Gå til innhold
Fiskersiden

Stang/snelle til dorging med side og dypparavan


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe ekkolodd, men bunnen der jeg skal dorge (rakke ved stavern) varierer utrolig masse hele tiden, fra 2m til 10m. Er det da dumt å bruke dypparavan? Jeg risikerer vel å sette wobbleren i bunn? Hvordan kan jeg vite hvor dypt wobbleren går? Det virker vanskelig å beregne hvor dypt den går med tanke på farten, tyngden på paravanen, lengden bak båten, type snøre osv.

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

2-10 meter er ikke særlig dypt. Det er flere wobblere som går ganske dypt, så det er ikke sikkert det er nødvendig med noen dyp-paravan. Men det fine med de fleste dyp-paravaner er at de "løser ut" og kommer oppover når de har kommet borti noe. Men går kroken i bunn sitter den jo der... Husky Jerk Down Deep er en variant, som går ganske dypt.

Det er best å bruke sideparavaner syntes jeg, men det han være litt hektisk om du får en bra fisk og om du er alene. Jeg stopper ikke båten om jeg får fisk, For stopper du båten flyter de andre wobblera opp, og da har du et problem.

Om du vil ha masse tips om trollingfiske, så prøv å få tak i et eksemplar av NTF`s film om trollingfiske. Her er det litt om sideparavaner, planerboard, wobblere, dyprigger m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bunnen varier mellom 2 og 10 meter skal du nok droppe blypaparavan og heller konsentrere deg om sideparavaner. Det en ikke må glemme er at fisk som la oss si svømmer på 5-6 meters dyp ikke har store problemer med å se et agn som svømmer på 2. Såfremt du da ikke kjører i områder med mye mudder, og annet skit som reduserer sikten. Altså, en må ikke ned på 10 meter for å få tak i fisken som svømmer på 10 meter. Kjøre 4 sideparavaner er null stress, og får du fisk på ytterste paravan babord side tar du inn den innerste om du vil være på den sikre siden. De to på styrbord side er sannsynligvis for langt unna til at det kan bli krøll. Vi fikk en småpen laks på paravan i sommer, lot den bare dra ut sene slik at den kom bak alle paravanene, og i mellomtiden tømte vi de andre stengene. Noen ganger må en ta inn, andre ganger trenger en ikke, men dette må du føle litt på.

Når det kommer til den filmen SR nevner over her så er det IKKE den filmen vedrørende østersjøtrolling, men den første filmen NTF lagde, henger meg på det SR sier om den.

Og til slutt, lær deg bunnstrukturen i det området du skal fiske, da kan du legge deg på kanter o.l, og fangstene vil øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med Great White selv, har også forsøkt andre paravaner. Men må nok si at Great White er de som har imponert meg mest.

Yellowbird er litt uregelmessige, de kan dykke, de hopper og spretter litt. Men det trigger jo også gangen på det som kommer x meter bak paravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Bird koster 448,- for et par hos trolling.no mens èn Great White koster 490,- så den er jo over dobbelt så dyr.

Lord Flashheart, du skrev i et innlegg at de beste paravanene til bruk i litt sjø er de som brukeren Team Cloud 9 lager? Har du testet de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner bare at jeg steinfersk på sideparavaner (kanskje 15 turer) så jeg uttaler meg kun basert i egne meget begrensede erfaringer.

Jeg kjøpte Great White etter unisone anbefalinger her og har som sagt ingenting å utsette på de så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har testa det meste på markedet og sverger til Great White. Kjører jeg fire stenger kjører jeg White ytterst og Light innafor. 9-fots stenger til White, 8,5 til Light. Av paravanstenger kjører jeg stenger enten ment for paravaner, planerboard eller kraftige riggstenger. Havfiskestenger ville jeg droppa. En fight med en trekilos sjøørret på den Uglysticken TS nevnte ville bli omtrent like spennende som å luke ugress i hagen og like sportslig som en boksekamp mellom Mike Tyson og Stephen Hawking.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

er man ekstra nevenyttig så er det jo mulig å bygge sine egne paravaner: http://esoxhunting.b...tparavaner.html

og http://pikewallis.bl...-paravaner.html

sjøl kjører jeg med great light og er veldig fornøyd. hadde grizzly paravaner før og de var håpløst kjedelig å få fisk på. kjente omtrent ikke fisken pga alt vannpresset grizzlyene ordna...

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da går jeg for å kjøpe to nye 6" Ugly Stick 10-25 lbs stenger.

Lurer på om jeg skal kjøpe Yellow Bird eller Great White...

Kan Great White fortere bli ødelagt siden den er av isopor?

Den beste metoden for ikke å sette wobbleren i bunn er altså bare å gjøre seg kjent med bunnforholdene? Vil det si at jeg må kjøre rundt på forhånd med et ekkolodd? (Jeg skal kjøpe ekkolodd nå)

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å være lommekjent ja :) Eller rive i en kartplotter med skikkelig kart. Da kan du bare følge 10m koten, og sjansen for overraskelser blir betydelig mindre. men det er utrolig hva du kan få løs igjen, bare du kjører båten i motsatt retning av hva du gjorde når sluken satte seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) eller bruke det jeg fant som wobbler-redder

Jeg kjøpte nettopp en Tomic 4" Classic 923 og lurer på hvor dypt den går? Eller må jeg bruke lodd for å få den ned?

Kan Great White fortere bli ødelagt siden den er av isopor?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

923 er en bra farge! En 4" classic går 1-2 meter dypt. Har du ikke 746 i skrinet så ta med en av de og :)

Great wite er ganske holdbar for den er laget av ganske hard isopor. YB er laget av polyurethane skum og er veldig holdbar. Det er bare å velge en, for det spiller nok ikke så stor rolle for fisket, eller hvor lenge du har dem.

Jeg kjører med disse stengene og er KNALLFORNØYD! Bruker dem på riggen, planerbordet, eller på sideparavaner. Stenger med helaksjon, som det artig å kjøre mindre fisk på også. Stenger beregnet på sideparavaner er ofte stenger på 9ft og har toppaksjon. Har to 9ft inline men liker ikke disse da det er forholdsvis stive stenger, som jeg syntes passer bedre i østersjøen på grov laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den patenten der var jo bare genial! :) Jeg bruker som regel grønskefanger en meter over wobleren, så den vil neppe hjelpe meg noe særlig. Men utrolig smart allikevel.

Noen som har forslag til hvor man kan få tak i kjettinglenker til wobbler redderen? De hadde ikke på claes ohlson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.