Gå til innhold
Fiskersiden

Custom fiskestenger fra USA


Fishpink
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har blitt bitt av basillen, dvs, har fått en sterkt økende interesse for havfiske. Har nå sittet og googlet noen dager og sett etter om det finnes noen fiskestenger som har litt spenstigere farger og design enn det vi blir presentert her "på berget".

I USA er det jo flere som driver og lager solide havfiskestenger (og andre stenger også) Og FOR noen stenger! De finnes i et hav av farger og mønstre. Jeg er "grønn av misunnelse" og kjenner en forferdelig trang til å bli eier av noe sånt!!!!!!!! :whistle: Men, så bor jeg her jeg bor - og avstanden til USA er fryktelig lang- for en fiskestang;-)

Er det noen av dere som vet om det går an å bestille seg en fargerik og solid (Custom) båtstang via internett og hvilke erfaringer har dere med sånt i såfall? Eller hvordan i all verden skal jeg gå fram for å få tak i en, uten at jeg må reise dit selv? (jeg vet at de fleste av disse stangprodusentene holder til i Florida-området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et kjapt søk på google med: custom fishing rods florida ga flere alternativer.

f.eks:

http://armbreakercustomrods.com/

Bare å bruke fantasien når man søker, så finner man det meste.

Neste steg blir å sende dem en mail i håp om at man får svar. Vær høflig og prøv å bruk god engelsk, så får man som regel all den hjelp man trenger.

Vil tro det koster litt å få sendt stenger fra statene, men custom koster uansett.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet stenger fra flere i USA. BARBAR har mye bra, og til en ok pris. Ellers har jeg handlet stenger som ikke er så lett å få tak i her som noen speedjig varianter bla. Ofte er det lurt å spørre litt om frakt etc. Mer du handler desto bedre dealer. Vi har ofte gått sammen to eller tre og fått ned pris på frakt. Det er nok ikke et voldsomt godt marked alle plasser. Har handlet stort sett via e bay på en eller annen måte, men ofte går handlen utenfor på de som er rene stangbyggere. me via paypal som betalingskilde. Det kan være lurt om man har råd til å selge med litt line og annet. Liner er generellt billigere, flourcarbon kan man få til svært hyggelige priser etc etc. En stang med klapperslange håndtak og rosa blanks er jeg ikke helt sikker på matcher, men....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på google med: custom fishing rods florida ga flere alternativer.

f.eks:

http://armbreakercustomrods.com/

Bare å bruke fantasien når man søker, så finner man det meste.

Neste steg blir å sende dem en mail i håp om at man får svar. Vær høflig og prøv å bruk god engelsk, så får man som regel all den hjelp man trenger.

Vil tro det koster litt å få sendt stenger fra statene, men custom koster uansett.

Det er nok helt riktig. Jeg er ikke så god i engelsk, har glemt endel av min gamle skoleengelsk. Men akkurat det er ikke noe problem, det får jeg i såfall hjelp til. Det er noe med det å gjøre seg forstått så jeg får akkurat en stang til mitt bruk. Jeg vet omtrent hva jeg vil ha og skal fint kunne greie å gi uttrykk for det....på norsk:-)

Ja, Oz, du er veldig nærme sannheten, men jeg tåler andre farger også, jeg - helst i kombinasjon med rosa da :D Takk ellers for gode tips. Skal sjekke ut BARBAR, potbelly- og så skjønner jeg at det er lurt å handle sammen med flere. Mannen min er like ivrig som meg, så i det minste er det lurt at han og jeg kjøper sammen da.

Hva spør jeg etter dersom jeg sier at jeg vil ha en båtstang til pilking eller jig? Jeg ser for meg en som er rundt 6 fot lang, lb. 20-30 eller 30-50 (i tilfelle stor-fisken biter) og som har litt stiv rygg og myk tupp. Jeg går ut fra at det blir helt feil å spørre etter en casting-stang. Jeg er ikke helt bevandret i alle disse fiskestang-uttrykkene, men jeg tenker i dette tilfellet en ren båtstang, som jeg IKKE skal kaste med. Her snakker vi sei og torsk opp mot 20 kg eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også kikke her i denne nettbutikken i Japan, de har en del stenger rundt 6 fot. Forholdsvis dyrt, men det reflekterer kvalitetsnivået:

http://www.plat.co.j...er-fishing.html

Svææært mye lekkert, har bestilt stenger og sneller herfra uten problemer. Japansk servicenivå, dvs verdens beste. :D

Når det gjelder pundstyrke på stanga velger du denne ut fra vekta på søkket/ pilken og ikke fiskestørrelsen. Jo lettere stang, jo artigere fiske. ;D

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på jakt etter en stang over i litt karftig utførelsen så vil jeg anbefale å sjekke ut denne leverandøren. Flere som har investrert i flere stenger fra ham. Om du ønsker kan du dra den ut med pynt og farger og det du vil. Prisen bestemmes normalt av hvor mye du vil ha. http://stores.ebay.com/bar-bar-custom-crafted-fishing-rods/_i.html?rt=nc&_sid=22694692&_trksid=p4634.c0.m14.l1513&_pgn=1

De har laget en som heter Nowegian Jigging Rod Calstar Acid Wrap 30-80lb 5ft 6. Den lå ikke inne nå på ebay, men han lager på bestilling alle mulige ting. Du bestemmer hva du vil ha, hvor lang og hva du vil pynte med. Dog kanskje ikke så langt ut som arbreakerrods gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til Bar-Bar på eBay

http://stores.ebay.c...sid=p4340.l2563

Akkurat samme som potbelly linker til 2 poster over. gratulerer med dagen.

Jeg har flere stenger fra barbar og armbreaker. Kvaliteten er meget bra. Armbreaker lager det du ber om, men prisen er som regel deretter.

Stanga som potbelly viser til er satt sammen på mine mål og preferanser av Ron. Eneste bakdelen med den etter å ha brukt den litt er at buttdelen er litt i lengste laget. Kunne tenkt meg at den var ca 20cm kortere og at forhåndtaket hadde vært tilsvarende like mye lenger.

Men som det sies lenger opp så blir det fort ganske dyr frakt fra utlandet iom at det er hele stenger. Du trår neppe feil med stanga over,men i mine øyne er den i krafitgste laget til både sei og torsk på 20kg. Den ble utviklet for og takle de største av de store kveitene. Skal du fiske sei og torsk kan du godt gå ned i 12-20lbs stang. Selv bruker jeg ei stang med kastevekt opp til 150g til sei og torsk. Det er viktig og dimensjonere utstyret etter det man skal fiske etter, dog krever som oftest tyngre pilker unødvendig kraftig utstyr.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vilhelm at den det refereres til er en kraftig stang. Eneste som gjør at den også kan brukes "i litt lettere" fiske er at den har en ganske aktiv topp til å være såpass kraftig. Fordelen med å kjøpe fra en av disse nevnt over er at du kan si litt om deg selv, og få de til å lage noe som passer akkurat deg. Tror og at jeg ville valgt en noe letter stang til allround fiske. Og i hvert fall på BARBAR kan du også muligens få en to delt stang om du ikke velger for kort. En stang ned mot 6 fot kan du evnt muligens få delt i håndtaket på lik linje med en del vanlige havfiskestenger. Fordelen med kortere stenger er at du har mindre "arm" å jobbe med, og muligens ikke blir så fort sliten etter en aktiv fiskedag. Men etter mitt syn er disse spesielt laget for et aktivt fiske. Til mer allround fiske med muligens søkke og agn så ville jeg valgt litt lenger stang enn 6 fot. Men det er mye smak og behag. Men man mister mye følelse med en kort stiv stang om det litt lettere jigger etc man kjører på. Ser du på denne linken kjøres det er kveite på over 40 kilo med en 12-20lbs stang og en tekota 600LC så det holder. Jiggvekta her er vel 270gr. Så ikke noe fare med lettere utstyr på stor fisk....

http://www.oslohavfiskeklubb.net/index.php/videogalleriet?view=youtubegallery&galleryid=1&videoid=1eI5W2Y4ogI

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vilhelm

Sånn går det når man ikke leser skikkelig hva som står :blink: Sorry!

Men, 20 cm av butten? Mi Bar-Bar, som du sikkert har prøvd ombord hos Gotland, har samme målene som oppgitt på stanga på eBay. Kan godt tenke meg å kutte 5 cm av den. Blir ikke mye igjen med 20 cm borte.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden trodd at 20-30 lb, er den dimensjonen som blir anbefalt som det beste all-round utstyret til havfiske i Norge. Noen påstår at 12-20 lb. er dimensjon som det fiskes mer med i oslofjorden og at det er til lettere fiske. For meg er en sei på rundt 20 kg. STOR-FISK og da må jeg ha skikkelig utstyr;-)

Jeg har forøvrig tre fiskestenger, som jeg naturlignok er stolt av. Men jeg har bare fått prøvd ut Shimano Tiagra 12-20 lb. Den er 5,6 fot og sjøl om jeg fikk mye fisk på den, mistet jeg dessverre noen store fisker på den i sommer, kanskje jeg hadde for kraftig brems på snella? Eller har det noe med lengden på stanga å gjøre? Jeg har også en Shimano Beastmaster BX boat som jeg ennå ikke har fått prøvd. Den er 6 fot og kanskje litt over det også. Jeg er enig i at stanga bør være såpass lang. Jeg har ingen erfaring med 7 fots-stenger og inbilder meg at jeg kommer til å slite mer med å få opp fangsten, ettersom disse stengene sikkert har mye mykere tupp

Jeg vil gå videre med flere av tipsene jeg har fått nå. Er bare en amatør, som har lyst på ei dugelig fiskestang, som har en litt spenstig i farge og som passer MEG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vilhelm

Men, 20 cm av butten? Mi Bar-Bar, som du sikkert har prøvd ombord hos Gotland, har samme målene som oppgitt på stanga på eBay. Kan godt tenke meg å kutte 5 cm av den. Blir ikke mye igjen med 20 cm borte.

Til min type fiske så har jeg ikke bruk for lang buttdel..mye mindre belastning på skuldre og rygg om man slipper og strekke seg for å nå snella.

Stanga mi fra armbreaker er kappa mye i buttdelen, noe som gjør den mye mer behagelig og fiske med.

Denne ble uansett tatt på stanga fra bar-bar uten noe som helst problem. Hadde MYE mer og gå på:

309165_10150772466825434_837450433_20719800_1845376_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig å dimensjonere stang og snelle etter den størrelsen du vanligvis får, og at det er moro å fiske med på annet enn de aller største fiskene. (Med moro mener jeg også at det skal være så lett at du ikke blir fysisk utslitt).

Du skriver at du fisker en del ved Bud i M & R, siden jeg er fra området kjenner jeg noe til fisket der ute. Hverken torsk eller sei på 20kg er hverdagskost, heller sjeldenhetene. Sei på 20kg er jo i verdenstoppen, og jeg har ikke hørt om at det er tatt så stor fisk andre steder enn i nordland (værøy, røst og saltstraumen).

Fisk +/- 10kg er vel mer normalt? Med relativt mye småtorsk og mindre sei mellom de mer interessante. Også utstyr i klassen 12-20lb ville klare en torsk på 20kg, men ville være mye morsommere i alle de timene du får fisk på rundt 5kg. Storseistimene er jo innom årlig, og her er det gjerne noen kraftplugger på opp til 12-14kg, selv om de fleste ligger mellom 6-8kg.

Med utstyr i klasse 20-30lb berger du det meste i norske farvann, kanskje bortsett fra storkveita, storlanga og håkjerringa (som alle er noe fåtallige i hustadvika).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytterakkern, Vilhelm, tenk å få en slik på kroken! Wow:-D

Til deg Beerbellybob, så må jeg jo bare innrømme at jeg har alldeles ikke fått noen storsei eller torsk på 20 kg på kroken ved Bud. Men ikke ta fra meg alle drømmene mine da, scenarioet er jo selvfølgelig hva jeg har tenkt å få! :-) Uansett: Vi har en rorbu-frende som har tatt en 18 kgs torsk på Bud og det er ingen fiskeskrøne altså;-) Men de jeg har tatt og som jeg har regnet for å være store er som du antyder +/- 10 kg. Du beskriver det jo slik som mine egne erfaringer er også, så jeg skjønner at du kjenner området. Men lell a gitt;-) Det kan jo være noen giganter på avveie ^_^ I sommer fikk jeg to sei på samme draget; den ene veide 7 og den andre 5, tilsammen 12 kg sei altså. Det var heavy, jeg tenkte ikke på at jeg sikkert burde gitt dem sjansen til utras, men halte inn på høy utveksling for å få dem opp så fort som bare rakkern, jeg fikk blåmerker på beina av kampen;-) (Sitter i små-båt) Jeg er en amatør, som har en del å lære - men heldigvis så er jeg ganske lærenem da ihvertfall:-) Vi har forøvrig pratet flere ganger om å reise nettopp til Lofoten for å fiske....

Har hittil bare fisket med en 5,6 fots stang, men den føles stiv da, til tross for at det står 12-20 lb på den. Altså vil jeg gå for en båtstang rundt 20-30 lb, som er rundt 6 fot, kanskje noe over - og som har stiv rygg og myk tupp. Høres det ut til å være riktig vurdert og noe som jeg bør kunne ha håp om å få kjøpt?

Jeg er glad for alle tilbakemeldinger.

Ps. Jeg skjønner at jeg ikke skal ha noen som helst forhåpninger om å ta noen kveie a la Vilhelms, på mitt vante fiskeområde ved Bud, så jeg får fokusere på å skaffe meg utstyr, som står i stil med den fangsten jeg kan forvente å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske markedet er litt snevert og kjedelig når man 'venner' seg til hva som er å få kjøpt der ute av sneller og stenger :)

Ellers bedriver jeg temmelig nøyaktig samme type havfiske som du gjør, men i det siste har jeg penset mer og mer mot kveita. Dvs at jeg vil fortsatt ha det gøy om jeg får fisk på 3-8kg (90% av fiskene jeg får), men utstyret må også holde mål den gangen storkveita biter på. Jeg fisker med pilk, jigger, og agn. Til dette bruket (som jeg forstår er ganske likt ditt) har jeg vært veldig fornøyd med disse stengene:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50353

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=61693

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41059

De kombinerer følsom tupp med masse rygg. Dvs veldig fine alround stenger for hjemlig fiske.

Beastmasteren er genial på tur, siden den blir så kort.

Solterraene har imponerende utstyr, ringer og snellefeste er fra øverste hylle. Begge to kan jeg varmt anbefale, og prisen er ikke gæern heller ift hva du får.

Her har du et bilde av Solterra stanga i aksjon mot en 20kg+ kveite (det var mer å gå på, masse rygg ned mot håndtaket):

168-6810_IMG.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Solterra-stanga ser delikat ut, etter den vedlagte linken å bedømme. Og av bildet med stanga i aksjon på kveita, ser jeg godt at den er mer følsom enn den korte båtstanga, som jeg er mest vant med å bruke. Jeg blir rent inspirert av bildet og får KJEMPELYST til å fiske etter kveite etterhvert også, men er ikke sikker på om Bud er rette kveiteområdet. Neppe.... Forøvrig må jeg vel helst vente til ny vår og sommer. Det er nemlig ikke mye kveite å få i Glomma ;)

Mannen min har forresten akkurat kjøpt seg den 4-delte Beastmasterstanga, etter sterk anbefaling fra en av fiskeekstpertene i Villmarksbutikken. Den er ikke prøvd ut ennå, men skal etter sigende være veldig allright.

Har kikket litt på Ebay i dag og funnet en (hold dere for ørene) - en kjempefin R-O-S-A fiskestang fra armbreakerrods. Gør-fin til damene! Den kommer på nærmere kr 5000 inkl. frakt, så det er jo ren galskap å kjøpe den! Men dersom jeg selger min flunka nye Daiwa Saltist LD40 2-speed fiskesnelle (som ble litt for lik en annen fiskesnelle jeg har kjøpt) , så er den i hvertfall i boks - trur je :D Dette er en skummel lidenskap!

$%28KGrHqYOKm8E2eCw0vitBN2Pu02-MQ%7E%7E_1.JPG?set_id=880000500F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OUPS. Det hadde jeg egentlig ikke tenkt meg da. Jeg har imidlertid en haspelsnelle; en Shimano Saragosa 8000 F, som jeg benytter fra land, kan jeg bruke den i båten da? Jeg har tenkt å pilke eller benytte jigg, kan jeg bruke haspelsnella mi da?

Er du helt sikker forresten? Er det på grunn av ringene at du tror det? Det kan godt hende du har rett asså. Søren og isåfall, jeg har sett på denne stanga i mange dager nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.