Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 2011 - 11 desember


Martin S
 Share

Recommended Posts

Mitt bidrag for å øke %-andel av rapporter om ørretfiske.

En barndomsvenn av meg inviterte meg med på ørretfisketur i høst. Han og fiskekompisene har laget en slags fiskeklubb og skulle på tur, og det er alltids rom for nye medlemmer. Det er knapt en fisk jeg synes er traustere å fiske etter, men området huser godt med kilo+fisk, og en helg med fri, pils, godt lag, god mat og god vin er alltid velkomment. Dessuten er persen på ørret en litt møkkete plett på rekordlisten min, 7-8 hekto eller så, og tatt i Gunnekleivfjorden i Porsgrunn under sørvfiske. Ikke hverken voldsom fisk, eller naturopplevelse altså. Timingen vår kunne også ha vært bedre, månedsskiftet septemper/oktober er vel ikke kjent som prime time for ørret. Gyting er nær forestående, og ørreten har andre ærend enn spising. Men vi måtte jo prøve, og ble det ikke fisk ble det hvertfall skitprat og øl.

Jeg avtaler å bli med gutta krutt på torsdag formiddag, og dermed få en skikkelig langhelg i Siljanskauen. Fredag kveld ankommer jeg, etter ei uke på jobben som er det nærmeste helvete jeg har vært på en god stund. Det er spesielt godt å kjenne på det å ha fri en hel helg akkurat da. Alle er samlet i hytta og ved halvgodt mot foreløpig. Noen få heldige har greid å lure noen småørret, men betaling for innsats er det langt ifra. Stemningen er dog på vei opp, og før kveldsmørket senker seg blir det et par bokser med godt drikke, og en kort fisketur. Bålkos og pølsegrilling og mer øl, en del kast med diverse sluker og spinnere og 0,0 ørret. Ett napp. Eller kanskje det bare var en stein, et dypt ønske eller bare innbilning.

Kvelden går langt fra rolig for seg, og underveis får jeg et innblikk i hva jeg er med på. "....må få ørret iløpet av turen for å bli medlem...." "..nn fikk smake purra sist tur, eller hva sier'u nn?" "...må jobbe for å få ørret i helga Martin, ellers blir det purre på søndag.... " Mye rå latter følger.

Opptakskrav, purre? Bange anelser blir bekreftet da nn forteller om da han ble spanka på blanke messingen av alle medlemmene sist tur, hvor han ikke fikk ørret – og han er fremdeles ikke medlem. OOOoookeeeeiii.... Jeg drukner bekymringene i et par bokser til, og etter en godkjent 3.plass i pokerslaget avtaler jeg og kompis en morgentur med båten. Selvsagt etter et minneverdig sjøslag.

Daggry kommer altfor fort, men vi karrer oss ut til en helt fantastisk høstmorgen. Morgendisen reiser seg lett over vannet, og vannet ligger som et speil.

klunk025.jpg

Noen ganger ser det ut som land henger i løse lufta.

klunk029_rev.jpg

Og med en liten vri, blir det som abstrakt høstkunst.

klunk026.jpg

Vi dorger rundt halve vannet i to-tre timer, kompis greier å lure en liten fisk, på en selvlysende orange spinner, men det er stille. Veldig veldig stille. En gang ser vi et vak, men det kan like godt være en abbor. Vi legger planer for resten av dagen, og et par elveoser skal testes. I og med at det er gytetid er det jo sjans for å lure en prikkepetter på vei opp for en hyrdestund?

Nei. Det var det ikke, og de gangene vi hadde dekning på telefon kunne de andre på turen melde om samme resultat. I snitt får vi vel 1 fisk hver 10. time, fordelt på 6 mann med minst 6 stenger i vannet. På ettermiddagen får vi melding om at nn har blitt medlem, og den stolte fisker kan bevise medlemskapet med en 3 hektos ørret. Inne i en grunn bukt har de hatt kontakt med stor fisk, men kun denne ene kom opp. Tankene begynner å surre om purra igjen, og jeg skjønner at dette er alvor. Blir det ikke fisk på meg før 18:00 ikveld, så blir det purrefest før avreise imorgen. Og ikke pokker om den kroppsdelen jeg liker best å sitte på skal lukte purre når jeg kommer hjem. For ikke å snakke om skammen, og de store ordene om å slå klubbrekorden deres. Skal jeg nå få igjen for de gangene jeg har sleivet med kjeften?

Vi bestemmer oss for å prøve litt lenger opp i skauen. Et vann med fler, men mindre fisk, og en bekk/elv/vannførende sprekk i myra nedenfor. I frykt for purra satser jeg på #14kroker med små mark på. Hist og her piler bittesmå ørret under steiner og kratt. Ingen stolthet igjen, sportsfiskeren i meg gråter blod. Jeg håper ingen som kunne gjenkjenne meg er i nærheten – det hadde jo vært helt typisk! Og gjemmer ansiktet under capsen når en båt med to ungdommer kommer roende over vannet til vika jeg står i. Jeg kjenner på ryggen min at de hånflirer mot skrotingen som står i bekken med fiskestanga. Men nå er de selvlagde bildene i hodet mitt, med bar messing og en gjeng med skrålende tullinger med purre i handa, enorme og fryktelige. All ære overbord, her skal det fiskes småørret! Ørret som er for unge til å bry seg om gyting, som enda kanskje vil ha en mark. Vil de ikke ha en mark? Please biiiiiiiiiit!!! Jeg går opp til bilen for å se om det er dekning på telefonen der, og en SMS seinere går jeg tilbake til stanga hvor snøret har endret retning. I enden henger en fantastisk skapning, en rumperedder! Bevis knipses, og distribueres. Jeg er medlem, purrebildene slipper taket!

klunk035.jpg

15g lykke. Gjenutsatt!

Kvelden og natten forøvrig forløper litt roligere enn gårsdagen, vi har fisket hele dagen, det har vært sol og utrolig høstvær, minimalt med søvn sist natt og etter noen pilsnere og et godt ørretmåltid blir det tidlig kvelden. Purra blir en del av måltidet, de indre bildene forsvinner helt, og jeg sover godt den natten.

Søndag blir mest pakking, vi har innsett at timingen har vært forferdelig, og oppsummerer under 2 fisk per mann i snitt, deriblant yngelen jeg så skamløst lånte fra sitt rette element. Men neste sommer blir det nok en tur hit igjen, jeg har stor tro på at persen min ryker på kort tid her oppe bare jeg er der på rette tida. Og kanskje får jeg tilbake litt av æren min.

God jul og Godt nyttår alle åndsfrender på FS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purre, rææv og ØRRET?! Og folk sier at jeg oppholder meg i banjo-trakter.. :D

Tror du skal prise deg (og den mest sentrale kroppsdel i denne saken) lykkelig over at gutta ikke hadde et minstemål i tillegg. En julekalenderluke utenom det vanlige dette, og igjen en påminner om at skal man fiske etter ørret; ja da bør man legge turen til steder man vet at det er diger fisk i det minste he he.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He HE!

: Ett napp. Eller kanskje det bare var en stein, et dypt ønske eller bare innbilning.

Det er godt at det finnes god drikke når det lakker&lir mot oktober.

En velskrevet luke til tross for nærmest nullkommanix fisk.

Hauksjø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He HE!

: Ett napp. Eller kanskje det bare var en stein, et dypt ønske eller bare innbilning.

Det er godt at det finnes god drikke når det lakker&lir mot oktober.

En velskrevet luke til tross for nærmest nullkommanix fisk.

Hauksjø?

Takk. Mykle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.