Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingbåt etter mitt hjerte..


J.P
 Share

Recommended Posts

Hei

Solgt min gamle trolling båt og no letes det etter en ny. Driver å ser litt på Antares, og de i samme klasse, Oketau, mary fisker, mm Også Drago og Evada er sett på men syns de er litt små.

Så, båten bør ligge mellom 19 og 23 fot, oversiktilig og lukket cabin med gjerne soveplass. 4 takt motor som bør ha en marsfart på 25 knopp, og kunne brukes til lav fart, 1 knopp.. Sjøsterk og tåle å brukes til fiske og kunne ha på henger og fraktes rundt. Mulighet for kalersje, takmontert stangorgel og panderboard er ett must. Ikke opptatt av teakgulv og puter og annet stærss. Vil ha en praktis båt som fungere til fiske, utflukter, ikke bare trolling men den skal primært brukes til det. Helst ikke eldre båt eller motor.

Pris opp til 250tusen, helst mindre.

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet min ultimate fiskebåt etter en lang tids leting.

http://imageshack.us...230fisker1.jpg/

Var en tur til Hitra i høst for å prøve en Dolmøy 230 fisker og jeg må si at jeg ble veldig positivt overrasket over denne båten.

For en uke siden var jeg å hentet den.

Egenvekta på denne båten er 850kg og med en 100 hk så gjør den 30-32 knop.

Kjøpte meg en BK henger som jeg transporterer den på.

http://www.bkhengere...B%C3%A5thengere

Her er det veldig mye ute plass og et kjempestort akterdekk og stor plass for fiske foran cabinen.

Hvis du skal bruke den for å overnatte i så er nok dette ingen båt for deg.

Men hvis du bare skal fiske så tror jeg nok du skal lete veldig lenge etter noe bedre til denne prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du skal ha en Antares 650. Stabil og solid båt med god byggekvalitet. Ha hatt en slik som trollingbruk i over 5 år, har brukt den på store innsjøer og også i åpen sjø.

Gjør 27 knop med 90 hester og 30 med 115. For å komme ned på 1knop må du uansett båttype og motor bruke drivanker for at det skal bli stabilt. Mange trollingfiskere bruker et eller to drivanker langs siden av båten. God overnattingsplass for to voksne og et barn i kabinen. Båten har ikke unødvendig treverk, har glatte, renslig og robuste glassfiberflater og skaiputer.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesar:

Ja var med å kjøpte en splitter ny Dolmøy for litt over en uke siden, naboen som kjøpte seg en og fikk med en 80 hk Selva motor. Den gikk ned i båthavna, innenfor moloen og selger mente det var vår feil. Vi drenerte rundt 200 liter utav flytetanken foran, kabin var fylt med van pga utett dør og dekket drenerte seg ikke på maglende pakning på luken i dørken... Meget dårlig, flere feil og masse snusk med selger og båt.. Bare sjekk båten din så den ikke har samme feil som den vi hadde!!

Men du har rett, det er ikke båten for mæ :-)

Abbor

Ja, heller mot antaresen, 650 ja,,,Vil gjerne ha 115 hk,n men ser ikke helt at det er nødvendig da,, Ser ut som de med 115hk er lettere solgt, kansje pga motoren.. Ja, drivanker er vel tingen, hva fikk du på tomgang av fart med din da? Hvordan er det å montere lodd, plotter og div ting og tang i de? Ser litt på den nye 680 også men litt over prisklassen.. Forstår du er godt fornøyd med den!

PS: Hadde du en Mørebas tidligere, solg til en trønder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten gjør vel ca 1.8 knop på tomgang på flat sjø, nåt dyprigger og planerbord ikke er ute. Disse reduserer farten litt mer.

Greit å montere stangorgel og riger på Antares. Som ren fiskebåt vil jeg si 650 egener seg minst like godt som 680, 680 sine kvaliteter komer mer til sin rett hvis båten også skal brukes til familieturer.

Det er god plass til å motere plotter, ekklodd, radarskjerm osv på toppen av karthylla foran førerplassen. Jeg har vel omtrent montert alt som kan tenkes av elektronisk utstyr pluss litt til på denne båten. Byttet til hydraulisk styring for å kunne få en bedre autopilotløsning. Har også en 4kW Eberspächer dieselvarmer.

Foreslått elketronikkpakke:

Simard NSS8 kombiskjerm, B60 svinger og Simrad AP24 autopilot. AP24 trenger ikke seperat kontrollpanel når den brukes sammen med NSS eller NSE da all kontroll, inkludert innstallasjon, kan gjøres fra NSS/NSE. Ville uansett kjøpt med AP24 panel for å plassere det på bakdekket ved siden av skyvedøra. B60 svingeren gjør at bunnkontakten opprettholdes, og til og med at fisk ses på skjermen,sv uansett hastighet,

Et rimeligere elektronikkalternativ er Lowrance HDS-8, som bortsett i fra touchskjerm og autopilotintegrasjon i bunn og grunne er samme instrument som NSS (Begge kommer fra samme firma, Navico)

I tillegg trenger du en VHF, ville satset på Standard Horizon GH2100 som har innebygd AIS mottager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,8 kn er grei fart det da, skal en ned mere for gjedde å slikt så kan en jo som du sier bruke drivanker for å få ned farten enda mere..

Trenger ikke familiebåt, så da kan en jo heller legge penger i den elektronikk pakken du foreslår,,, Fikk såvitt prøvd simrad apperatet i Dolmøyen, før den gikk ned og veldig overbevist at det er noe slik æ må ha... Var med strukturscan og masse fine fungsjoner... Autopilot er også en drøm ja!! Må ha :-) VHF er sikkerhetsutstyr og er uaktuelt å ikke ha. Kjekt med AIS også. Takk igjen for kjempe råd!!

Noen som har vært borti Pilothuse båtene, Er det hurtigsølv som har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Quicksilver som har Pilothouse. Jeg var ikke i tvil da jeg handlet, Antares virket betraktelig bedre bygd og hadde bedre løsninger enn de Quicksilverbåtene jeg vurderte. Det var også en test i Motor Boat Monthly i 2005 eller 2006 hvor 8 båter i denne klassen ble testet og Antares 650 vant foran Merry Fisher 625. Både Quicksilver og Arvor var med i denne testen, Arvor er det samme som Pilothouse men med innenbordsmotor.

Synes StructureScan er nyttig på ikke alt for dypt vann, men ville ha prioritert i følgende rekkefølge autopilot, dieselvarmer, radar foran StructureScan. Men nå er jo StructureScan rimelig i forhold til de andre tingene jeg lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de hurtigsølv æ å har tittet på så virke det, tja, "ikke like godt bygd" følelse,,, Antaresen hadde den, selv om det mangler litt på finisen, så skal en ikke kreve mere når prisen er slik den er! Vi fikk desverre ikke testa så mye på struktur scan som vi håpte på, men ser den, det er ikke noe must å ha. Selv om den er perfekt til å finne fine dykkermål da.

Autopilot må jo være helt topp vis en driver å setter utstyr og holder på... Har aldri prøvd det men ser det må være gode fordeler med å ha det om bord.. Har hørt det er noen som er GPS styrt og kompasstyrt, kompass skulle vist være bedre i lav fart. Stemmer det?

Diselvarmer, ja takk!! Jobber masse på sjøen i åpen 28 fot,s båt og e drittlei av å fryse på sjøen! Radar, tja vet ikke, veldig skjeldent med tåke i trondheimsfjorden, og kun tre holmer å kjøre på,,, men er med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesar:

Ja var med å kjøpte en splitter ny Dolmøy for litt over en uke siden, naboen som kjøpte seg en og fikk med en 80 hk Selva motor. Den gikk ned i båthavna, innenfor moloen og selger mente det var vår feil. Vi drenerte rundt 200 liter utav flytetanken foran, kabin var fylt med van pga utett dør og dekket drenerte seg ikke på maglende pakning på luken i dørken... Meget dårlig, flere feil og masse snusk med selger og båt.. Bare sjekk båten din så den ikke har samme feil som den vi hadde!!

Men du har rett, det er ikke båten for mæ :-)

Det du forteller om problemer med drenering av dørken og lekkasjer på dør kjenner jeg meg ikke igjen i.

Det ligger nå 2 store selvlensere i bakkant dekksluke som tar unna alt vannet som måtte komme på dekk .Luka er også sånn utformet at vann skal ikke renne inn der.Hvis flytetanken forut var fylt med vann så må det jo være hull i båten da.

Du har i tillegg en elektrisk lensepumpe under dekk som skal ta det vannet som kommer inn der.Det er jo klart at hvis båten sank så ble jo kabinen fylt med vann. Så hele denne historien høres litt merkverdig ut synes jeg ,får det ikke helt til å rime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lå to glassfiber selvlensere der bak, stemmer det. Båten var splitter ny, ingen hull i båten eller skader på den. Selger fortalte båten tålte å være helt vannfylt og forsatt være sjødyktig, hehe ja jammen det er den ikke! Det skal være dobbel i kjølen så om det kommer inn vann der skal det ikke gå videre derfra. Alle luker, på alle andre båter har pakning på lukene, men ikke dolmøyen! Merkelig, syns du ikke? Nei vannet skal ikke nå fram til døra i cabin, men det hadde no gjort det alikevell... Vi bestilte tomme flytetanker, ikke med skom, men de to på sidene var fylt med skom, hvorpå selger forklarte de var halvfull med skom, da får en allefall ikke drenert tankene. Den foran var ikke skom i, men ca ett par hundre liter vann! Jepp den elektiske pompa virka den, det kom vann opp av den når vi kom til båten når den hang i fortøynigne! Uansett så skal ikke en splitter ny 23 fot båt gå ned i ei lun båthavn, uansett hva en måtte finne på...

Kan dende deg bilder om du ønsker..

Dette er IKKE for å hetse båten din, ikke ta det den veien.. Sier bare at vi var veldig uheldig med båt selger og firma, og at du vet om at det kan være feil med de/den som du kan sjekke opp at du ikke har på din!

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lå to glassfiber selvlensere der bak, stemmer det. Båten var splitter ny, ingen hull i båten eller skader på den. Selger fortalte båten tålte å være helt vannfylt og forsatt være sjødyktig, hehe ja jammen det er den ikke! Det skal være dobbel i kjølen så om det kommer inn vann der skal det ikke gå videre derfra. Alle luker, på alle andre båter har pakning på lukene, men ikke dolmøyen! Merkelig, syns du ikke? Jepp den elektiske pompa virka den, det kom vann opp av den når vi kom til båten når den hang i fortøynigne! Uansett så skal ikke en splitter ny 23 fot båt gå ned i ei lun båthavn, uansett hva en måtte finne på...

Kan dende deg bilder om du ønsker..

Du snakker hele tiden om denne pakningen under luka på dørken, som om at den skulle være årsaken til at båten sank.

Om jeg forstår deg rett så sank den på grunn av at den ble fylt med ferskvann og da måtte det være i mengder (regnvann) som kom inn fra dekket og ikke saltvann som kom inn igjennom skrog eller skroggjennomføringer.Men hvor kom det vannet ifra som fylte opp flytetanken forut?

Har nå hatt 2 sjarker i min tid hvor dekkslukene er utformet på samme måte uten at det renner inn noe vann i båten.

Har nå testet min båt med å spyle dekket med vannslangen,Men ikke en dråpe kommer inn og jeg har heller ikke noen pakning under luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aner ikke om det er årsaken til at båten sank, pga den pakningen. Konstaterte bare at den sank, da må vann komme inn i båten en plass og i så store megder at pompa med 12 mm slage ikke klarer å svelge unna... Vet det ikke var hull i skroget, vi undersøkte det når den var på land... Hvorfor flytetanken forut ble fylt opp, aner æ ikke, men at den var full av vann vet æ, desverre..

Nei, saltvann, regna ikke en dråpe den natta! Men det var vind, ellers pent vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aner ikke om det er årsaken til at båten sank, pga den pakningen. Konstaterte bare at den sank, da må vann komme inn i båten en plass og i så store megder at pompa med 12 mm slage ikke klarer å svelge unna... Vet det ikke var hull i skroget, vi undersøkte det når den var på land... Hvorfor flytetanken forut ble fylt opp, aner æ ikke, men at den var full av vann vet æ, desverre..

Nei, saltvann, regna ikke en dråpe den natta! Men det var vind, ellers pent vær!

Jeg synes det blir litt feil da å rakke ned på selger og båttype før dere i det hele tatt vet hva som var årsaken til at båten ble fylt med vann.

Ble det montert inn en gjennomgående svinger i båten?

Jeg monterte gjennomgående svinger i min båt, en Airmar b60,Men av den grunn med at den skal være dobbel i kjølen og flytetankene i sidene

så var det ikke bare å bore i vei. Så båtens Far gjorde dette for meg. Da helt akterut på siden av lensepumpa

Dette er IKKE for å hetse båten din, ikke ta det den veien.. Sier bare at vi var veldig uheldig med båt selger og firma, og at du vet om at det kan være feil med de/den som du kan sjekke opp at du ikke har på din!

Det har ikke noe med hets av båt å gjøre. Prøver bare å forstå hva som var årsaken til at båten gikk ned.Det kunne da virkelig være greit å vite årsaken til dette, da også jeg har samme type båt.Men nå ble jeg enda mere i tvil.

Det jeg kan tenke meg til skjedde er at båten lå med akterenden mot været (bølgene) og at dekket ble fylt med vann.

Det er ikke første båten som har gått ned på grunn av det i så fall.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var hekkmontert svinger. Montert av firma og var selv med å vet det ble montert med tettestoff på de fire skrune som ble satt inn.. I ettertid så stussa vi på at på det ene hullet vi forborret til svinger, så kom det vann ut av båten og vi sjekka og da kom det fra babor flytetank, akter... Den var fylt med skom, som vi sjekka etter den gikk ned.. Så hvorfor det kom vann ut der etter 4 timer på sjøen vet æ ikke.. Kan ha ligget der lenge, eller kommet fra en annen plass, aner ikke.

Båten lå på gjestebrygga på båthavna, ca 40 meter fra moloen med bauen mot moloen og hekken mot, en hau med båter...

sent deg PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.