Gå til innhold
Fiskersiden

Hummerfiske 2011


smiley
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neste lørdag, 1.okt kl 08.00 åpner hummerfisket for i år. Teinene er klare og agnet står til surning. Andre som skal fiske? Hvilke dybder setter dere teinene, spiller temperatur inn her? Settes i mest mulig steinur skal de iallefall.

La denne uken gå fort!

Her skal det fiskes! Nyinnkjøpte skotteteiner ferdig rigga og værmeldingen studeres med argusøyne :)

Pleier stort sett å sette på mellom 15-25 meter på stein -og grusbunn. Når det gjelder agning, er det

saltet makrell det går mest i, eventuelt også flyndre og selfølgelig berggylte hvis man har. Selv om disse tre

etter mitt skjønn er de beste agntypene, seilte egentlig makrell opp som den store vinneren i fjor. Har egentlig

også gått litt bort fra å surne agnet så voldsomt, for i fjor så jeg ingen forskjeller i fangst mellom å bruke "nesten

ferskt" agn og skikkelig bederva agn. Salting pleier jeg uansett å gjøre i et par dager før det skal fiskes.

Det jeg i hvert fall fant ut med sikkerhet i fjor var at kattemat overhodet ikke fungerte, til tross for mye snakk om at dette skulle være

så genialt som agn (mulig hummeren ikke kan fordra akkurat Whiskas med tunfisk, som jeg brukte, men det eskperimentet

ble uansett raskt avsluttet etter et par begredelige trekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om disse tre

etter mitt skjønn er de beste agntypene, seilte egentlig makrell opp som den store vinneren i fjor. Har egentlig

også gått litt bort fra å surne agnet så voldsomt, for i fjor så jeg ingen forskjeller i fangst mellom å bruke "nesten

ferskt" agn og skikkelig bederva agn..

Har "bedervet" gylteagnet mitt i nesten 2 døgn før det ble fryst. Kan jeg ta det rett opp og i teinene uten å salte de da?

Frysen lukta rimelig nasty når jeg heiv de nedi ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "bedervet" gylteagnet mitt i nesten 2 døgn før det ble fryst. Kan jeg ta det rett opp og i teinene uten å salte de da?

Frysen lukta rimelig nasty når jeg heiv de nedi ;p

2 døgn var da ikke så mye.. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt opp agnet nå og hatt litt salt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir første forsøk for meg i år. Har det noe å si at jeg har fluktåpning på 80 mm ? Det var sånn på de teinene jeg fikk tak i..

Nesten all hummer under 25cm(minstemål) kommer seg ut igjen av teinen gjennom 60mm, så fluktåpningen funker bra. Vil da anta at hummer på litt over mistemål vil komme seg ut gjennom 80mm muligens. Er ikke ekspert på området, så arrester meg gjerne her...

Er det mye stor hummer i området du fisker er det vel bare å hive de i sjøen. I området jeg fisker er ikke det mye sværinger, så holder meg til 60mm i sessongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom tidligere tråder om hummerfiske, og link til ring med 60 mm åpning fungerer ikke lenger. Skulle fått tak i sånne og stripset fast. Noen som vet om de har noe sånt noe sted? Ellers kommer jeg til å forsøke å egne med kattemat på boks først, før jeg tar i bruk fisk. (for dårlig planlegging).

OG; har tenkt å lage lenke av teinene. Er det noen som har erfaring med lenker på 5-10 teiner. 20 m i mellom eller noe sånt? Risikerer jeg å miste hele lenken? Eller går det som regel bare fint? Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom tidligere tråder om hummerfiske, og link til ring med 60 mm åpning fungerer ikke lenger. Skulle fått tak i sånne og stripset fast. Noen som vet om de har noe sånt noe sted? Ellers kommer jeg til å forsøke å egne med kattemat på boks først, før jeg tar i bruk fisk. (for dårlig planlegging).

OG; har tenkt å lage lenke av teinene. Er det noen som har erfaring med lenker på 5-10 teiner. 20 m i mellom eller noe sånt? Risikerer jeg å miste hele lenken? Eller går det som regel bare fint? Takker for tips.

Du får tak i 60mm ringer hos dyrkorn feks. http://webshop.dyrko...avision/4037802

Har erfaring med teine setninger med 3-5 teiner, dette fungerer utmerket. Vil anbefale ei minimum avstand mellom teinene på 20 meter..

Endret av Shadjigger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål til dere andre hummerfiskere der ute: Når det gjelder teiner og uvær - lar dere teinene ligge ute i all slags vær og vind, eller

hender det at dere tar dem opp eller flytter dem i forkant av varslede uvær? Har tidligere mistet enkelte Biltema-teiner (nettingteiner med litt ekstra

vekt lagt inn) i uvær, men har nå begynt å bytte ut disse med skotteteiner på 13,5 kg. Disse store og nokså tunge teinene virker å tåle en del vær&uvær

sammenliknet med de billigere variantene, men i og med at de er såpass mye dyrere og fisker bedre, blir man jo mer paranoid for å miste dem også ;-)

Synspunkter og erfaringer?

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teinene på 13,5 kilo skal nok klare seg greit så lenge du setter dypere enn 5 meter og ikke har blåser med for stor oppdrift. På værutsatte grunne områder der bølgene reiser seg og bryter skal det jo litt til at ikke blåsa drar teina etter seg innover grunna eller vekk FRA grunna og ut på dypet. Blåser med for stor oppdrift i forhold til teinens vekt fører lett til at teina står urolig på bunn og fisker dårlig. Hvertfall hvis teina er festet direkte i iletau og blåse. Noen velger å ha et lodd som iletauet er festet i for så å ha noen meter tau eller hanefot fra loddet til teina, men dette er nok mest aktuelt hvis man har veldig lette teiner.

Om jeg flytter teinene lenger inn i forkant av uvær er det oftere på grunn av at jeg er bekymret for om jeg får trukket teinene innen rimelig tid uten at det går på bekostning av sikkerheten. Bruk godkjent flyteplagg folkens. Sikkerheten må komme først. :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget lenker, men har gått tom for tau! :startle: Må kjøpe mer over helgen..

Er det riktig at vi ikke kan dra teiner på søndager? Så noe om hviledag her?http://www.oyene.no/nyheter/article5753738.ece

Hva er det for noe tull? Er det sånn for å begrense for oss fritidsfiskere?

Lykke til alle sammen i morgen! La de beste plassene være ledige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget lenker, men har gått tom for tau! :startle: Må kjøpe mer over helgen..

Er det riktig at vi ikke kan dra teiner på søndager? Så noe om hviledag her?http://www.oyene.no/...icle5753738.ece

Hva er det for noe tull? Er det sånn for å begrense for oss fritidsfiskere?

Lykke til alle sammen i morgen! La de beste plassene være ledige!

Utrulig men sant!

" Bestemmelsen om at det i perioden fra 1. oktober til 31. desember er forbudt å sette eller trekke teiner på kyststrekningen Vest-Agder til grensen mot Sverige fra og med lørdag klokken 24.00 til og med søndag klokken 24.00 står fast, (jf. utøvelsesforskriften § 35 (2))."

Var innom sunnmørsposten sin nettside og fann følgende idag http://www.smp.no/naeringsliv/fiskeri/article382972.ece

Endret av Shadjigger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vert "plaget" med en del hummer i krabbeteinene som eg har hatt ute en stund nå.. skal sette hummerteiner i morgen men vist eg da får hummer i dei teinene som står etter krabbe i morgå, har eg da lov og ta hummaren? eller er det slik at eg kan sette teiner etter hummer 1.oktober men ikkje ta den før 2. oktober?

noen som har peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.