Gå til innhold
Fiskersiden

Buster Jerk


Recommended Posts

Hei

Er fortsatt ganske fersk som jerk-fisker, og kan vel ikke si at teknikken sitter helt perfekt enda. Noe må jeg vel gjøre riktig, for i sommer fikk jeg ei lita gjedde på jerk. Jeg liker Strike Pro's Buster Jerk, den er lett å få til å gå riktig, så spørsmålet mitt er: Er det noen her som har erfaringer med denne som de vil dele? Føler at det blir litt dumt å bruke mye penger på disse hvis de ikke er brukbare i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt junior-modellene endel, jeg liker de veldig godt. Min type jerking er veldig rolig, med noen raske "nykk" ispedd innimellom. Fisker ofte jerken slik jeg fisker topwater-modeller, det gir ålreite utfall. Slik jeg ser det er dette et veldig fint jerkbait å starte med, slik at man får erfaring med gange, teknikk o.l. En annen fin ting er at du behøver jerkbait-stang for å fiske med junior-modellene i alle fall; en litt stiv stang rundt 7 fot og vanlig wirefortom gir Busteren en flott og variert gange ut ifra hvordan du jobber den med stanga.

Hadde endel fisk som slo seg av, dette løste jeg ved å bytte ut orginalkrokene med Owner, samt at jeg kjører 2 x splittringer til hver krok. Her behøver du ikke digre splittringer (som kan påvirke gangen), du får fine og solide ringer fra f.eks. Søvik. Ved å gjøre dette får du bedre hold ved kroking, selv om det selvsagt også kommer an på hvor gjedda har tatt i hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :) har ei stang på 6 fot som kan kaste opp til 150 gram. Er veldig fornøyd med denne, men vurderer å kanskje kjøpe en med litt kraftigere "rygg" så jeg kan kaste tyngre agn, type bulldawg og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh sorry, ser at det mangler et "ikke" i innlegget mitt. Det skulle stått: "En annen fin ting er at du ikke behøver jerkbait-stang for å fiske med junior-modellene i alle fall; en litt stiv stang rundt 7 fot og vanlig wirefortom gir Busteren en flott og variert gange ut ifra hvordan du jobber den med stanga."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sø tar på bustern ja(fick en 4 kg på Strike Pro Buster Jerk 15cm./75gr. C38. Men var gädda som var målet så hade nog gått för mindre om det ska va riktat, finns ju i både mini och baby. Ska visst funka bra till havsabborre med. Men jo, dom är fina till gädda. finns det mört i vattnet så är c41 helt oslagbar. Prövade en ny som var helt silvrig med röda ögon sist jag var hemma och den väckte ganska bra intresse med(10-15 fisk på 3 timmars fiske), dom andra två i båten fiskade med c41(8-10 fiskar) respektive en blå/silvrig( 5 fiskar). Så det var ganska intressant. dock ska det nämnas att det bara var småfisk men en på 4,5kg på topp. Men till gädda kan du tryggt bruka strike pro sina jerk. Och om du vill få lite inblick i rått jerkbait fiske så kan filmen "gäddfeber" rekommenderas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett filmen Gäddfeber veldig mange ganger :) kan hende at den silvriga med røde øyne lignet en fisk gjedda liker og spise, for eksempel mort, og dermed lokket dem til hugg. Utrolig at du klarte å få en sø på så digre jergbaits, imponerende rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca. det samme som meg da... dette var min første sesong som jerk-fisker, og jeg syns egentlig den gikk sånn omtrent etter planen. Blei dessverre ikke så mye fisking som jeg hadde lyst til, men sånn er det med den saken. Har hatt en del fisk på, men de har sluppet tak før jeg fikk se størrelsen på dem. Den eneste gjedda jeg fikk på jerk i sommer veide 1,4 kg og ble tatt på en 50 grams abborlignende jerk fra Westin Lures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busteren er ett kjempefint bait for folk som begynner med jerkbait. Ikke vær redd for å prøv glorete fargevarianter. Rekorden i båten som jeg fisker i er 5 gjedder på 5 kast på en som ligner på nemo. ;) Og ett annet tips: la den synke og fisk over grunner på 3-4-5 meter.... plutselig sitter det en gammelgjedde på i andre enden. Og som Jon sa kan det lønne seg å bytte kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busteren er ett kjempefint bait for folk som begynner med jerkbait. Ikke vær redd for å prøv glorete fargevarianter. Rekorden i båten som jeg fisker i er 5 gjedder på 5 kast på en som ligner på nemo. ;) Og ett annet tips: la den synke og fisk over grunner på 3-4-5 meter.... plutselig sitter det en gammelgjedde på i andre enden. Og som Jon sa kan det lønne seg å bytte kroker.

var dette på våren da?? mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busteren er ett kjempefint bait for folk som begynner med jerkbait. Ikke vær redd for å prøv glorete fargevarianter. Rekorden i båten som jeg fisker i er 5 gjedder på 5 kast på en som ligner på nemo. ;) Og ett annet tips: la den synke og fisk over grunner på 3-4-5 meter.... plutselig sitter det en gammelgjedde på i andre enden. Og som Jon sa kan det lønne seg å bytte kroker.

Har den nemo-jerkbaiten :) og i dag kom "signatur-baitet" til Cato Bekkevold (http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46012) i posten, så nå er det bare velstand i heimen, og jeg er allerede klar for neste sesong :) Er mulig det blir en tur til Sperillen og greier, så det blir artig. Takk for tipset, skal prøve det ut i vannet jeg vanligvis fisker i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi nå har forsmaken på hvordan denne vinteren kommer til å bli, så behøver du neppe å vente helt til våren for å slenge jerkbaits.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.