Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvkrokens nettbutikk


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Endelig kan ALLE handle ALT som Sølvkroken har å tilby og som kan hende ikke er å finne i butikk hyllene. Tar av meg kapsen for avgjørelsen fra min tidligere arbeidsgiver :)

Flott !!

“The future belongs to those who see possibilities before they become obvious”

Les mer her

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel..... Flott tiltak for de som på død og liv må ha Sølvkrokens produkter, og jeg skjønner jo at de ikke vil underby sine forhandlere, men kanskje noen få produkter på "off-season"-salg?

Så vidt jeg registerer er alle produktene priset med veil.pris og da vil man jo ofte finne varene rimeligere gjennom nettbutikker og sin lokale "pusher".

Sølvkroken vil på denne måten faktisk tjene på at varene selges gjennom egen nettbutikk, da de vil sitte igjen med nettoen fra utelatt forhandler- ledd.

Mitt råd er å bruke din lokale fiskeutstyrbutikk og eventuellt bestille gjennom dem. Da tar du i det minste vare på egen butikk.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stive priser, nesten 9000kr for en Daiwa Certate. Samme snelle(eller nyere model?) koster rundt 500$(3000kr) fra USA. Trudde liksom at prisen skulle gå litt ned jeg og utvalget opp når sølvkroken tok over. Jeg håper at de på sikt kan komme litt opp på nivå med Elbe, men det ser ikke slik ut nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott side. Likte spesielt godt at man må klikke hundre ganger for å finne pris og lagerstatus til et produkt. Og denne webshopen er jo i tillegg genial for oss som vil være 100% sikre på at prisen vi betaler er den desidert høyeste i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å nevne at det ikke er billig å være forhandler for en merkevare, og ja, det er billigere å handle det meste rundt om i verden. En merkevare som Daiwa krever at forhandleren gir service på sneller- Slik krever bla. oppretting av delelager og personal til formålet. Kostnadene må hentes via salget og produktprising.

For den lille norske markedet,og spesialister som at påtil handler det meste i USA eller utenlands, kan ingen bedrift ta seg råd til å ta inn alt som merkevaren har å tilby rundt om i verden. Det koster å ha ting på lageret, og de fleste bedrifter er blitt mer og mer nøye med slik.

Det kan også hende at Sølvkroken tar inn spesielle varer etter førespørsel. De svarer villig via FB sidene deres :)

Jeg velger å se på en slik tøff avgjørelse med online salg som meget positiv for bransjen, og ikke minst for forbrukeren. Sølvkroken er den 1. produsent- leverandør som gjør slik , og det er faktisk en "historisk" hendelse i bransjen. Trenden blir mer og mer vannlig i tidene som kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å nevne at det ikke er billig å være forhandler for en merkevare, og ja, det er billigere å handle det meste rundt om i verden. En merkevare som Daiwa krever at forhandleren gir service på sneller- Slik krever bla. oppretting av delelager og personal til formålet. Kostnadene må hentes via salget og produktprising.

For den lille norske markedet,og spesialister som at påtil handler det meste i USA eller utenlands, kan ingen bedrift ta seg råd til å ta inn alt som merkevaren har å tilby rundt om i verden. Det koster å ha ting på lageret, og de fleste bedrifter er blitt mer og mer nøye med slik.

Det kan også hende at Sølvkroken tar inn spesielle varer etter førespørsel. De svarer villig via FB sidene deres :)

Jeg velger å se på en slik tøff avgjørelse med online salg som meget positiv for bransjen, og ikke minst for forbrukeren. Sølvkroken er den 1. produsent- leverandør som gjør slik , og det er faktisk en "historisk" hendelse i bransjen. Trenden blir mer og mer vannlig i tidene som kommer

Enig i dette sett ut i fra forbrukersynspunkt. Dvs produkter rettet mot slutt bruker. Jeg tror dette er første skritt, og at prisene gradvis vil forandre seg nedover også på sølvkroken. Dette pga det ikke kommer til å bli en suksess føre prisene er markedstilpasset. Pga forhandlere, kjeder etc. så tar det antagelig litt tid å roe gemyttene enkelte plasser. Men jeg tror denne delen av bransjen må også forstå at verden har gått fremover, og at produsentene ikke lenger kan ta ut dobbelpris+ selv i et høykost land. Høyere ja, men alt er relativt. Dette kommer til å gå på bekostning av en del foretninger uten tvil, men uansett vil det nok være et rom for noen av de og, men kanskje i mindre grad og størrelse. Men som overlever pga nisjer, spesial produkter og service. Samt haste kjøp for de man må ha det nå. Men har ikke noe tro på sikt fremover at det er mulig å ta ut så høye priser i så mange ledd om man skal overleve som leverandør. Markedene er åpne, gjennomsiktige og folk vet å bruke dette. Og enda mer kommer nett markedene til å brukes enten man liker det eller ikke. Eneste mulighet er å nærme seg et nivå der det ikke lenger er "like" løsnnsomt som i dag. Den grensen er det et stykke i gjen til ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette sett ut i fra forbrukersynspunkt. Dvs produkter rettet mot slutt bruker. Jeg tror dette er første skritt, og at prisene gradvis vil forandre seg nedover også på sølvkroken. Dette pga det ikke kommer til å bli en suksess føre prisene er markedstilpasset. Pga forhandlere, kjeder etc. så tar det antagelig litt tid å roe gemyttene enkelte plasser. Men jeg tror denne delen av bransjen må også forstå at verden har gått fremover,

Jeg syns personlig at avgjørelsen er meget klok og at det blir Sølvkroken som blir husket for dette, de andre kommer etter...Produsentene blir presset av grosistene , grosistene blir presset av butikene,butikene blir presset av kundene ....Altfor mange mellomledd fra A til Å. Grossistene kommer til å forsvinne 1. deretter tror jeg at det er kun meget få fagbutikker som overlever. Produsentene må også overleve ,til tross for at de sitter igjen med minst peng av alle ledd og enorm mye risiko, og tiden vil vise (slik jeg har nevnt utalige ganger) at trender utvikler seg til at produktene vil gå fra produsentene til sluttbruker...

Man må selvfølgelig skynde seg langsomt og man må prøve å stupe gradvis fra 2 meter og videre oppover før man tør å hoppe fra 10ern.

Jeg har stor tro på at det er veien å gå og at Sølvkroken greier dette fint. På logistik side er det få bedrifter i bransjen som kan måle seg med Sølvkroken ...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns personlig at avgjørelsen er meget klok og at det blir Sølvkroken som blir husket for dette, de andre kommer etter...Produsentene blir presset av grosistene , grosistene blir presset av butikene,butikene blir presset av kundene ....Altfor mange mellomledd fra A til Å. Grossistene kommer til å forsvinne 1. deretter tror jeg at det er kun meget få fagbutikker som overlever. Produsentene må også overleve , og tiden vil vise (slik jeg har nevnt utalige ganger) at trender utvikler seg til at produktene vil gå fra produsentene til sluttbruker...

Man må selvfølgelig skynde seg langsomt og man må prøve å stupe gradvis fra 2 meter og videre oppover før man tør å hoppe fra 10ern.

Jeg har stor tro på at det er veien å gå og at Sølvkroken greier dette fint. På logistik side er det få bedrifter i bransjen som kan måle seg med Sølvkroken ...

:) Vi er nok enige i det meste her. Ser at det er store forandringer i flere bransjer, tunge markedseder som har fått svært godt betalt for sine produkter(og ære være dem for det) gjennom år rekker begynner å stange hode i veggen og møter konkurransen mer enn før. Og sliter med å tilpasse seg. Tipper dette Sølvkroken gjør nå lager temmelig mye støy, og regner med at sjefen sjøl har fått en del telefoner..... men som mye annet så roer det seg ned, og blir de utestengt så har de selvfølgelig mer muligheter til å styre etter eget ønske og behov.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Vi er nok enige i det meste her. Ser at det er store forandringer i flere bransjer, tunge markedseder som har fått svært godt betalt for sine produkter(og ære være dem for det) gjennom år rekker begynner å stange hode i veggen og møter konkurransen mer enn før. Og sliter med å tilpasse seg. Tipper dette Sølvkroken gjør nå lager temmelig mye støy, og regner med at sjefen sjøl har fått en del telefoner..... men som mye annet så roer det seg ned, og blir de utestengt så har de selvfølgelig mer muligheter til å styre etter eget ønske og behov.

Det dummeste butikkene kan gjøre er å boikotte Sølvkrokens produkter. Produsentene med eget varemerke har betydelig mer makt en butikkene anner ;) Ja, slike avgjørelser skaper støy, men , men :

:goodjob:" Man kan ikke lage omelet uten å knuse egg" :goodjob:

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører hva dere sier, og er enig i mye. Alikevel er jeg jævlig skeptisk til at "alt" skal dreies over på netthandel.

Personlig synes jeg det er en forutsetning at jeg kan stikke innom Agdar`s her i byen og faktisk prøvekaste Stellaen før jeg smeller flere tusen i bordet.

Forestiller meg at det blir vanskelig å få den tilsendt til test når selgeren het "World Fishing Equipment" og holder til i mellomstor havneby i Kina....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestiller meg at det blir vanskelig å få den tilsendt til test når selgeren het "World Fishing Equipment" og holder til i mellomstor havneby i Kina....

Nettopp !! Derfor syns jeg at denne avgjørelsen er riktig: For å slippe at alt havner i en mellomstor (finnes det ?) havneby i Kina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp !! Derfor syns jeg at denne avgjørelsen er riktig: For å slippe at alt havner i en mellomstor (finnes det ?) havneby i Kina :)

Spiller ingen rolle hvor nettbutikken ligger. Like forbannet vanskelig å på prøvekjørt utstyret uansett... og ja det finnes mellomstore (etter kinesisk målestokk) havnebyer der også... :wacko:

Hvis gode norske merkevarer blir kjøpt opp av utlendinger er det desto viktigere at forhandlernettet her til lands er fysiske butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen butikker vil forsvinne,noen bestå og mye handel vil foregå på nett.Mange vil også kombinere eget utsalg med nettbutikk.Dette er helt greit for oss sportsfiskere,det som ville ha vært et problem var om noen få aktøre delte markedet mellom seg og ødela utvalget.Jeg sier bare matvarebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor nettbutikken ligger. Like forbannet vanskelig å på prøvekjørt utstyret uansett... og ja det finnes mellomstore (etter kinesisk målestokk) havnebyer der også... :wacko:

Hvis gode norske merkevarer blir kjøpt opp av utlendinger er det desto viktigere at forhandlernettet her til lands er fysiske butikker.

Dypt uenig med deg :) Det er selvfølgelig en fordel om nettbutikkene er norske, med tanke på garantier, klager, retur, kommunikasjon, norske arbeidsplasser, handelsikkerhet, osv...

Det er så vidt jeg vet kun Sølvkroken og Mustad (og meg)som fortsatt er i norske hender (ups, glemte at jeg ikke er norsk), om du refererer til norske merkevarer til bruk i enden av snøret.Bare det er en god grunn til å fortsette å handle fra bedriften, dog om varespekteret ikke blir akterutseilt og varemerken dør ut med de gamle fiskere... :)

I min drømeverden kunne jeg tenke meg å se norske bedrifter som produserer varene i Norge og som selger direkte til sluttbrukeren.Kutt i mellomledd kan dekke det det koster å produsere i Norge... Her er det mange som tjener på en slik utopisk tanke, ikke minst miljøet.

Dette er helt greit for oss sportsfiskere,det som ville ha vært et problem var om noen få aktøre delte markedet mellom seg og ødela utvalget.

Det som ville vært ett problem for sportsfiskere(og er) er når få store aktører rapper vellykkede konsepter fra de små nisjeprodusenter som sitter igjen med stor risiko og tap. Det er også ett problem når markedsaktører (egentlig kollegaer) rapper tradisjonelle og vellykkede produkter & konsepter fra hverandre. Her har vi utallige eksempler, men det som er blitt en stor problem i bransjen er når varehandelen selv handler og selger disse kopier, ikke for å gjøre det billigere for kunden, dog for tjener mer selv. Rustfri Svenskepilk er den beste eksempelet som er kopiert av mange pirater...Butikkene vet godt at den "tilhører" Sølvkroken, allikevel blir kopiene tatt inn.

Slutten på sagaen kan være at ingen gidder (eller har råd) til å utvikle noe som helst....med sportsfiskere som tapere .Valget er uansett i våre sportsfiske hender ;)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke behovet for å teste alt man vurderer å kjøpe av utstyr. Har man ikke tilgang til å fikle med det fysisk før kjøp, så er det ikke verre enn å google tester og vurderinger. Så godt som alle varer (særlig nye, samt godt etablerte merkenavn) gjennomgår tester i utland og i Norge. Om man ikke stoler på en norsk vurdering av et produkt, så finnes det mange artikler via utenlandske fiskeforum blant annet.

Samtlige sneller jeg har kjøpt via f.eks. eBay har jeg valgt etter å ha googlet, lest, spurt om på nett-forum osv. for å få et helhetsinntrykk av produktene kontra andre potensielle kandidater og den slags. Har aldri blitt skuffet over det jeg til slutt har valgt å kjøpe. Grunnen til at det har blitt handlet fra utlandet, er enten pga at det ikke kan skaffes i Norge eller av den enkle grunn at prisen her ville blitt helt ublu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fiskestenger som er problemet for min del. Preferanser på stangaksjon (og forsåvidt vektfordeling for kastestenger) er subjektivt, og det at en håndfull personer har reviewet stanga med superlativer som "great bang for the bucks!" og "I hauled some badass YFT with this badass rod" sier meg ikke så mye om sånne ting :-)

Komplettfritid sparte meg forresten for et feilkjøp, jeg var usikker på ei stang og ringte dem for assistanse. Fikk super service og hjelp, som resulterte i ingen handel for dem. Det kan man ikke si om alle butikker, har også vært borti den andre typen, der de blåser i om du får riktig vare bare de får et salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fiskestenger som er problemet for min del. Preferanser på stangaksjon (og forsåvidt vektfordeling for kastestenger) er subjektivt, og det at en håndfull personer har reviewet stanga med superlativer som "great bang for the bucks!" og "I hauled some badass YFT with this badass rod" sier meg ikke så mye om sånne ting :-)

Komplettfritid sparte meg forresten for et feilkjøp, jeg var usikker på ei stang og ringte dem for assistanse. Fikk super service og hjelp, som resulterte i ingen handel for dem. Det kan man ikke si om alle butikker, har også vært borti den andre typen, der de blåser i om du får riktig vare bare de får et salg.

:) Ser den over, men jeg tror også at ingen nett butikker vil overleve særlig lenge om de velger å holde kundene for narr eller gi dårlige råd om du ringer de. Det vil være det samme også om du går inn i en butikk og spør om råd, og er det søppel det du har fått råd om, handler du ikke mer i den butikken. Så jeg tror ikke det ene utelukker det andre. Og svært mye av det man handler er jo ikke nødvendig å teste ut. Snører, pilker, sluker dupper en masse smør og brød. Eks så ødela jeg linetelleren min (Ryobi) her for noen uker siden. Bruker den ikke så ofte, men kjekk og ha. Telleren var ok, men ødela sokklen. I "butikken" i byen her skulle de ha den nette sum av 799.- Ett nettsøk så var prisen 599.- det er en grense for hva man føler et er rett pris for et produkt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt "tonnevis" med utstyr fra utlandet og via nettbutikker. Mine kjøp har med noen meget få unntak vært ting som ikke har kommet til Norge ennå eller som ikke har norsk leverandør.

Alikevel ser jeg verdien av å kunne gå i en velassortert fiskeutstyrbutikk i Trondheim når situasjonen tilsier det.

Hvis jeg, og veldig mange med meg, skulle snu hovedvolum av egen handel over på nettbutikker og utland, hvordan går det da med utvalget i den lokale butikken, eller rettere, hvordan går det da med butikken?

Vi har flere ganske gode butikker i regionen i dag. Disse overlever jo og utvikles for at vi faktisk handler der.

Men når det er sagt...Det blir ikke kjøpt en dritt hos Agdar,Sakshaug,G-sport Heimdal,Magasinet eller ABC Fritid, dersom de ikke er nogenlunde konkurransedyktige i pris med andre norske leverandører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ser den over, men jeg tror også at ingen nett butikker vil overleve særlig lenge om de velger å holde kundene for narr eller gi dårlige råd om du ringer de. Det vil være det samme også om du går inn i en butikk og spør om råd, og er det søppel det du har fått råd om, handler du ikke mer i den butikken. Så jeg tror ikke det ene utelukker det andre. Og svært mye av det man handler er jo ikke nødvendig å teste ut. Snører, pilker, sluker dupper en masse smør og brød. Eks så ødela jeg linetelleren min (Ryobi) her for noen uker siden. Bruker den ikke så ofte, men kjekk og ha. Telleren var ok, men ødela sokklen. I "butikken" i byen her skulle de ha den nette sum av 799.- Ett nettsøk så var prisen 599.- det er en grense for hva man føler et er rett pris for et produkt....

Helt enig. Men har flere ganger vært borti folk som utgir seg for å ha peiling, og så er de helt på jordet. Det gjelder også store seriøse butikker med godt omdømme og ellers stor kompetanse på det de driver med. Problemet oppstår når f.eks. en som har skikkelig greie på fluefiske etter markaørret utgir seg for å være havfiskeekspert, og helt åpenbart ikke er det. Eller omvendt. Greia er å komme seg forbi disse, og få tak i de som virkelig har peil på det du spør om. Det er ikke alltid enkelt, men har etterhvert skjønt hvem jeg skal spørre og hvem jeg skal styre unna i "mine" butikker.

Angående komplettfritid, disse gutta er jo nordlendinger. Jeg har en teori om at nordlendinger er mer tilbøyelige til å si det som det er, i større grad enn f.eks. østlendingen. Som en konsekvens vil man nok i mindre grad se påklistrede service-smil også. Men man kan vel ikke få i pose og sekk alltid heller :D

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen selgere tør å utgi seg for å ha kompetanse de faktisk ikke har. Jeg jobber selv med salg av sport- og fritid, og skulle jeg forsøkt meg på "en spansk en" ovenfor en kunde i håp om å selge en vare, for så å bli avslørt som følge av at kunden hadde langt mer kompetanse enn hva det i utgangspunktet virket som, så tror jeg det ville blitt noen veldig kleine øyeblikk etterpå. Det er noe med at ærlighet varer lengst, samt det med å ha respekt overfor kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen selgere tør å utgi seg for å ha kompetanse de faktisk ikke har. Jeg jobber selv med salg av sport- og fritid, og skulle jeg forsøkt meg på "en spansk en" ovenfor en kunde i håp om å selge en vare, for så å bli avslørt som følge av at kunden hadde langt mer kompetanse enn hva det i utgangspunktet virket som, så tror jeg det ville blitt noen veldig kleine øyeblikk etterpå. Det er noe med at ærlighet varer lengst, samt det med å ha respekt overfor kunde.

:) Dette er noe alle som jobber i eller med salg lærer seg meget fort, ellers blir de heller ikke "gamle i jobben". Tilitt er alfa og omega skal man lykkes. I hvertfall i alle barsnjer der man gjerne vil ha kunden til å fortsette som kunde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen selgere tør å utgi seg for å ha kompetanse de faktisk ikke har. Jeg jobber selv med salg av sport- og fritid, og skulle jeg forsøkt meg på "en spansk en" ovenfor en kunde i håp om å selge en vare, for så å bli avslørt som følge av at kunden hadde langt mer kompetanse enn hva det i utgangspunktet virket som, så tror jeg det ville blitt noen veldig kleine øyeblikk etterpå. Det er noe med at ærlighet varer lengst, samt det med å ha respekt overfor kunde.

Det er fordi du er utstyrt med yrkesstolthet og sosiale antenner, og bruker begge deler aktivt :)

Det er nok av folk som mangler en eller begge deler, og jeg tror det er mange butikker som taper mye penger på å ha feil personer ansatt.

Men for å spinne videre på nettbutikk-biten, og det å få "rett" vare (altså det man trodde og håpte det var i forhold til reklamen og omtaler). Jeg benytter meg ofte av tilbudene til bl.a. skittfiske og komplettfritid når de kjører fraktfri levering. Genialt å få en vare på hjemlån i en uke eller to, og så kunne returnere det hvis det ikke var match. Har ikke hatt noe problemer med å returnere varene så langt og få pengene tilbake (minus retur-portoen selvfølgelig, den må man dekke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.