Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 2011,5 desember


ivan_
 Share

Recommended Posts

Denne kalenderluken vil jeg bruke til å fortelle om det fisket jeg setter høyest pris på, nemelig kikfiske etter røye. Dette ment som en kjapp innføring i fisket for de som ikke har drevet så mye med det, håper noen blir inspirert til å prøve det :)

Dette er ett fiske jeg for alvor ble besatt av for ett 2-3 år siden. Hadde fått noen godkjente røyer under blindfiske på dypt vann. Det var helt klart morsomt, men synes det blir litt kjedelig og monotont å sitte sånn i lengden. En dag da jeg satt å snusa etter storfisk på nettet kom jeg over en video som skulle få fatale konsekvenser for meg som menneske.

http://www.youtube.com/watch?v=0IDIDI1VoLw

Dette var noe helt anna enn det røyefisket jeg hadde vært med på. Dette måtte oppleves! En kompis hadde jo stadig snakket om kikfiske etter storrøye på latterlig grunt vann, men det trodde jeg du måtte til Nord Norge for å oppleve. Det skulle vise seg senere å ikke stemme. Det er muligens litt lengre mellom storfiskene i Trøndelag, men det er absolutt mulig å oppleve rått kikfiske her også. Jeg har stort sett begrensa fisket mitt til Trøndelag, men noen turer til Troms og Svergie har det også blitt.

Når jeg skal kikfiske ser jeg i utgangspunktet etter ganske grunne og klare fjellvann, men heller ikke de dype klare lavlandsvannene skal man kimse av. Enkelte vann går det faktisk an kikfiske helt ned på 10-15 meters dyp, men generelt sett så foretrekker jeg dyp på ca 1-4 meter.

I nærheten av øyer, frittligende grunner, sund og grunne bukter med mudder/sand/småstein er kurrante fiskeplasser. Lys bunn er en fordel, men ikke noen nødvendighet. Er det vanskelig å se på mørk bunn er det alltids mulig å slippe ned litt eggeskall eller ris.

Jo tynnere is desto bedre sikt er det. Fisket er helt klart best akkurat når isen har lagt seg og like før den går. Husk ispigger og flytedress om du er ute på tynn is!

6435638611_7bbdb9d70a_z.jpg

Slike forhold venter alle røyefiskere på.

Dette fisket er ikke så veldig utstyrskrevende. Har du ett isbor på minimum 150mm og ei pilkestikke/isfiskestang er du langt på vei. Jeg foretrekker ei ganske myk isfiskestang med ei haspelsnelle til dette fisket. Er veldig behagelig å ha ei stang og snelle å kjøre fisken på når storrøya hugger, man slipper også at løssnøret hekter seg i iskanter å slår floker på seg. Stanga har jeg liggende ved siden av meg mens jeg fisker, den blir liggende med frikobla spole helt til fisken hugger, bevegelse i agnet lager jeg med hendene. Dette gir mye bedre kontroll på bevegelsene i agnet.

Snørevalg faller på nylon 0,20-0,35. I vann der du kan risikere å kroke 3-4 kgs fisk på bare en meters snøre er det greit å ha litt å gå på. I enden av snøret er det mye som funker. Greit å ha med seg litt forskjellig for røya kan være svært lunefull. Du trenger nok egentlig halvparten av det jeg drar med meg, men noen røyerblinker og mormyskaer i forskjellige farger og størrelser bør du ha med. Slik ser utvalget mitt ut:

6435643169_8b1fc019ed_b.jpg

Noen røyeblinker, fortomsmatriale, ett utvalg kroker, surretråd til reke, svivler,ett par waterlights og duppstoppere for å låse av disse.

6435648635_cdb85f2687_z.jpg

Ett utvalg mormyska, balansepilker og isfiskefluer

6435645835_22e2123ec7_z.jpg

Anbefaler også alle som tenker å bruke litt tid på kikfiske å lage seg ett slikt underlag. Teip sammen to billige liggunderlag med gaffateip. Skjær til hull etter størrelsen på borret. Det øverste liggunderlaget med hullet har jeg kappa til ca 115cm, det andre bruker jeg hele lengden på. Tar litt stor plass, men veier ikke mye. Man blir heller ikke blaut på henda og kald i trynet.

Fisketekniken varier selvfølgelig med hva man har i enden av snøret. Når jeg fisker med røyeblink bruker jeg ofte heftige bevegelser slik at blinken går fra side til side. Jeg dunker blinken i bånn med jevne mellomrom for å virvle opp mudder eller lage lyd mot stein for å lokke inn fisken, men roer ofte ned bare forsiktig skjelving i blinken når fisken er inne i hullet. Av agn bruker jeg reke, maggot eller akkar. Fortom på 10-30 cm avhengig av hvordan røya er i "bettet" og størrelsen på blinken. Her er det bare å prøve seg frem, personlig faller valget ofte på rundt 25 cm ettersom jeg oftest bruker store blinker. Velg krokstrl etter agn, personlig har Kamasan B 983 str. 4 og 6 blitt en favoritt.

Mormyska og isfiskefluer skal fiskes med forsiktige bevegelser, gjerne nært bunnen. Mormyskaen har jeg pleid å agne med ett par maggot, mens fluene bruker jeg uten noe. Dette fungerer gjerne i vann der fisken har sett blink litt for mange ganger eller dager røya er i det vanskelige hjørnet.

Balansepilk funker nok ikke i alle vann, men har fått en del røye både på fjellet og i lavlandet med det. Er fisken tilbøyelig for å spise småfisk i vannet du fisker kan den gi deg noen postive overaskelser iallefall. Balansen fiskes med bestemte drag slik at den skjærer ut fra side til side, avbrutt av pauser og forsiktig risting.

Dette fisket har gitt meg mange fine opplevelser, slenger ut ett lite knipe bilder fisk jeg har fått siden jeg begynnte med kikfiske. Anbefaler alle som ikke har prøvd dette fisket å prøve det!. Ingenting i verden slår følelsen man får når ei storrøye kommer sigende en meter under nesa di etter timesvis med venting!

6435869371_5538b07c51_z.jpg

Hadde nok over 100 timer fisketid på dette vannet før denne hang. Verd det? Absolutt. Kikfiske på 3 meters dyp med titicaca 98mm i kobber og halv reke

6435638721_b76373f000_z.jpg

Lite agn = stor røye

6435637911_661de3b3ac_z.jpg

Ikke alltid de største fisken som gir de beste opplevelsene. 8 hektos fisk kikfiska på 7-8 meters dyp på ei frittligende grunne i storbassenget på Benna

6435640543_98742ce20d_z.jpg

Usikker på om jeg er blendet av lyssjokket etter timer med kikfiske eller utseendet til røya her, Den tok en meter under nesa mi :)

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivan! Beste luka hittil :) Men du "stjal" min idè til luke.. Ser at vi har bortimot identisk utstyrsvalg og fisketeknikk ved isfiske og kikkefiske etter røye. Er også ganske hekta på dette etter mange turer i indre Troms. Røya er en svært facinerende fisk, ikke minst hva gjelder biologi, fysiologi og adferd. I tillegg er den suveren som matfisk og den vakreste fisken som fins. De eksemplarene du viser fram er intet unntak - fantastisk vakkert. Kudos! Og vi tåler vel ei luke til om isfiske den 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilig;) veldig morsomt å se fisk fra benna iogmed at jeg selv kommer fra grøtan;) vet jeg har vært der selv på isfiske en gang i tia men er altfor lenge siden

så jeg husker ikke så mye av det... vet det er noen skikkelig feite røyer som duver rundt i grøtvannet ihvertfall har vært med å tatt opp garn der så det er virkelig muligheter:) men man må sikkert vite hvor man skal fiske for å finne dem... har du noen knalltips så må du gjerne dele av dem, meget mulig det blir en isfisketur iløpet av vintern så tips er meget velkomne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke Ivan. Fy flate for en puls det må bli når storrøya svirrer rundt agnet slik som på videoen.............

Hvor god sikt er det forresten i Benna?

Super luke, Ivan, no må isen legga seg snart. Benna og Grøtvann er betegna som dei klaraste vatna i Europa, så sikten bør jo vera god.. :jig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.