Gå til innhold
Fiskersiden

Team Agntyv på tur!


veg
 Share

Recommended Posts

Jeg og sigve hadde planlagt å prøve en ny plass etter bla. flatfisk og idag dro vi utover mot nye jaktmarker. Da vi kom fram til plassen var det fjære så vi rigget opp på en liten strand mellom svabergene. Det runnet på min stang nesten med en gang takkelet fant hvile nedenfor marbakken. Kjente god motstand etter tilslaget men det ble slakt etter ett par sekunder. Ett minutt senere runnet det på nytt og denne gangen satt fisken ved tilslag. Alltid spennende med dagens første fisk på ny plass men denne gangen var det bare en liten torsk som kjapt ble sendt tilbake til tareskogen.

Etterhvert flyttet vi oss opp på svabergene og på nytt ble tackler med reke og makrell kombo sendt ut mot marbakken. Det var ganske dødt, men av og til nappet og runnet det uten at det resulterte i kroket fisk. Jeg rigget opp en ny stang for meite og plasserte paternoster tacklet inne på grunna, løsnet bremsen på snella og skulle til å plassere stanga på tripden idet snøret renner av snella i voldsom fart!

Jeg venter 3 sek og gjør tilslag. Jeg møter god tyngde, stanga står i helspenn! Etter en frisk fight er fisken kun 10 meter fra oss. Jeg kjenner at fisken er sterkere enn jeg tror. Jeg kjenner at den kommer til å prøve å rase ut. Likevel klarer jeg på urutinert og amatørmessig vis å ikke løsne på bremsen. Krokfortommen ryker og jeg står igjen med skjegget i postkassa. Akkurat da var jeg humørmessig på lavmål, ikke fordi jeg mistet fisken, men fordi jeg enkelt kunne forhindret det. Humøret mitt kom til å endre seg senere på dagen.

Ila. ettermiddagen napper det jevnt og trutt, ett par småtorsk og sandflyndrer kommer på land og det napper jevnt og trutt. Vi ser også ett par stor sjøørretter som jager brislingstimenei strømmen. Med lesing av alt om fiske og diverse skitprat er trivselsfaktoren høy :) Sigve prøver duppmeite og får ei ulke som er art nr. 30 for han!

6204564765_aa3b52d02c_z.jpg

ulke by Vegar Seljestokken, on Flickr

6204504043_8bd2c2be91_z.jpg

sandis by Vegar Seljestokken, on Flickr

Litt senere runner det på stanga mi. jeg er opptatt med å pælme sluk så venter en stund med å sjekke agnet, glemmer faktisk hele greia og 15 min senere strammer jeg opp. Jeg blir møtt av ganske kraftig tyngde og tenker jeg har huket på ei tanklase igjen. Når det nærmer seg land legger jeg merke til at sena pendler litt fra side til side og synet som møter meg etter det kommer jeg aldri til å glemme. Ei svær taskekrabbe har surra seg inn i snøret. Men hva er det som henger bak? Ei svær flyndre jo! Fisken gjør ett siste krumsprang kjører seg fast i tangklasa under svaberget! Sigve kommer springende og klarer på heroisk måte å få fisken i håva. Rødspette! utbryter han og da tar skjelven meg!

Fisken var 50cm og 1460g tung. Avslutter med noen bilder og vil på nytt takke svabergapekatt sigve for å ha reddet dagen!

6204538283_36e0c695f8_z.jpg

rødspette 50cm 1460g by Vegar Seljestokken, on Flickr

foto sigve arntzen

6205026294_77aac07cd7_z.jpg

rødspette 50cm 1460g by Vegar Seljestokken, on Flickr

foto sigve arntzen

Takk for turen!

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp rapport Veg og fin fangst. Og for et vær det var da gitt :shifty: Moro å se at dere ikke har gått i dvale (dere gjør vel aldri det) hehe. I motsetning til gamle slitne menn som ikke tåler hverken nordavind eller regn.

Var jo synd at jeg ikke visste dere var der da, for jeg var like i nærheten og besøkte noen på formiddagen. Så kunne jeg fått festet litt av "kaoset" på film :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.