Gå til innhold
Fiskersiden

Specimen-treff i Hjørundfjorden


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Det var ikke vanskelig å takke ja når tilbudet om å være med på jakt etter stor havål i Hjørundfjorden dukket opp i juni en gang. Jeg har planlagt havålsatsing denne høsten siden januar, og selv om jeg nådde målet mitt om å fange en conger fra land allerede uken før avreise til Sæbø og Hjørundfjorden, var det absolutt rom for størrelsesforbedring. Det er da heller ikke fritt for at motivasjonen var på topp da Jan (Rønsingen) plukket opp undertegnede og 60 kilo utstyr i Knarvik, like over klokken 14.00 fredag ettermiddag.

Etter å ha handlet inn drivstoff for helgen, det være seg pils, ostepop, sjokolade og grillpølser, tok vi fatt på de vel 33 milene nordover. Turen fra Knarvik til Sæbø byr på ikke mindre enn tre ferjer, og ellers en veistandard på nivå med traktorstier i midt/øvre sjikt. Når så i tillegg Landsforbundet for 90-åringer med maksimalhastighet-over-50-kilometer-i-timen-fobi, hatt og marginalt sidesyn hadde sitt årlige Vestlandstreff akkurat denne fredagsettermiddagen, ble det en lang ferd mot frodige jaktmarker.

Klokken hadde nettopp passert 22.00 da ett stykk fullastet stasjonsvogn rullet inn på tunet fremfor de snedig plasserte hyttene på Hustadneset. 20 plussgrader og vindstille, til tross for at vi nærmet oss midnatt 30. september, var en nærmest surrealistisk opplevelse. Men en klager selvsagt ikke på slike ting. På tunet foran hyttene var tre fiskere allerede godt i gang med formålet for turen, og en av de tre smilte allerede bredt.

Irvin (Triturus) var på plass allerede torsdag kveld, men fisket den første natten hadde bare bydd på ett eneste napp, og ingen fisk på land. Andreas (Rage) og Håvard (Nanablag) hadde droppet inn på tunet klokken 03.00 natt til fredag, men da var stengene til NKML-kapteinen pakket ned, og forberedelsene til neste dags dypvannsfiske godt i gang. Kort fortalt ble det en kjempesuksess. Ikke fordi det generelle fisket var så utpreget bra, men på grunn av blankt hav, strålende sol og en eksepsjonell fangst. Opp fra 410 meters dyp heiste nemlig Irvin en skolest, en fisk folk flest bare kan drømme om. Han selv inkludert. Helt til denne fredags formiddagen. Da ble drømmen virkelighet, og art nummer 99 kunne krysses av.

Skolest.jpg

Irvin med skolest. (Foto: Andreas Næristorp)

Fangsten på dypet var i seg selv nok til å være fornøyd, men da Jan og jeg parkerte fremfor hyttene noen timer senere, var det art nummer 100 som hadde satt stemningen. Turens første havål hadde nettopp vært på land, blitt målt, veid og fotografert, før den ble satt tilbake. Ikke noe monsterslange, men en fin fisk på rundt 3,5 kilo, og altså ny art på Irvin. Dermed var turen reddet for hans del, og det altså før hele reisefølget hadde fått pakket ut av bilene.

Jan og jeg brukte ikke lange tiden på å få søkker og agn i sjøen, og før klokken bikket 23.00 var hele strandlinjen foran Hustadnes-hyttene dekket av lange surfstenger. Med perfekte forhold og ti agn i sjøen måtte det jo bare komme flere congere på land, og hylene fra nappvarslerne lot da heller ikke vente på seg. Før klokken bikket midnatt skulle nemlig Andreas skrive seg inn i de uoffisielle kystmeitehistoriebøkene.

Det første, skikkelige varselet etter at vi ankom, hørtes fra venstrestangen til nevnte Andreas. Pulsen steg, stangen ble løftet ut av poden, tilslaget ble satt med mye kraft, og ute i nattemørket svarte det med samme mynt. En kort, men intens kamp senere kom en meget fin slange sigende inn mot Irvin sin ventende håv. Rutinert netting, og jubelen kunne slippes løs.

Fisken ble raskt avkroket, veid til 6,9 kilo, og behøring fotografert. Skjønt, fotoshooten ble ikke så veldig langvarig. Det hadde bare blinket fire-fem ganger i blitzene før høyrestangen til samme mann gav lyd fra seg. Ny pulstopp og nytt, kraftig tilslag. Fiskeren konkluderte raskt med ål, men ikke like stor. Prosedyren gjentok seg, og Irvin fikk fisken i håven på første forøk. Havålen ble veid inn til rundt 3,5 kilo, og med to congere på avkrokingsmatten samtidig, kunne Andreas senke virkelig skuldrene.

IMG_2275.JPG

Andreas sin første er på land.

IMG_2276.JPG

Irvin håver sikkert.

IMG_2284.JPG

Andreas med to stykk conger på tre minutter.

Dobbelt havålrun på samme mann sine stenger, begge fiskene på land og med på samme bilde, etterfulgt av uskadet gjenutsetting… Vel, jeg tror det er trygt å påstå at det er et scenario som hører til de ytterste sjeldenheter.

Havålopplevelsen var rå for alle involverte parter, spesielt for Andreas, som noterte ny art på nesten umulig vis. Men fisken var tydeligvis i støtet, så her gjaldt det å smi mens jernet var varmt. Sporadisk piping i nappindikatorene fulgte den neste halvtimen, og det tok heller ikke lang tid før både Jan og jeg hadde lyd i våre sneller. Men ålen var forsiktig denne natten, og det ble mye smånapping uten de skikkelige huggene.

Håvard, som hadde tatt stilling på høyreflanken, var en konstant trussel for livet i havet. Kanskje spesielt for sukkertaren. Glosene haglet hver gang tilslaget satt i vanskelig vegetasjon, og fire ganger røsket han løs store tareblader fra bunnen Hardnakket hevdet han at i alle fall tre av dem snuste på specimengrensen, noe som selvsagt passet bra på et specimentreff. Ålen var også borti agnene hans innimellom, men uten å ville ta skikkelig.

I det klokken nærmet seg 01.00 hylte det på ny på venstreflanken. Nok en gang var det hos Andreas det var aktivitet, og like etter hadde han fast fisk for tredje gang denne natten. Ålen var på størrelse med den minste av dem han fikk en god time tidligere, og fikk friheten tilbake etter den obligatoriske veiingen og fotograferingen. For en natt denne mannen hadde!

IMG_2295.JPG

Irvin håver sikkert, igjen.

IMG_2297.JPG

Nøye veiing.

IMG_2302.JPG

Andreas med sin tredje havål.

Etter dette roet det hele seg. Litt piping fra varslerne kunne høres her og der, men ikke noe ble sittende. Så runnet skikkelig hos Jan, men i tilslaget røk snøret på en ekkel kant fire meter fra land. Kjedelig, for dette var trolig arten. Eller en krabbe fra Helvete. Kvarteret senere var det hos meg det skjedde ting. Etter noen dype nøkk i stangtuppen løftet jeg stangen ut av poden, og kjente både tyngde og bevegelse. Stramt snøre, tilslag og snøreløs. Den samme, jævlige kanten tok seg også av min første fisk på plassen. O lykke…

Humøret steg raskt da Irvin tok på seg å kokkelere, og disket opp med ovnsstekt lysing med poteter, gulrøtter og eggesmør. Et fantastisk stykke måltid!

IMG_2306.JPG

Middag a´la Irvin, ovnsstekt lysing med poteter, gulrøtter og eggesmør.

Både Jan og Håvard var småsyke ved ankomst, Jan med dårlig hals og febertendenser, Håvard med lyst-til-å-hoste-opp-noen-innvoller-syndrom. Begge to tok derfor kvelden rundt klokken 02.30. Andreas pakket også sammen omtrent samtidig, men var sporty nok til å holde Jan med selskap under skolesttakkelknytingen inne i stuen. I hele fem minutter holdt nattens storfisker øynene åpne, før han sov som en stein på sofaen. Her lå han også når Irvin og jeg pakket ned klokken 05.00. Det tar på å fiske havål…

Hjørundfjorden er kjent for sine mange havåler, men postkortperlen på Sunnmøre kan også by på et rikt artsmangfold og potensielt store arter. Derfor var det aldri tvil om at det også måtte fiskes på dagtid under turen, selv om det altså var conger som var hovedmålet. Selv var jeg oppe klokken 09.00 neste morgen, og kunne med glede konstatere fantastisk vær. Resten av gjengen våknet i tur og orden den neste timen.

Håvard var tredjemann på beina, men unektelig sistemann som faktisk våknet. Med øynene lukket surret han rundt i hytten i en halv time, på leting etter kaffe. Og når koffeinen endelig sparket inn, slapp også en liten solstråle inn gjennom venstre øye, og standarden for dagen ble satt med den fantastiske kommentaren: ”Je håpe itte de vert skræmt av at je sitt her å drikk kaffe i bærre unnebuksa. Det e nemlegen hælt sossialt akkseptert på Toten, der je kjæm ifrå. Det e ægentli ganske mye sjukere ting enn det som er sossialt akkseptert på Toten, når je tenke me om”. Dette kunne bare bli en bra dag…

Jan og jeg la ut fra båthavnen litt over klokken 11.00, med kurs mot en kant på 292 meters dyp. Før det hadde gått en halv time hadde Jan fast fisk, og mens pumpingen foregikk kom også båten med de andre tre tøffende utover. De var litt forsinket, da de måtte på butikken for å kjøpe lypsyl (!). Jan landet en tokilosbrosme, og fisken var ikke før kommet i båten før også jeg hadde napp. Nok en brosme, støpt i samme form, kom opp fra dypet. Her var det bare å finne seg en ny plass, for brosme var ikke akkurat det vi var mest giret på. Riktig nok hadde Håvard satt en pen pers på arten på 7,4 kilo dagen i forveien, men det fristet likevel ikke å bruke dagen på dette fisket.

IMG_2308.JPG

Jan pumper brosme.

IMG_2314.JPG

Andreas pumper brosme.

Den andre båten la seg ut på den dypeste muddersletten, mens vi la kursen inn i en liten vik, for å prøve noen drift etter glassvaren. Denne glimret med sitt fravær, men den nye plassen leverte likevel fisk i fleng. I form av lusuer. Litt nærmere land begynte også gyltefiskene å nappe, og spesielt blåstål og grønngylt kastet seg over rekeagnene. Snart blåste det også opp, og den andre båten la seg inn på samme sted som oss. Fem minutter senere kunne et jubelbrøl høres, og high-fiveingen var i gang. Forklaringen var en skjeggete fyr og en gylte i baugen. Håvard hadde ikke bare plukket seg en ny art i brungylt, den veide også 250 gram, og det er specimen. Dermed var også hans tur reddet.

IMG_2317.JPG

Håvard, erotisk blikk og specimenbrungylt.

Det viste seg at plassen huset mye brungylt, og de neste timene ble det landet ytterligere fire eksemplarer i den største båten, der tre stykker var kroket slik de skulle. Hos oss perset Jan på brungylt, mens jeg dro lusuer og blåstål som om det skulle være mitt store lodd her i livet. Plassen bød også på lyr, sypike, hvitting og makrell, men ingen glassvar. At jeg ikke klarte å kroke årets første brungylt var også litt skuffende, men jeg får ta meg en tur på Bonten en dag og se om det er håp der.

IMG_2318.JPG

Trippel av ulike tullearter.

IMG_2323.JPG

Jan med brungyltpers.

IMG_2332.JPG

Lusuer er mest moro i verden...

Da vinden løyet litt igjen kjørte den store båten innover mot ferjeleiet vis-a-vis hytten for å prøve berggyltene, mens Jan og jeg la oss ut for å prøve dypet igjen. Gyltefisket gikk tålelig, men fisken var ikke større enn 700-800 gram, og dermed ikke noe å slå i bordet med.

IMG_2326.JPG

Hmmm... (Foto: Jan Hinriksson)

På dypet landet jeg en hågjel, og det var det hele. Svarthå, en fisk jeg har tatt mål av meg å fange i år, burde i utgangspunktet vært uproblematisk å kroke her, men det ble med tannmerker etter den lille haien i agnbitene. Jeg satser uansett på at den skal dukke opp i løpet av høsten, slik at den kan krysses av på listen.

I det klokken gikk mot 18.00 begynte nordavinden virkelig å ta, og kombinert med slagregn var det bare å komme seg på land igjen og klargjøre nattens havålfiske. Dette kan i korte trekk oppsummeres med tre-fire napp, null fisk på land og altfor mye vær. I og med at vi fisket rett foran hytten, satt vi godt på terrassen og fulgte med på stengene. Men når en gruer seg til å sjekke agn fordi været er så sinnssykt, og podene blåser ned med jevne mellomrom, er det ikke bare moro.

IMG_2343.JPG

Denne lille tassen forsynte seg av agnet vårt.

IMG_2362.JPG

Hardt å være på ålefiske.

Stemningen var uansett god, men det var mest takket være utenomsportslige ting. Håvard fikk nemlig frem latteren hos folket da han jekket en glasscola, og korken forlangte at han skulle bytte frisør. Innholdet i Jan sine bukselommer var også så spesielt at det fikk frem noen smil. Det er nemlig i overkant spesielt å dra opp en KrF-ballong og en nøtt når en er på leting etter halspastiller.

Irvin holdt ut lengst denne natten, og pakket sammen klokken 02.00. Da lå Håvard allerede og sov, mens Jan, Andreas og jeg drakk pils og så på krokodillejakt på Discovery. Værvarselet meldte nemlig om fantastiske forhold neste dag, så da utsatte vi storfangstene til det lysnet, og lot ål være ål, siden alle tre har arten.

Andreas og Håvard hadde lengst vei hjem igjen, så de reiste ikke på sjøen søndag, til tross for speilblankt hav og sol. I stedet ble det gutsing etter tangkvabbe og ymse kutlinger i fjæresteinene. Jan, Irvin og jeg var derimot på sjøen rundt klokken 11.00, og vi begynte selvsagt med et forsøk etter skolesten, siden den er så tallrik og lett å få til å bite. Det endte med at Irvin heiste opp en hågjel, og stemningen for å prøve grunnere etter glassvaren steg plutselig betraktelig.

IMG_2366.JPG

Irvin og favorittfisken hågjel.

Vi hadde et kjapt stopp på brungyltplassen for å se om de var i støtet også denne dagen, men det ble med grønngylt, bergnebb, blåstål, lyr, sypike og selvsagt lusuer. Etter en halvtimes tid peiste vi derfor innover fjorden, til en grunntopp Irvin hadde funnet på GPS-en. Her skulle mulighetene for glassvar være til stedet.

Fisket inne i fjordarmen viste seg å være meget bra, men noen glassvar så vi ikke. Knurr var det derimot i bøtter og spann, og det ble sikkert dradd 30 av arten, inkludert flere doubléter. Fisk over halvkiloen var det derimot få av. Noen langer, en torsk og et par lyr gledet oss også med sitt nærvær, men de flate klarte vi ikke å overliste. En av lyrene Jan fikk satt så dypt at den måtte kakkes, før den ble kastet på sjøen som måkemat. Kvarteret senere ble den mat, men det var ikke noen måke som tok den. En svær havørn slo ned i vannet 40 meter bak måten, og sikret seg et bedre måltid i finværet. En stor naturopplevelse.

IMG_2367.JPG

Jan med knurr.

Turen lengst inne i fjordarmen var innholdsrik og i svært flotte omgivelser, men de helt spennende artene var ikke å oppdrive. Det gøyeste som kom opp fra havet denne dagen var to stykk blekksprut. Irvin fikk den første og største, og like etter fikk jeg en litt mindre av samme art. Utrolig fascinerende skapninger, med fantastiske fargeskift på kort tid.

IMG_2369.JPG

Sånn kan det gå på slettene...

IMG_2375.JPG

Blekkis.

IMG_2381.JPG

Blekkis 2. (Foto: Irvin Kilde)

IMG_2382.JPG

Ekte pirater har blekksprut på skulderen, papegøyer er for massen i distriktet. (Foto: Irvin Kilde)

IMG_2384.JPG

Greie forhold.

Når klokken gikk mot 18.00 sveivet vi opp, og la kursen hjemover igjen. Irvin vurderte havåljakt i Storfjorden den kommende natten, mens Jan og jeg skulle prøve taggmakrellen på en ferjekai på hjemveien. Siden hytten var ryddet og bilene pakket før vi reiste ut, ble det å kaste seg rett i bilen når båten var forsvarlig fortøyd og rengjort. Vi takket Irvin for laget for denne gang, og satte kursen mot nærmeste burgersjappe. En blir sulten av å være på havet.

Vi traff ikke så bra på ferjene på veien hjem igjen heller, og gav nevnte ferjekai et par timer den påfølgende natten. Det var store taggmakreller å spore, men de var ikke interessert i noe vi hadde å tilby. Det var heller ikke den vanlige makrellen. Fisken gikk og spiste på noe smått noe, og det nærmeste jeg kom å lande årets første taggis, var da en liten en av arten tok rekebiten min på trass etter tusen forsøk. Dessverre fikk ikke microkroken godt feste, og fisken var av etter tre sekunder.

Ettersom taggmakrellen ikke var i støtet, ble det lyrfiske i stedet. Lyren var nemlig bra i bettet, og vi landet åtte stykker i løpet av økten. Jan fikk den største, en pen fisk på 4,36 kilo. Alle fiskene tok på små Sandeels. Noen sypiker og en hvitting ble det også, men taggmakrellen og makrellen var så lite villige at det var nesten ikke til å tro. Normalt ville de tatt både hekle og sluk, men denne natten var det ingenting som funket.

IMG_2396.JPG

Jan med fin lyrfangst.

Klokken ble 04.30 før vi var i Knarvik igjen, og etter en lang fiskehelg med lite søvn, var det egentlig litt digg å ha frimandag, og kunne sove ut litt.

Turen til Hjørundfjorden har vært en gjennomført positiv opplevelse, selv om mitt eget fiske selvsagt kunne vært bedre. 47 fisker, fordelt på 12 arter er fasiten for min del, men dessverre ingen nye. Totalt på turen antar jeg at vi ligger rundt 20-tallet, uten at jeg vet sikkert hva Andreas og Håvard dro på land på søndag. Specimen på skolest og brungylt er også veldig morsomt. En stor takk til alle som var med på turen. Jeg har kost meg masse. Det er vel unødvendig å nevne at det blir ny ekspedisjon neste år…

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Je håpe itte de vert skræmt av at je sitt her å drikk kaffe i bærre unnebuksa. Det e nemlegen hælt sossialt akkseptert på Toten, der je kjæm ifrå. Det e ægentli ganske mye sjukere ting enn det som er sossialt akkseptert på Toten, når je tenke me om”.

:lolu:

fantastisk kommentar!!

og imponerende rapport og mye fin fisk. Skolesten satte vel det andre litt i skyggen..? Også imonerende å lande tre havål på en natt. Og det viktigste er vel som alltid det sosiale og alt skitpratet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport!! Ser ut som dere har fått kost dere MAX :D

En skikkelig bonus den Skolesten der, og 2 Havål på en gang, ikke verst det.. (Vel bra det ikke var en double-run og man står der ute alene i natten med 2 digre sinte Havål...).

Jepp, sånn en tur skal være når man får fri fra heimen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolesten veide vel 1550 gram om jeg ikke husker feil.

Gratulerer gutta med havåler :)

Takker alle for godt selskap og en spesiell takk til fisk og rask for en glimrende rapport :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord, folkens. Fisket var unektelig godt, selv om det ble mest tullearter...

Jeg har forøvrig funnet frem surfen igjen Endre, så si ifra om du trenger en fiskekammerat rundt Knarvik en kvelding!

Er nok fare for at det blir en fiskekveld og to, ja...

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra rapport! Synd det ikke klaffa enda bedre på ålefronten :)

Hadde det klaffet enda bedre for dem hadde det vært enda vondere å blanke :P

Jeg satte pris på å få se noen av arten og unnte dem å få.

2-3 til hadde vært skikkelig tungt å svelge........

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.