Gå til innhold
Fiskersiden

Grom ørret på tørrflue :) !


Siljanfluefiske
 Share

Recommended Posts

Tusen takk ;) Skal legge opp ruta slik at jeg får noen av plassene med :)

skorgeelva ja, det er ikke oppsynsmenn og bestefar eier den VISST det skulle komme noen så bare si det att du har fått lov av en som heter Sindre Hansen Høysæther ;) Så dritern idet :) han er no over 70-80 så tror ikke akkuratt han kommer da ;)

Stilig side da! :) Lykke til med siden deres, jeg kommer til å være innpå den innimellom! Det kan bli en fin side det bare stå på, Og det med turen, det er en JYSLA god plass MEN det er sånn fiskemelprodisering, så det lukter noe inni jækli ekkelt der :P men så bra som plassen er vil jeg heller ha dritlukt og store sø'er ;)

hehe. :) Takk for det med siden. Kommer til å bli et lite opphold i fluebindingen og sånt pga mye lekser og prøver, men kommer mer etterhvert :)

Skal legge ut bilder og fangstrapporter når jeg har vært på tur, men en er liten stund til da. Fram til det er det bare å komme med flere tips ! Tusen takk for all hjelp til nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke noen røverhisto

Du er nok ikke helt i mål, når det gjelder geografien, du får spørre bestefar din hvilket fylke han bor i ;) fint at du kommer med tips da.. Brunørret i de størelsene du nevner er jo langt fra hverdagskost. Bekkørret på 4,2 er intet mindre enn utrolig, og når den er fanga på tørrflue på møre, høres det jo ut som en røverhistorie.... Ble ikke mindre imponert over bragden når jeg tok en titt på flyfoto, er nesten ikke til å tro at det kan finnes så stor ørret i den steinrøysa av en bekk. Praktisk at veien følger bekken hele veien også. Slipper å gå mange metera uansett vilken del av bekken som skal fiskes. Blir spennende å høre raporten fra "monsterbekken"

God tur og skitt fiske! :)

det er ikke noen røverhistorie. Det er ett fint vann som Denne steinrøysa av en elv går fra og det er en plass som blir kallt for handballhålen der er det tatt mange kilos fisker opp igjennom årene, han som fikk den heter Dag han har fiska der i alle år og er veldig erfaren. Jeg er sikker på at det jeg så på bilde var på over 4 kilo! Den var enorm. Du kan tro hva du vil, men jeg veit. ;)

SORRY! Den elva som renner fra ett fint vann som det står over er ikke skorgeelva, det er an annen elv litt bortenfor sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke skorgeelva den bestefar eier heller da? Ser på kart at det er ganske mange forskjellige grunneiere i den elva.

Kanksje du bør slette innlegget ditt som sier at det bare er å fiske i vei i den elva?

Et lite tips til. Vet du om en liten plass som jevnlig leverer stor fisk så legger du den ikke ut på et åpent forum. Med mindre du vil at godplassen skal bli nedrent og ødelagt da. Nå viste dette tipset seg å være en feilnavigering, det tipper jeg den erfarne fiskeren Dag er glad for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette ikke er alt for langt fra et område jeg av og til ferierer i og dermed interresant, tok jeg et kjapt søk og fant ut følgende om elva:

Laks og sjørretelv.

Fisketid 15.7 - 31.7

Salg av fiskekort gjennom lokal jff 3 dager i uka, privat fiske 3 dager i uka. Stengt 1 dag i uka.

Elva er stengt ovenfor Hamballhølen for å beskytte gytelaks. ( stor ørret i den hølen = sannsynligvis sjøørret, ikke brunørret)

Kart viser mange grunneiere så det er tvilsomt om en person eier hele elva.

Mener du fortsatt at det bare er å dra dit å fiske og henvise til deg om det skulle bli problemer?

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det ofissielt da, hordafluas råd ang. Godt tørfluefiske etter brunørret, var pølsevev fra ende til annen. Fisken på 4,2 viste seg å være tatt i en lakseelv, og egentlig er det ikke sikkert den er 4,2, den så bare jævlig svær ut på bilde.... Da er det vel ikke så sikkert at den er tatt på tørrflue heller da kansje.... En ting er ivertfall helt sikkert, i en lakseførende flomelv på vestlandet, av typen skorgeelva vil brunørreten aldri bli så stor. Nå er det imidlertid knekkende likegyldig om fisken faktisk var 4,2, om det faktisk var en brunørret, og om den faktisk var tatt på tørrflue. Dette vassdraget ville fortsatt være et elendig reisemål for en som ønsker råd om gode vassdrag for tørrfluefiske. Topografien gjør denne elva lite egnet til tørrfluefiske. Det som finnes av brunørret er sansyneligvis puslete greier. Elva er åpen en kort periode, og bare tre dager i uka.

Opp på det hele kunne du lurt folk til å tjuvfiske, de kunne blitt tatt, og bøtlagt. Tviler på det ville hjelpe noen i en slik sitvasjon å nevne navnet ditt.

Jeg sier det igjen, jeg er ikke ute etter å ta deg, men når jeg ser ting blir skrevet som åpenbart er feil, så sier jeg fra. Det at brukere sier ifra er kvalitetssikringen til sidene. Hadde det ikke vert slik, kunne mange blitt lurt opp i stry.. Det at trådstarter var fornøyd med rådene du kom med er ikke nok. Dere kan chatte og kose dere, men så lenge det er en open tråd, er det viktig at fakta er nogenlunde på plass.

Jeg synes det er hyggelig at du og kameratene dine bruker sidene, men et råd må være å bruke søkemotoren mer, og plapre mindre. Plapringa og tullpratet blir av andre brukere oppfattet som støy/spam. Når man står i startgropa som sportsfisker har man mye å lære. Desse sidene er geniale til akkurat det. Folk med erfaring, kan dele desse, og de men liten erfaring kan søke kunskap.

Som nykront tennåring hører du til den første kategorien. Del gjerne de erfaringene du har gjort deg, men synsing rundt tema du ikke har praktisk erfaring med, synes jeg du skal holde deg unna.

Dette er ment som velmenende råd.. Du er sikkert en trivelig kar, og jeg har ingenting imot deg som person, jeg blir bare litt lei av allt tullpratet.. ;)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du muligens skal ta deg en tur til Flå, ville jeg kanskje prøvd meg på Holselva mellom Hagafoss og Ål i Buskerud. Det er en aktiv mark og flue elv med en god forvaltning. På Inatur står det at det i denne elven ble det under prøvefiske i 2009 tatt 40 fisk med en vekt mellom 0,3 og 3,3 kilo. Det er siden dette prøvefiske gjort en del for å bedre fiskebestanden. Ganske strenge regler på størrelser og avlivingen av fisk, mer om dette kan du lese om på Inatur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info :

Dato: 8-10 juni.

Målgruppe: Fluefiskere som vil bli bedre ørretfiskere.

Beskrivelse av aktiviteten:

Ørretfiske i hallingdalselva og på området til Flå østre grunnlag. Vi fisker i alle slags vann, fra "overbefolkede" vann til hemmelige storfiskvann.

Du møter spesialister på fluefiske etter ørret som lærer deg sine beste triks med tørrflue og nymfe. Vi fisker fra land, bellyboat og båt. Innlagt fiskekonkurranse med flott premie ! Fisketreffet arrangeres blant annet i samarbeid med nettstedet hooked.

Utstyrsbehov: Fluefiskeutstyr tilpasset ørretfiske (klasse 3-6). Deltakerne har selv med fiskeutstyr, men vi har noe til låns. gi beskjed

Deltagerkrav: Grunnleggende bruk av fluestang.

Pris: Medlemmer i Njff: 2 400 ikke medlemmer: 3 200

Mat: Lunsj og middag er inkludert.

Påmelding og informasjon: www.njff.no/jfskurs Mail: jfs@njff.org

Påmeldingsfrist: 1 mai

Du kan etteranmelde deg, men vi holder av rom ved Thon hotell bjørneparken frem til denne datoen.

Sånn, her har du infoen om treffet/kurset. Håper det interesserer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.