Gå til innhold
Fiskersiden

Lokale navn på fisk


 Share

Recommended Posts

Fatter'n kaller den minste makrellen for japs, den som er 200-300gr for pir og de store(600gr+) for hestemakrell. Hvor navnen stammer fra vet jeg ikke, men fatter'n er fra Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Apropo hestmakrell, så er vel det brukt om taggmakrell også.

Hestamakrell og spanskemakrell blei eg lert opp til va navnet på taggmakrell i min barndom i Stavanger.

Ellers så kalte me kun bergnebb for stinta, men generelt ble det kalt stintefiske. Svidda va laks opp til 3kg

Andre navn eg kan huske å ha vert brukt:

Gressgylt =blåstinta

blåstål =blåskåra

grønngylt = driddhedla

svartkutling = marulk/maras

hvitting = kvittling/kvittas

Vanlig ulke = storkjeft eller knurr

tykkleppet multe = berglaks

tosk = tosk (bare spør Irvin)

breiflabb =Dævelen sjøl/Gamle-Erik

microsei = mort --> sei over 1kg=storsei --> over 5kg=skrubbsei --> over 10kg = Dævelen sjøl

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindås lokalt:

Ørret som er hvit i kjøttet = Evje Aure/Ørret/Fisk.

Blå stål = Blå skolt

Ulke = Knurr

Små sild = Brisling

Småsei = Do-pale

Bergenser = Utyske ;)

Endret av Fiskerinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seien når den er så liten at den er grønn, kaller vi i Sør troms for grønnsporing, dvs her er seien gradert etter størrelse:

Kointepellar, grønnsporing, småsei, stabbsei, storsei. Hvor størrelsesgrensen går er høyst subjektiv...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Når jeg var en liten rakker i Herøy sa vi:

Mort = Småsei opp til 10cm

Pale = Småsei opp til 30cm

Dette stemmer den dag i dag også. :) Så når eg nevner ferskvassfisken mort for lokale folk, forstår dei ingenting. Fleire av kompisane mine trur faktisk at mort, pale og sei er forskjellige artar. Elles kallar generasjonane over meg alle ulker for "frosk" (faktiske froskar på land blir kalt "grolapp" eller lappegro"). Lysing blir kalla "kålkjæft", og alle uer er "klokkar", heil til dei blir store nok til å bli "røfisk". Høyrde også i går av min bestefar på 84 at grensa for at "pjakk" blir kalla laks går på 3 kilo, i allefall i kjøp/salg sammenheng. Elles blir jo hvitting kalt "bleikje" av 99% av folket her, og små makrell blir kalt "pir", som elles i landet. Taggmakrell vert kalla "hestemakrell", men det er vel kanskje vanleg elles i landet det også. Ørret/aure blir kalla "krede", eller berre "kre", evt. då også "sjøkrede". Dei brukar kun benevnelsen "ørret" om den er stooor, og setningar som "Ditta der ekje nåki ørret, ditta e no bære ei moldkre", er heil vanlege. Røye vert kalla "røyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krede, frosk og hestemakrell er også lokale uttrykk som jeg har brukt (sistnevnte visste jeg ikke om før nyere tid da jeg startet som lærling på snurperen Smaragd, som du sikkert kjenner til) :)

Kjenner godt til den ja, var sjølv fiskarlærling ombord i Eros og deretter Olympic Prawn frå 2004 til 2006. :)

Morsomt å finne flere fra Herøy her på forumet!

Då er vi vel oppe i 4-5..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! Er det noen aktive fiskeklubber i Herøy for tiden? Bor selv i Sykkylven, men er ofte i Herøy, og tar alltid med et par fiskestenger dit :)

Med det eg veit er det absolutt ingen. :P Men der skal være ein i Ålesund.

Eg sjølv flyttar til Trondheim om ca. 2 veker, så då tar eg vel med meg fiskeutstyret dit, og fortsetter galskapen der. :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløymde å nevne at all leppefisk går under navnet "karusse". Det er vel i hovudsak berggylte, men det blir gjerne antatt at alle andre leppefisk er berggylte det også, altså "karusse". Den faktiske fisken karuss har nok dei aller fleste aldri sett eller høyrt om forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Østlandet:

ørret-aure

abbor-tryte

stingsild-hønnsik :blink:

blånebb-blåsnekke

rødnebb-rødsnekke

sørv-plank

hyse-kolje

lysing-svartkjeft

små makrell-pir

Mange av disse ordene blir ikke brukt til vanlig, men er bare kallenavn jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.