Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 2011 - 10 desember


BanJon
 Share

Recommended Posts

Mitt bidrag til årets kalenderluke blir enkel og grei, er midt i pakking for kystmeitetur i morra tidlig så det får bli litt enkelt. Tanken er å dele små gjør-det-selv løsninger og diverse småtteri som kan være nyttig for de som liker gjenbruk, hjemme-mekk, prosjekter o.l.

Det ække så store greiene, og det er nok mest sannsynlig kun for de som gidder pga at de ikke har annet å gjøre. De andre kjøper nytt, vil jeg tro. :D Personlig liker jeg å gjøre forsøk på å fikse ting som er delvis ødelagt, eller lage egne patenter av ting man kanskje stadig glemmer å kjøpe.

Så her følger noen ting som funker greit, og som kan bidra til noe å finne på de kveldene været gjør det umulig å dra ut.

En sak som er veldig lett å lage, og som jeg har sammen med kystmeiteutstyr, havfiske o.l. hvor større svivle og kroker ofte festes til tykkere sene:

Jonsknutestrammerpatent.jpg

1 stk bøyd strikkepinne, litt el-tape og en større krok for å få nok spenn ved stramming av knuten.

Fiskejournalen syns den var søt:

fj-lapp.jpg <3

En variasjon til ismeite-oppsett med stang- og nappvarslerholder:

ismeite-varselholdere.jpg

Holderne til nappvarslerne

ismeite-stangholdere.jpg

Stangholderne - hvor gardinsnor er klippet til for å gi en fleksibel støtte for stengene - ut ifra hvor hardt man setter de nedi. De tåler også alt av kulde, noe plast-strips ikke gjorde (duh!).

Bilde av tidligere versjon:

sammensattismeitepatent2.jpg

Varen hos Biltema som gjør at man kan forlenge høyden på nappvarsler - standard mål:

biltemavare.jpg

En grei løsning for å beskytte mer sårbare stikker som mormyskastikke:

mormyskabeskytter1.jpg

mormyskabeskytter2.jpg

Finnes bedre løsninger sikkert, men denne gir bra med åpent rom mellom stikka - samt at den sklir fint ned i sidelomma på en sekk.

Hvis du har balansepilker som er smått ødelagte/mangler fester/kroker så kan dette være en variant for å få samme antall kroker som før:

rapalatreble.jpg

balanseenkeltkrok1.jpg

balanseenkeltkrok2.jpg

Strikket som gir bra feste, er av typen mini-hårstrikk som man får kjøpt i poser hos f.eks. "Vita" butikker. De sitter godt og tåler kulde bra. J-kroken/treblen løses ut når fisk tar, og så bare trèr man senen under strikket før neste nedslipp.

I forbindelse med varianter hvor krok løses fra det man fisker med, så minner jeg om min variant over Jens Bursells "magnettackle"-patent:

http://topwaterguide...el/Magnettackle

En røyeblink med en variant for de irriterende gangene hvor fisken er mer interessert i å bite i blinka enn agnet et stykke under:

blinke1.jpg

blinke2.jpg

En kort fortom med agnet krok mot blinka kan kanskje gi deg den fisken som stadig dunker mot blinka. EDIT: Ser jeg har lagt inn feil bilde - det skulle vært bilde av blinka som har fortommet i øverste splittring, ikke nederste.

En kleinere variant av kikkfiske-matten som Ivan presenterte i sin luke:

kikkfiskeunderlag.jpg

Her med fleece-støtte for panne og hake ha ha! :D

Litt småtteri til havfiske:

stang-beskytter1.jpg

stang-beskytter2.jpg

Rør-beskytter fra Biltema - kan brukes enten rundt stanga hvis det er litt røff sjø og du er drittlei den stadige følelsen av at stanga smeller mot relingen på båten, eller den kan legges rundt selve relingen der du står og fisker.

Skulle det være at du ikke nøyer deg med flyteperler, så får du kjøpt disse isoporkulene hos Panduro - vil tro at de løfter selv den mest trassige sild fra bunnen. Bor/stikk hull igjennom og de er patente til å gjøre jobben med å enten løfte agnfisk eller Blücher.

isoporkuler.jpg

Lei av slimål? Kjøp deg en sånn som dette hos Ikea og klipp til biter som dekker til agnet, strips/strikk i hver ende. Klem lett på agnet sånn at gugg setter seg litt i stoffet. Ha trua og slipp ned.

anti-slimlmateriale.jpg

Lagde en variasjon over et tandem-tackle med netting, pga at agnet var vel.. hmm.. "modent". Her er tandemen glidende på krokfortommet, hvor det holdes litt i sjakk av en strips som er dratt passe stramt:

tandemmednetting.jpg

Hvis du stadig er tom for tomme spoler å spole over gammel sene på, ta deg en tur til sportsbutikker og be om å få de tomme rullene når gavepapirbånd-rullen/gamasjestrikk-rullene må byttes, de kastes uansett:

rulle2.jpg

rulle1.jpg

Her får du plass til endel meter..

Samme hvis du behøver bokser til smådims:

swixboks.jpg

Swix boksene er fine greier; solide og de åpner seg ikke uten at du må ta i litt. De blir også pælmet hos alle butikker.

Om du behøver å stemple ut noen små loff/brødkuler til ferskvannsmeite og du har glemt å handle noe sånt:

loff-uthuler-1.jpg

En bit aluminiumsrør fra fruens støvbrett gjør jobben. :D

Ved jigging kan man bruke litt loddetinn for å sikre at stinger-kroken ikke ødelegger jiggens gange:

jigg.jpg

Ved flere snurringer så løses ikke kroken fra shadkroppen, men varianten funker fint allikevel:

abborshad.jpg

På en jigg som Sandeel så funker også loddetinn fint, samt tynn sytråd-strikk (som du får 200 meter av for 29,- hos Stoff & Stil):

sandeel-litenutgave.jpg

Her løsnet sytråd-strikken da glassvaren tok (eller på vei opp):

glassvarsandeel.jpg

Skulle du ønske et bevegelig knekklys på et fortom så gjør en bit gummislange jobben:

knekklysholder.jpg

Til sist den jeg lagde for en stund siden, da jeg var helt tom for de flotte glidende duppstopperne til Milo:

glidendedupp1.jpg

En binders med "coating" rettes ut og klippes i ønsket lengde, plastslange fra x antall meter kjøpt for ingenting i lekebutikk/Panduro, en #14 snapsvivel (her måtte jeg rette ut festet for å få duppene innpå svivelen) og du har en patent som funker på både tynne og tykkere sener. Det er da som følger: Først en bit plastslange inn på senen, så bindersbiten inn i plastbiten, snapsvivelen i midten og så den siste plastbiten inn på senen og over bindersbiten - slik at snapsvivelen låses fast mellom plasten på midten av patenten. Dermed blir duppen værende på midten selv om man legger litt styrke i kastene.

Sånn, da har jeg fylt en luke med diverse fjas og småtteri. Ha en fin helg, nå må jeg pakke resten av utstyret til turen i morra - æ kjæm t å bli trøøtt!

Edith og Bjørg: Lagt til noen flere bilder osv.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye fritid, du :). Knall luke! Lykke til med småflekken...

Finnes ikke noe sånt som fritid etter jeg begynte å jobbe - blir å si opp jobben snart sånn at jeg får fiska litt. :D

Skal oppdatere tråden med litt flere bilder og annet i kveld, var for trøtt i går kveld.

PS: Kystmeiteturen ble sabotert av drivende is, så nå håper jeg på gangbar is der snart isteden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips & triks her. Må nesten pimpe liggunderlaget mitt med reinskinn rundt hullet nå :)

Jeg er ikke så glad i å ligge rett på underlag på isen, Rudolf + underlag så er det kozzh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.