Gå til innhold
Fiskersiden

Eagle Fisheasy 245 med AA batterier?


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg leste denne om hjemmelaget portabelt ekkolodd og lurte på hvis jeg kjøper Eagle Fisheasy 245 DS (ikke portabel) kan jeg da bruke AA batterier eller noe som iallefall er mindre enn et tungt bilbatteri? Hva må jeg gjøre for å få det til?

Hvis jeg kjøper Eagle 245 DS uten transducer (er det det samme som svinger?) på ebay, må jeg vel også kjøpe en transducer? Finnes det flere typer? Eagle Fisheasy 245 DS er jo 83/200khz, må jeg da ha en tilsvarende transducer som også er 83/200khz?

Er Eagle Fisheasy 245 DS flatt nok bak til å kunne festes med borrelås på styrekonsollen i jolla?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Med AA batterier får du bare noen få timers drift (avhengig av temperatur, batteritype, etc). Og du trenger jo ikke et bilbatteri da. Hva med et lite 12V hobbybatteri fra Biltema? Koster ikke stort, og du kan fiske i timesvis mellom hver lading.

Kjøp en pakke som inkluderer transduceren, det er enklest og du er sikker på at det virker sammen. Både instrument og transducer må være 83/200kHz.

Borrelås høres risky ut, men kanskje jolla di ikke hopper og slår så veldig i motsjø.... :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med AA batterier får du bare noen få timers drift (avhengig av temperatur, batteritype, etc). Og du trenger jo ikke et bilbatteri da. Hva med en lite 12V hobbybatteri fra Biltema? Koster ikke stort, og du kan fiske i timesvis mellom hver lading.

Kjøp en pakke som inkluderer transduceren, det er enklest og du er sikker på at det virker sammen. Både instrument og transducer må være 83/200kHz.

Borrelås høres risky ut, men kanskje jolla di ikke hopper og slår så veldig i motsjø.... :)

Da går jeg for lite 12V hobbybatteri fra Biltema :)

Det er vel billigere å kjøpe loddet og transduceren hver for seg? Kan det fungere hvis jeg skaffer meg riktig transducer? Hvilken transducer må jeg se etter til Eagle Fisheasy 245 DS?

Edit: Ser at det kanskje ikke er så mye billigere likevel, så da går jeg for en pakke som inkluderer transduceren. Har lest fra tidligere ekkolodd-innlegg at det lønner seg å kjøpe en som ikke er portabel og gjøre den portabel selv. Men det er bare portable på ebay :( hvor mye billigere er en som ikke er portabel?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.n...i/Blybatterier/

Disse bruker jeg. Til ditt bruk er 4.5Ah nok, 1.8kg er ikke så værst :)

Skjønner ikke helt at det blir billigere å kjøpe hver for seg, da må du ha fått et veldig dårlig tilbud på pakka?

Ja jeg fant nettopp ut at det ikke blir billigere. Går det an å bruke 6V 4,5Ah batteri også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd selv. Men tipper du må belage deg på å senke den ned i hullet. Det må ikke være noe luft mellom transducer og vann, da relflekteres en stor del av effekten, og bildet blir svært dårlig.

I teorien skal det jo gå oppå isen også, men da må det nok være stålis (minimalt med luftbobler), og ingen luft mellom transducer og is. Det siste kan kanskje løses ved å ha med en pose med glykol (frostvæske) som du legger oppå isen, og trykker transduceren mot posen på toppen. Forutsetter selvfølgelig at det ikke er luftlommer under isen, noe som er enkelt å sjekke hvis det er stålis. Hadde vært artig å høre fra noen som faktisk har testet ekkolodd oppå isen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å få tak i brukt Eagle Fisheasy 245 DS med transducer? Har kikket en del på ebay men har bare sett uten transducer..

Hva med dette , dette må da være et kurant lodd.

http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/lowrance/ekkoloddfishfinder/lowrance-4-x-pro,-4-m83200khz-hekksvinger.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et :P

Men tror ikke jeg gidder skru det av, blir backup lodd :)

Er det noe å spare på å få sendt et derfra da? de koster jo såvidt over 1000 her hjemme, nytt med 5 års garanti.

Jeg har ett Lowrance X4 pro, som jeg bygget om til portabel.

Sjekket pris på ebay mot norske priser.

Kunne få ett til ca 800kr, eks frakt på ebay.

Men så har du jo dette med garanti, leveringstid osv osv.

Endte med å kjøpe ett i norge for 1100kr, lokal butikk, så jeg fikk det kjapt levert også.

Like greit..

Og sannsynligvis hadde frakt blitt 200kr eller noe, så da er du nesten oppi den norske prisen.

Skal være sakt at jeg bruker loddet utrolig lite..

Stoler ikke helt på loddet, med tanke på fisk osv.

For dybde er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en 50/200 khz svinger som denne fungere sammen med en Eagle FishEasy 320c som denne?

Det står at svingeren er kompatibel med FishEasy 320, men på spesifikasjonene til en FishEasy 320 står det kùn 200khz. Vil den da være kompatibel med en 50/200khz svinger?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det går helt fint. 200kHz svinger funker f.eks. fint på et 50/200kHz instrument. Men send en mail til disse gutta og spør, de er flinke til å svare: lei-extras@LOWRANCE.COM

Bare vær klar over at denne giveren har ganske smal stråle, noe som gjør den godt egnet på litt dypere vann. Men mindre egnet til f.eks. søk etter fiskestimer på grunt vann enn en ren 200kHz transducer som har mye bredere stråle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det går helt fint. 200kHz svinger funker f.eks. fint på et 50/200kHz instrument. Men send en mail til disse gutta og spør, de er flinke til å svare: lei-extras@LOWRANCE.COM

Bare vær klar over at denne giveren har ganske smal stråle, noe som gjør den godt egnet på litt dypere vann. Men mindre egnet til f.eks. søk etter fiskestimer på grunt vann enn en ren 200kHz transducer som har mye bredere stråle.

Okey, jeg sendte de en mail og spurte. Skal bli spennende å høre hva de svarer.

Jeg har forstått det slik at 200khz er bra på grunt vann og 50khz på dypere vann. Da vil vel en giver med både 50 og 200khz være utfyllende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at lave frekvenser trenger lengre ned enn høye. Men du må se på vinkelen på "strålen" også. Det blir som en lommelykt med justerbar stråle: jo mer konsentrert du kan stille strålen, jo lengre når lykta selv om effekten er den samme. Dessverre får man ikke kjøpt transducere med justerbar vinkel, så prøv å velg transducer med mest mulig riktig vinkel for ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at lave frekvenser trenger lengre ned enn høye. Men du må se på vinkelen på "strålen" også. Det blir som en lommelykt med justerbar stråle: jo mer konsentrert du kan stille strålen, jo lengre når lykta selv om effekten er den samme. Dessverre får man ikke kjøpt transducere med justerbar vinkel, så prøv å velg transducer med mest mulig riktig vinkel for ditt bruk.

Finnes det 50/200 givere der 50khz gir smal stråle og 200khz gir bred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i samme enhet. Smal stråle på lav frekvens er såvidt jeg vet bare tilgjengelig på de store transducerne. De er svindyre, mange tusen. Da snakker vi spesielle behov også, fiskeleting på veldig dypt vann.

Til allround bruk er jeg rimelig fornøyd med standard dual frekvens transducer, kjører du splitskjerm får du et greit kompromiss siden den lavfrekvente "strålen" er relativt bred (hvis du prøver å lete opp fiskestimer, etc). Samtid slår den høyfrekvente strålen relativt dypt, siden den er såpass smal.

Løsningen er flere forskjellige transducere, når behovet for å bli mer avansert kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.