Gå til innhold
Fiskersiden

Kveiteplass ved Bud


Fishpink
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som kjenner til om det er kveite å få ved Bud og hvor i såfall er de beste plassene? Jeg er også interessert i å vite om det er noen kveiteplasser i områdene rundt, nord på Mørekysten. Nå venter jeg spent på svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til fiskeplasser rundt Bud, men mulighetene for kveite er stor langs hele kysten. Ble tatt ei stor ei med garn i Julsundet i fjor høst http://www.rbnett.no/lokal/molde/article309215.ece

Ellers har du jo Buagrunnen rett ut for Bud, Orskjæra utenfor Averøy og Griptaren utenfor Grip/Kristiansund. Disse plassene kan du bare glemme på denne tiden av året om du ikke har en stor sjark og det har vært finvær i lenge. Vet at alle stedene her har levert mye kveite rundt 10 kg og noen over 50 kg i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg driver ikke med hav/sjøfiske på denne tiden av året, ettersom jeg bor på feil sted i landet. Men jeg har feriert ved Bud en uke eller to hver eneste sommer fra 1996. Vi har fått bra med fisk, men har aldri fisket etter kveite. Det er dette vi nå drømmer om og da er det en forutsetning å fiske der de finnes:-)

Kan man benytte shad-jigger ved kveitefiske, eller er det bedre å agne? Hva med gulp? Jeg er ikke stiv på sånt fiske, da jeg for det meste har drevet med pilk og gummimarker. Men har nå kjøpt meg flere shad-jigger og har veldig lyst til å prøve dem og se hva jeg kan få på kroken med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det er tatt en del med småkveite i området rundt hustadvika, bjørnsund og ona på jig/agnfisk. Yrkesfiskere har fått en del større fisk også. Finn et sjøkart, og finn deg noen sandrenner mellom skjær og holmer. Husk at det er varmere i vannet her enn i nord, så stortaren gror dypere, derfor må du også fiske dypere for å finne bunn hvor du ikke sitter fast. 20-50meter kan være et greit utgangspunkt.

Endret av beerbellybob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

I fjor sommer fikk jeg ei kveite på 14kg ved kattsjæret rett ved søre bjørnsund. fikk den på rundt 12m tarebunn :)

Wow! Takk for tipset. Da skal vi titte litt på kartet etterhvert og se om vi finner Kattsjæret. Vi ligger ofte utenfor Bjørnsund og fisker, men havner litt for ofte ute på dypet, så vi har funnet ut at Fretten eller Oddane er gode fiskeplasser. Aner ikke om det er noe kveite der, så jeg takker igjen for tipset om Kattsjæret:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi fler som må teste det området :)

Har ikke vert heldig å fått frøken kveite på kroken enda, men skal testet :)

Er det slik at småpale eller små sei er det beste agnet til kveita ?

Har hørt noe om det jeg også, men er ikke sikker. De reklamerer med disse shad-jiggene også,som visstnok skal kunne lokke kveita til å bite på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Har du vært på bud å fisket. har det blit noe.

Ja, jeg har vært på Bud flere ganger. Enkelte år har vi fått mengder av fisk, til vanlige ferieturister å være. Atter andre år, er det nesten ikke napp i løpet av intens fiske gjennom en hel uke. Merkelig det der....

Men det er utvilsomt fisk der. I sommer fikk sønnen min en Lange på vel 12 kg- moro. Jeg har ikke annet å vise til enn en sei på 7 kg, samt en sei på 5 kg, som jeg trakk opp på samme draget. De jobba som bare det og det gjorde jeg også:-) Fiskene tapte kampen, det var gør-artig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Folk jeg kjenner fisker kveite i Bud område. Vanligvis rundt 10kg. Ikke helt sjeldent men det er lite av  de som vet hvordan)

jeg fisker etter kveite litt nordover denne lokasjon ,men må si at det er ikke enkelt id et hele tatt..

Det verste er været selvfølgelig...lite timer på havet-lite fisk..

Fikk 2stk kveiter iår, en kom å kikke under båt, 

Har en venn som har fiskecamping på Averøy-en time biltur fra Bud (mange gjester som kan ikke fiske kvite) og de fikk cca 5 kveiter iår fra 1.mai. men den største rundt 80kg, på pilk ved torksefisket..tilfeldighet.

Synnes det er bra med kveite her, har snakket med proffene, gammlinger osv.

MEN å være ute så ofte..det går ikke.) takk til været..

Dårlig vær,litt nordavind, så får du kveite tror jeg...)

Ellers..

Ring denne karen, han driver med guiding i område...han er Tsjekker (som meg) 

Anebfales..

http://www.smartarcticfox.com/en/fishing-guide-norway-more-og-romsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.