Gå til innhold
Fiskersiden

Stang/snelle til dorging med side og dypparavan


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg vil begynne med dorging og trenger tips til båtstang og snelle for dorging med side og dypparavan. Vil ha kort stang som er lett og praktisk å håndtere i båten. Den må også tåle fisk på iallefall 5kg. Kommer til å dorge i sjøen ned til 50-60m dyp. Vil ikke legge så mye penger i det i begynnelsen (kan heller oppgradere etterhvert). Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Maksdybde med vanlig paravan (f.eks. slide diver) er i overkant av 10m. Jeg har vel klart 13-14m på en god dag. Eller kanskje du snakket om dybde under kjølen, ikke dybden agnet skal gå på :)

Det blir ganske bra drag i sånne paravaner, så stang med litt rygg er et must. En 6-12 punds havfiskestang, eller f.eks. downriggerstang, er fint. Sånt noe kommer på tilbud til stadighet, følg med på nettet.

Ekstremt kjekt med snelle med lineteller til dette bruket. Den beste dorgesnella med lineteller på markedet i forhold til penga er Daiwa Sealine SG27/47LC. Den er korrosjonsfri pga grafittramme og null kulelagre, så vedlikeholdsbehovet er minimalt. Den bør lades med multifilament, ikke for tykk, så det ikke blir så stort snørepress på paravanen. Da minsker dybden drastisk. Disse snellene er også til stadighet på tilbud. Hvis du synes en sånn blir for dyr, kan du evt kjøpe en liten og billig Penn multipliikator til noen hundrelapper. Du kan evt bruke sprittusj til å sette merke i braiden hver 10m, så du har kontroll på hvor mye snøre som er ute (du lærer deg fort sammenhengen mellom hvor mange meter som er ute, og hvor dypt paravanen går. Hvis du følger med på ekkoloddet, vel og merke).

Edit: ser daiwaen er oppgradert, og har nå kulelager. men fortsatt en knallsnelle, bare man ikke drukner den i saltvann :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som palkr sier så vil du dorge på ca 20 meter maksdyp med de tyngste tradisjonelle dybdeparavaner.

Jeg ville helt klart gått for en downriggerstang.

Veldig vanskelig å komme med forslag på konkrete stenger/sneller når vi ikke kjenner ditt budsjett.

Passende stenger finnes fra 300.- og oppover. Stang/snelle fra ca tusenlappen.

Selv bruker jeg Shimano Catana Downrigger 270H og Daiwa Sealine SG47LC til lignende fiske.

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg valgt samme stanga, men i 240MH og den mindre SG27LC snella.

Denne velprøvde pakken får du på døra for ca 1600.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg følger palkr sitt råd om å kjøpe en liten og billig Penn multipliikator til noen hundrelapper. Hvis jeg kjøper en pilkestang, er det i det hele tatt mulig å dorge med den? Er hele moroa borte da? Og vil man greie å registrere napp?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg vil begynne med dorging og trenger tips til båtstang og snelle for dorging med side og dypparavan. Vil ha kort stang som er lett og praktisk å håndtere i båten. Den må også tåle fisk på iallefall 5kg. Kommer til å dorge i sjøen ned til 50-60m dyp. Vil ikke legge så mye penger i det i begynnelsen (kan heller oppgradere etterhvert). Noen anbefalinger?

Hei Kje!

har du kjøpt utstyr eller treng du fleir tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene ligger i størrelse, vekt og snørekapasitet. Ellers er snellene like med tanke på teknikk.

Legger ved en link så kan du se forskjellene selv. Se forøvrig min post lenger opp i tråden her.

http://www.daiwa.com...tail.aspx?id=67

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lystfisker`n

Hvorfor ville du valgt den mindre SG27LC snella?

Vel, skal være litt forsiktig med å være bastant siden jeg verken har sett eller prøvd 27. Har 47 og opplever den som unødvendig stor for mitt fiske som i all hovedsak er overflatedorging etter innenlandsørret. Når jeg ser at 27 veier mindre og har de samme tekniske egenskapene og bremse-effekt som 47, så tror jeg at det blir 27 neste gang jeg supplerer. Eller jeg går for Shimano Tecota med metrisk telleverk og etter sigende betydelig høyere kvalitet.

Ellers ingeting å utsette på snella.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen dyprigg, så det går mye med wobblere rett i snøret. Kjører som regel med sideparavaner og kanskje en stang rett bak båten.

Har også forskjellige paravaner som kan ta meg ned til maksdyp på ca 25 meter i 2 knop, men i all hovedsak fisker jeg 0-4 meter.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa SG 47 er ei konge snelle. Jeg har 8 stk. Skal du besøke noen vann der du risikerer å få på storørret, så bør du velge 47. Men det er mange sneller på markedet som kan brukes.

kanskje litt off-topic men er litt nysgjerrig. har du(Femmer) opplevd at storørret har tømt mindre sneller? synes det virker noe overkill med 47 til storørret. hadde skjønt det til storlaks. har 17-modellen sjøl og har vel mer enn 200meter med PP 0.19mm på de. har liten tro på at jeg risikere snelletømming av storørret med disse snellene. smekker det på en storlaks eller kveite så blir jeg nok mer bekymra.

tilbake til topic; trådstarter skal fiske i sjøen og risikerer å få på større sei osv. så da kan det jo være på plass med litt kraftig snelle. særlig om det havfiskes med det samme utsyret. kan anbefale tekota (som andre har lenger opp i tråden) eller kanskje 27- modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puder: Nei jeg lyttet til en erfaren mjøsfisker, og kjøpte SG47. Men har nær tømt SG47 på feilkroket 3,4kg ørret. Og siden jeg, på mjøsa og mange andre vann jeg er på kan treffe på ørret på 10+ kjøper jeg heller ei stor nok snelle i steden for ei mindre snelle og en tau-stump om tidenes fisk skal gå på grunn an for lita snelle.

Med stor ørret mener jeg rundt 6kg. Jeg kjører med i overkant av 300m med 0,38mm Ørreten er mins like powerful som laksen kilo for kilo.

Jeg har snau 30kg kveite på 47`n og det er i grenseland for hva snella orker. Til kveita hadde jeg 300m med 0,24mm wiplash

Til laks sei,og gjedde er den også helt konge. Men nestegang jeg skal på kveitefiske sitter det en tekota 700 øverst i snøret...

Regner med at Kje har en følelse av hvor stor snelle han skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.