Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 2011 - 18 desember


veg
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle kjøre REMA 1000 metoden (det enkle er ofte det beste), så årets luke fra meg blir noe så simpelt som en årsrapport( Som i fjord) Håper dere liker den likevel, for fisketips har jeg ingen av da jeg kun dilter etter andre.

Jeg hadde satt meg flere mål for denne sesongen. Noen kunne virke enkle, der andre var mer ambisiøse. Etter min egen erfaring og mening selvfølgelig. Selve hovedmålet i år var å nå 35 arter, noe jeg klarte med glans. Resten gidder jeg ikke snakke om, men jeg klarte flesteparten av målene og er utrolig fornøyd med det.

Helt i starten av fiskeåret, sånn cirka i januar og februar hadde jeg ett par turer etter skrubbe sammen med fiskekompis sigve, til tross for tregt bett og mye agntyver (både blanke og brune), klarte jeg å få ny pers på skrubbe i form av denne lille saken på 640g.

6482277273_1d00143758_z.jpg

P1220013 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Skrubbepers: 640 Foto: Sigve Arntzen

Ørret og røyefiske på isen ble det også endel av. Koselige turer med bla. Sigve, Even og Silver. Ble ingen store fisker, men isfiske for meg er stemningsfiske. I tillegg til at det smaker godt med litt steikefisk iblant. Etterhvert som det ble varmere i været slang jeg med med Raga, Tor og sigve på ett par sjøørretturer. Sigve fikk SØ på begge turene, største var en feit en på kiloet. Hadde en morsom tur ute ved Flatholmen da en seistim stakk innom for å hilse på. 2kilos sei på lettspinn er finfin medisin for en våryr fiskeskrott :)

5634808821_73d1319a3f_z.jpg

catch of the day by Vegar Seljestokken, on Flickr

Fiskeglede! En av disse var forøvrig ny pers med sine 2,2kg. Foto: Sigve Arntzen

Storsandfisket denne våren ble ganske amputert i forhold til i fjord, men hadde ett par turer. Klarte på magisk vis å treffe de dagene det var totalt dødt. Snakker altså om 6timer++ Uten så mye som ett napp fortsett fra en slumpfisk. Likevel fint å være litt ute i Sola. Eneste nevnbare fisken fra disse turene tok etter 5 min fiske første turen og var ei hyse på 2020g.

5830604392_5224a42407_z.jpg

Haddock 2020g by Vegar Seljestokken, on Flickr

Midlertidig ny pers på hyse: 2020g foto: ukjent

Ikke mange dagene etter var jeg ute etter Sjøørreten for tredje gang i år (teller målrettede turer). Jeg, Tor og Henrik raste rundt i åfjord og prøvde mange forskjellige plasser. Vi ble forøvrig også forfulgt av isbilen, snåle greier.. På den siste plassen var det fin strøm inn mot land, og akkurat idet jeg skulle løfte sluken over tangkanten høgg en fin sjøørret. Fighten var mildt sagt spennende med full brems og høyt press for å holde fisken unna tanga. Men H1rik kom heroisk springende og fikk landet den med ett godt grep i kjeften på fisken. Fisken var tynn, men 1340g holdt til ny sjøørretpers.

5672981783_a146c600cf_z.jpg

seatrout 1340g by Vegar Seljestokken, on Flickr

Ny sjøørretpers: 1340 Foto: Tor Stræte

I mai var det konfirmasjon og annet stress, så foruten litt fluepisking i den lokale ørretpytten ble det ikke noe fiske, men første juni var det på tide å satse litt igjen. Det hadde seg slik at vi hadde fri fra skolen 2. og 3. juni, så planen var å reise nedover kvelden 1. juni, og fiske til helga eller noe sånt. Da vi kom fram til revehiet var det god stemning, Even og Kjellarne hadde fått hver sin flotte storlaks og stemningen var på topp, men ellers virket det ikke som åpningsfisket var det helt store. Etter innlosjering i campen dro jeg og Sigve, men Even på slep rett opp i muren for starte årets sesong. Etter x-antall kast følte jeg at teknikken satt som den skulle og ganske langt nede på det aktuelle strekket, der sigve hadde fisket over helt likt sekunder før kjente jeg at noe tygde på sluken og stanga sto etterhvert i en seig bue. Laks!

Fisken raste ut ett par meter mens vi gikk nedover mot landingsplassen, men var ellers snill som ett lam. Alt gikk saaaaaaakte, mens min egen puls var noen hakk høyere. Fisken viste sporden rett ved land og gjorde nok ett utras. Deretter var det lynsjing rett inn der Even sto klar med kleppen. Fisken ble landet enkelt og rutinert og sesongens første var på land. YES!

5796058861_4868f2b2df_z.jpg

the first one of the season:) by Vegar Seljestokken, on Flickr

Finfin mellomlaks fra gaula: 5,6kgfoto: Sigve Arntzen

Resten av Juni ble det fisket endel, men som vanlig meitet jeg alt for lite. Det som ble av turer var fluepisking etter ørret og denging etter laks. Jeg hadde flere nydelige turer i nidelva i lag med Sigve, Sebbe(sibbfisken) og Øyvind(Sivgjøk). Blanking spiller ingen rolle etter laks når det er lite folk, man er ilag med gode kompiser, været er fint og fisken spretter. Men å fiske lenge gjør noe med en, så når en SØ på snaue kiloet tok markklysa syntes jeg det måtte være lov å strekke armene laaaaaaangt fram for skryteposering.

5893616329_c1ab071537_z.jpg

Seatrout around a kilo. Photo by SigveNA by Vegar Seljestokken, on Flickr

Den var såååååååå stor!Foto: Sigve Arntzen

6527507925_345d0850eb_z.jpg

Sjøørret C&R by Vegar Seljestokken, on Flickr

Ha deg hjem din fordømte agntyv! :) Foto: Sigve Arntzen

6527509475_619c199065_z.jpg

Sjøørret C&R by Vegar Seljestokken, on Flickr

Så glad blir man når man får friheten tilbake! Foto: Sigve Arntzen

Hadde forøvrig også en kveldstur i bymarka i Juni. Ikke etter kumproduserte puddingørreter, men etter den sterkt undervurderte sportsfisken damkaruss i munkauntjønna. Tror nok det blir med den ene gangen.

5887894749_525f3077f3_z.jpg

me with common bream by Vegar Seljestokken, on Flickr

Karuss ble årets første nye art. Foto: Sigve Arntzen

Så har det seg slik at som femtenåring er man forpliktet til å være med familien på sommerferie. Fiskeutstyr ble selvfølgelig pakket og planene ble lagt. Hos farmor og farfar i Haugesund tilbragte jeg så godt som hver eneste kveld ved krokavatnet og ble belønnet med ett spennende fiske etter prikkepetter. Ingen store, men en slenger på 422g ble ny pers. Hadde også en tur dit der jeg fisket med tørrflue i motvind, det fungerte dårlig, men fikk noen fine fisk på land i tillegg til at jeg følte meg som en flinkere kaster etter den turen.

Klarte også å mase meg til en tur utover til karmøy. På sandvesand ble det piggvar, lyr, berggylte og horngjel. Masse horngjel.

5951468869_bbb179c989_z.jpg

Turbot by Vegar Seljestokken, on Flickr

5951470813_2de29b9000_z.jpg

Wrasse by Vegar Seljestokken, on Flickr

Berggyltepers på 720g. Morro på lett utstyr!

5952026284_dcc2321b62_z.jpg

Turbot by Vegar Seljestokken, on Flickr

Piggvar ble ny art. 460gr.Foto: Muttern

Skulle også besøke Oldefar og Oldemor på stord. Etterpå stilte Ivar Magne opp som guide på flytebryggene. Lomre ble sikret som ny art!

5952034864_8e3e79445e_z.jpg

Lemon Sole by Vegar Seljestokken, on Flickr

Lomre 840g på flytebryggemeite. Foto: Ivar Magne

I Tønsberg hadde jeg en fin tur i Aulielva med Thomas. Planen var laue, gullbust, vederbuk og brasme. Mest sannsynlig fisket vi feil plass for vannstanden. Ellers så hadde vi bare litt uflaks. Vi endte opp med de to førstnevnte som nye arter. I tillegg til at Thomas fikk en liten vederbuk (?)

5961776954_d6ed5f0736_z.jpg

Sluppan og Aulielva 2011 036 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Gullbust tatt på mark/mais kombo. Foto: Thomas Rødskjær

5961775488_b45d2da765_z.jpg

Sluppan og Aulielva 2011 054 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Laue tatt på brød Foto: Thomas Rødskjær

Når jeg kom hjem til trondheim ble det endel generell "feriechilling" og lakseblanking, men etterhvert klarte jeg ikke å dy meg og tok en tur etter nye arter igjen. Denne gangen var det Svartkutling på Billedholmen som sto for tur. Suksess!

6046451916_2746b7d29d_z.jpg

Svartkutling by Vegar Seljestokken, on Flickr

Selvutløser er alltid moro på nære distanser.

6071175078_7934316f6a_z.jpg

IMGP9591.jpg by Vegar Seljestokken, on Flickr

Måtte bare slenge inn ett stemningsbilde fra Nidelva også.

Jeg har visst helt oversett det faktum at det tar 10min å busse til Storsand, men når jeg fant det ut på sensommeren ble det betydelig mere micromeite og artslista steg kraftig. Spesielt kikkmeite var artig når dvergulkene spratt fram fra overalt og jagde både søkke og agn.

6080453645_0d42ab00e5_z.jpg

IMGP9841 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Sandkutling ble art nr. 35. Foto:Sigve Arntzen

6080993090_4ce5bd61c6_z.jpg

IMGP9864 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Og Dvergulke nr. 36. Foto: Sigve Arntzen

Den 28. August Arrangerte TOFA laksefiskedag for ungdom i Leirfosshølen. Til tross for dårlig sikt og trøndervær var trua på topp. Som Kay Arne sa: "Det e itj hver dag vi har 250 kubikk i fossen på slutten av august!" Jeg ble utplassert på en av handicapbryggene og etterhvert følte jeg at jeg fisket effektivt over med sluken. Plutselig høgg det til og jeg begynte å pumpe inn det jeg trodde var en liten sjøørret. Men rett ved land klikket fisken mentalt og jeg måtte legge hardt press for å holde den unna bryggepillarene, Henrik sto klar med hoven og min første nidelvlaks kunne landes!

6090198964_51fb8c2abe_z.jpg

yes! by Vegar Seljestokken, on Flickr

En stk. Sjokkskadet galing med sin første nidelvlaks. C&R forresten. Foto: Henrik

Med laksesesongens slutt kom mere tid til å micromeite på storsand. Dette resulterte bla. i fløyfisk på kikkmeite og tangsprell.

6103735219_708e98c1fc_z.jpg

IMGP9922 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Bættre en fløyfisk! Var heldig med krokinga. Foto.: Ukjent

6132742451_17c93025d1_z.jpg

IMGP0134 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Endelig Tangsprell!

Så var det endelig tid for høstfiske. En tur etter berggylte ga en pen blåstål på 560g

6109152629_bfdd3a8aaa_z.jpg

IMGP9972.jpg by Vegar Seljestokken, on Flickr

Småpen blåstål på 560g. Var nok enda litt tidlig for gyltene på den plassen. Foto: Sigve Arntzen

6186480156_c164e0ddcb_z.jpg

640 by Vegar Seljestokken, on Flickr

640gr Agntyv fra Storsand Ble ny pers. Den flaue wannabetrønderen prøver å skjule sin identitet. Foto: Sigve Arntzen

Allerede i Januar hadde jeg og sigve diskutert testing av nye plasser utover mot byneslandet. En av disse plassene mente jeg at det måtte finnes Rødspette. Da ett forummedlem tipset meg om nettopp denne plassen måtte jeg bare prøve. Sigve slang seg med som vanlig og joda, Suksess på første forsøk :)

6205026294_77aac07cd7_z.jpg

rødspette 50cm 1460g by Vegar Seljestokken, on Flickr

1460g med go'fisk! Foto: Sigve Arntzen

Hit tok jeg flere turer, men det ble ikke flere rødspetter. Det ble derimot ny pers på Lyr og Hyse.

6270080902_3f92549680_z.jpg

IMGP1264 by Vegar Seljestokken, on Flickr

Pers på lyr, 2600g

6272929875_eb4a8d3c08_z.jpg

Hyse by Vegar Seljestokken, on Flickr

Hysepers, 2640g

Nå mot slutten av året har det ikke blitt det helt syke antallet fisketurer, men noe har det da blitt. Det er tid for pussing av sneller, bytting av toppringer og å ønske seg fiskeutstyr til jul. Kanskje skal jeg sette meg noen mål for neste år også. Noe overfladisk noe, som å bli en flinkere fisker. Da kan jeg sette samme mål hvert år og alltid ha en grunn til å fiske. For en flink fisker blir jeg aldri, tror jeg selv da...

GOD JUL OG GODT NYTTÅR TIL ALLE PÅ FS

:D

Veg

edit: Forøvrig satser jeg neste år på å skrive en kortere, mer strukturert og mindre rotete årsrapport :)

edit2: Tusen takk til alle jeg har møtt og fisket med i 2011 for godt selskap og gode fisketips :D

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende fangster, og svært godt skrevet! Dette var ei knall luke veg, men hvem er han unggutten som holder opp alle fiskene du får? :) Fleipa selvsagt, men det er faktisk litt rart å se hvor ung du er, for du skriver jo bedre enn de fleste voksne!

Ingen tvil om dine skills på fiskefronten heller, voksen artsliste. Flott levert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Helt flotters luke! :) Mye bra fisk her, men en fisk savna jeg, hvor er trøndergjedda? ;) Neste gang du er på Eik, får vi prøve å time en tur til Akersvannet :)

Btw: enig med Maritim, norsklærern din burde være stolt, du skriver veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glimrende luke, jeg stusset også på bildene av deg visavis skriveferdighetene. Tror nok det er en fremtidig fiskeforfatter vi ser her.

Å ha som mål å bli en bedre fisker er jo ikke dumt, men litt må du vel unne deg å skryte. Du har jo langt mere variert fiske enn de fleste andre.

Forslag til mål for 2012: 50 arter i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg ikke har hatt tid ttil å lese de andre kalenderlukene, så de som ikke har fått kommentar på sin luke får ha meg unnskyldt.

Takk for en lettlest og interessant luke. Som tidligere nevnt skriver du godt, og ikke minst konsist - veldig bra. Det er også deilig å se at det er ungdommer som er interessert i sportsfiske og lykkes.

Takk igjen og lykke til med senere gutsing! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si tusen takk for alle flotte tilbakemeldinger :rock:, da lønner det seg å skrive :)

Helt flotters luke! :) Mye bra fisk her, men en fisk savna jeg, hvor er trøndergjedda? ;) Neste gang du er på Eik, får vi prøve å time en tur til Akersvannet :)

Btw: enig med Maritim, norsklærern din burde være stolt, du skriver veldig bra :)

Haha, hadde vel en tur etter gjedda iår. men du får ikke noe bilde derfra, for den ene jeg fikk var 10cm og ble huket i gjellelokket :lolu:

glimrende luke, jeg stusset også på bildene av deg visavis skriveferdighetene. Tror nok det er en fremtidig fiskeforfatter vi ser her.

Å ha som mål å bli en bedre fisker er jo ikke dumt, men litt må du vel unne deg å skryte. Du har jo langt mere variert fiske enn de fleste andre.

Forslag til mål for 2012: 50 arter i løpet av året.

Jeg er bare realistisk :rolleyes: Offisielt mål neste år er å nå ettparoverførti arter. Uofissielt flaksmål er 45 :)

Veldig bra! Et år du har grunn til å være fornøyd med. Sandvesanden-gylta var fin, men du er ikke så fryktelig langt fra steder der kilo+-gyltene svømmer når du først er i det området.

Likte blåstålen - flott fisk!

Turen til sandve kan nesten regnes som en høydare når jeg tenker meg om. Makan til eksotisk og vakker fiskeplass :wub:

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt godkjent luke, Vegard! Ser ut til at du har hatt et godt år fiskemessig, og jaggu kan du fiske flyndre også. ;)

Beklager at jeg ikke har fått svart på henvendelsen din om å skrive ei kalenderluke, har desverre ikke hatt tid til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.