Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor i møre og romsdal?


 Share

Recommended Posts

Har ikke fått det på Mine Turer i : Trollheimen - Sunndal / Dovrefjell heller ikke på turer til Hitra & Frøya.

Men ? Reinheimen og Tafjorfjella? Kansje noen kan berette om disse områdene.

Tight Lines Peribror ha en Fin Advenns Petribrødre :mp3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal flytte til Surnadal ut på nyåret, så hadde vore artigt viss der fantes av sorten lengst nord i fylket :)

Har fisket i Tafjordfjella, men der har eg aldri haurt om abbor. Korleis synast du(Petribror) fisket er i Trollheimen? Gleder meg som ein unge til og skulle få vandre der med fiskestanga og telt :D

Eg kjem i frå sunnmøre, men har aldri haurt om abbor her. Av kvitfisk har vi eit vatn me gjedde utanfør Ålesund. Skal søke litt og sjå kva meir eg kan finne ut. Å søke på fiskedatabasen som er på godtur.no er kanskje ikkje så dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel denne tråden jeg tenkte på, men kom vel ikke noe fram her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=32120

"Norsk institutt for vannforskning" hadde et innmari greit fiskesøk på kart - men det er tydeligvis blitt borte. Har sendt forespørsel.

Da er alternativet godtur.no, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel denne tråden jeg tenkte på, men kom vel ikke noe fram her: http://www.fiskersid...showtopic=32120

"Norsk institutt for vannforskning" hadde et innmari greit fiskesøk på kart - men det er tydeligvis blitt borte. Har sendt forespørsel.

Da er alternativet godtur.no, ja.

"Norsk institutt for vannforsking" var eit glimrandes fiskesøk på kart. Der kunne ein blant annet søke på kva enkelt fiskeslag eller så mange ein ynskte samtidigt. På godtur får ein ikkje søke på denne måten. Resultate vert eit veldi rotete kart med haugevis av fiskesymbol liggandes over kvarandre. Dette førar igjen til at ein må zome seg ganske langt inn på kartet for og få ein oversikt over kva for fiskeslag som finst over det aktuelle område. Ganske travlet og uoversikteleg, mein betre ein ingenting :)

Fant foresten eit vatn med abbor( i følge godtur.no) som ligg rett innanfor fylkesgrensa. Aursjøen heitar vatnet og ligg ved den vestlige delen av Dovrefjell. Ca 3-4 mil i frå Sundalsøra. Spennande :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fisket GANSKE mye i Aursjøen...(Opprinnelig flere vann som ble oppdemmet ca. 40 - 50 årene) Har aldri sett noen ha fått Harr på stang eller Garn ?? Men i en Del vann av mindre måleståkk er det Flott Harr og noen med Røye,

Velkommen til Surnadal : du får mye å færra over i Trollheimen....Øverst i Surna , nesten på grensa til Trøndelag kan Du kjøre ganske langt inn i Trollheimen. Fra Todal siden , er det bratt opp men mange Fine vann...Yppelige Flue vann.

I Surnadal ( Normarka ) er det masse små ( intime) vann som Du trenger noen dager / kvelder på for å besøke alle da , men kort avstand fra Centrum , 20 min. Passer for noen fine sommer kvelder. (Se: NRK : Langbambussens Venner ) ..

Tidlig Fiske i ÅPNE vann . 2 Timer til Hitra / Frøya - Eller Ørret paradiset Smøla...

Å over alt eller Bra Sjøørett...

Tight Lines

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at eg har sett feil angåande abbor vad Aursjøen, var harr og ikkje abbor som var anmerket på kartet. Fiskesymbola for abbor og harr var ganske så like, lett og ta feil då. Men harr er ikkje og forakte, for meg vert den like "eksotisk" som abboren, og dessutan ein nydelig matfisk :)

Masse fine tur/fiske tips du kommer med. Langbambussfisket såg artigt ut :)

Ser eg kan få det ganske so spanandes fiskeåre 2012 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

harr forekommer i Rauma, den har klart å komme seg over vannskillet ved Lesjaskogsvannet, så den er vel naturlig utbredt i Møre og Romsdal. I tillegg er vel arten satt ut i Aursjøen-magasinet som du er inne på. Abbor har jeg aldri hørt om i Møre og Romsdal, men man skal jo aldri utelukke at noen har satt ut arten i mindre vann, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor noen skulle gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hørt om abbor i M & R. Fra mine hjemtrakter (romsdalshalvøya) er jeg rimelig sikker på at det ikke finnes abbor, om den ikke er satt ut i senere år. Hvor langt nord i gudbrandsdalen går det abbor? Har mine tvil om den finnes så langt nord som lesja/dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket DE fleste vann i Sunnals stats alm. Også DE vann som kommer under Lersja. Aldri vært borti arten. Men en del av Vannene har Harr - Røye men i svært begrenset anntal.

Tight Lines

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit syskenbarn som fiskar ein del harr i fylket vårt. Eg har endå ikkje fått den på kroken sjølv, men med tid å stundar skal eg nok lure den.

Nå har eg fått saumfart heile fiskedatabasen på godtur.no, og har ikkje funnet snurten av abbor innanfor fylkesgrensa.

Ser ut til det er ørreten som dominerar heile fylket vårt og ein del mindre bestandar av røye og ein og anna poplasjon med harr. Så abborfisket får la seg vente. Men du verden for ein flott natur og variert ørretfiske fylket vårt har og by på, så det er flott sådan :) Får helder reise litt for og prøve lykken etter abboren. Har tideligare fisket abbor i trøndelag, men begynner å bli ein del år sidan nå.

Kva erfaringar har du Petribror med røyefiske i surnadal? Er det greide bestandar av sorten, eller er det mykje å småfallen fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.