Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på den perfekte stang...


yosh
 Share

Recommended Posts

Jeg er nøjd med Fenwick, syntes faktisk de lager over snittet bra stenger til meget gode priser :) Men smaken er som baken, hva er bra stenger da ?

Har selv et knippe Shimano trigger / Daiwa trigger, syntes ikke de er det grann bedre enn Fenwick :) Men det er hva jeg mener da ;)

På multisia, har jeg som på kaffekvernsia total konvertert til Shimano, dyre sneller men kan ikke sammenlignes med noe annet !

I morra skal jeg prøve ny Fenwick Silverwings 5-30 gram 12,6 for imot ei ubrukt Shimano Fireblood 2500 FA :) Tar med citica og calcutta i sammen med ei Berkley 15-50 lightning stang med vectran tupp, kun sånn in case :)

Ironfeather kaster som jeg skrev meget bra, men er uansett ei elendig fiskestang, men det er vel ikke alle som har vært i eller kommer til å komme i den situasjonen at de forstår hva jeg mener med dette ;)

Ei god stang er ei som har de egenskapene jeg ønsker meg til akkurat det fisket det gjelder, dette varier selvsagt mye avgengig av forholdene der en fisker, fiskemetode, tyngde på agn og størrelsen og styrken til den fisken en kan forvente eller håpe på å få.Til noen fiskemetoder foretrekker jeg svært spenstige stenger, til annet bruk dyp aksjon med forholdsvis stiv topp, Jeg kan nevne noen av stengene jeg bruker, jeg har veldig mange Guideline LPXe, bruker også stenger som Milo Seatrout Berkley Signa Salmon, og RST Impulse, min absolutte favoritt når det gjelder fabrikkstenger er ei nesten 20 år gammel Hardystang. Noen ganger må jeg ty til Customstenger for å bli fornøyd.

Bortsett i fra DC snellene er Shimano sine multiplikatorer sammenlignbare på alle måter med Daiwa, vet at mange svorne multiplikatorentusiaster setter Daiwa over Shimano.

Men du har helt rett i at Shimano sine multiplikatorer ikke kan sammenlignes med det beste som finnes, nemlig UT Reel Technology trimmede Ambassadeursneller B) Jeg har flere bra Shimanoer inkludert Calcutta Conquest DC, men UT trimmede Ambassadeursneller som den blå som er avbildet lenger opp i tråden stiller i en egen liga. Den avbildede snella tilhører faktisk the master himself, Ulf Tingström. Ulf har bygd opp ei til meg som er identisk bortsett i fra at min har chrome sveiv. Jeg har flere UT trimmede sneller i hver størrelse fra 1500 til 7000, bortsett i fra misfosterstørrelsen 4500 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei :)

Pussig dette, du prøver virkelig å vri det dithen at jeg skal mene at Ambassadeur skrangler kan sammenligenes med Shimano sine multier. Nei nå må du gi deg

Har en stor samling ambassadeurer selv, men å i det hele tatt sammenligne disse skranglene som er bygget som gamle Volvo motorblokker / med et snev av amerikansk tåleranse så de ikke skal kile seg " ;) Nei kjære deg nå må du gi deg.

Har selv drevet med casting i slutten på 90 årene, har liggende 4-5 CS rocketer som er satt opp til nettopp å kaste langt. Å langt går det .

Men da calcutta ble introdusert var jeg skeptisk, nettopp fordi jeg hadde skuffer fulle med ambisser ;) Kjøpte meg en calcutta 400 et par uker før laksesesongen startet i 1999. Resultatet ble etterhvert flere calcuttaer, fordi ;) dette er fullendte fiskesneller til å utøve praktisk fiske med :) Å i tillegg har det bremser som tåler en storlaks eller 2 ;)

Men jeg fisker fortsatt i ny å ne med Ambassadeur , men blir liksom ikke det samme som en Shimano :) Men skal jeg ta med meg 15 foteren for å kaste langt i sammen med kompiser, ja da er blir det 6500 CS

Rocket " uten snørefører " disse sneller er forøvrig utstyrt med balanserte spoler og BB keramiske lagre

:) Å trimme sneller på annen måte en spole nesten uten motstand, å lagre som stopper fordi det i enden av snøret treffer bakken eller vannet ? " fortell nå er jeg spent " ;)

Til slutt, jeg er ingen expert på noen måte, men kan vel ta på meg den store hatten å si at ingen ting

vedr sportfiske og utstyr er uprøvd " nesten da " ;)

Å så har jeg innsett at " best i test hos meg, ikke gjelder alle andre "

Å da er vel jeg untaket, da jeg mener Shimano multier overgår Daiwa og andre skrangler ! Har forøvrig noen Daiwaer også. Helt utrolig hvor mye en rekker å kjøpe i løpet av 30 år som aktiv fiskeidiot.

Skitt fiske, å ja til mer utstyr ,

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du skal mene skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg er enig i at dine Shimanoer ikke kan sammenlignes med mine UT trimmede Ambassadeurer, rett og slett fordi de UT trimmede snellene mine er bedre fiskesneller enn Shimanosneller B) . Jeg hadde ikke brukt titusenvis av kroner på customombygging av sneller hvis jeg kunne ha kjøpt like gode eller bedre sneller på butikken.

Noen av mine sneller er så ombygde at de koster mer enn veiledene pris på en Stella i Norge og antall kulelagre er vel også sammenlignbart. Den Ambassadeuren jeg har med flest lagre har 12 hybridkjeramiske kulelagre og 2 IAR rullelagre. Vi snakker her om sneller med modifiserte stativer, superlette spoler, lettere snøresprederhjul med kulelagre, kulelagre i eveighetskrue, kulelagre i svievknott, snørefører i aluminium, kjeramisk knivbolt, modifisert slurebrems, custom sveiver, modifisert kastebrems eller custom magnetbrems.

performace-parts.gif

UT25RP_cmp.JPG-for-web-normal.jpg

surfsalmon-spole.jpg

perf+-wheel.jpg

perf+-peg.jpg

linspr+ckb.jpg

bromsbrickor-100.jpg

bromsbrickor,%20grafit-100.jpg

TrimvevBlå45_m.jpg

Snellene jeg benytter som utgangspunkt for ombygging er 1500C, 2500C, spesialugaver av 5500C (bygd som CS Rocket), 6500CS Rocket og favoritten 6500 CS Mag (helst i utgaven med titanelokserte messinggavler) og vanlig rød 7000 i fra før årtusenskiftet. Alle disse snellene unntatt 1500C og 2500C har messingstativ orginalt, på de to minste modellene bytter jeg til messingstativ som har blitt rettet opp av UT i spesialjigg før trimming.Trimmingen går ut på å minimere roterende masse, redusere friksjon og minimere vibrasjoner samt optimere kastebremssytemene.

Siden du har drevet med Casting antar jeg du kjenner til Rocket Bearings, første generasjons UT kulelagre var sammenlignbare med disse, andre generasjons UT lagere er mye bedre og trenger heller ikke innkjøring.

Hvordan orginale Ambassadeurer fungerer har jeg vel bare et vagt minne om, har ikke brukt slikt siden midten av -90 tallet. Begynte først med moderat hjemmetrimmede Ambassadeurer, så på slutten av -90 tallet ble det Calcutta, så ble det Calcutta TE og deretter kom jeg i kontakt med Ulf Tingstrøm og siden det har jeg bare brukt UT trimmede Ambassadeur sneller.

Jeg kaster lengre, sikrere og kan bruke mindre kraft med UT snellene. Jeg har aldri vært noen stor fan av slurebremsen på Shimano 400 og 400TE, De blir veldig fort forurenset med smøremidler og under fiske så kommer det ofte litt fuktighet til og bremsen kan begynne å hugge. Med Carbontex bremsekivene og de planslipte stållamellene som UT selger som UT Star Drag kombinert med forsiktig bruk av Cals Reel & Drag Grease gir en ovelegen slurebrems, dagens orginale Carbon Matrix bremsesystem som sitter på de fleste Ambassadeurer er faktisk bedre enn Shimano sine bremsesystemer. Når jeg bruker ei Calcuttasnelle har jeg mye dårligere kontakt med agnet enn jeg har med Ambassadeur, gangen er som regel silkemyk på Shimano, men jeg mister noe av kontakten med hva som skjer i vannet. En annen fordel med Ambassadeur er at den er veldig mye enklere og raskere å ta service på.

Senller som Daiwa Luno og Pluton kan så absolutt måle seg med Calcutta og Calcutta TE. Skal du kaste ltte agn med standardsneller er det Daiwa PX68 ofte kalt Pixy som gjelder. MagForce V og Z er nok bortsett i fra Shimano DC de beste bremsesystemen som finnes på multiplikatorsneller i dag, overlegent Shimano sine konvensjonelle systemer. På blodtrimmede sneller med svært lav roterende masse har informasjonen som står i artikkelen under begrensetr gyldighet, men når det gjelder standardsneller er jeg helt enig i konklusjonene.

http://japantackle.c...rake_system.htm

Du kan finne linker til 4 artikler Ulf har skrevet om snelletrimming for Fiskefeber her:

http://www.utreel.co...id=41&Itemid=51

Du kan lese mer her:

http:// http://www.utreel.com/se/

Desverre står det ingenting om UT Sea Trout Perforamce trimsettet (det råeste han noen gang har laget) på sidene til UT lenger, men Reelman (link lenger ned) har de heldigvis fortsatt.

UT Reel selger ikke lenger direkte til sluttkunder, men på hos disse to firmaene kan du få tak i det meste hvis du ønsker å prøve.

http://www.sportfisk...n.e-butiken.se/

http://reelman.se/

http://reelman.se/Prislista.html

Jeg har alt som er omtalt her av deler i snellene mine, men også en del saker som ikke har kommet lenger enn til prototypestadiet, som regel er det blitt stoppet fordi det har vært uforholdsmessig dyrt å produsere.

Hvis Shimano multiplikatorene dine hadde vært like bra som mine UT trimmede Ambassadeurer hadde du ikke hatt behov for en slik stor samling av ekslusive kaffekværner som du tydligvis har ;) Jeg bruker i hvertfall veldig sjelden haspel, multiplikatorene mine fungerer utmerket med kastevekt i fra 4g og opp, hvis det kniper kaster jeg også 2g spinnere med dem.

Jeg har også fått samlet i sammen bra med fiskeutstyr, og prøvd enda mer, de 40 årene jeg har bedrevet slike aktiviteter. Det sies at den som har mest fiskeutstyr når han dør vinner, jeg har en mistanke vi begge ligger bra an :lol:

Ja nå sporet denne tråden totalt av, her er det den perfekte snella og ikke stanga som diskuteres -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Ja dette innlegget bekrefter bare nok en gang hva jeg mener

Da er jeg enig med deg i at Ambassadeuer i eske ifra butikk er verdiløse som fiskeredskap :) Et punkt i din grundige forklaring er jeg litt usikker på " bruker du brems "

BB bearings, her har jeg alltid brukt bocca bearings å de du vel hørt om .

At UT , er en videns kjent og meget flink tuner av sneller er vi nok alle enige om :) Men nå var det utgangspunktet rett ifra eske jeg mente da :) Å da må jeg nok sitere deg ifra en annen tråd her på forumet på hvor du rett å slett beskriver ambiss som unøyaktige/ eller rett å slett som råemner.

En annen ting jeg gir deg 100 pros støtte på er at de beste ambisser er laget.

Kaffekverner som du kaller de, eller fullendte fisesneller som jeg kaller alt ifra AR snelleutvalget til Schimano er faktisk veldig bra å fiske med :) Multi eller haspel :)

Må vel også avsløre at jeg også har hatt 2 snellet for ombygg hos UT ;)

I tillegg er jeg eier av 4 Rocet 6500 ifra førsteproduksjon, dvs da disse ble lansert :) 010 produksjonen :) Grymmisen er 010406 :)

Tilbake til stenger :)

Hadde vært morsomt om noen andre også hadde erfaringer med andre merker de vil dele erfaringer med :)

For hva jeg mener om den custombygde 11 foteren faren til Kjell Vangen bygde til meg er lite interessant " for slike stenger får en ikke kjøpt lenger " ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boaca Bearings er helt greie lager, men er ikke sammenlignbart med en gang første generasjons UT lager.

Selv om ikke jeg bruker orginale Ambasadeuer, så hender det jeg smører opp noen sneller for fiskekamerater, og bare en får ut det orginale smøremiddlet og får inn rett smøremiddel på rett plass så fungerer disse snellene minst like bra som en Calcutta. I tillegg må stållamellene til bremsesytemet på noen sneller fikses litt på. Snellene det her er snakk om er 6500CS Rocket og 6500 CS Mag.

http://www.utreel.co...id=38&Itemid=48

Der jeg har skrevet om elendige toleranser på Ambassadeur har det vært Kina produserte BCX og 7000i sneller og kanskje også Korea produserte Revo som har litt temperaturproblemer. Disse snellene har stort sett bare navnet til felles med svenske ambassadeurer.

Har problemer med å forstå snellefotnummeret du oppgir på Rocket, nummeret betyr at denne utgaven av modellen ble introdusert i 1991, er fjerde utgaven av dene av denne snella og er produsert i 1996. Jeg har første årsmodell av første generasjons Rocket, den er produsert 1994, tror den har nummer 040104 (har ikke tilgang til snella her jeg oppholder meg nå), 01 i midten her er merkelig, men teknisk er denne snella lik en tidligere modell som heter 6500C Special. S'en i CS kommer fra denne Special snella, Rocket kom med fordi de la med ei flaske Rocket oil i esken. 1994 modellen av Rocket har ikke IAR, men et kulelager i stedet på sveivakslingen. Siden det var litt sammenblanding hos Abu når det gelder C Special og første generasjons Rocket er det en liten mulighet for at nummeret er 010104, jeg kan sjekke dette neste helg.

Stangdiskusjoner hadde vært mye mer interessant hvis folk hadde forklart hvorfor ei stang er god eller dårlig, hva slags aksjon og egenskaper de foretrekker til hva slags fiske.

Forsto ikke det du skriver om "bruker du brems"

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Abbor, snellefotnr 010406 ! 6500 CS Rocet :) " uten snørefører " " Bruker du snellas bremsesystemer ved kasting var det jeg lurte på " men spiller ingen rolle i det hele tatt :) Jeg har alltid fjernet alt av vekter å bruker kun tommel ;) Så Bocca Bearings er ok altså ;) He He .... UT har ikke egen fabrikk på kulelagre meg bekjent " unansett gidder ikke mer prat rundt detta "

Forøvrig Zebco lagde også bra stenger i nittiåra, men dagens stenger er nok bedre en gamle kjepper :)

Ang Fenwick stanga " send meg en PM " fortsatt til salgs / men kan godt bytte likt med den du foreslo ;)

Ellers 5 timers kaldt fiske, å kun en torsk på kanskje 200 gram " den satt jeg pent tilbake " ellers så jeg endel børstemark i dag :) å det lover nok godt om ei uke eller 2 ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei snelle med snellefotnummer 010406 er pr definisjon ikke en førsteutgave, dette er 4 versjon produsert 5 år etter introduksjonen.

Boca lagre er OK, men ikke mer. UT har selvsagt ikke egen lagerfabrikk, men lagrene hans er produsert etter UT sine spesifikasjoner på en kvalitetsfabrikk. Akkurat denne utgaven er ikke tilgjengelig for andre enn UT. Jeg vet han jobbet mye med toleransene før han kom fram til endelig versjon av andre generasjonslagrene.

Jeg bruker kastebrems under kasting, derfor er jeg opptatt av magnetbremser. Fisket tidligere så mye med multiplikator at tommelen hadde blitt seende ut som ei ustekt kjøttkake hvis jeg skulle ha brukt tommelen aktivt under hele kastet.

Hvis du er på jakt etter spennende stenger er det en ide å sjekke stengene fra de amerikanske premiumprodusentene. Firmaer som Lamiglas, St Croix i tillegg til Loomis har en god del stenger i sine Steelhead og Salmon serier som har en lengde som gjør de interessante for oss.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pent kast for å få vann på spole/sene så er det bare å gunne på ;) Ellers er det mye feling å kaste uten magnetbrems :) skal ikke skryte på meg for mye ekspertise på dette, men tommelen blir så var etterhvert at en faktisk styrer hastigheten å stoppen på kastet enkelt :)

Beste måten å bli god til å kaste med multi er å ta ut bremser ifra dag 1 ;) det blir noen timer med backlasher og løsing av disse floker men øvelse gjør mester :)

Tilbake til stenger :) Japp mye gromme stenger over dammen, men den stanga jeg kaster lengst og mest presise kast med av 10 fotere er denne. På multisia da ;) Berkley select lightning MVP 10 fot 15-50 gram , da med ei LB 28 grams simpel torskesluk og 0.18 mono å ei lettere trimma citica med bocca orange sealings :) He He Vectran tuppene på disse stengene er helt rå, når en finner ut hvor mye kraft man tør å bruke i kastet :)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det råeste jeg har kastet med er den tidligere nevnte Ironfeather, men den ble raskt pensjonert da fiskene under fighten var mer over enn under vann og det med mono. LPXe 11' 20-45g er den stanga jeg nå bruker mest til tilsvarende fiske, den har god avveining mellom kaste og fightingegenskaper.

Og så må jeg si LPXe tar seg fordelaktig uten med ei snelle i matchende farge, begge disse snellene passer godt til stanga.

69766_s.jpg

P1020460.JPG-for-web-large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , helt enig dette er pent utstyr ;) Å hvordan utstyret ser ut er i hverfall big isue for meg :)

Hva syntes du om Mørrum ZX " en har du prøvd den , jeg kjøpte også en å solgte den før jeg prøvde den ? Ser den har fått blandet kritikk av våre svenske sportfiskere. Da på tragiske lagre :( at ikke ABU tar affære ;)

LPXe stanga er meget pen :)

Tenker meg da den nye Rocet 5500 lilla snella imot Quadrant stang matt grå med lilla detaljer " kan ikke bli feil det heller " ;)

Min peneste er ei rød 5000 ifra 1956, med den lille sveiva med perlemor å perlemorrand " til å med kona syntes den er søt " bruker den lite da glidelagre ikke er favoriten ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som eier Mörrumen på bildet er veldig godt fornøyd med sin ZX3600, der er han som kaller seg reelman og som har tatt over UT sitt lager av 1500 og 2500 deler. Jeg har en 1600 og er vel ikke helt overbevist, måtte ta ut den ene av de to sentrifugalvektene for i det hele tatt få noe kastelengde, og så stille den justerbare sentrifugalbremsen ontrent ned på null. Jeg gikk for 1600 i stedet for 3600 da smal spole er en stor fordel mår en ikke har synkronisert snørefører, dette med ikke synkronisert snørefører er mitt største ankepunkt mot de mindre multiplikatorene til Daiwa og Shimano også. Jeg må innrømme at min Mörrum ikke har kommet lenger enn til litt testkasting på fotballbana i nærområdet selv om jeg har hatt den i 2-3 år. Har tenkt på å bygge den om til magnetbrems og sette inn bedre lagre, men har ikke kommet så langt siden jeg har så mye annet jeg kan bruke. etter hva jeg har forstått kan jeg bytte ut den justerbare IVCB sentrifugalbremsen med bremsen fra Mörrum Ultra Mag S2. Men ZX1600 snella virker velbygd og er jo ei av de stiligste snellene som noengang er laget, den mangler bare det lile ekstra. Har også en Revo Premier og det er ingen tvil om at Mörrumen både kaster bedre og generellt er ei bedre snelle enn Revo, men det skulle bare mangle med den store prisforskjellen.

Den røde -56 modellen din er et klenodium som nok har det best på hylla, det er ikke noen heksekunst å vekke bronselagerene til live igjen, men akkurat for den snella ser jeg vel ikke vitsen. Jeg synes Ambassadeurene fra siste halvdel av -70 tallet tar seg best ut, sammen med 1500C og 2500C, de er jo bygget over samme lest som -70 talls Ambassadeurene.

Har tenkt å kjøpe lilla Pro Shop Rocket i 5500 og 6500 størrelse, men matchende stenger er det nok værre med. Vel når jeg tenker meg om har faktisk de to Hardy Favourite Norway Special Spin stengene mine lilla surringer. Jeg har triggersnellefeste på mine.

321.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , fete de Hardy stengene :)

Har selv bestilt meg en Pro Rocket 5500 og ei Berkley titanium i dag, må jo kjøpe seg litt glad :) Citica 200e, geniale i.o.m stillestående snørefører ved kasting ;) Derfor har jeg kjøpt 2 stk :)

Ellers skal 56 modellen fortsatt få stå å vile i vetrineskapet i sammen med noen andre godbiter " denne 5000 snella er ifra min bestefar så litt nostalgi bak den også "

Ellers har jeg dritlyst på ei Bombadilla 11 foter , mener det er det den heter ? eller ?

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis G.Loomis greier å lage en tre eller 4-delt 10 foter i vektklasse 10 - 30gram og med samme "feeling"

som den gamle 9"6 GLX`en kjøper jeg en på flekken!

Det er min ide om den perfekte stang...... :money:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet det med sikkerhet tror jeg utvalget i Norge er særdeles tynt. Agdars Sportsfiske her i Trondheim har noen, men tror at dette er modeller fra noen år tilbake. Du kan jo ringe eller sende en mail.

http://www.agdars.no/

Elbe har agenturet. Vil tro de er behjelpelig dersom du ønsker å spesialbestille noe fra G.Loomis-katalogen.

http://elbe.no/

http://fish.shimano....tional_2012.pdf

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så litt på Agdars... Litt korte stenger han har igjen ;)

Ellers prøvde jeg ei ny stang i dag, bytta bort Fenwick Quadrant imot Daiwa Procaster X seatrout 10 fot 5-25 :) Dette overrasket meg veldig, lett å fin stang. Utrolig langtkastende brukte den imot ei Twin Power CI4 2500 med 0.10 fireline, helt utrolig spenst i stanga " prøvde litt med på høyre og venstre side av et lite skjær " utrolig treffsikker :) Denna blir det nok morsomt å få ørret på ;) i grunnen veldig lik å fiske med som Milo :)

Testet den kun med 10 grams viking Herring ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Har samme stang stående her.Ikke fått prøvd den enda,men dette hørtes jo oppløftende ut.

skal prøve den på neste tur som sikkert ikke blir lenge til .Vil ellers anbefale Greys seatrout serien .

Dette er progressive stenger med god snert ,skikkelig langtkastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er en gledens dag. :D

Svogern tok seg en tur på Villmarksmessa på Vikingeskipet i dag, og der fant han Mustad-stenger!!!

Han ringte meg og fikk da beskjed om å ta med alle de hadde inne av disse størrelsene. :)

Så i sted, kom det inn 4 stk mustad-stenger av første generasjon i huset her. :)

3 stk 12 fot 7-28 gram og ei 11 fot 10-35 gram.

-Og vips fikk sommerens fiske en knallstart :D

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.