Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor Jig/Jerk stang


 Share

Recommended Posts

Hei

Har fått meg liten gummibåt så har lyst til å starte med litt lett jerk/jiggfiske. Synes det høres veldig spennende ut samtidig som abbor over kg er et viktig mål for meg. Trenger derfor en stang da jeg anser mine lange meitestenger som rimelig ubrukelige til dette type fiske. Har lest i artikkelen til fiskerisden og funnet mye bra tips men trenger feedback på stangkjøp.

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54294#

Har sett på denne. Men vet ikke om den passer noe bra. Artikkelen anbefalte hvertfall 6.7.8 for med 5-20g kastevekt. Er den noe å satse på? Eventuelt kom med andre tips. Har vel mest tenkt på jigging. Har ikke tenkt å fiske storgjedder. Kjøper heller utstyr til det senere.

I prisklassen 500-1000kr.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stenger jeg har vært temmelig godt fornøyd med til den bruken: http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=3016&TopMenu=1343&SubMenu=2507&CategoryMenu=3014,3016&ProductId=44222 og http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49428 . For kastelengden sin del synes jeg 6 fot blir for kort. Disse to jeg har linka til har god rygg og responsiv tupp som gjør det lett å fiske jiggen riktig. Vil holde en knapp på Savagearstanga pga vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mye bra på markedet til det fisket du beskriver. Er sikker på at du blir toppfornøyd med ytelsen til berkley-stanga. For en del år tilbake var det stor forskell på en dyr og en billig karbon-klinge. Denne forskellen har blitt veldig mye mindre. Om jeg skulle foreslå et alternativ, så har du savage-gear som er et firma som har spesialisert seg litt mer på denne type fiske. Shimano er en anerkjent stangprodusent som har lagd stenger spesiellt for dette, men om de er noe særlig bedre må andre utale seg om.

P.S spiste middag mens jeg skreiv.... Ser du har fått mer presise svar fra Oz i mellomtida....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det funker helt fint, selv om jeg stort sett bare har fått småabbor på dorging. Hvis du da ikke tenker på dupptrolling, dorging med hel agnfisk. Det skal visstok være en skikkelig killer, men jeg har ikke testet det selv. Uansett, stengene jeg har linket til vil nok fungere helt fint til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne:

http://skittfiske.no...aspx?plid=59106

MÅTTE bare kjøpe et par stykker som back-up. :)

Litt lang og myk til jigg, men til den prisen kan du kappe den en halv fot :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne:

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=59106

MÅTTE bare kjøpe et par stykker som back-up. :)

Personlig synes jeg de blir for lange, i tillegg vil jeg gjerne ja kastevekt opp på rundt 20 gram. Kjenner ikke akkurat denne stanga, men kinetic er ikke et navn som skriker kvalitet i mine øre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til abborjigging bruker jeg speedmaster 9' 3-15g. Stanga er nok ikke ideell til dette, men som allroud lettspinnstang funker den mer enn bra nok.

Edit: Noen øl seinere så jeg at trådstarter er ute etter en stang som også funker til jerk, og da strekker nok ikke speedmasteren til. :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stenger jeg har vært temmelig godt fornøyd med til den bruken: http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=3016&TopMenu=1343&SubMenu=2507&CategoryMenu=3014,3016&ProductId=44222 og http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49428 . For kastelengden sin del synes jeg 6 fot blir for kort. Disse to jeg har linka til har god rygg og responsiv tupp som gjør det lett å fiske jiggen riktig. Vil holde en knapp på Savagearstanga pga vekta.

Vet du om noe annet sted som selger den S.G stanga? Den er utsolgt på aktivfiske og kommer ikke inn før til våren.. kunne godt tenkt å få noen turer før isen legger seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om noe annet sted som selger den S.G stanga? Den er utsolgt på aktivfiske og kommer ikke inn før til våren.. kunne godt tenkt å få noen turer før isen legger seg...

Send en PM til Campelen på Bryggen her på forumet. Mulig de har. Jeg kjøpte min i ei lokal sjappe.

For ordens skyld, siden du nevner jerk også. Ingen av stengene jeg har linket til vil funke særlig godt til det. Sånn jeg ser det er det ikke mulig å finne noe som funker bra til både abborjigging og jerk. Her trenger du nok to stenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går att använda samma stang till både jigg och jerk så länge man använder lättare beten som tex BJ 2 och Salmo Slider i mindre storlekar.En stang på 6-7´är perfekt om man fiskar från båt, man kan ju köra närmare om inte kastlängden räcker till. Själv har jag tidigare fiskat med en Shimano Nexave HJ 1,80 14-28g haspelstang ihop med en Shimano Symetre 1500 och 0,15mm Fireline. Det enda negativa är att krokarna ofta hakar upp sig på linan när man kastar jerkar med haspel. Outbarb krokar med utanpåliggande hullingar kanske kan hjälpa att minska upphakningarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en PM til Campelen på Bryggen her på forumet. Mulig de har. Jeg kjøpte min i ei lokal sjappe.

For ordens skyld, siden du nevner jerk også. Ingen av stengene jeg har linket til vil funke særlig godt til det. Sånn jeg ser det er det ikke mulig å finne noe som funker bra til både abborjigging og jerk. Her trenger du nok to stenger :)

Ja det er greit å vite. Tanken er å kjøpe en større jerkstang og snelle til storgjedder senere. Har vel mest tenkt å jigge etter storabbor slik som i artikkelen. Har også tenkt å prøve de minste S.G soft 4 play. Har bestilt perch, fungus roach og firetiger og skal kjøpe dirty roach på gero samt en pakke av de 2 minste jig hodene. Har sykt troa på disse. Noen erfaring med de? De passer vel bra til stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit å vite. Tanken er å kjøpe en større jerkstang og snelle til storgjedder senere. Har vel mest tenkt å jigge etter storabbor slik som i artikkelen. Har også tenkt å prøve de minste S.G soft 4 play. Har bestilt perch, fungus roach og firetiger og skal kjøpe dirty roach på gero samt en pakke av de 2 minste jig hodene. Har sykt troa på disse. Noen erfaring med de? De passer vel bra til stanga?

Personlig synes jeg de små Savagear soft 4-play suger balle. Hadde virkelig trua, men de skuffa meg veldig. har mange, bruker dem aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av shads er disse bra: http://www.attitudebaits.com/items.php?cat=402&under=2&PHPSESSID=2227660785665808dc68744904e7b234 og disse http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=156&serieID=1135

De Leirud har ligner mye, men har ikke prøvd de. Foretrekker jigger uten innebygd bly, da kan man variere mer selv.

Hvis du tar deg en tur til Gero på lillestrøm trur jeg de har det meste, både stenger og jigger. Det som ligger ute på nettbutikken er ikke i næheten av alt de har.

http://avkrokenfiske.no har også en del stenger og jigger, vert en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes abboren er av de arten som lar seg trigge av farge, mens gjedda bryr seg mindre. Noen dager funker gule og røde shads, mens andre dager skal de være helt like laue etc. Men det er klart at vekta på jigghode også er viktig, samt hvordan du fisker. En ting mange glemmer er "droppet", altså når jiggen daler mot bunn. Noen dager når fisken er passiv fungere det godt å kaste ut en SG dying minnow med 5gr hode og la den dåle sakte ned uten mye gange, mens andre dager vil de ha en shad med mye bevegelse og et 20gr jigghode.

Variasjon er nok nøkkelen, ikke fisk med det samme hele tiden. Små jerkbait, poppere og walkere er også noe jeg bruker mye og noen dager gir de best resultat. Spnnere og spinnerbaits gir også bra med fisk, men de største virker litt skeptiske til disse(min erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har for dårlig gange, og jeg får ikke fisk på dem...

Bruker shadjigger i forskjellige varianter. sjekk leirud fiske, harris sportmail og andre norske og utenlandske sjapper.

Vil bare gi en stoor takk for tipset om Savage Gear stanga! Testa den i helgen og er knall fornøyd. Jigging er sykt gøy og dødelig effektivt. Men må si meg uenig at de små S.G soft 4playene suger. Testa de selv og fikk klart mest resultat på de. Både på Abbor og Gjedde. En av dem ble kappa rett i 2 på et heftig hogg. Bang så var halve fisken borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg de små Savagear soft 4-play suger balle. Hadde virkelig trua, men de skuffa meg veldig. har mange, bruker dem aldri.

Haru prøvd de som er ferdig rigga uten jigghode, som ett form for toppwaterbete. Da burde inntrykket av gangen bli noe annet tror jeg. Kaster ikke særlig langt, men imiteringen av skadet byttefisk er vell det råeste jeg har sett og abboren nøler ikke når de er i overflate humør. Men enig i at som jigg suger de balle og skrukk.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haru prøvd de som er ferdig rigga uten jigghode, som ett form for toppwaterbete. Da burde inntrykket av gangen bli noe annet tror jeg. Kaster ikke særlig langt, men imiteringen av skadet byttefisk er vell det råeste jeg har sett og abboren nøler ikke når de er i overflate humør. Men enig i at som jigg suger de balle og skrukk.. :P

Kjøpte Perch, Firetiger og Fungus Roach i minste utgave urigget med 5gr S.G jig hode. Får fisk på alle på alle metoder. Fått når jeg bare sveiver inn sakte uten stopp, sveiver sakte inn med stopp, lar synke til bunn - hever stanga og sveiver sakte inn som på jigg, Virker som fisken bare må se jiggen. Mye bedre utelling enn shadjigging men kanskje fordi jeg brukte de bedre. Uansett utrolig gøy med begge deler. Virker som variasjon har alt å si. Får først en abbor på firetiger, prøver 5 kast til, nada. bytter så til F.roach og så bang ny fsk. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.