BanJon Posted November 6, 2011 Report Share Posted November 6, 2011 Ok, da var det som jeg antok - variant av andre lokalnavn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted November 6, 2011 Report Share Posted November 6, 2011 En kote er da vitterlig en strek, Jon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BanJon Posted November 6, 2011 Report Share Posted November 6, 2011 En kote er da vitterlig en strek, Jon. Strek? Discolampe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted November 7, 2011 Author Report Share Posted November 7, 2011 Hmmm... Men så er dansker noe for seg selv, også. Når det er sagt er jeg jo i og for seg enig i at steinsuger høres litt spekulativt ut... Spekulativt til tross, steinsuger blir brukt om havniøye.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
menig fiskebolle Posted November 7, 2011 Report Share Posted November 7, 2011 Fatter'n kaller den minste makrellen for japs, den som er 200-300gr for pir og de store(600gr+) for hestemakrell. Hvor navnen stammer fra vet jeg ikke, men fatter'n er fra Moss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torrybra Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 Apropo hestmakrell, så er vel det brukt om taggmakrell også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
androiden Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 (edited) Karmøy: Berg gylte = berg sugge Laks under 1.5kg = Svidde Leppefisk generelt = Stinte De jeg kommer på som skiller seg fra normale navn hvertfall Edited April 3, 2012 by androiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrVolcom Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 (edited) Apropo hestmakrell, så er vel det brukt om taggmakrell også. Hestamakrell og spanskemakrell blei eg lert opp til va navnet på taggmakrell i min barndom i Stavanger. Ellers så kalte me kun bergnebb for stinta, men generelt ble det kalt stintefiske. Svidda va laks opp til 3kg Andre navn eg kan huske å ha vert brukt: Gressgylt =blåstinta blåstål =blåskåra grønngylt = driddhedla svartkutling = marulk/maras hvitting = kvittling/kvittas Vanlig ulke = storkjeft eller knurr tykkleppet multe = berglaks tosk = tosk (bare spør Irvin) breiflabb =Dævelen sjøl/Gamle-Erik microsei = mort --> sei over 1kg=storsei --> over 5kg=skrubbsei --> over 10kg = Dævelen sjøl Edited April 3, 2012 by MrVolcom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lystfisker´n Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 i Harstadområdet kallte vi sjøørretten for Bleika når vi fisket i elv/vann og sjørøye for Røa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskerinnen Posted April 5, 2012 Report Share Posted April 5, 2012 (edited) Lindås lokalt: Ørret som er hvit i kjøttet = Evje Aure/Ørret/Fisk. Blå stål = Blå skolt Ulke = Knurr Små sild = Brisling Småsei = Do-pale Bergenser = Utyske Edited April 5, 2012 by Fiskerinnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gimbo Posted April 5, 2012 Report Share Posted April 5, 2012 (edited) Seien når den er så liten at den er grønn, kaller vi i Sør troms for grønnsporing, dvs her er seien gradert etter størrelse: Kointepellar, grønnsporing, småsei, stabbsei, storsei. Hvor størrelsesgrensen går er høyst subjektiv... Edited April 5, 2012 by Gimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskerinnen Posted April 5, 2012 Report Share Posted April 5, 2012 Glemte at Sypike blir feilaktig kalt for Kolje.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted April 14, 2012 Author Report Share Posted April 14, 2012 (edited) På island blir sjøørreten kalt for "sjøbirting" slik som i deler av nordnorge... Edited April 14, 2012 by Maritim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kontorstol Posted July 26, 2012 Report Share Posted July 26, 2012 Når jeg var en liten rakker i Herøy sa vi: Mort = Småsei opp til 10cm Pale = Småsei opp til 30cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. Hook Posted July 26, 2012 Report Share Posted July 26, 2012 Når jeg var en liten rakker i Herøy sa vi: Mort = Småsei opp til 10cm Pale = Småsei opp til 30cm Dette stemmer den dag i dag også. Så når eg nevner ferskvassfisken mort for lokale folk, forstår dei ingenting. Fleire av kompisane mine trur faktisk at mort, pale og sei er forskjellige artar. Elles kallar generasjonane over meg alle ulker for "frosk" (faktiske froskar på land blir kalt "grolapp" eller lappegro"). Lysing blir kalla "kålkjæft", og alle uer er "klokkar", heil til dei blir store nok til å bli "røfisk". Høyrde også i går av min bestefar på 84 at grensa for at "pjakk" blir kalla laks går på 3 kilo, i allefall i kjøp/salg sammenheng. Elles blir jo hvitting kalt "bleikje" av 99% av folket her, og små makrell blir kalt "pir", som elles i landet. Taggmakrell vert kalla "hestemakrell", men det er vel kanskje vanleg elles i landet det også. Ørret/aure blir kalla "krede", eller berre "kre", evt. då også "sjøkrede". Dei brukar kun benevnelsen "ørret" om den er stooor, og setningar som "Ditta der ekje nåki ørret, ditta e no bære ei moldkre", er heil vanlege. Røye vert kalla "røyr". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kontorstol Posted July 26, 2012 Report Share Posted July 26, 2012 (edited) Krede, frosk og hestemakrell er også lokale uttrykk som jeg har brukt (sistnevnte visste jeg ikke om før nyere tid da jeg startet som lærling på snurperen Smaragd, som du sikkert kjenner til) Morsomt å finne flere fra Herøy her på forumet! Edited July 26, 2012 by Kontorstol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. Hook Posted July 26, 2012 Report Share Posted July 26, 2012 Krede, frosk og hestemakrell er også lokale uttrykk som jeg har brukt (sistnevnte visste jeg ikke om før nyere tid da jeg startet som lærling på snurperen Smaragd, som du sikkert kjenner til) Kjenner godt til den ja, var sjølv fiskarlærling ombord i Eros og deretter Olympic Prawn frå 2004 til 2006. Morsomt å finne flere fra Herøy her på forumet! Då er vi vel oppe i 4-5..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kontorstol Posted July 26, 2012 Report Share Posted July 26, 2012 Såpass! Er det noen aktive fiskeklubber i Herøy for tiden? Bor selv i Sykkylven, men er ofte i Herøy, og tar alltid med et par fiskestenger dit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. Hook Posted July 26, 2012 Report Share Posted July 26, 2012 Såpass! Er det noen aktive fiskeklubber i Herøy for tiden? Bor selv i Sykkylven, men er ofte i Herøy, og tar alltid med et par fiskestenger dit Med det eg veit er det absolutt ingen. Men der skal være ein i Ålesund. Eg sjølv flyttar til Trondheim om ca. 2 veker, så då tar eg vel med meg fiskeutstyret dit, og fortsetter galskapen der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. Hook Posted July 27, 2012 Report Share Posted July 27, 2012 Gløymde å nevne at all leppefisk går under navnet "karusse". Det er vel i hovudsak berggylte, men det blir gjerne antatt at alle andre leppefisk er berggylte det også, altså "karusse". Den faktiske fisken karuss har nok dei aller fleste aldri sett eller høyrt om forsåvidt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted September 22, 2012 Author Report Share Posted September 22, 2012 Plukka opp en variant fra en annen tråd her, Bånnulke brukt om svartkutling, dverg- og vanlig ulke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arobo Posted March 3, 2013 Report Share Posted March 3, 2013 Østlandet: ørret-aure abbor-tryte stingsild-hønnsik blånebb-blåsnekke rødnebb-rødsnekke sørv-plank hyse-kolje lysing-svartkjeft små makrell-pir Mange av disse ordene blir ikke brukt til vanlig, men er bare kallenavn jeg har hørt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted March 4, 2013 Report Share Posted March 4, 2013 Plukka opp en variant fra en annen tråd her, Bånnulke brukt om svartkutling, dverg- og vanlig ulke. + ålekvabbe hos oss i Vestfold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrVolcom Posted March 4, 2013 Report Share Posted March 4, 2013 + ålekvabbe hos oss i Vestfold. BånnuLke blir vel mest brukt om suter i Tønsberrr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted March 4, 2013 Report Share Posted March 4, 2013 Ja for en vestlending er det fort gjort å blande suter med andre små, bunnlevende saltvannsfisk. Ser den. Hadde det bært paddeulker inne i havnene hadde vi kalt de for bånnulker også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts