Gå til innhold
Fiskersiden

fotoredigering/ Program


marc
 Share

Recommended Posts

Lightroom er veldig bra og det meste du skal gjøre funker der.. Er litt usikkert på å fikse bakrunn osv der, det tror jeg ikke går. Jeg har hvertfalll ikke funnet ut av det.. Må sies at Lightroom også er ganske så lett å lære..

Men det er mange som kan myye mere enn meg her inne..

Søk litt på YouTube og du ser fort va du er ute etter :)

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightroom og PS Elements har forskjellig bruksområde. Du "burde" ha begge. LR til organisering/katalogisering, små justeringer og konvertering, PS til større redigeringsjobber og generelt det man ikke får gjort i LR. Det er to programmer som utfyller hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightroom + Elements/Photoshop litt ut fra størrelse på pengepungen og ambisjonsnivå og du er dekket opp så det holder....

Lightroom holder til det meste av enkel justering. Større operasjoner, manipulering + å tyne ut den lille eksta touchen av bildene gjør du i Elements eller PS.

Det holder i hvertfall for min bruk....

Når det er sagt er det gode billig/gratis-programmer å få tak i uten at jeg har brukt energi på å forske dem ut. I tillegg følger det gode rawconvertere (det du gjør med Lightroom) med de fleste kameraer av speilreflekstypen. Det jeg synes er unikt med Lightroom er ut du kan bruke det til veldig mye. Jeg bruker det til å holde orden på bildene i og med at du kan opprette virtuelle kataloger og spre et bilde til f.eks 5 kataloger uten at bildet er lagret mer enn en gang på maskinen. Du kan også soretere på enhver konstelleasjon av exifdata, tildele keywords osv, noe som gjør at jeg sjelden bruker mer enn 30 sekunder på å finne igjen et bilde til tross for at jeg har snart 25.000 bilder lagret på maskinen...I tillegg bruker jeg det til direkteeksport til Flickr, Facebook osv. Dvs jeg bruker 2 tastetrykk på å sende et bilde til FB når jeg sitter med bildet i Lightroom. Det er en del tastetrykk raskere enn å laste det opp på FBs egen måte. I tillegg bruker jeg det til å eksportere webalbum av denne typen:

Eksempel 1: http://www.fiskeespen.net/sivert

Eksempel 2: http://www.fiskeespen.net/testing

Eksempel 3: http://www.fiskeespen.net/testing2

I tillegg er det kurant å eksportere slideshows direkte som mpeg4-filer f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaffet meg lightroom, men på litt feil premisser. Det jeg egentlig trenger er et redigeringsprogram, og selv om LR også kan brukes til bilderedigering, er ikke dette programmets egentlige bruksområde. Men jeg er i tvil om jeg i det hele tatt trenger LR. Jeg sliter med - dvs har nesten gitt opp tanken på - å importere mitt gamle bildearkiv. Noe av problemet er at jeg bare trenger å importere råfiler, og ikke ferdig redigerte bilder. Dette tar så lang tid, og siden det er en terskel i det hele tatt å lære LR, føler jeg at den langsiktige gevinsten egentlig er tapt allerede i utgangspunktet. Opplever derfor dette som en feilinvestering. Jeg kommer til å skaffe PS elements i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle ønske, Rune, så er jeg tilgjengelig på telefon for kjapp innføring/oppstartshjelp for LR. Føler jeg behersker det over middels nuh + har hjulpet flere til en "bråstart" i LR som jeg tror har spart dem for mye tid. Import av gammelt filsystem basert på Rawfiler skulle ta ca 4 tastetrykk og så er du i boks og klar for en frivillig grundigere katalogisering av bilder....

Legg normale 80-talls uskreven ringeregler til grunn for når du velger slå på tråden dog.... ;-)

Kombinasjonen LR/Elements tror jeg likevel vil gjøre at du er 98,6% på vei til komplett verktøy for deg og dine bilder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle ønske, Rune, så er jeg tilgjengelig på telefon for kjapp innføring/oppstartshjelp for LR. Føler jeg behersker det over middels nuh + har hjulpet flere til en "bråstart" i LR som jeg tror har spart dem for mye tid. Import av gammelt filsystem basert på Rawfiler skulle ta ca 4 tastetrykk og så er du i boks og klar for en frivillig grundigere katalogisering av bilder....

Legg normale 80-talls uskreven ringeregler til grunn for når du velger slå på tråden dog.... ;-)

Kombinasjonen LR/Elements tror jeg likevel vil gjøre at du er 98,6% på vei til komplett verktøy for deg og dine bilder....

takk for tilbudet! Jeg har kjøpt boka til Scott Kelby; LR3. Får se om jeg gjør et nytt forsøk. Men jeg kommer nok uansett til å skaffe meg PS elements.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune - slik jeg kjenner deg, og dine bilder - og mest sannsynlig behov for bilderedigering, så kan jeg ikke skjønne at LR skulle holde ?

Hva er det du føler at LR ikke gir deg, som du gjerne skulle hatt ?

kanskje du har rett, og at LR egentlig har det jeg trenger? Har dessverre litt dårlig tid til å lære meg LR grundig nok akkurat nå, men nå som jeg først har investert i programmet kan det vel hende at jeg på et tidspunkt bør gjøre et mer seriøst forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

GIMP , affinity photo , paint.net , photoshop elements .

 Jeg bruker mest Lightroom og litt Photoshop.  Photoshop er et bilderedigeringsprogram hvor man kan redigere, retusjere og manipulere bilder. Lightroom er et program som brukes av fotografer til å redigere bilder (f.eks. lysnivåer osv.). Jeg har et nå gammelt XP-Pen Deco Pro Android Drawing Tablet . Ca A4 størrelse. Det funker fint til det lille jeg bruker det. Kjempefint hvis man skal tegne for frihånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.