Gå til innhold
Fiskersiden

blir vel aldri nok om gps/ekkolodd


steady
 Share

Recommended Posts

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/gps-kartplotter/lowrance/lowrance-hds-5-5-kartplotter-ekkolodd-m-intern-antenne

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/gps-kartplotter/lowrance/lowrance-elite-5-kombi-m-intern-antenne-og-hekksvinger

lurte da på ett av disse. vet ikke om det første er verdt pengene ekstra for den ekstra 0.5tommes skjermen.

men eneste jeg trenger ekstra her er jo bare kart.

vet skjermen ikke blir de største med tanke på at den er delt når en kjører begge deler, men for meg er en slik kombi bedre enn 2 separate apparater.

noen som har erfaring med disse eller lignende som de kan annbefale?

helst ikke noe dyrere, ja jeg vet at om en går opp i pris får man bedre. men det gjelder jo alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fikk instalert Garmin GPS MAP med ekkolodd i vår Askeladden 19 fot i sommer! Den har 5" skjerm som er utrolig lettlest og klar. for sportsfiskere har den flere gode fiskekart og 3d kart som viser bunnforhold og ekkolodd. Problemet med liten skjerm eksisterer ikke fordi oppløsningen er så bra og skjermene er veldig lyssterke. innebygget gps antenne samt brakett med enkel av og på kobling så man slipper å ha langfingra folk i båten. Hekksvinger fungerer bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har både Lowrance HDS-5 og Garmin GPS Map 526s. Begge er brukervennlig og med god oppløsning og lyssterk skjerm. Forskjellen er kartene. Fiskekartene til Garmin er overlegne navionics `.

For en som ikke har vært borti forskjellen på kartene og skal og til å handle noe tilsvarende som Trådstarter, kan du utdype litt om hva som er forskjellen på kartene i positiv og negativt fortegn? eller om det er flere som har erfaring med selve kartene på lowrance vs garmin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjermstørrelse både på HDS og Elite. Ingen tvil om at HDS er verdt den ekstra kostnaden, mye bedre ekkolodd, bedre kartfunksjon og store ekspansjonsmuligheter.

Får HDS-5 for 6250kr hos Mjøservice, du finner info på Torget på finn.no.

Lowrance HDS er i en helt annen divisjon når det gjelder ekkolodd enn Garmin, elite er også bedre enn Garmin som ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ser jeg ett kombi som plassbesparende og enklere enn og ha to uniter og plassere i båten. vil heller ikke tro det er så mye økonomisk og hente på og ha en gps og ett ekkolodd. i tilsvarende kvalitet?

har ikke leta så mye da jeg heller ikke har så mye peil. så prøver derfor å høre hva folk med erfaring har og komme med av tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte først Garmin 526s, men var ikke fornøyd med ekkoloddet på den. Kartene er helt super. Valgte å suplere med HDS 5X som er en ren ekkoloddenhet, siden jeg allerede hadde kart til Garminen og var førnøyd med den delen. Ekkoloddet er natt og dag på de to, men skal sies at jeg byttet samtidig til en bedre svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5" er for lite til å splitte mellom ekkolodd og plotter. Må minimum ha en 6.4" skjerm etter min mening for splittskjerm, jeg foretrekker 8,4" eller større. Jeg har en drøss med ekkolodd og plottere og kombienheter. Min absolutte favoritt er Simrad NSS. Simrad og Lowrance produseres begge av Navico. Teknologien i HDS og NSS er nokså lik. Den store forskjellen er at NSS har både touch og knotter for betjening. NSS er mye mer brukervennlig enn noe annet på markedet, etter min mening har NSS sett en ny standard for brukerinterface på båtelektronikk som alt som kommer de nærmeste årene vil bli målt mot. Til noen funksjoner er touch det beste, til foreksemple justere følsomheten på ekkoloddet er en god gammeldags vrikontroll det beste. NSS har også mer minne og en raskere prosessor enn HDS.

HDS-7 (også 6,4" skjerm) koster 10250kr, NSS7 koster 12590kr, begge hos Mjøsservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med de prisene er du milevis unna min prisklasse. så det er ikke interesant engang.

dette er til fritidsbruk som hjelpemiddel. jeg vil bruke for å enklere kunne finne steder som jeg kansje kunne synes var lovende

ikke for transport langs norskekysten med hangarskip.

men at det er gode tviler jeg ikke på.

bare litt uttafor det jeg så for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker full navigasjonskart når jeg kjører fra A-B har null behov for å se på ekkoloddet når jeg kjører, så ser ikke behovet for delt skjerm, jeg får jo opp dybdedataene uansett som tall. når jeg fisker bruker jeg noen ganger delt skjerm men som oftest fullt ekkolodd da. 3D fungsjonen er i hvertfal fin på Garmin. Dette er selfølgelig smak og behag

Da ville jeg gått for Hds5. Så får du bruke plotteren nå du kjører, og loddet når du leter. Har selv Hds 7, og gjør det tidvis på samme måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha et brukbart ekkolodd så ville jeg ikke gått for de minste og rimeligste fra garmin. Helt enig i at bluechart er overlegen om man vil bruke dette fult ut, men som lodd er det ikke bra nok. En HDS får du en bra plotter, og et meget godt lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med de prisene er du milevis unna min prisklasse. så det er ikke interesant engang.

dette er til fritidsbruk som hjelpemiddel. jeg vil bruke for å enklere kunne finne steder som jeg kansje kunne synes var lovende

ikke for transport langs norskekysten med hangarskip.

men at det er gode tviler jeg ikke på.

bare litt uttafor det jeg så for meg

10-15 tusen er vel ikke engang mellomklassen når det gjelder multifunksjonenheter til fritidsbruk.

Postet informasjonen om skjermstørrelse også som en informasjon også til andre slik at de ikke skal bli forledet til å tro at en 5" skjerm er greit for kombinert pliotter ekkoloddbruk.

Etter min menig er 5" minimum for ekkolodd, 6,4" som plotter med et vindu og 8,4" hvis en skal kjøre to plottervinduer. Men en kan jo alltids stikke nesa inn i skjermen og greie seg med en mindre skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet informasjonen om skjermstørrelse også som en informasjon også til andre slik at de ikke skal bli forledet til å tro at en 5" skjerm er greit for kombinert pliotter ekkoloddbruk.

Etter min menig er 5" minimum for ekkolodd, 6,4" som plotter med et vindu og 8,4" hvis en skal kjøre to plottervinduer. Men en kan jo alltids stikke nesa inn i skjermen og greie seg med en mindre skjerm.

Må si jeg er sterkt uenig her. Om du ikke driver tungt med trolling funker 5" skjerm aldeles utmerket!!!

Har en HDS5 kombilodd og kjører stort sett splitt skjerm. Greier både å se hvordan terrenget er rundt båten og fanger opp om det skulle dukke opp en seiadott når en kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.