Gå til innhold
Fiskersiden

FS-julekalender 2011, 21. desember


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig planer om et annet tema i årets julekalender - men da jeg mangla den digre laksen på akkurat det jeg skulle skrive om må jeg vente til neste år med det. Men jeg håper litt skriverier om mat på fisketur kan falle i smak :)

Kjapp mat på fisketur – eller lynkjapp mat på fisketur

Selv om det å spise et godt realt måltid ofte er et høydepunkt i løpet av dagen, kan det også være et problem noen ganger at man faktisk spise. Om det passer eller ikke, om man tid eller ikke – mat må man ha. Hvis ikke blir man slapp og uvel og duger verken til det ene eller det andre, inkl. fiske.

64170702.jpg

Godt med skikkelig mat! Men ikke alltid man har tid eller prioriterer det.

Jeg kjenner dette problemet på kroppen stadig vekk. Når jeg f.eks skal på fisketur rett etter jobb og knapt har tid til å kle meg om til turtøy, ikke noe moro å kaste bort tid på å lage mat da – og heller ikke tid til å spise den. Resultatet blir ofte et eller annet dårlig alternativ på en kjapp stopp på en bensinstasjon. Mat som både er usunn, ikke gir lang metthetsfølelse og som til og med ikke smaker noe særlig godt heller.

På selve fisketuren kan det noen ganger være et høydepunkt å sette seg ned – tenne bål og lage god mat og spise den. Men det er nok av eksempler hvor det lønner seg å vente med maten – fiske handler jo ofte om å være på rett sted til rett tid – å kunne stå på når man skjønner at det lønner seg å stå på, så enkelte ganger passer det ikke å spise – og til slutt må man motvillig bruke tid på mat selv om man ikke vil – rett og slett fordi man . Og kanskje man dermed går glipp av akkurat det fisket man har drømt om i årevis – som man for en gang skyld var heldig/dyktig nok til å time riktig.

I det hele tatt – mat på fisketur har voldt meg mye besvært i årenes løp. Og jeg har etter hvert funnet noen løsninger som fungerer brukbart for meg.

Ikke sett deg selv i denne situasjonen :

71733489.jpg

:lolu:

Men skal du først spise selvfanget fisk – så prøv å få litt større enn denne i hvert fall:

81287151.jpg

Jeg deler mat-opplegget i 3:

1. Forberedelser jeg kan gjøre hjemme når jeg har bra med tid. Alltid lurt å bruke rolige perioder til forberede seg på urolige tider ( gjelder ikke bare fiske det )

2. Umiddelbart før fisketuren (Ofte den korte tiden om morgenen på en fridag eller den korte tiden jeg er hjemmom etter jobb før fisketuren)

3. På fisketuren.

Jeg starter med punkt 2.

Å sette seg rolig ned og spise er bra for fordøyelsen sies det, men har du kort tid går det fint å spise mens du pakker/ kler på deg/ lager kaffe og lignende.

Brødskiver med pålegg tar alt for lang tid. Da er det bedre med en kornblanding som du bare kaster nedi en tallerken, hiver melk over og spiser med svær skje gjør at du kontinuerlig spiser mens du stresser rundt i leiligheten og finner fram det du skal ha. Ikke et sekund er du uten mat i munnen og like før du løper ut døra fyller du hele kjeften med kornblanding mens resten står igjen på benken. Løpende mot bilen får vi håpe du ikke treffer på noen du bør prate til, for det er vanskelig å prate med munnen full av kornblanding. Tro meg – jeg har prøvd.

Har du middagsrester eller noe annet kjøleskapet som er klart til å spises og som krever maksimum 5 sekunder å ”gjøre klart” kan det også brukes. Kokte egg for eksempel er bare å hive i kjeften, tygge og spytte eggeskallet utover fortauet mens du løper mot bilen. Neida, du rekker å skrelle et kokt egg på 5 sek. :D En annen løsning som også går veldig kjapt er slike måltidserstattere som både finnes i barform og i pulver form. Disse lages både med tanke på folk som trener og for folk som ønsker å gå ned i vekt,. Disse kan du også raskt hive i deg, bedre enn ingenting, men ofte blir man ikke så mett av de.

48931975.jpg

Eksempel på en brukbar måltidsersatter i pulverform, en boks bønner som jeg kommer til litt senere i teksten og Forsvarets RSP - som man evt vurderer å spise hvis alternativet er å sulte i hjel.

Å ha lagd matpakke kvelden før som du kan spise i bilen på vei til fisketur er også en løsning. Bare husk at det ikke alltid er så lett å få spist da. Kjører dere flere sammen blir det gjerne mye prat – og fiskere prater jo som kjent i munnen på hverandre – ikke mye tid til spising da. Det er også vanlig å bruke hele bilturen til å skravle i mobiltelefonen – det er jo viktig å hele tiden orientere de andre om hvor langt du er unna fiskeplassen, hva slags sluk du har tenkt å starte med, litt skravling om været og lignende. Mange liker også å nidrikke kaffe og røyke tett på vei til fisketur. I det hele tatt – ikke så greit å få spist i bilen.

Moralen i punkt 2 er altså: Lag noe som tar 5 sek å lage – og spis mens du pakker og gjør deg klar.

Punkt 3. På fisketuren.

Som nevnt er det forskjell på fisketurer, og her tar jeg utgangspunkt i situasjoner hvor man egentlig ikke har tid til å spise. Tider hvor det både lønner seg og er ønskelig å stå på kontinuerlig. Likevel må man også ha mat. Og jeg har lest om og sett mange varianter.

En ting er å ha sjokolade i lomma og bare putte i seg etter hvert som man holder på å dø av sult. Litt mer sunt er det med han som har havregryn i lomma + en flaske vann og bare tar seg en neve og en slurk når det blir for ille. Diverse kjeks brukes også.

Fisker man stasjonært på en plass, et nes i sjøen eller lignende kan man varme opp vann (eller helst ha med termos med varmt vann) og lage diverse rett i koppen (real turmat, diverse nuddelretter og slikt) og så bare la den ferdige maten stå på bakken og ta en skje innimellom mens man fisker. En god løsning! Enda enklere er det å ha boksemat som ikke trenger å varmes opp – kun åpnes – før man spiser den. Jeg f.eks åpner ofte en boks bønner og tar en spiseskje hver gang jeg bøyer meg ned for å sette på ny duggmark. Om det skulle bli litt marksmak på bønnene er jo det bare morsomt. Det er jo tross alt eksklusiv duggmark vi snakker om her! :thumbsup:

28529790.jpg

Denne laksen fikk jeg mens jeg hadde munnen full av bønner. Numedalslågen august i år. En annen gang smalt det på en 9 kilos i Drammnesleva akkurat i det jeg hadde kylligsnitselen i munnen – klar til hugg. Husker ikke om den havna i elva eller om jeg fikk putta den i lomma

Fordelen med den første maten – rett fra lomma og rett i kjeften – er at det er enkelt og at du kan forflytte deg og alltid ha maten med. Ulempen er at det ofte virker en kortere tid. Det er jo begrenset hvor lenge man holder koken på sjokolade og kjeks. De som har lest litt om karbohydrater, Glykemisk indeks og slikt vet jo at slike raske karbohydrater som slik mat inneholder gjør at blodsukkeret går rett til værs og så langt ned – og så blir du slapp. Ikke noe optimal situasjon om du ønsker å fiske lenge.

99827014.jpg

Hvis alternativer er å dø av sult kan du vurdere å spise opp agnet ditt. Mange meitefiskere har mye bra mat med seg til fisken og glemmer seg selv. Til gjengjeld har de ofte bedre tid til å spise på fisketur.

Den andre løsningen er ofte bedre. Smaker ofte godt og kan fort være et bedre alternativ for å holde ut lenge. Likevel er slike retter du blander med vann sjelden så bra. Litt for mye raske karbohydrater og for lite fett og proteiner. Du risikerer fort at du blir slapp etter en tid av slik mat også. En annen ulempe er jo selvsagt også at du må spise maten der du er. Ikke noe særlig å vade uti en stri lakseelv med en varm real turmat pose. (sikker noen kreative som finner en løsning på det, men likevel.)

Grove brødskiver med makrell i tomat f.eks – klæsjet sammen med brød på hver side og fisken/kjøttet i midten – er en brukbar løsning, men henger ikke så godt sammen slik at det blir mye rusk i lomma og mye søl på hendene og du skal ta en bit i ny og ned. Det beste er faktisk forskjellige typer karbonadelignede saker. Jeg spise mye kylletter før. Stekte de hjemme dagen før, la de i kjøleskapet når de hadde blitt kalde og tok de med på turen. De kunne ligge i en brødpose i lomma hele fisketuren og jeg kunne ta en bit nå og da. Og ble det bedre tid kunne man glefse i seg en hel slik. Etter hvert fant jeg ut at jeg ønsket å forbedre denne løsningen noe. Og dermed startet jeg å eksperimentere med å lage mine egne karbonader – beregnet til turbruk. Og jeg må si at jeg er godt fornøyd med løsningen. Det både smaker godt og metter lenge. Faktisk har jeg begynt å lage slike som jeg spise hjemme også når jeg har litt dårlig tid eller ikke gidder å lage middag. Og andre folk i huset har også begynt å forsyne seg av beholdningen min.

Og da er vi over til punkt 1.

I militæret lærte vi å ha alt utstyret klart – slik at når alarmen går så er man på kort tid klar. Dette er enda viktigere som småbarnsfar. Dukker muligheten til en fisketur opp gjelder det å ha orden på utstyret spå man kan stikke av gårde på kort varsel. Sekken bør alltid være ferdig pakket med vekt, lommelykt, fortomsmateriale, poser og slikt som alltid er med. Søkker i alle vekter, håv, vadere, varme gensere og slikt ligger alltid klart i bilen (som det alltid må være minst halv tank på så du ikke må kaste bort tid på å fylle bensin). Så når alarmen går – fisketuralarmen - er det bare å hive seg rundt. Putte raskt – men forsiktig de aktuelle snellene i sekken – ta ut redskapsboksen med redskap til akkurat det fiske jeg skal bedrive, kle seg raskt om, ta med seg de aktuelle stengene, og så ….. mat. Her er det viktig at det ikke stopper opp.

Vet du om turen kvelden i forveien er det lettere. Da kan man ha lagd matpakke i ro og mak. Den er ikke like god når den er lagd litt i forveien – men det går bra. Man kan ha spart på middagsrester man kan ta med seg, har man spist pizza f.eks er jo kalde pizzastykker godt å ha med på tur. Men kommer turen brått på er det greit å ha løsninger klart for det. Før hadde jeg alltid bixit-kjeks i skapet og en tomflaske klar. Da kunne jeg hive kjekspakka i sekke , fylle flaksa med vann og slenge det i sekken og så var jeg klar. Bixitkjeks er veldig usunt så jeg har noen ganger heller brukt knekkebrød, men det blir veldig kjedelig uten pålegg. Og pålegg er som kjent mye styr – og styr er det jeg minst ønsker meg når jeg skal på fisketur. Dermed begynte jeg å ha ferdigstekte pizzastykker, kylletter og lignende i fryseren. I posjonspakker – klare til å røske med meg. Bare hive i sekken også tiner det forhåpentligvis nok til å spise når jeg blir sulten.

Men nå har jeg altså funnet en enda bedre løsning. Jeg lager mine egen superkarbonader. Alt-i-ett-karbonader. Skreddersydd for å gi nok energi på fisketur. Lett å spise, passe str til å ha en liten pose i lomma og bare ta en bit av når det trengs. Hvor jeg kan variere mengden karbohydrater, fett og proteiner etter hvor lang/krevende fisketuren blir. Uten noe som helst unødvendig dilldall – ikke et tygg skal være bortkastet. Og som smaker skikkelig godt. Og du kan lage enorme mengder av de bare du har noen få timer til rådighet en kveld. Pakke de ned i poser og hive i fryseren.. Noen med 1-2 stk til korte turer, noen med 4-5 til lengre mer slitsomme turer. Så er all matforberedelse du trenger for tur å fylle en flaske med vann og ta med en slik passende pose.

Her er hvordan jeg kan lage de:

Kort sagt blander jeg kjøttdeig, oppkappet løk, bacon, egg og potetmel (for å få det til å henge sammen) og karbohydratkilde i form av linser (havregryn, grov ris og lignende kan også brukes) og steker karbonader av det. Ja, krydder må man også ha - etter ønske.

Her er ingrediensene:

52463559.jpg

Noen stusser over det med linser, men for meg er det bra mat. Det passer fint inn i matfilosofien min – ikke noe dilldall – Det er lite du kan spise som gir så mye variert næring som linser. Ca 50% karbohydrater av beste type, 25 % proteiner og inneholder visstnok bra fett-typer – om du er opptatt av det. Uansett er det noe jeg liker å spise, mest fordi det er effektiv mat, du kaster bort mindre tid på tygging og sånt tull når du egentlig vil bruke munnen til å skravle med – eller drikke øl eller noe annet som er mer moro enn å spise. Eneste ulempen er at det tar litt tid å tilberede, men det kan du gjøre en kveld du har god tid og fryse ned i ferdige porsjoner.

Noen får vondt i magen av linser, eller de liker det ikke, eller de synes det er for mye styr (og styr er jo som kjent ikke bra). Da kan de godt bruke noe annet. Eller kjøre lavkarbo og drite i hele karbotilskuddet. Kjører man lavkarbo bør man huske å bytte ut potetmelet med et ekstra egg også. Er du det motsatte, helt Grete Rhode, kan du droppe baconet og bytte ut kjøttdeigen med karbonadedeig. Og er du vegetarianer. Ja, da kan du jo spise linsene. :lol:

For de som ikke vet hvordan grønne linser tilbedres kommer en kjapp innføring: Legg linsene i vann i minst 4-5 timer så de sveller opp. Bytt vann og kok opp og la det koke i 1 min før du heller ut alt vannet og tar oppi nytt. Så kan du la de koke en halvtimes tid. Da har 100 gram tørre linser blitt til 280 gram linser av den typen i tallerkenen over – klar til å blandes med resten. Og denne mengden passer fint til 1 kg kjøttdeig.

Huff, kjedelig å skrive matoppskrift. :hot: Men halve løken kappes opp i små biter, 100 gram bacon kappes opp i små biter, 2 egg knuses og blandes i deigen sammen med 2 SS potetmel. Så det bare å blande. Og til dette er det greit å bruke hansker så det ikke stinker fisk, duggmark og sure reker av maten. Evt kan du vaske hendene – husk da å fjerne belegget med fiskeblod under neglene før du tar i kjøttdeigen! Jeg foretrekker hansker. :mp3:

25845094.jpg

Så det er det bare å forme passe fine karbonader og steke de. Lurt å lage noen mindre, men like tykke, som du kan testsmake for å se når de er ferdige.

27161359.jpg

Så til slutt er jobben gjort – og du har mye god mat. Og selv om det er turmat har de altså en tendens til å forsvinne lenge før man kommer seg på tur.

37952710.jpg

Oppskriften blir altså:

1kg kjøttdeig

280 ferdige grønne linser (100 gram harde)

2 egg

2 SS potetmel

100 g oppkappet bacon

En halv løk – kappet opp i småbiter

Krydder (Koriander, pepper, hvitløkspulver og salt f.eks)

Alt blandes og formes til karbonader og stekes 10-15 min. Linsene må være ferdigkokte på forhånd og noen ønsker kanskje å steke baconet litt først, men da blir det vanskeligere å bake inn i deigen.

Bånn apetitt !!! :thumbsup:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall luke! Masse gode tips og ikke minst velskrevet.

Personlig blir ofte en pakke knekkebrød og en tube bacon-ost slengt med i sekken når det haster. Har jeg to minutter ekstra til rådighet, setter jeg på vannkokeren og tar med en termos varmt vann og min venn, pulverkaffe'n.

Under ismeite har jeg en tendens til å miste sultfølelsen, og eneste "næringskilde" blir kaffe og snus. Fungerer bra helt til jeg skal pakke sammen og finner ut at jeg har holdt meg gående på nikotin, koffein og forhåpentligvis noe adrenalin hele dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra luke Svein. Er det noe jeg sliter med, så er det å finne brukanes mat på tur.

Nå meiter jeg jo stortsett alltid, så jeg har god tid til å spise - unntatt når man ismeiter på sjøen, da skjer det jo stortsett noe hele tiden.

Enig med Edvard, man lever lenge på kaffe og snus på isen, og når man går av isen får man lyst til å spise opp bilen.

Lett mat som yogurth, grønnsaker og frukt (som jeg spiser på tur når det er sommer) funker dårlig på vinteren, så da blir det ofte "powerbars" og diverse bakevarer.

Hvis noen andre har gode tips til turmat, spesielt på vinteren så fyr løs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarte karbiser! Har raska med meg lunchkaker fra varmdisken på meny, men dette ser ut som et langt bedre alternativ. Er nok mye mer futt i linsene enn de få erter og gulrotbitene i lunchkakene.

Foresten fint med "linsekurs". Jeg har jo vert nyskjerrig men aldri testa å tilberede de selv. Men nå blir det andre boller (eller kaker) :)

Morsom luke! Skjønner at du mener buissiness når bønneboksen står med skei i, ved siden av markboksen. Og soving venter du med til du blir gammal går jeg ut fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

super luke;) blir som regel enn kjapp tur på en bensinstasjon for meg :P må også si meg enig med edvard øverst her at som regel er nikotin og koffein drivstoff på turene ;)

hehe, meget kjent fenomen. Rart med det, men det fungere jo til en viss grad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var du i støtet, ingen tvil.

Morsom luke, og informativ som bare det. Glad du valgte dette temaet for luken din. At du ikke har tid til å ta en hvil for å spise når du er på fisketur vet jeg jo, og det er vel derfor du viser meg hvordan laksen skal dras når jeg setter meg ned for å hive innpå noe sjokolade (den gang da, hver gang når).

Men pass deg litt da, så maten ikke bare blir stress(ikke bra for hjertet, både røyke, spise og fiske samtidig), selv om det kan bli et artig syn hvis fisken biter.

Tinger herved en smakebit av karbisen din hvis vi treffes på fisketur ved en senere anledning, for den så skikkelig digg ut.

God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, morsomt skrevet og nyttige tips. Liker godt fokuset på at man har det sykt travelt og ikke et sekund kan gå til spille.

Antagelig kunne du tilberedt 7 retters på tur om du hadde halvert snakkingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke! Selv er jeg av den typen som helst ikke spiser på fisketur. Har prøvd å ha med brødskiver, men det blir bare til at de muggler nederst i sekken. Om jeg har med relativt ferske reker som agn spiser jeg litt av de om det er krise :P Karbonadene så forresten utrolig digg ut, må prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke! Selv er jeg av den typen som helst ikke spiser på fisketur. Har prøvd å ha med brødskiver, men det blir bare til at de muggler nederst i sekken. Om jeg har med relativt ferske reker som agn spiser jeg litt av de om det er krise :P Karbonadene så forresten utrolig digg ut, må prøves!

Jeg er selv veldig glad i reker og de er veldig ofte med som agn men, klarer ikke tanken på å spise av dem ettersom når de er agn så er de agn og ikke mat :P sikkert veldig sært av meg men sånn er nå engang bare mennesker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

tøff luke :) Jeg pleier å enten ikke ete på fisketur, eller evnt fyre opp et bål og mekke noen ostesmørbrød/pølser.. men sistnevnte tar jo litt tid, så er vel neppe noen ideell løsning. Man mister jo fisketid, men kontra å ikke spise i det hele tatt foretrekker jeg dette. hender jeg bare har med en flaske vann og et par doble brødskiver også... Og hvis fisken er skikkelig på hogget, ja da blir maten fort glemt :lolu:

Så ikke dumme ut de karbonadene :)

Skitt fiske og god jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veldig glad i reker og de er veldig ofte med som agn men, klarer ikke tanken på å spise av dem ettersom når de er agn så er de agn og ikke mat :P sikkert veldig sært av meg men sånn er nå engang bare mennesker :P

Nästan samma sak som med brösten till dama när man fått barn. När dom är barnmat är dom bara barnmat :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.