "

Så Milo og Fenwick for min del :)

Ellers lever jeg i håpet om at det skulle bli produsert opp ei 12-13 fots Foreblood med slukvekter 5-25 " det hadde nok vært verdens beste SØ stang :)

Søk på YouTube , siluro vs Shimano fireblood så skjønner dere hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.