Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg skal bygge fluestang, tips ønskes


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal bygge en lett ørretstang i klasse 4. Er i Nordsjøen og har god tilgang på alt utstyr men vi har ikke peiling :P

Jeg har studert diverse nettsider og mener å ha kontroll på det meste, men spekulerer litt på hvordan snellefestet monteres. Vi ser at det blir en del slark når det settes på stanga.

De som har bygd stenger her ute før har brukt maskeringstape til å fore med. Fins det noen bedre metode?

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et stoff du kan fylle opp med og teip. Som hafnor melder. Bruk maskeringsteip. Legg på 3-4 felter med litt rom i mellom. Dvs slik at du legger teiepen rundt seg selv, slik at det blir som en ring på stanga. Når du har fått alle i korrekt tykkelse slik at snelle feste sklir innpå og ligger norgenlunde fast så limer du med araldit til slutt. Noen bruker vannfast trelim, men det ville ikke jeg gjort på snelle feste. Pass på at snellefste er fiksert korrekt og riktig sentrert i forhold til rygg på stang etc.Vri stanga med jevne mellomrom slik at limet sklir rundt og fyller god ut.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregn hvor langt snellefestet går på blanksen, matt ned lakken - f.eks med fint slipepapir eller stålull. Dette for å få limet til å bite bedre. Tape kan brukes, likeledes hyssing lagt kryssende til å fylle opp. Målet er bare å fylle stedvis opp mellom blanks og snellefeste. Viktig å lage mellomrom, slik at lime kan komme til. Altså punktvise oppfyllinger er å anbefale.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.