Gå til innhold
Fiskersiden

Stangholder for Bil.


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter en stangholder for bil, men går som vanlig vill i jungelen av varianter.

Trenger derfor litt info om momenter ved valg av slike.

Magnet eller vakum?

Enkel eller dobbelfot?

Tips&Triks og generelle brukererfaringer mottaes med takk.

Gjerne sleng inn linker til butikker/nettshops med gode tilbud på slike.

(Holderene tenkes brukt i hovedsak ved laksefiske (flue) med 2 stenger eller mer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vakum eller magnet. Bind en snor i holderen oppe og nede og fest inn i bilen eller under panseret. Da slipper du å ødelegge stenger. Den på taket i gjennom vinduet, og den andre inn i ett eller annet under panseret. De enste jeg har hørt som har gått galt er magnet tidligere. Men det har selvfølgeilg noe med hvor mye en slenger på holderen. Har kjørt med 6 stenger på en vanlig holder og det har gått ok, men sikkert for tungt i forhold til beregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ferdig med å bruke stangholdere av sugekopptypen. Greiene falt av bilen og ødela stenger og sneller for en formue i sommer. Det var andre gangen på 2 år disse falt av. Var alltid nøye med å gni over lakken før sugekoppene ble dratt til men etter en stund så løsner greiene alikevel. Nå skal det sies at stangholderne står montert på bilen i uker av gangen men jeg røsket alltid forsiktig daglig for å bekrefte om de satt bra.

Men de faller av alikevel før eller senere og da er ikke greiene bra nok. Så nå blir det magnet for meg.

Salaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Keep em`coming !

Tror tråden vil være verdifull lesing for mange etterhvert.

Om noen vil være litt mer konkret og anbefale/advare mot, merker/type så hadde jeg satt pris på det.

Selv er jeg grunnleggende skeptisk til vakum etter flere år med GPS montert i frontruta. Detter av selv ved bare marginale temperaturendringer, og ja, jeg har prøvd ut flere typer sugekopper...

Trist å høre om dere som har fått verdifullt utstyr ødelagt midt i sesongen. Er litt sånn at man vurderer å fortsette med å bare ha stengene liggende delt, men ferdig rigga bak i varebilen.... Selv om jeg har til gode å skade stengene på denne måten så ser jeg jo at dette heller ikke er noen ideel løsning under transport.

Moralen i historia må vel bli at man uansett valg av holder bør ta den av, gøre rent og feste på ny, mye oftere enn hva man kanskje tror er nødvendig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke dum ut den.

Takker for tilbakemeldinger. Keep em`coming !

Tror tråden vil være verdifull lesing for mange etterhvert.

Om noen vil være litt mer konkret og anbefale/advare mot, merker/type så hadde jeg satt pris på det.

Selv er jeg grunnleggende skeptisk til vakum etter flere år med GPS montert i frontruta. Detter av selv ved bare marginale temperaturendringer, og ja, jeg har prøvd ut flere typer sugekopper...

Trist å høre om dere som har fått verdifullt utstyr ødelagt midt i sesongen. Er litt sånn at man vurderer å fortsette med å bare ha stengene liggende delt, men ferdig rigga bak i varebilen.... Selv om jeg har til gode å skade stengene på denne måten så ser jeg jo at dette heller ikke er noen ideel løsning under transport.

Moralen i historia må vel bli at man uansett valg av holder bør ta den av, gøre rent og feste på ny, mye oftere enn hva man kanskje tror er nødvendig...?

Jeg passer alltid på at det er rent under koppene, og jeg bruker å tørke bilen helt av for evnt fuktighet der de skal festes, og så drar jeg på et lag med fuktighet under koppen. Setter de fast. Sklir de så ar jeg de av og tørker av litt fuktighet, og setter de på nytt. Ingen uhell, og de er kjørt med i finnmark på grusveier og hele røkklet. Gaual og orkla. Og ikek minst mange turer opp og ned langs Namsen. Men i år begynte de å løsne. Men de er over 10 år gamle. Så renhold og oppbevaring samt sjekke fastheten har i hvretfall ikke skadet noen stenger hos meg. Og som vist i filem under; sikkert mye varierende kvalitet her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.