Gå til innhold
Fiskersiden

hva er jerkfiske ?


Recommended Posts

Oppe til høyre er det et søkefelt, du kan starte der. Hvis du ikke finner svaret de er det noe som heter google hvor man også kan søke og få svar på mange rare ting man lurer på. Slik sparer man sine medforummedlemmer for unødvendig støy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om du tar deg nær av dette beerbellybob, men det er vel akkurat slike spørsmål som det Tobias stiller der dette forumet er til for, og jeg syns det blir for dumt å svare en 13 år gammal gutt på den måten der.

Tobias:

Jerkfiske er en teknikk som er utviklet med tanke på å fange rovfisk. Teknikken går ut på å "rykke" med stanga mot vannet for å få baitet til å skjære ut til sidene. Hvis du abonnerer på "Fiskeklubben-bladet" har jeg skrevet en mer utdypende artikkel i siste nummer der. Utover dette kan du se filmen "Gäddfeber", hvor to erfarne jerk-fiskere forklarer teknikken bedre enn jeg klarer. Om du søker på "Stefan Trumstedt" på YouTube vil du også få opp flere forklarende videoer. Alt i alt anbefaler jeg å prøve denne teknikken, det er kjempegøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg vil ikke blande meg inn for mye her, men jeg klikket meg inn på tittelen/headingen "Hva er jerkfiske" nå, fordi jeg fant spørsmålet interessant!

Fikk brått en følelse av at jeg selv sikkert har stilt dumme spørsmål og ble litt lei meg for det, ettersom jeg hittil har følt at jeg har fått så god hjelp av trivelige folk på forumet her og fordi jeg har trodd at det blant annet var slike spørsmål som Tobias stiller, som forumet er til for.

Jeg også ser jo selvfølgelig at man kan søke seg fram til en del svar på Google, men det er noe med dialogen mellom mennesker da, man får ofte flere og mer utfyllende svar. - I tillegg til det rent sosiale, noe som er en verdi i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishpink det er noen som er mere hårsåre enn andre vet du. personlig så mener jeg dumme spørsmål ikke finnes. derimot dumme svar, der er det mye rart ut å går. men når det er sagt så kan en prøve å lese litt i tråder som omhandler temaet og ikke teppebombe forumet med 128 nye tråder på en dag. så er nok derfor martin ga beskjed om å prøve å lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg ikke nær av at andre bruker tid på å svare på spørsmål. Dog bruker jeg ikke tiden min til å svare brukere som teppebomber alle delfora med intetsigende spørsmål, uavhengig om de er 13 eller 73år.

Jeg er enig i at forum er til bl.a for å stille spørsmål, noe jeg selv gjør støtt og stadig. Når jeg stiller spørsmål er jeg opptatt av å legge ved tilstrekkelig kontekst (f.eks brukssituasjon) slik at spørsmålsleserne får tilstrekkelig informasjon til å skjønne hvorfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg ikke nær av at andre bruker tid på å svare på spørsmål. Dog bruker jeg ikke tiden min til å svare brukere som teppebomber alle delfora med intetsigende spørsmål, uavhengig om de er 13 eller 73år.

Jeg er enig i at forum er til bl.a for å stille spørsmål, noe jeg selv gjør støtt og stadig. Når jeg stiller spørsmål er jeg opptatt av å legge ved tilstrekkelig kontekst (f.eks brukssituasjon) slik at spørsmålsleserne får tilstrekkelig informasjon til å skjønne hvorfor jeg spør.

Det høres fornuftig ut, helt enig i det :) Var ikke klar over det derre med "teppebombinga", for det synes jeg også er en uting og helt unødvendig. Ellers så er dette et topp forum. Det er lærerikt og ikke minst, mange flotte innlegg, bilder og videosnutter.

Når det gjelder jerkfiske, så har jeg (uten egentlig å ha peiling på hva det er) bestemt meg for at det ikke er noe for meg. Jeg koser meg på bøljan den blå med ei fiskestang som jeg slenger litt opp og ned, - med gummimarker, blekkspruter og en pilk. Og får en bråta med fisk, hi hi. Sånn innimellom ;) Til sommeren skal jeg prøve shad-jigger.... og da veiver jeg snøret fort opp og bråslipper-senker litt- og senker litt til- og så fort oppatt. Noe slikt. For fisk skal jeg ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut, helt enig i det :) Var ikke klar over det derre med "teppebombinga", for det synes jeg også er en uting og helt unødvendig. Ellers så er dette et topp forum. Det er lærerikt og ikke minst, mange flotte innlegg, bilder og videosnutter.

Når det gjelder jerkfiske, så har jeg (uten egentlig å ha peiling på hva det er) bestemt meg for at det ikke er noe for meg. Jeg koser meg på bøljan den blå med ei fiskestang som jeg slenger litt opp og ned, - med gummimarker, blekkspruter og en pilk. Og får en bråta med fisk, hi hi. Sånn innimellom ;) Til sommeren skal jeg prøve shad-jigger.... og da veiver jeg snøret fort opp og bråslipper-senker litt- og senker litt til- og så fort oppatt. Noe slikt. For fisk skal jeg ha!

Har fisket hele livet, i sjø og ferskvann, uten å være innom jerkfiske i særlig grad. Men prøvde meg i våres, og det var sat** så spennende. Ta en kikk her: http://fiskogrask.blogspot.com/2011/05/gjeddejakt-med-hjertet-i-halsen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Belly, er enig i at han kunne søke på google, men du kunne vært litt mer hyggelig til en gutt på 13 år som er ny på forumet.

Forresten slutt å si at han teppe bomber, det høres teit ut og han har bare spurt om en ting, så jeg skjønner ikke hvorfor du trenger hisse deg opp å si at han teppebomber deg :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Den 13.11.2011 at 16.24, Fishpink skrev:

Hmmm.... Jeg vil ikke blande meg inn for mye her, men jeg klikket meg inn på tittelen/headingen "Hva er jerkfiske" nå, fordi jeg fant spørsmålet interessant!

Fikk brått en følelse av at jeg selv sikkert har stilt dumme spørsmål og ble litt lei meg for det, ettersom jeg hittil har følt at jeg har fått så god hjelp av trivelige folk på forumet her og fordi jeg har trodd at det blant annet var slike spørsmål som Tobias stiller, som forumet er til for.

Jeg også ser jo selvfølgelig at man kan søke seg fram til en del svar på Google, men det er noe med dialogen mellom mennesker da, man får ofte flere og mer utfyllende svar. - I tillegg til det rent sosiale, noe som er en verdi i seg selv :)

Gammelt innlegg, men svarer allikevel. Jeg er helt enig med deg. Det finnes ikke dumme spørsmål, men dumme svar synes jeg. Sistnevnte bidrar i alle fall ikke å rekrutere den yngre garden til sportsfiske eller andre hobby. Det motsatte skjer fordi man kan få følelsen av å ikke være velkommen. Forresten visste jeg heller ikke, eller kjente til uttrykket Jerkfiske, på tross av at jeg har fisket siden 12 års alderen, i dag er jeg 68. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.