Gå til innhold
Fiskersiden

piscator
 Share

Recommended Posts

Ser at en dansk jeger skjøt den kjente albino elgen "Albin" i Østfold, noe som har skapt rabalder. Man kan godt hevde at det er unødvendig å skyte dette ene - og lett gjenkjennelige - individet, som har fått en slik kultstatus. På den annen side freder man ikke enkeltindivider av elg, og skal man først jakte kan man like gjerne skyte denne som en annen elg. Fra et evolusjonsmessig synspunkt kan man endog argumentere for at det er riktig å ta ut "albino-gener" fra genpoolen hos elg, siden dette er en egenskap som nepper øker "fitness". Og disse genene fins nok fortsatt tilstede i populasjonen(e), og det er bare et tidsspørsmål før en ny albino elg dukker opp. De er ikke SÅ sjeldne. Og sett fra jegerens ståsted var det nok helt riktig avgjørelse; han hadde aldri skutt en elgokse før, og har sikkert betalt en god del penger for å oppleve DET. Da blir det nesten for dumt å la en gylden sjanse passere. Dette må uansett være jegerens valg all den tid han gjør noe som er perfekt lovlig. Han kan neppe anklages for å ha vært umoralsk heller (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en viss variasjon innenfor en bestand alltid være til bestandens beste da? Og denne variasjonen vil vel i stor grad regulere seg selv, ved nettopp det du skriver at Albin neppe har noen økt fitness. Men hvem vet hva morgendagen bringer, jmfr. det klassiske eksempelet om bjørkemåleren. (Selv om jeg ikke helt ser når, hvor og hvordan en albino-elg plutselig skulle få store fordeler!)

Når det er sagt er vel neppe denne saken noe å tufte en populasjonsdynamisk debatt på, og det har vel heller aldri vært meningen fra "fredernes" side. Dette har rett og slett vært en gimmick der det har vært artig å ha en freak i nabolaget. Og sett i det lyset var det feil av jegeren å skyte den.

Men utifra at han ikke visste om dette, og at en albino-elg tross alt er en elg på lik linje med resten er det jo helt uproblematisk å felle den - hvit eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg litt sans for slike "utskudd" i naturen og har alltid ønsket meg en gullabbor.

For all del, vi mennesker har alltid en hang til å like det eksotiske og sjeldne. Jeg også skulle gjerne ha fått en stor koikarpe på kroken! Men i forhold til populasjonene har slike unntaksindivider minimalt å si. Jegeren kan naturligvis velge å unnlate å skyte på samme måte som en sportsfisker kan velge å sette tilbake slike eksotiske "avvikere", og kanskje jeg ville satt tilbake en gullabor dersom jeg fikk en. At jeg helt sikkert ville satt tilbake en koikarpe handler om noe annet, jeg ville jo satt tilbake alle karper uansett! Men hvis man først skal beskatte en bestand, spiller det altså ikke særlig rolle om man tar det ene eller det andre individet. Og som sagt; hvis vi selektivt hadde spart genetiske avvikere, ville det kanskje ikke vært spesielt gunstig på (lang) sikt for bestanden?

Vil ikke en viss variasjon innenfor en bestand alltid være til bestandens beste da? Og denne variasjonen vil vel i stor grad regulere seg selv, ved nettopp det du skriver at Albin neppe har noen økt fitness. Men hvem vet hva morgendagen bringer, jmfr. det klassiske eksempelet om bjørkemåleren. (Selv om jeg ikke helt ser når, hvor og hvordan en albino-elg plutselig skulle få store fordeler!)

Når det er sagt er vel neppe denne saken noe å tufte en populasjonsdynamisk debatt på, og det har vel heller aldri vært meningen fra "fredernes" side. Dette har rett og slett vært en gimmick der det har vært artig å ha en freak i nabolaget. Og sett i det lyset var det feil av jegeren å skyte den.

Men utifra at han ikke visste om dette, og at en albino-elg tross alt er en elg på lik linje med resten er det jo helt uproblematisk å felle den - hvit eller ikke.

jeg kjøper jo mye av det du her skriver. Selv om man ikke selektivt bør spare en større andel av avviker-individene enn de andre, er det som du skriver også viktig at det er genetisk variasjon tilstede. Men naturligvis er det kanskje å dra det litt langt å gjøre dette til en større populasjonsdynamisk diskusjon. Og sett ut fra gimmicket rundt og alle følelsene som tydeligvis var knyttet til denne elgen, burde den kanskje vært spart, selv om det alstå var en helt lovlig handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en frisk liten sak på facebook i går på dette temate, og jeg må si at jeg begynner å lure på hva presse(VG) og vi mennesker er i ferd med å bli. Tror vi at kjøttet kommer ferdig ut av en maskin. Har ikke i mine villeste fantasier trodd at normenn hadde gått så langt at de lager kjempe oppstandelse pga en elg av mange tusen som felles i jakta. Se VG. Det er lagt ut KONDOLANSEPROTOKOLL på albin................................... :goodjob:

Men som jeger er jeg ening i at den kunne fått leve av ren kuriositet. Den begynte vel å komme på middagshøyden og hadde vel ikek så mange år i gjen.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hva dette dreier seg om. Det var jegerne selv som hadde bestemt at den skulle fredes!! Jegerne i det samme jaktaget. Nettopp for at den er annerledes uavhengig om den smaker like godt. Flere av jegerne i det samme jaktlaget sier at dette var en stor tabbe og som ikke skulle vært begått.

Når Albin er rikskjendis itillegg blir det bare enda dummere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kondolanseprotokollen hos vg.no er det mest latterlige jeg har sett på lenge.

Redneck.

Haha...kondolanseprotokoll for en elg er jo rett og slett priceless!

Redneck.

Men som jeger er jeg ening i at den kunne fått leve av ren kuriositet. Den begynte vel å komme på middagshøyden og hadde vel ikek så mange år i gjen.

Ikke redneck.

At man verdsetter variasjon i naturen og ønsker sterkt at et spesielt individ av elg bør få leve betyr ikke at man tror at kjøtt dyrkes i drivhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man verdsetter variasjon i naturen og ønsker sterkt at et spesielt individ av elg bør få leve betyr ikke at man tror at kjøtt dyrkes i drivhus.

men man kan da verdsette variasjon i naturen selv om man skyter en albino elg. For nok en gang å trekke inn evolusjon ville det jo være helt feil dersom man SYSTEMATISK fredet alle avvikende individer, det kunne jo føre til alvorlig genetisk degenerering etter hvert. Og selv om man nå har skutt en albino elg; gener for albinisme hos elg er nok stadig tilstede i populasjonene, og mutasjoner som på nytt frembringer gener for albinisme er nok heller ikke SÅ sjeldne...?

Og selv om man verdsetter variasjon i naturen; å dra det så langt som drapstrusler og å lage en kondolanseprotokoll vitner om et fullstendiig misforstått syn på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drapstrusler mot jegeren er selvfølgelig fullstendig misforstått, og helt uakseptabelt. Reaksjonene på dette har ingenting med genetikk eller evolusjon å gjøre, det er et blindspor i så måte. Reaksjonene er emosjonelle, og i varierende grad irrasjonelle. I denne sammenheng sikter jeg til variasjon i naturen ut sett fra det urbane menneskets ståsted, ikke fra elgen som art eller individ sitt ståsted. Lik det eller ikke, utøvelse av jakt og fiske for rekreasjonens skyld (spar meg for påstander om at vi trenger kjøttet, for vi trenger ikke nøyaktig det kjøttet fra den elgen, og ingen av oss er Isak fra Sellanraa) avhenger av storsamfunnets aksept, og i så måte var dette en lite klok avgjørelse. Man må gjerne mene at folk flest er for fjerne fra naturen til å forstå hvor maten kommer fra, og jeg vil være langt på vei enig. Like fullt, avgjørelsen om å felle en landskjent albinoelg var lite pragmatisk.

Det er til dels sammenliknbart med f.eks. å kakke Bubblan til gryta om det var lovlig. At noe er lovlig betyr ikke nødvendigvis at det er hensiktsmessig eller etisk riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lik det eller ikke, utøvelse av jakt og fiske for rekreasjonens skyld (spar meg for påstander om at vi trenger kjøttet, for vi trenger ikke nøyaktig det kjøttet fra den elgen, og ingen av oss er Isak fra Sellanraa) avhenger av storsamfunnets aksept, og i så måte var dette en lite klok avgjørelse. Man må gjerne mene at folk flest er for fjerne fra naturen til å forstå hvor maten kommer fra, og jeg vil være langt på vei enig. Like fullt, avgjørelsen om å felle en landskjent albinoelg var lite pragmatisk.

Det er til dels sammenliknbart med f.eks. å kakke Bubblan til gryta om det var lovlig. At noe er lovlig betyr ikke nødvendigvis at det er hensiktsmessig eller etisk riktig.

enig at dette kanskje var uklokt. Reaksjonene viser vel dette, uansett hvor tåpelige disse er. Og ja, man MÅTTE ikke skyte DENNE elgen. Maten er ikke det sentrale her.

Men jeg er iIkke enig i at det uten videre kan sammenliknes med å kakke en karpe, all den tid hovedregelen er å sette tilbake ALLE karper, uansett avvikende anatomiske trekk og farger. Men det kan sammenliknes med at vi sparer et spesielt vakkert eller avvikende utseende individ av en fiskeart vi vanligvis kakker og spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ikkejegere har blitt "glad"i Albin pga medieoppmerksomheten den har fått,og av den grunn skulle den fått leve da vi jegere er avhengig av aksept fra resten av samfunnet.

Dansken dreit på draget hvis han visste om den lokale fredningen av den hvite elgen,og det vil da forhåpentligvis få konsekvenser for han. Visste han det ikke er han unnskyldt.

At det er opprettet kondolanseprotokoll blir bare komisk,men det sier noe om hvilken knivsegg vi jegere balanserer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge nettavisen visste dansken at elgen var "fredet":

Lereim opplyser at den danske jegeren har vært med på jaktlaget tidligere og var klar over at distriktets elgjegere lot den spesielle elgen passere jaktposten uten å trekke av.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3245530.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.