Gå til innhold
Fiskersiden

Sideparavaner og flatlinedorging, best egnet snøre?


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av Shimano Catana downriggere og Daiwa SG47LCA sneller.

Vil for det meste dorge med side og dybdeparavaner (+ dipsy i ny og ne) og endel overflatedorging med wobblere rett i snøret.

Vi snakker dorging etter stor ørret, en og annen SØ og små/mellomlaks i ferskvann.

Hvilken type snøre går jeg for?

Jeg tenker type,brands, dimensjon og også eventuellt konkrete tips om nettshops som har gode tilbud på bulk.

Snøret bør være av en slik beskaffenhet at det ikke glir i klypene på en Great White. Det bør også være litt slitesterk, slik at man unngår snørebytte i løpet av en sesong i hvertfall.

Tar i mot alle innspill med takk.

@lystfiskern

EDIT: Tråd burde ha vært flyttet til utstyrstips kanskje.....?

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skulle brukt mono hadde enten blitt big game(som fiskebolla) eller stroft gtm. men har brukt powerpro 0.19mm i noen år nå og har ikke hatt noe problemer med den. har vel blitt dratt ut av klypene utenom hugg på mine great light (white) en gang på de siste 2 åra. og den gangen var det kraftig sjø og wobblern jeg brukte ga mye motstand i vannet.

en ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor så mange kjøper så store dorgesneller som sg47LC? hvis man går for storsei og storlaks så skjønner jeg det, men for storørret, sø, gjedde o.l. synes jeg det er omtrent kanon på spurv. sjøl kjører jeg sg17LC og tekota 300lc og det går helt fint de nevnte artene. mye mer godfølelse med lettere og nettere utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor så mange kjøper så store dorgesneller som sg47LC? hvis man går for storsei og storlaks så skjønner jeg det, men for storørret, sø, gjedde o.l. synes jeg det er omtrent kanon på spurv. sjøl kjører jeg sg17LC og tekota 300lc og det går helt fint de nevnte artene. mye mer godfølelse med lettere og nettere utstyr.

Hører hva du sier, og det er sikkert et godt poeng, men sånn ble det for min del grunnet null erfaring med multiplikator/havfiskesneller....

Trøsta får være at siden jeg bor ved Trondheimsfjorden så byr muligheten seg av og til for å få seg en tur utpå etter større bytte ;)

Vi får se, skulle det vise seg å være for røft for vann og innsjø, får vi legge det tilside og bruke det på sjø-dorging.

Tar gjerne flere tips, men for min del blir det mono til dette fisket.

@lystfiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.