Gå til innhold
Fiskersiden

FS-julekalender 2011, 3. desember.


Edvard
 Share

Recommended Posts

Da er det vel på tide med et lite bidrag til denne flotte julekalenderen fra meg også. Det blir en rapport fra siste tur på isen i våres. Håper den faller i smak.

Isfisket pleier å ta seg opp mens isen er på hell, så etter en heller laber sesong med få turer og nesten like få fisk, var det på tide med en siste tur før isen slapp taket. Pulken ble pakka og døtta inn i golfen, og det bars av sted mot Lyseren. Isen så skummel ut. Den hadde sluppet fra land de fleste steder, men jeg fikk på flytedressen og lista meg utpå.

Praktisk med ismeitepulk:

DSC00687.jpg

Fôra opp noen hull til agnfisken og borra hull til ismeitestengene. Det var som vanlig et slit, men det hjalp på at isen hadde minka fra drøye meteren til nærmere 40 cm. Agnfisken beit villig. Fyllte raskt opp beholderen med mort.

DSC00686.jpg

Så da var det å sette ut stengene, for så å steke noen pølser til frokost.

Jeg fikk så vidt satt opp stormkjøkkenet før det kom ett lite pip fra en nappvarslervarsler. Gikk for å sjekke stanga, og så litt forsiktig risting i stangtuppen. Vannet var veldig klart, så jeg la meg ned på isen for å kikke ned i hullet. Der stod en pen abbor, sikkert rundt 7-800g, og nærmest dunka i agnfisken! Jeg nappa litt i snøret for å lage bevegelse, men det samme skjedde igjen og igjen. Etterhvert så jeg også flere abbor i samme størrelse kretse rundt morten. Prøvde å senke ned både balanse, pimpel og mormyska, men det samme gjentok seg, - Abboren dunka bare borti uten videre interesse. Frustrert slapp jeg agnfisken ned igjen, og gikk for å fyre opp stormkjøkkenet.

Etter frokosten runna det, og jeg mista en snipe i hullet. Like greit det. Sola kom og det ble riktig så trivelig!

DSC00684.jpg

Utover dagen kom tre kompiser ut på isen. Alltid hyggelig med selskap. Ismeite kan være ganske så koselig med god mat, sol og godt selskap.

DSC00685.jpg

Vi hadde en del runn, og noen sniper blei mista mens andre hadde en snarvisitt oppe i sola.

DSC00679.jpg

Jeg hadde, i tillegg til gjeddestenger, to stenger beregnet for abbor, og fikk en del runn på disse, hvorav flere garantert var abbor da agnfisken var like fin. Har hatt problemer med å få kroka fisken, så jeg kommer nok til å bruke to kroker på fortommen istedet for én kommende sesong.

Så fikk jeg et runn på en gjeddestang, og opp kom en småpen abbor!

DSC00674.jpg

Abboren som veide 810g og var 41 cm lang, hadde hevet seg over en relativt stor mort, beregnet for gjedde.

DSC00672.jpg

Dette har hendt meg før, og hendte kompisen min dagen før. Det jeg har lagt merke til er at disse borrene har vært lange og tynne med stort hode. Sannsynligvis hannfisk. Det virker som de er hissige og ikke bryr seg om stor agnfisk og grovt takkel. Noen andre som har samme erfaring?

Gjennom denne dagen fikk vi også gode mengder abbor og mort på pimpel, myska og balanse. Noen av borrene snusa på halvkiloen, og det er alltid hyggelig, selv om vi gjerne skulle hatt dem større.

Dette var en fin avslutning på isfiskesesongen 2010/11. Jeg er klar for ny sesong, og i skrivende stund har kvikksølvet krøpet ned på -7, så sesongen er nok farlig nær.

God advent og skitt fiske!

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk deilig å se et vann med et islokk - synd det ikke ble slik i år. Fin abbor og, er lite som inspirerer mer enn å kunne se fisken stå og jobbe med det man fisker med.

MEN.. jeg tror ikke helt på det med "tok flytedressen på" - av opplagte årsaker. :D

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke! Likte den flytedressen som så ut som en mjukisbukse og genser. ;)

Nå vil vi ha kulde her sørpå også snart. (Sorry Lopez) Kjenner isfiskeabstinensene kommer snikende, og med frysa full av makrell er jeg klar som et egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, til de som reagerer på sammenhengen mellom bilder og tekst i forhold til flytedress: Den var på da jeg gikk ut, men kom raskt av med sola. Bildet med pulken er fra hjemturen.

Håper på fiske i romjula på tynn, snøfri stålis. Men hallo, deet skjer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.