Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på den perfekte stang...


yosh
 Share

Recommended Posts

11 fots 5-25 gram må jo være den perfekte sjø-ørret (bl.a) stanga for oss 2500ere, ikke sant Abbor & co ?

Jeg trives bedre med ei stang på rundt 10' sammen med 2500, stengene jeg bruker er på 9'6", 10' og 10'2". Favoritten er ei lett modifisert LPXe 10' 8-28g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja 9 og 10 fotere er knallstenger, har selv 2 stk Fireblood og en gjeng Fenwick og Berkley 9 fotere helt konge. Men litt aha med 12 fot ;)

Så i dag er det nyeste smykket på plass, Fenwick Silverwings HMG 12,6 fot 5-35 gram, gleder meg til å prøve den til helga :) Ser ***** i meg 100 reiser bedre ut enn Milo stanga jeg kjøpte i forige uke :( Kjennes fin ut i hverfall fenwicken, så er det spigotskjøt noe som jeg er glad i :)

Tar med meg Milo green spirit og den nye fenwicken til helga så får vi se :)

Forresten har jeg ei Fenwick Quadrant 4 delt 10 foter 8-30 gram tilsalgs, kun prøvd en gang som ny :) noen som vil kjøpe den billig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister utrolig mye. Er prisen inkludert frakt?

Er dette en stang du har testet? http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Daiwa/Alle/Daiwa-Procaster-X-Seatrout-10-5-25gr-2-delt-130366-p0000061733.aspx

Har denne, muligens gjøre et slags bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 9 og 10 fotere er knallstenger, har selv 2 stk Fireblood og en gjeng Fenwick og Berkley 9 fotere helt konge. Men litt aha med 12 fot ;)

Det var kanskje litt internt, men når Salvelinus og jeg skriver om 2500 gjelder det ikke kaffekværner, men derimot saker som dette

114775_s.jpg

Sammen med småmultiplikatorene foretrekker jeg stenger rundt 10' pga balansen, de få gangene jeg fisker med 2500 haspel bruker jeg som regel ei 11' stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ok skjønner :) Multiplikator er morsomt å fiske med det også ;) Prøvde også ut citica på Firebloodstanga, med 0.20 mono helt konge selv om 9 fot blir litt kort :)

Min multifavorit er , 10,6 fot Ironfeather første generasjon med ei Amb Record 50 " å da gjerne med 0.24 " morsomt sjøørretutstyr :)

Har vel like mange feite " kaffekverner " som gromme multier :)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironfeather 11' 16-54g er den verste fiskestanga jeg har hatt i moderne tid, en fiskekompis hadde ei Ironfather 10'6" på midten av -90 tallet, den var enda verre å kjøre fisk på enn 11', men begge hadde utmerkede kasteegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nøjd med Fenwick, syntes faktisk de lager over snittet bra stenger til meget gode priser :) Men smaken er som baken, hva er bra stenger da ?

Har selv et knippe Shimano trigger / Daiwa trigger, syntes ikke de er det grann bedre enn Fenwick :) Men det er hva jeg mener da ;)

På multisia, har jeg som på kaffekvernsia total konvertert til Shimano, dyre sneller men kan ikke sammenlignes med noe annet !

I morra skal jeg prøve ny Fenwick Silverwings 5-30 gram 12,6 for imot ei ubrukt Shimano Fireblood 2500 FA :) Tar med citica og calcutta i sammen med ei Berkley 15-50 lightning stang med vectran tupp, kun sånn in case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg testet følgende stenger for å bøte på den gamle Mustad-stanga mi:

Ron Thompson Salmonstick 12,8 fot 15-45 gram. Noe tung, veldig myk, helaksjon, kan i verste fall brukes til wobbler-fiske

Kinetic Godspeed 13 fot 7-30 gram. Lett stang, myk, helaksjon, Ok stang til den prisen.

Lawson Norwegian 13 fot 7-32 gram. Tung stang, veldig myk, kan ikke fordra denne stanga. Elendig sak.

Fenwick Silverwings 12,6 fot 5-35 gram Lett stang, litt raskere helaksjon, En av de bedre jeg har testet.

Milo Green Spirit 12 fot 8-30 gram. Lett stang, Ganske så lik Fenwick-stanga, helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gleder jeg meg til å prøve den nykjøpte Fenwick Silverving 12,6 5-35 i morra, hyggelig å høre at den i hverfall matcher Milo"en for den syntes jeg var grom å fiske med :)

:)

Den Mustad stanga dere beskriver, er det team Mustad ? Hvis trur jeg fatter han en slik om jeg husker rett, skal ta meg en tur å tigge den ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stanga , skulle jeg selge den blir det nok sure miner..... Fatter har bedrevet sportfiske i snart 50 år, å har vel mer utstyr en en gjenomsnittlig sportbutikk ;) Å selge unna noe er nok ikke tema :)

Så jeg får bare ta lua i handa å si takk for stanga, skulle forøvrig også få med ei " gulldaiwa som han kalte den " så jeg gleder meg allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stanga , skulle jeg selge den blir det nok sure miner..... Fatter har bedrevet sportfiske i snart 50 år, å har vel mer utstyr en en gjenomsnittlig sportbutikk ;) Å selge unna noe er nok ikke tema :)

Så jeg får bare ta lua i handa å si takk for stanga, skulle forøvrig også få med ei " gulldaiwa som han kalte den " så jeg gleder meg allerede :)

Vel, jeg måtte prøve.. ;) Leter desperat etter disse. Har fått tak i ei, men vil ha fler. Dette er de beste stengene jeg noen gang har vært borti, med en snert og aksjon som passer min smak ypperlig. Men tips til deg: Disse er laget i MEGET sprø karbon, så ta pent vare på den, ellers vil du ha kort glede av den. Det er vel en av grunnen til at dem ikke lages mer. Hadde en sånn i sommer, og toppen på den smalt i 5 biter i en smell under utkasting, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg legge meg på minnet. Men en annen ting rundt denne stanga, hvorfor lages den ikke opp igjen ? Eller har Mustad rett å slett lagt ned stang produksjonen ?

Fatter mener førøvrig at Vangen også lagde ei så å si lik stang for rundt 10 år sia, noen som kan bekrefte / avkrefte dette ? vistnok den gangen stenger ble lagd i Norge ;)

Står nok mang ei gromstang å bare støver ned i mang en bod :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke så vanskelig å forstå. De skulle lage stenger så lette som mulig, og med veldig hard karbon. når karbon er hard og tynn, blir den også sprø.

Så sprø at det ble et problem. Veldig mange av disse stengene røyk under pent bruk, og det ble derfor mange tilfeller med garanti-saker.

Når i tillegg prisen på karbon har steget, så blir dette en sak om økonomi. Er ihvertfall sånn jeg har forstått det etter å snakket med en tidligere representant for Mustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da prøvd ut Fenwick Silverwings 5-35 12,6 fotern i dag :)

Min konklusjon etter 4 timers sjøfiske i dag ! Veier litt mer en Milo stanga, men dette er ubetydelig. Fenwicken har spigotskjøt noe jeg mener sjansen for vridning i skjøter reduseres " null vridning i skjøter på fenwicken " Ellers ser Fenwick stanga meget forseggjort ut, samt SIC stangringer, så mindre støy ved bruk av fireline.

Nå har jeg kjøpt begge i løpet av 14 dager, å prøvd begge. Fått fisk på begge, ikke noe stort da. Skulle jeg ha valg en av de, ja da faller nok valget på Fenwick :) Virker mye mer solid å ser bra ut, i tillegg til lenger kast en Milo " så koster den også mye mindre ". :)

Løp å kjøp Fenwick er mitt råd til dere som skal ha ei lang SØ stang !

" Neste helg får jeg Mustadstanga av fatter, han tar den med når de kommer innover " Må jo nesten prøve den med en gang jeg får den, så da tar vi nok en tur i sammen å fisker å juger litt :)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.