Gå til innhold
Fiskersiden

Salting av laks, regnbueørret før røking


tomk
 Share

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg et bradley røykeri, og har røykt mye forskjellig fisk i det.

Forøvrig et genialt konsept som fungerer 100%.

Jeg driver å eksprimenterer litt med saltetid på regnbue og laks, har lest uallige oppskrifter og ulike måter å salte på.

Men hvis jeg skal teste ut alle disse så må jeg starte en oppdrettsanlegg :-)

Føreløpig har jeg testet ut tørrsalting med grovt havsalt, og fått et noenlunde bra resultat.

Bruker en gildekasse som jeg strør et lag salt i bunn på.

Legger filetene med skinnsiden ned, og strør et lag salt på, som jeg prøver å fordele mer på den tykkeste delen av fisken og mindre på de tynne delene.

legger så en ny filet oppå med skinnsiden ned og salter oppå igjen.

Etter 12 til 15 timer skyller jeg av saltet og henger filetene til tørk i ca 12 timer før jeg røyker dem.

Det jeg lurer på er om noen har en idiotsikker detaljert oppskrift som jeg burde bruke ?

Skal jeg forsette å tørrsalte eller skal jeg lakesalte ?

Fint eller grovt salt ?

Sukkerblanding eller ikke ?

Håper det finnes noen veteraner som kan gi meg en god oppskrift

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kaldrøyking bruker jeg en blanding på 50/50 salt/sukker , en dl. Pr kg filet. Tørker filetene med tørkepapir ( skylling ikke nødvendig) og lufttørker et par dager (kjølig og gjerne med vifte) deretter røyking. Dette gir fisk som er forholdsvis lite salt.

Skal jeg varmrøyke "rund" ørret, kjører jeg bare på med masse finsalt og lar dem ligge noen timer, f.eks ca. 4t på kilosfisk. Deretter skyller jeg i kaldt vann, tørker med tørkepapir og legger mellom avispapir. Skifter papir noen ganger, lufttørker litt viss jeg har tid, og gidder, legger deretter fisken i røykovnen med 2-3 trespiler som holder buken oppe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lært mye her.

Hei

Takk for tips, jeg har lest denne fra før, men mye bra her.

Har du prøvd lakemetoden som er beskrevet ?

Til kaldrøyking bruker jeg en blanding på 50/50 salt/sukker , en dl. Pr kg filet. Tørker filetene med tørkepapir ( skylling ikke nødvendig) og lufttørker et par dager (kjølig og gjerne med vifte) deretter røyking. Dette gir fisk som er forholdsvis lite salt.

Skal jeg varmrøyke "rund" ørret, kjører jeg bare på med masse finsalt og lar dem ligge noen timer, f.eks ca. 4t på kilosfisk. Deretter skyller jeg i kaldt vann, tørker med tørkepapir og legger mellom avispapir. Skifter papir noen ganger, lufttørker litt viss jeg har tid, og gidder, legger deretter fisken i røykovnen med 2-3 trespiler som holder buken oppe.

Lykke til!

Takk for svar.

Kan jeg spørre om hvor lenge du lar laksen ligge med salt/sukkerblanding ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvor lenge du lar laksen ligge med salt/sukkerblanding ?

Det glemte jeg vist å skrive ja... Sukkersalter fisken i plastpose (om den ikke er for stor) og hiv gjerne med en liten knert (konjakk ). Dette er jo egentlig det samme som graving, dog uten dill. Jeg synes tre dager er passe til røyking. Legger du en god kvast fersk dill mellom to fileter, kjøtt mot kjøtt, når du legger den i s/s-blandingen, har du prima gravlaks, etter fire dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Har nå drevet og røykt laks og laget meg Bacon i flere år med bradleys smoker.Og min erfaring av dette konseptet blir meget bra.Så bra at jeg blir nedringt av folk som skal ha røkt sin laks. Jeg grovsalter laksen og bruker 1 del sukker på 5 deler grovsalt. jeg bruker Gildekasser der jeg legger filetene med skinnsiden ned og dekker det hele med salt og sukkerblandingen. Saltetiden på 5-6 kilos laks er ca et døgn, laks på 7- 8 kilo  27 timer , laks på 10 kilo 30 timer og laks på 12- 13 kilo 2 døgn ,dette er villlaks. Til salting av bacon så bruker jeg kun salt og jeg bruker nitritsalt, saltetid 12 timer. Jeg bruker Or og røyketid er ca 5-6 timer både til laks og bacon.

 

IMG_0014.JPG

IMG_0013.JPG

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden blir røkelaks du får kjøpt i butikken nesten ikke saltet. De blir tørrsaltet med et tynt lag salt i 12-15 timer for deretter og vaskes ren. Det brukes doseringsmaskiner som strør salt etter hvor tykk fileten er.

Dette gjøres for å kunne bruke nøkkelhullsmerking men holdbarheten blir svært kort.

Hovedsaken når man røker er å få tørket greiene skikkelig før man begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen røkeri bruker nålesalting hvor saltlake blir injeksjert inn i fisken, Noe som gjør den blaut og ufyselig og.i tilegg så brukes det røksyre.Tørking mellom salting og røyking er alfa omega.For er ikke fileten tør på utsiden så tar den heller ikke til seg røk.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.