Gå til innhold
Fiskersiden

methood feeder- tips til tackle


marc
 Share

Recommended Posts

hello..

må si jeg denne sessongen har fått smak får methood fisket

MEN jeg må få avklaret om det er menningen at den skal være en bolt eller glidende rigg??

er der evt nogen som vet om sider hvor en ser illustrasjoner?? har googlet en del men sys vel ikke jeg finner noe konkret..

tips mottas med STOOR tak hehe :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det skal være boltrig. Da skal du i teorien slippe å følge med på stanga hele tiden fordi fisken prikkes av vekten på søkket. Med litt stram baitrunner så går kroken enda lenger inn og når du gir tilslag skal fisken sitte ordentlig. I teorien skal fisken henge på bare ved at den bolter i methodfeederen. Riggen skal være endel kortere enn på boltrigfiske etter karpe. Fra 5-10 cm (?) Hørt om folk som fisker og får fisk med 2 cm krokfortom også. Jeg bruker mellom 5 og 9 cm.

IMG_6356.jpg

På bildet: Den øverste riggen er en litt lengre variant med et veldig kort hår, bare et plastmaiskorn, med en gummiboiliestop.

Nedre riggen er litt kortere, litt lengre hår og litt større avstand mellom agn og krok.

Har shrink-tube på begge, bøyd litt sånn at krokvinkelen blir litt mer agressiv (kroken setter seg lettere.) Vet ikke om det har så mye å si, confidence factor osv.

Dette er min mening hvordan det skal se ut. Jeg begynte å fiske med dette i år. Altså har jeg svært begrenset med erfaringer, men jeg synes method funker veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primært er det bolt ja. Selv ved fiske med quiver så er det boltprisippet som gjelder. Smått frustrerende, men herlig utfordrende å skille alle liners og fisk som gomler på ballen fra fisk som faktisk tar krokagnet. Visse scenarioer er nok noe i fordel quiver fremfor karpestenga på podden. Om man skal fiske helt glidende eller ha svivelen sittende "semifixed" i feederen kommer også veldig an på hvordan og etter hva man fisker. Normalt kjører jeg helt glidende med quiveren og semifixed ved ett mer statisk fiske. Noe som har vist seg å fungere bra under det statiske fiske er å ha en duppstopper ovenfor feederen. Hvis fisken tar krokagn og drar ut svivelen men spytter ut kroken, har du fortsatt noe som gjør at riggen ikke blir rent glidende ved den neste fisken som tar krokagnet. Det er også såpass liten motstand i duppstopperen at feederen kan gli oppover lina når fisken rister på hodet og prøver å kvitte seg med agnet, som gjør at fisken får større problemer med å kvitte seg med kroken frem til du får satt press på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vann/elver med rel få fisk bruker man ofte en mix som binner mye. Da har man en ball som ligger å gir fra seg litt og litt lukt over en lang periode.

I vann/elver hvor det står en del fisk og hvor man har trykk i fiske handler det som regel om å recaste ofte med baller som løser seg rel fort opp og inneholder en del mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.