Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitejakt fra Abornes fiskecamp


Thomcon
 Share

Recommended Posts

Var det den du slo ihjel med en termos..?

Vurderte seriøst samme fremgangsmåte på min fisk, men gummihammeren virket mer egnet liksom... :)

Det var meg ja.

Tror Frank kjøpte inn gummihammeren etter at jeg var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt rå rapport gutter! @ pål, hvordan funka Androsen etter modden?

Androsen fungerte knirkefritt. På den svære jeg mista fikk bremsen prøvd seg, der må det ha vært litt varmgang. Den var silkemyk hele veien :) Den var også fin å sveive med, Alans "bearing packer" gjør jobben!

Jeg tipper det er dårlig smøring og evt metallrester som er problemet. Så en annen kar som også fant metallspon i sin Andros. Han fant det i bremsen, jeg fant i drivverket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oida, en skikkelig mandagssnelle altså...

Ja, på en måte. Mandagssneller kan dukke opp hos alle, men det skjer nok dessverre litt oftere hos Okuma. Synd, for med Andros'en har de strukket seg langt hva gjelder kvalitet på design og materialer. Men for de som tør å skru den fra hverandre og rense/smøre den opp er oppsiden en rå liten sak til meget gunstig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

men min sterkeste side er ikke å skrue opp multisneller, så kunne noen ha lagt ut en bildeguide eller noe, for andros er mitt førsteønske innen havfiske, skal kjøpe den om en liten stund og hvis det er metallspon og oppskruing osv. trenger eg litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men min sterkeste side er ikke å skrue opp multisneller, så kunne noen ha lagt ut en bildeguide eller noe, for andros er mitt førsteønske innen havfiske, skal kjøpe den om en liten stund og hvis det er metallspon og oppskruing osv. trenger eg litt hjelp :)

http://alantani.com/index.php?topic=1804.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men min sterkeste side er ikke å skrue opp multisneller, så kunne noen ha lagt ut en bildeguide eller noe, for andros er mitt førsteønske innen havfiske, skal kjøpe den om en liten stund og hvis det er metallspon og oppskruing osv. trenger eg litt hjelp :)

Linken til Carl viser "the ultimate rebuild". Du trenger neppe gå så grundig til verks, og neppe med en gang du får snella i hus. Jeg ville fylt snella med favorittsnøret, og tatt den i bruk som den er. Og så ta en skikkelig sjekk når du har fått prøvd den litt. Men det er et par-tre ting du må passe på (dette gjelder nesten alle små sneller med spakbrems, nesten uansett fabrikat):

- Lek ALDRI med bremsespak mot MAX-merket, og preset-skruen til bremsen (den lille "knottete" skruen med tallene på, som sitter i senter ved bremsespaken) før du har fått snøret spolt på, og kan sjekke bremsekraften ved å dra i snøret fra en full spole. Årsaken er at det er veldig fort gjort å dra til for mye, og da riskikerer man å krønsje piniong-lageret, evt venstre spolelager. Det er en sikker måte å få snelle-havari på, ofte på værst tenkelig tidspunkt.

For å unngå problemer må du derfor alltid passe på å holde deg godt innenfor maks bremsekraft for den aktuelle snella. Andros'en er spek'et til maks 15lbs brems på strike, men det er ut fra at frispolen ikke skal endre seg. Ikke at pinjong-lageret skal leve lengst mulig!! Så i praksis bør du fiske med mye mindre brems enn dette, for at lagrene skal holde lengst mulig.

- Sneller i lettmetall er svært lite glad i vann på innsiden, så vær varsom når du evt gir den en ferskvannsdusj etter endt økt. Og pass på å ha bremsepaken i "strike" posisjon når du sprayer den (kun en svak svak dusj-stråle). Strike er lurt også når den står i stangholder under transport og kan blir dusjet av sjøsprøyt.

Pass på å løsne bremsespaken igjen når du har ristet av vannet, så bremseskivene får luftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.