Gå til innhold
Fiskersiden

hvilken flue har dere suksess med etter ørret?


hordaflua
 Share

Recommended Posts

Jeg ville bare vite om hvilke fluer dere har suksess med på denne årstiden etter ørret. Dere trenger ikke akkuratt si bort deres egen imitasjon meen en middels kjent flue kunne vere fint, selv får jeg bare ørret på Super Puppan, men ingen andre. Venligst legg inn en flue jeg burde prøvd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus i mørket nå på høsten kan gi kjempe fangster.

Caddis funger fortsatt bra på dagtid.

Ellers er det stort sett fjærmygg som fortsatt klekker når du ser vaking. Ørsmå fluer, som bør fiskes med lang fortom.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske om høsten preges av kortvarige klekkinger, rusk og rask på vannet, lettskremt fisk, ørsmå fluer, lange fortommer, diger fisk på overraskende steder, møkkavær og snørr i nesa.

Du fisker stort sett alene. For av en aller annen grunn er det få fluefiskere som fisker om høsten. Hvorvidt det skyldes at folk er uvitende, eller at de er mette etter en lang sesong, vet jeg ikke, men faktum er at jeg ofte opplever sesongens beste tørrfluefiske i september - når jeg har elva eller vannet helt for meg selv.

fiske%20om%20hsten.jpg

Foto: HOOKED / Illustrasjonsfoto

Men fisket er marginalt, det er mye som skal klaffe, og det kan være i overkant vanskelig.

Man må foreta noen viktige justeringer, bytte fra sommerfiskestil til høstfiskestil. For det er lett å skremme fisken om høsten. Før jeg aner ordet av det, begynner jeg å gå som en nittiåring med brokk, og tilbringer veldig mye tid på knærne for å holde silhuetten lav. Jeg tør ikke vade så nærme fisken som jeg gjorde tidligere på sommeren.

Er det mulig, unngår jeg å vade i det hele tatt. Dette innebærer lengre kast og sideveis kast – for ikke å skremme fisken med snøret. På grunn av de bitte små mygg- og døgnflueimitasjonene blir det ofte 7x i stedet for 6x.

Elvefiske

Vannstanden er ofte lav om høsten, elva renner sakte og er krystallklar. Det er lettere å få øye på fisk i vannet, men det er også lettere for fisken å se deg. Ørretene virker ekstra forsiktige.

De fleste norske elver er fredet fra midten av september, og fisket er ofte best jo nærmere fredningsdatoen man kommer. Grunnen til dette er andregenerasjonsklekkinger av døgnfluene Baetis Rhodani og Ephemerella ignita (str 16-18), og tunge klekkinger av den bitte lille baetidaen Centroptilum lutheolum (str 20).

baetis-rhodani-dun-hann_.jpg

Foto: Baetis Rhodani Dun Hann - Baetis Media / HOOKED.no

Klekkinger

På regntunge, kalde dager kommer klekkingene som regel i gang sent på dagen, rundt klokka tre, mens på dager med sol er det vanligere med mer sparsommelige klekkinger som kan vare fra morgen til kveld. Det siste er ofte å foretrekke, for når det regner og elveoverflaten er dekket av døgnfluer i størrelse 20, er det ingen opplagt grunn til at fisken skal velge akkurat din flue, og det er fort gjort å rive av seg alt håret.

Når det ikke klekker døgnfluer, kan de som vil, blindfiske med maur eller stankelbein – eller så kan man la være. Fisk som vaker av og til uten at det klekker noe særlig, tar som regel hva som helst, bare det presenteres riktig.

stankelbein.jpg

Foto: Stankelbein imitasjon - Baetis Media / HOOKED.no

Streamfiske

En annen type høstfiske i elv som er populært i visse kretser, er streamerfiske etter aggressive gytevandrere med Wolly Bugger, Zonker eller Matuka. Dette kan være uhyre effektivt, nesten så effektivt at det burde vært forbudt.

zonker.jpg

Foto: Zonker - Baetis Media / HOOKED.no

Fiske på stille vann

Her er det ingen fredningstid, så man kan holde på helt til isen kommer og ødelegger festen. På stille vann er det helt andre insekter som gjelder. Døgnfluene er ikke viktige. Landinsekter som biller, maur, veps, stankelbein og teger lokker fisken opp til overflaten, men den desidert viktigste vakgiveren er ulike diptera-arter – fjærmygg og liknende.

fjrmygg-klekker.jpg

Foto: Fjærmyggklekker - Baetis Media / HOOKED.no

Fisken går ofte tettere på land enn om sommeren, og virker mer vakvillig, mer opportunistisk. Du må bevege deg som en cherokee-indianer langs bredden. Selv om fjærmyggklekkingene kan være intense, trenger man som regel ikke store sverminger eller klekkinger for å finne vakende fisk i vann på høsten. Men vakperiodene er kortere. Midt på dagen er som regel best.

Klekkinger om høsten varer som regel kort. Altfor kort.

Mens en sommerklekking kan pågå i flere timer, hele dagen, og bli avløst av andre typer insekter, varer en klekking om høsten ofte ikke mer enn en time eller to. Det betyr at det er klin dødt fram til klokka tre, full fres fra tre til fem, og klinisk dødt resten av kvelden. Da sier det seg selv at man må utnytte tiden.

Hvis jeg innstiller meg på forhånd på at fisketiden er begrenset – og har ganske bra fiske den lille tiden klekkingen står på – så er høstfiske både behagelig og spennende. Man har tid til å snakke sammen om viktige ting, spise fårikål og drikke brus, og de stutte klekkingene gjør fisket intenst.

Men hvis jeg gjør dårlige valg og fisker dårlig den timen klekkingen pågår, så er høstfiske bare dypt irriterende. Så vær forberedt på lange perioder uten at noe skjer. Men når tørrfluefiske om høsten først slår til, er det lite eller ingenting som kan måle seg. Fisket er bedre enn noen gang, og du har hele elva eller vannet for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg er det jeg har lyktes med, ikke bare i høst, men generelt hele året ;) En annen ting som har reddet meg ved spesielt høy vannstand etter alt regnet er fortyngede nymfer i str 12-14 ;-) Blir vel en tur i elva snart, må utnytte det siste for fult ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.