Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner vil duppe i sjøen fra land men vet ikke hvor han skal begynne


ølboksduppen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettop begynt å interessere meg for fiske. Jeg fisker med sluk fra land, men vil prøve å fiske med dupp. Jeg har en teleskopstang med kastevekt 8-30 og lurer litt på hvor jeg skal starte/hva jeg skal bruke? Har søkt litt og lest litt her på forumet, men finner ikke noe som passer. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Hehe, det er ikke så nøye, jeg har ikke tenkt så mye over det.

Fisker du mest i saltvann eller ferskvann? eller like mye i begge? Jeg har liten greie på duppfiske, men vil anta at duppfiske etter sei/lyr eller sjøørret i sjøen krever større dupper enn meite etter abbor/ørret i ferskvann.... ( bare et eksempel, det brukes jo ganske store dupper til f. eks meite etter gjedde med agnfisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nettop begynt å interessere meg for fiske. Jeg fisker med sluk fra land, men vil prøve å fiske med dupp. Jeg har en teleskopstang med kastevekt 8-30 og lurer litt på hvor jeg skal starte/hva jeg skal bruke? Har søkt litt og lest litt her på forumet, men finner ikke noe som passer. Noen tips?

Er helt fersk på duppfiske jeg også. Har bestillt meg en antennedupp fra Canada som skal være god å kaste langt samtidig som fisken ikke får for mye motstand. Ved passivt duppfiske kan du feste en gummistopper tre meter oppe på snøret og så tre innpå duppen så den kan gli på senen. Under duppen fester du et søkke, og da kan du kaste ut med forholdsvis kort avstand mellom dupp-søkke-krok. I det duppen lander på vannet vil søkket sørge for at krok med agn synker til korrekt avstand fra duppen. Gummistopperen sørger for korrekt dybde.

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har ikke fisket så mye i ferskvann men har prøvd noen ganger med dupp og meitemark. Jeg får vel bare hoppe uti det og prøve meg tror jeg.

redigert:

Leser at noen bruker reke som agn, kan jeg bruke kokt reke man kjøper på butikken? (ferdigrensket i plastboks-typen) den er jo grei størrelse på.

Endret av ølboksduppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har ikke fisket så mye i ferskvann men har prøvd noen ganger med dupp og meitemark. Jeg får vel bare hoppe uti det og prøve meg tror jeg.

redigert:

Leser at noen bruker reke som agn, kan jeg bruke kokt reke man kjøper på butikken? (ferdigrensket i plastboks-typen) den er jo grei størrelse på.

Kjøp heller frosne reker som du tar med deg, tiner i litt vann og skreller på stedet. De lager bedre luktspor i vannet. Bruk agnstrikk!

Jeg bruker hele reker med hode, skall og alt. Til slikt bruker jeg en langskaftet J-krok i 2/0 eller 3/0 men det er til stor Lyr.

Strimler av makrell er slett ikke dumt det heler, faktisk ofte mye bedre. Hvis du ikke har et lager av frossen makrell nå, så kan jeg anbefale og leite litt

i Kiwi-butikkene. En del av de har makrellfileter i i frossen blokk. Denne fungerer utmerket til kystmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her det utstyret/takkelet jeg bruker til duppmeite etter sjøørret, makrell og horngjel:

-stoppknute(av fluebacking)/gummistopper - gummiperle - antennedupp på 10 til 15gr(avhengig av vind/bølger/strøm) - kulesøkke- gummiperle- virvel - fortom av 0.25-0.35mm mono eller FC(flourcarbon) - j-krok(bruker mest owner chinu).

agn: strimler av makrell og horngjel, hel brisling eller reke. fisker jeg ettersjørret(sø) lar jeg agnet fiske på 1-4m. horngjelen går ofte høyt i vannet(0.5-4m), mens makrellen kan fiskes fra overflata og ned til 10m.

et annet duppfiske som er veldig moro er fiske etter berggylte. her bruker jeg det samme takkelet med hel reke som agn. jeg pleier å ha 0.35mm hovedsene og fortom til gylta, da de er flinke til å dra rett i klippene rett etter hugget. derfor gjelder å holde bra igjen med engang duppen går under å blir der i et litt langt sekund. går duppen under og spretter opp med en gang igjen er det bare bergnebben som stjeler litt av agnet. vente på de store før man kroker er greia her. en viktig detalje er at jeg bruker semisirkelkrok(owner mutu light). sirkelkroken gjør at man som sagnt kan vente med tilslaget til duppene er under litt og dermed slipper å huke småtassene(som vil skje litt for ofte med j-krok).

et supermoro fiske med harde fighter som anbefales!

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg i dag. Fikk napp etter 5 min i vannet! Men senen røk når fisken var helt inne ved land så får skaffe meg noe litt bedre enn den som fulgte med stangen. Heldigvis satte jeg en stoppknute mellom dupp og søkke så den ikke forsvant også :D Brukte frossenreke, fjernet hodet og litt av halen og puttet den på en 2/0 J-krok.

Men tror jeg har feil dupp... Fikk bare tak i en "abu bombard float 10gr" som egentlig er en sånn laksebombe (vet ikke hva det vil si egentlig) men var det nærmeste jeg fant som minnet om en antennedupp. Den var litt kresen til søkke. Enten sank den, eller så ville ikke den stå skikkelig, men fant ut av det til slutt. Har bestilt en ny fra ebay som ser litt mer ut som det jeg trenger.

Var gøy å prøve noe nytt, spesiellt siden fisken bet så fort! Synd det blir så fort mørkt nå. Får så vidt tid til å kaste uti før jeg må pakke sammen og gå. Får prøve mer i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg i dag. Fikk napp etter 5 min i vannet! Men senen røk når fisken var helt inne ved land så får skaffe meg noe litt bedre enn den som fulgte med stangen. Heldigvis satte jeg en stoppknute mellom dupp og søkke så den ikke forsvant også :D Brukte frossenreke, fjernet hodet og litt av halen og puttet den på en 2/0 J-krok.

Men tror jeg har feil dupp... Fikk bare tak i en "abu bombard float 10gr" som egentlig er en sånn laksebombe (vet ikke hva det vil si egentlig) men var det nærmeste jeg fant som minnet om en antennedupp. Den var litt kresen til søkke. Enten sank den, eller så ville ikke den stå skikkelig, men fant ut av det til slutt. Har bestilt en ny fra ebay som ser litt mer ut som det jeg trenger.

Var gøy å prøve noe nytt, spesiellt siden fisken bet så fort! Synd det blir så fort mørkt nå. Får så vidt tid til å kaste uti før jeg må pakke sammen og gå. Får prøve mer i helgen.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62340

Kjøp deg en sånn! ;)

Fisker best etter at mørket siger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupp i sjøen kan være spennende. Horngjel er jo en klassiker, men også lyr. På rette plassene og om man finner dybden, er faktisk flyndrene også mulige å komme på talefot med. Og duppmeite etter sjøørret en natt i mars/april når børstisen er i gang...

Det du vil ha kalles en makrelldupp eller glidedupp. Ser en tidligere post anbefaler kulesøkke, men jeg liker godt å bruke et sigarsøkke med senstump ned til kroken.

Er det mørkt, er en påtapet cracklight fine ting. Det er viktig å bruke nok vekt slik at fisken ikke kjenner motstand når den trekker duppen med. Ofte kan man legge noen mer gram enn bærevekten til duppen. Et 30 grams sigarsøkke passer ganske så godt til en 25-grams dupp.

Et annet morsomt prosjekt med dupp kan du lese om her:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=59565&hl=fjesing&fromsearch=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror jeg har feil dupp... Fikk bare tak i en "abu bombard float 10gr" som egentlig er en sånn laksebombe (vet ikke hva det vil si egentlig)

denne duppen du testa er beregnet til aktivt fiske(dvs å sveive den inn i varierende hastighet) med flue, agn(fiskestrimmel) eller miniwobblere etter i fortom på en meter eller to. slikt aktivt fiske med bombarda kan være relativt effektivt og noen ganger slå knockout på både statisk duppmeite og slukfiske. og fiske med fluer i litt mye vind blir heller ikke store problemet.

men som det nevne over er det antennedupp/makrelldupp som funker best under mer passivt fiske. her er et par linker til ålreite dupper du finner i norske sjapper:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37364

denne har de i mange "vanlige" sportsforretninger også.

http://avkrokenfiske.no/dupper/saltvann.html

her et det et litt bredere utvalg. blant annet en med mulighet for sette et såkalt "cracklight" i antenna. noe som gjør at nattfisket blir en smule enklere. går du etter storfisken med større agn(agnfisk på 10-15cm) så kan jo den største av pencilduppene her gjør susen. har brukt en slik pencildupp til berggyltemeite på 10-14m med suksess sjøl(med reke som agn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne makrell duppen til Mustad er den beste jeg har prøvd for fiske i sjøen,den her kaster du langt med.

Så den anbefaler jeg ihvertfall for jeg har prøvd det meste av dupper ved meitefiske i sjøen.

http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?varenr=T100-MUSTAD&catid=1730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fisketid.no/lawson-bombarda-kastedupp-gram-flytende-farge-hvit-p-4115.html

Syntes denne så veldig grei ut.. Fin kastevekt. Duppstopper på et par meter + Stripse en liten cracklight fra DAM i toppen så er den supper til nattfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fisketid.no/lawson-bombarda-kastedupp-gram-flytende-farge-hvit-p-4115.html

Syntes denne så veldig grei ut.. Fin kastevekt. Duppstopper på et par meter + Stripse en liten cracklight fra DAM i toppen så er den supper til nattfiske.

Denne duppen er lagd for aktivt fiske med flue, gulp, makrellstripe, eller lignende. Den er ikke lagd for å stå i vannet som en meitedupp. Er nok bedre med den mustadvarianten, eller lawson sine "makrelldupper". Disse er grønne med fluo-orange topp. De har også en svart variant, med et rør av klarplast i toppen til å dytte cracklight inni, for nattfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leste ikke nok der gitt, så bare på selve vekten... (Too late anyway...).

Her har du en:

http://avkrokenfiske.no/dupper/saltvann/sea-float-cracklight-6-gram.html

Jeg har allerede bestilte denne for 1 uke siden.. (Hadde nesten glemt det.. :whistle: kommer den snart mon tro sammen med det andre stasjet?)... Denne forutsetter da valg av søkke i passe vekt, da duppen i seg selv er ultralett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit med cracklight nå som det er så mørkt... Er sikkert litt stilig også :D

m79ef8.jpg

Prøvde meg litt på duppfiske i Sør-fjorden (Vaksdal) samtidig som jeg drev med Surf-casting på torsdag, natt til fredag.

Hadde håpt på Lysing eller noe annet spennende som jaget i overflaten på nattestid. Det var godt med strøm i fjorden og duppen

dro godt avgårde, men var hele tiden godt synlig i mørket med cracklight'en. Untaket var under haggel og snøbygene som kom innimellom.

Hadde mange små napp der duppen forsvant ett sekund. Brukte en Mustad Crab Claw str.1 med en makrellstrimmel.

Plutselig forsvant duppen brått ned og kom ikke til syne igjen...

Bra med krefter, så jeg tenkte Sei eller Lyr først... Ble ganske overrasket når denne Pigghåen dukket opp. Var ikke store Pigghåen,

men på en liten Spinnstang, så var det en fin fight likevel. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.