Gå til innhold
Fiskersiden

Å lage 4-delt av2-delt...


Maritim
 Share

Recommended Posts

Jeg har en delt 2-delte stenger som jeg opplever blir lite brukt, rett og slett fordi de er upraktiske i transport. Jeg kunne tenke meg å sette inn et par spigot-holker i disse, slik at de ble 4-delte. Dette gjelder slukstenger. Er det noensom har gjort dette, ev.t vet hvor jeg får tak i spigoter av ymse dimensjoner?

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok ofres en stang eller to om du skal ha emner til spigoter. Jeg har delt et par stenger og gjort dem flerdelte som i linken her: http://vintagerods.com/vintagerods/spigot/

Kommer vel ikke frem i forklaringen der at stanglakken på donorstengene må fjernes før man måler og kapper til emnene. Lakken kan være ganske tykk på en del stenger, og det bety mange mm i forskjell på kuttstedet for spigoten.

Du må regne med at stanga får en litt raskere aksjon. Hvor mye avgjøres av materialet spigoten er laget av og tykkelsen på dette.

Dette er en grei jobb om du er nøyaktig og tar tiden og stanglim ti hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe "vrakgods" stående, og har vert inne på tanken å bruke dette til formålet. Men tenker at blanks som spigot blir for svakt. Når man lager en blank, blir jo denne laget så lett det lar seg gjøre. En spigot er jo vesentlig mindre i diameter, og bør vel derfor være tykkere i godset, for å være like sterk. Er vel noen som leverer spigot-staver til formålet eller?

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg på et par amerikanske forum om dette. Alle som svarte bruker skrapblanks og ingen visste om noen som selger noe for dette formålet.

Du har vel bare tre valg med å gjøre spigoten sterkere; bruk en blanks av glassfiber, lage spigoten av to stykker inni hverandre, fylle spigoten med ett eller annet lim. De to første er vanligst, etter bare en enkel del. Ingen brukte å fylle med lim da de mente dettte ble for stivt og ville lage en alt for stiv del (dead spot) som ville innvirke alt for mye på stengenes bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg på et par amerikanske forum om dette. Alle som svarte bruker skrapblanks og ingen visste om noen som selger noe for dette formålet.

Du har vel bare tre valg med å gjøre spigoten sterkere; bruk en blanks av glassfiber, lage spigoten av to stykker inni hverandre, fylle spigoten med ett eller annet lim. De to første er vanligst, etter bare en enkel del. Ingen brukte å fylle med lim da de mente dettte ble for stivt og ville lage en alt for stiv del (dead spot) som ville innvirke alt for mye på stengenes bruksegenskaper.

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.