Gå til innhold
Fiskersiden

Clas Ohlson Stangholder


kje
 Share

Recommended Posts

Hmmmm.....skeptisk... Har ikke testa den, så det er bare synsing, fra min side.

På generellt grunnlag, kan jeg si at det finnes gode og dårlige stangholdere som ser veldig like ut. Designet er likt, matrialvalg og pris, forskellig...

Når det gjelder clasolson holderen, ser jeg at den er rimelig lik en holder fra D.A.M (du finner den på seeberg.no) også her med en vesentlig prisforskell....

Mye mulig clasolson varianten fungerer. Er jo litt forskellpå bruken også. Lett fjordfiske krever jo på langtnær samme utstyret som f.eks. Dyprigging etter kveite... Om du skulle gå for den, pass på at gapet i skrutvinga er stort nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste stangholderene som ikke har tvinge, er utstyrt med et par-tre festemåter(følger med i pakka). Disse er railfeste som på bildet i linken, feste som skrus inn i ripa, og avogtil et feste i tilegg som kan "senkes ned" i ripa. Rail-festet er jo fint å bruke når man har rail, for da slipper man å skru i skroget. Ellers er varianten med å skru festet inn på innsida av ripa mye brukt. Et argument for å bruke skrutvinge varianten, er selvfølgelig at du slipper å lage hull i skroget. Argumentet for å skru, er at dette er et sikrere feste. Gjør man seg litt flid, burde heller ikke dette være noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang prøver jeg en stangholder med tvinge så jeg slipper å lage hull i skroget. Jeg kan evt oppgradere den hvis den skulle være ustabil. Kan man ha tre stenger i den Normark/Rapala Deluxe stangholderen?

Tvinge-modell ersikkert en grei start, som før nevnt er det stor forskjell på behov. Fisker man f.eks. med gigantiske dyptgående woblere etter kveita, må man ha rimelig hard brems, for å ungå at snøret blir dradd ut, kommer det da et brutalt hugg, vil man at holderen er av god kvalitet, og fastskrudd. Tøffer man rundt på fjorden i ny og ne, med lett utstyr, etter HA og SØ, funker sikkert tvinga greit. Bildet i linken er manipulert for å vise at holderen kan stå i tre forskellige posisjoner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sånne bare at det er kunststoff i steden for dem stålstengene, ellers helt lik! havfiske stanga liger fint og stødig. jeg har dem montert på rekka på hekken. Ikke noe problem å kjøre 35 knop å ha stanga i stativet. Jeg har ikke prøvd å dorge med dem

Endret av -morten-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har testet stangholderen Clas Ohlson selger, og vil karakterisere den som nærmest ubrukelig til dorging. Plasten vrir seg ved hogg, og selve skrutvingepatenten er ikke til så stole på heller. I det hele tatt er skrutvingestangholdere stort sett noe skrap, med unntak av Down East, som jeg ikke har sett siden 80-tallet. Jeg sliter forøvrig litt med å skjønne denne skrekken for å borre i båten. Med få unntak er omtrent alle patenter laget for å feste ting uten å borre ofte svært upålitelige. Resultatet kan fort bli at man mister både stangholder, stang og snelle. Unntaket er ting som festes til railing. På en vanlig plastbåt eller kano nøler jeg ikke et sekund med å finne fram drillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke kjøpe mer solide greier med en gang og bore de fast til en plankebit? så bruker du tvinger til å sette plankebiten fast i båtsida. jeg bruker denne taktikken i kanoen og det funker fint. har forøvrig berkley sine stangholdere og godt fornøyd med de. har både den lille typen: http://www.berkley-fishing.com/products/tools-and-equipment/classics/rod-holder-quick-set og den store: http://www.berkley-fishing.com/products/tools-and-equipment/classics/rod-holder-boat-polypropylene. bruker den lille til multisneller og den andre til haspel.

har sett disse tilsalgs på claes olsson. kjøpte vel noen av mine der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berkley sin stangholder i plast er sikkert et godt alternativ til trolling etter ørret og laks, men er altfor svak for havfiske. Har knekt 3 stk av denne typen. Kompisen mistet både stang og snelle og storfisk når han satte stanga i stangholderen og snudde ryggen til i fjor. Det regnet plastbiter over båten. Han har selvfølgelig hatt for hard brems når han satte stanga fra seg, men stangholdere i plast duger uansett ikke til havfiske. Jeg kjøpte en stangholder i stål i Tyskland som fungerer meget godt og jeg skulle hatt flere, men jeg husker ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skjønner ikke at stangholderen aldri blir utsatt for større belastninger enn man stiller bremsen. Det byr på nada problemer å meite gjedde på 12-15 kilo med en kjip stangholder om man f.eks bruker ei baitrunnersnelle eller fisker med frikoplet spole. På samme måte kan man miste stang og snelle om man dorger i høy fart og har dratt til bremsen alt for hardt når en sprek ørret på 3-4 kilo hogger.

Scotty Striker og Normark De Luxe (heter vel Rapala nå) er de eneste justerbare jeg tør å stole på til omtrent alt slags fiske her hjemme. Velger man billige plastløsninger vil man fort oppleve at det regner plastbiter i flere båter, og at både stang og snelle forsvinner med et kostbart plask. Til Big Gamefiske brukes stort sett utelukkende ting i solid stål, oftest nedsenkede ting ala dette: http://www.leetackle.com/flushmount.html. Når det dorges i mange knop etter fisk på flere hundre kilo og bremsen settes beinhardt sier det seg selv at man ikke tar sjanser. På flere av våre DIY-turer i utlandet etter stor fisk har vi derfor også brukt sikkerhetsliner til snella.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.