Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd for en nybegynner.


Reeky
 Share

Recommended Posts

Hei. Skal endelig gå til invistering av ekkolodd til min rana plast 14fot, og har i den annledningen en del spørsmål jeg lurer på om hvilket lodd jeg skal velge. Prisklassen vil bli fra 1500-2500.

Jeg lurer på hvordan det fungerer med batteri og oppladning, om hvor lenge et oppladbart ekkolodd holder seg?

Og i tillegg er det en åpen båt så ekkoloddet må tåle regn og slike ting.

Noen som har en anbefaling, og kan forklare hvordan batteri og oppladning fungerer på ekkolodd i den prisklassen?

På forhånd tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt i forumet ved å søke på ekkolodd, trasportable ekkolodd etc først. Om det kun er ekkolodd du skal ha vil jeg kanskje gå for et sort/hvitt i ok kvalitet. Batteri opplegg kan du lage selv, Finnes mange tips på forumet. Er det fersk eller saltvann du skal bruke dette i? Ellers ville jeg tatt en telefon til et par oppegående forhandlere. Mjøsservice er vel nevnt mang en gang som råd på dette type kjøp. Jeg tro definitivt at jeg ville hatt et eget løst batteri, og ikke innebygget. Jeg har laget transportablet ut av min HDS ved å kjøpe en plastkasse for batteri på biltema. Festeanordning til batteri og stivet det opp slik at det ikke rister og hopper med slik plast som sitter rundt div dataskjermer mm. Og en kabel med hurtigkobling til polene. I mitt tilfelle har jeg et rullestolbatteri i ganske høy ytelse, men lite volum. Dette gjør at jeg kan ta med meg loddet i ferien og bruke det på andre båter. Svingeren sitter på en kraftig sugekopp sak fra biltema som den er skrudd fast på. Det fungerer da i mange timer uten at man må lade dette opp i gjen etter kort tids bruk. Et sort/hvitt lodd tror jeg bruker mindre effekt også sett mot farger uten at jeg er 100% sikker på dette.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det lønner seg, men tror jeg ville vurdert seriøst å kjøpe dette i Norge. Spesielt da prisen ikke er så høy, og du har ingen garantier fra USA, og du vil ikke få hjelp til å fikse dette uten å betale i beste fall. Min HDS tok kvelden. Fikk nytt, men hadde dette vært tatt fra USA til eks så hadde jeg kastet bort 6-7000.-

Det finnes en del ok priser her på berget også. Du finner lodd som takler 2-300 meter i sort/hvitt. Så må du regne inn en del kostnader i forbindlese med fortollings gebyr, mva etc.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper mye på e-bay, men elektronikk som brukes på sjøen hører ikke med på den lista. Sjansen for at noe går galt, før eller senere, er for stor. Da er en norsk importør eller forhandler god å ha.

Selv har jeg brukt et Furuno s/h-lodd i mine åpne båter (13-17 fot). Jeg har tidligere brukt et vanlig bilbatteri plassert i en batterikasse fra Biltema. Enkelt å ta med hjem når det trenge opplading. Med et nytt batteri holdt det med et par oppladinger for sesongen (februar-november). Bakdelen med dette var vekta. Har derfor brukt et sånt lite batteri til gressklippere de siste årene. Må lades oftere men, er jo mye lettere å ta med seg.

Om du skal være sikker på å se bunn nede på 300m tror jeg budsjettet ditt sprekker. Under ekstremt gunstige forhold har jeg hatt bunnkontakt på 500m med mitt lodd satt på 50kHz. Men dette er ikke normalt. Halvparten er vel mer normalt og halvparten av dette igjen med 200kHz. Og så har du de dagene hvor strøm og alger gjør at det ser ut som du står på grunn midt ute på fjorden.

Jeg vil ikke si at ekkolodd i denne prisklassen er dårlige, men foreslår at du sprenger budsjettet med en gang og bruker et par-tre store lapper mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok utvide budsjettet ditt hvis du ønsker et lodd som virker bra på 200-300m i saltvann.

Et Lowrance Mark-5x Pro er det rimeligste loddet jeg vil anbefale. Men dette har 83/200kHz, 50/200kHz er å foretrekke til ditt bruk, men da må du opp på HDS for Lowrance.

Du får Raymarine A50D, som har 50/200kHz, for 4990kr nå, dette er er meget godt lodd til ditt bruk, men dessverre langt over budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye god informasjon.

Har bestemt meg for å kjøpe fra et forretning i Norge med tanke på det er mye som kan gå galt.

Jeg kan godt øke budsjette mitt hvis det er det som må til for å få et ekkolodd som passer mitt bruk.

Jeg kan nøye meg med 200meter dybde kapasitet.

noen andre annbefalinger av lodd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Skal endelig gå til invistering av ekkolodd til min rana plast 14fot, og har i den annledningen en del spørsmål jeg lurer på om hvilket lodd jeg skal velge. Prisklassen vil bli fra 1500-2500.

Jeg lurer på hvordan det fungerer med batteri og oppladning, om hvor lenge et oppladbart ekkolodd holder seg?

Og i tillegg er det en åpen båt så ekkoloddet må tåle regn og slike ting.

Noen som har en anbefaling, og kan forklare hvordan batteri og oppladning fungerer på ekkolodd i den prisklassen?

På forhånd tusen takk! :)

Jeg har kjøpt meg ett Lowrance X-4pro som jeg laget portabelt.

Det er stortsett brukenes kun til å finne dybden.

Jeg bruker ett MC batteri kjøpt på biltema, tror det var 9AH jeg kjøpte.

Det holder iallefall LEEEENGE.

Takler fint 20timer, å da er batteriet innen for "ikke la batteri gå under 50%, for da blir det ødelagt" grensen.

Jeg følgte mye av det som ble linket til tidligere.

For tiden går jeg å sikler på Lowrance HDS.

Men må få meg en båt som er verd å sette det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Tar opp en gammel tråd her!

Sesongen med min egen båt nærmer seg med stormskritt og jeg har gått til invistering av et ekkolodd type Garmin Echo 300c.

Betalte 2400 kroner for det. Ser jeg kunne kjøpt det på nettet for noen hundrelapper mindre, men nå er det heldigvis bare 5 minutter i bil til butikken hvis det skal være noe problem.

Det jeg lurte på om noen har erfaringer med det loddet? Selgeren anbefalte meg det loddet på det sterkeste i den prisklassen jeg var ute etter (2000-2500)

180 meter blir kanskje litt knapt. Men man får klare seg med det. Blir for det meste leiting etter seistimer, og andre pelagiske fiskearter.

Eventuelt litt bunnmeite etter lange hvis loddet strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så VELDIG bred erfaring, men jeg tror du skal se langt etter å se noe fisk på 180m.

Ihvertfall noe under 10kg

Så sant det ikke er noe stim.

Mulig jeg tar feil, da jeg bare har hatt 3lodd.

Lowrance 4X pro kommer ganske langt ned. (200meter tror jeg den klarte på en god dag, den skal klare 305meter, tror jeg?)

Jeg ser for meg at disse videoene du ser på youtube med folk som ser fisk på loddet og fisker etter den.. er på relativt grunt vann.

50meter kan jeg sannsynligvis se noe fisk på, dypere enn det er ganske så umulig å se fisk. (ikke stim selvfølgelig)

Vil tippe at lodd for å lete etter lange vil være mislykket, ihvertfall for å se fisken.

Funker jo fint for å finne rett bunntype og bra fiske plasser.

Pr dags dato har jeg ett Lowrance LMS332-C

God oppgradering fra Lowrance 4X Pro.

Har vært helt dødt med fisk her tidligere, så jeg har ikke fått sett noe stimer eller noe med 4X'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei det kan godt stemme. Men han selgeren sa at det loddet var svært bra ned til 180meter. Det sto et humminbird lodd til samme prisen, og der sa han at det var umulig å se noe djupere enn 50-60meter. S

Om jeg ikke ser fisk på det djupet så regner jeg med at hvertfall ned til 100meter skal gå.

Og stimfisk som jeg fisker mest av er jo et ekkolodd mye mer hjelp i, enn til fiske av lange og brosme, som jeg vet hvor jeg finner som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei det kan godt stemme. Men han selgeren sa at det loddet var svært bra ned til 180meter. Det sto et humminbird lodd til samme prisen, og der sa han at det var umulig å se noe djupere enn 50-60meter. S

Om jeg ikke ser fisk på det djupet så regner jeg med at hvertfall ned til 100meter skal gå.

Og stimfisk som jeg fisker mest av er jo et ekkolodd mye mer hjelp i, enn til fiske av lange og brosme, som jeg vet hvor jeg finner som regel.

Du må ikke alltid tro på hva selgerne sier,jeg tror heller ikke at du kommer ned til 180 meter i sjøen med det loddet.En jeg kjenner har kjøpt seg et

Lowrance Elite 5 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23446708 og heller ikke han kommer ned til 180 meter i sjøen med dette loddet. Det gikk bra ned til rundt 140 meter,Men ble det dypere en det begynte det å få problemer med å holde kontakten med bunnen.

Alt avhenger selvfølgelig hvor mye alger og dritt det er i sjøen og hvilken svinger du bruker. På vinteren når sjøen er ren å fin så er det enklere å komme dypere en om sommeren.

Selv har jeg et Lowrance Hds 5 50/200 kHz og med den orginale hekksvingeren som fulgte med ,så hadde jeg problemer med å holde bunnen på 200 meter.Nå har jeg montert en airmar b60 gjennomgående svinger i min båt og det ga en betydelig forbedring.

Klarte nå å få god kontakt ned mot 300 meter på 200kHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte HDS-5 med 83/200kHz svinger @ 200kHz på 200m på Nord-Møre i fjor, var ikke dypere så jeg vet ikke hva som er maksdybde. Lowrance sin 50/200kHz svinger har mye større følsomhet enn 83/200kHz så denne burde klare betraktelig mer enn 200m også på 200kHz.

En HDS med P66 er egentlig minimum av hva en trenger hvis en skal se fisk på 200m. Helst burde HDS vært kombinert med en 1kW svinger for slik bruk, men en slik svinger koster dessverre mer enn selve instrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har HDS-5 med den 83/200 kHz svingeren som fulgte med i pakka. Kjørte en test med den på et område litt vest for Missingene i Oslofjorden der det stuper svinbratt ned fra en 4 meters grunne til omkring 280 meters dyp. Det fulgte bunnen helt fint ned til 276 meters dyp på 200kHz i dorgefart. Jeg liker at det klarer å holde kontakt med bunnen selv der det er så bratt. Jeg synes det er viktigere at loddet klarer å henge med på store variasjoner på bunnen enn å nå de store dybder. Når HDS`n var ny slet den med å holde bunn der det gikk bratt fra grunt til dypere selv om det ikke var snakk om så store dybder, men dette har blitt fikset på.

Er veldig fornøyd med mitt HDS-5. Sikler bare på litt større skjerm og Structurescan HD nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har HDS-5 med den 83/200 kHz svingeren som fulgte med i pakka. Kjørte en test med den på et område litt vest for Missingene i Oslofjorden der det stuper svinbratt ned fra en 4 meters grunne til omkring 280 meters dyp. Det fulgte bunnen helt fint ned til 276 meters dyp på 200kHz i dorgefart. Jeg liker at det klarer å holde kontakt med bunnen selv der det er så bratt. Jeg synes det er viktigere at loddet klarer å henge med på store variasjoner på bunnen enn å nå de store dybder. Når HDS`n var ny slet den med å holde bunn der det gikk bratt fra grunt til dypere selv om det ikke var snakk om så store dybder, men dette har blitt fikset på.

Er veldig fornøyd med mitt HDS-5. Sikler bare på litt større skjerm og Structurescan HD nå. ;)

Vet du hvor langt ned structurescan går?

Er det noe vits når du kommer litt dypere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DownScan delen StructureScan rekker ned til maks 100m. Tror ikke en egentlig har noe særlig nytte av det på over 60m. Det kommer en ny versjon av StructureScan i løpet av sommeren som skal ha litt bedre følsomhet, men så stor forskjell blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at loddet har frekvens Frekven:

200/77 kHz

kunne det vært lurt å bytte svingeren, eller er prisen for en svingeren av høy kvalitet veldig høy?

Sann jeg har forstått det så er loddet tofrekvens lodd, der ene frekvensen er bra på grunt vann og andre på

djupere vann, men så forstår ikke jeg så veldig mye heller da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke regningsvarende å bytte svinger på et rimelig lodd, ytelsen blir som regel ikke så mye bedre. 77kHz er dessuten en svært odde frekvens så jeg tviler på at du får noen alternative svingere til Garmin Echo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.