Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskersiden julekalender 22.12.2011


onkelkim
 Share

Recommended Posts

Rødspettefiske i Troms..

DSC09452-nydeligspette-s.jpg

Et av årets store høydepunkter er rødspettefisket på tidlighøsten. Dette fisket er ekstremt spennende og til tider ganske krevende. Jeg tenkte jeg skulle utdype dette fisket for dere, komme med noen knakende gode historier og litt tips og triks til spetta.

Etter to år med testing og leiting etter spetteplasser har vi i Team Sluk funnet godplassen. Den har vi valgt å kalle blant annet Kjeltringsundet, Kjeltringvika, Goflevika m.m. Det som er så spesielt med denne plassen er mengden med rødspetter som finnes på en plass. Som regel når vi fisker spette må vi finne ”grommhullet”. Det er der storparten av spettene ligger. Vi har også fått de sporadisk i områdene rundt. På en god dag kan vi dra 30 spetter med et snitt på over 1,5 kg. Men det er ikke bare bare å få den store hver gang…

DSC04847.jpg

Utstyr :

Vi foretrekker lette spinnstenger og haspelstenger til spettefisket. Kastevekter fra 50-80g eller lette havfiskestenger med klassifikasjon 6-12 lbs. Snellene vi bruker er som regel små multisneller & små haspelsneller. Snellene er fylt med braid i tykkelse 0,17 mm. Som fortom har vi enten vanlig mono eller fluorkarbon i tykkelse 0,50 mm. Vi går ikke lavere enn dette p.g.a. risikoen for bonusfisker som kveite, stor steinbit etc.

Dims er smak og behag, men personlig foretrekker jeg å ha litt perler og små blekkspruter på takkelet. Takkelet i seg selv er ekstremt simpelt. Et enkelt 2 kroks glideslep med ca. 1 meter mellom hver krok. Vi bruker langskafta kroker i størrelser 4 tom. 1/0. En god håv er et must for å kunne berge spetta.

DSC04838.jpg

Metode :

Det handler om å bygge opp en teknikk som fungerer for deg selv. Generell konsensus er at man må fiske aktivt for så å la agnet ligge i ro på bunnen. Det er viktig med konstant bunnkontakt. Dunk søkket kontinuerlig i bunnen i 20-25 sekunder, la agnet deretter ligge i ro på bunnen i minst 30 sekunder. Vi har testet oppankring og driftfiske og funnet ut at det mest ideelle er å drifte med en fart på rundt 0,5-0,7 knt.

Agn :

Til rødspettefiske er agn meget viktig. Store spetter tar av og til på pilk eller jigg, men det blir ren slumpfangst. Vi har testet makrell, sild, reke, blåskjell, o-skjell og Gulp. Vi var og gravde etter sandmarker, men fant ingen. Av disse agnene så har en hel skrellet reke vist seg å fungere klart best, i hvertfall på denne plassen. På noen av de andre bankersplassene så har blåskjell, reke og Gulp i kombinasjon fungert meget bra.

Bett :

Bettperiodene er markante og det virker som spetta er mest aktiv på morgenkvisten, seinformiddagen og av og til i skumringstimene.

DSC04954-dreamfish.jpg

Marcus’ drømmefisk på 3,96 kg ble tatt i skumringstimen.

Kveldsfisket er vanskelig, da ulike typer stimfisk dukker opp i området. På morgenen, formiddagen og på ettermiddagen er det ca. 95% spetter vi får. De vanligste bifangstene er steinbit, sandflyndrer, småkveiter og torsk. Vi har studert flo og fjære og kommet fram til at det ikke har så mye å si. Det er viktig at det er litt strøm i vannet, men ikke for mye. Som nevnt er en drift mellom 0,5 og 0,7 knop ideelt. Det er i hvertfall vår erfaring.

DSC08861-dubleflatfisk.jpg

Dobbelthugg med spetter, noe som tyder på godt bett.

Geografi :

Kan vel først si at vår gromplass er strengt hemmelig og vi bruker derfor kodenavn på den, som for eksempel Kjeltringvika, Goflevika etc. Vi gjør dette fordi vi ønsker å skjerme plassen. Spettene står så tett her at hvis den blir avslørt, vil den bli fisket tom på kort tid. Vi setter tilbake 95% av alt vi får, kun de som er stygt kroket blir tatt vare på til mat.

DSC09703.jpg

C&R.

Imidlertid har vi også funnet flere plasser med rødspette. Problemet der er som regel, småtorsk, småkveite, ulke eller sandflyndrer. På de fleste plasser må man slite seg gjennom et hav av disse før man får rødspettene. Vi har funnet spetter på sandbunn og skjell/grusbunn. Studer sjøkart og se etter viker, sund og bukter med sandbunn. Svakt skrånende partier kan være bra. Når man har funnet dette handler det om å finne gromhullet der spettene ligger. Selveste gromhullet kan være ekstremt lokalt. Så lokalt som 10x10 meter. Dybdene der vi fisker er som regel fra 10-25 meter. Ikke vær redd for å fiske for grunt.

Så en liten rapport fra en av årets fineste turer :

Jeg våknet opp til fuglekvitter og solstråler som lyste inn gjennom vinduet. Vi hadde reist ut til Lauklines dagen før og hadde tenkt oss ut å fiske rødspette. Idet jeg så ut av vinduet så kunne jeg se en blikkstille fjord og en skyfri himmel. Forholdene kunne ikke vært mer optimale enn dette. Kaffen ble satt på kok, og vi gjorde oss klar til en heldag på havet. Etter at kaffen var fordøyd satt vi kursen imot spetteparadiset. I det vi nærmet oss Kjeltringsundet så vi at plassen lå innhyllet i tett tåke. Vi kjørte inn i ”Tåkeheimen” og startet første driftet.

DSC09663-tkestemning.jpg

Strømmen var perfekt, en halv mil, så dette lovde bra. Takkelet ble egnet med ferske reker, og så slapp jeg ”bruket” ned mot bunnen. Jeg startet sekvensen med å dunke søkket i bunnen i ca. 25 sekunder og så lot jeg det ligge helt i ro i ett minutt. Jeg kjente ikke fisken nappe, men kjente det på ”gikta” at en spette hadde tatt agnet. Jeg strammet til bremsen, sveivde inn slakken og gjorde et kontant mothugg. Fisken var ikke spesielt stor, men nå var det hvert fall i gang..

DSC09697.jpg

Drift på drift fikk vi fine spetter. Snittet var dog ikke så stort; rundt 1,2 kg. Marcus, som vanligvis drar de største, fikk de minste. Det var jeg og Øyvind som dro de litt større spettene.

DSC09795-ioverflata.jpg

En stund senere fant vi endelig et gromhull. Gjentatte drift over holla ga resultater, og spettene tok på nøyaktig samme plass hver gang. I det neste driftet timet jeg plasseringen av agnet perfekt, og lot det ligge i ro en kort stund. Jeg kjente aktivitet nede på bunnen og ga umiddelbart frispole… telte så til fem, sveivet inn slakken og gjorde mothugg. Fast fisk og den var fin! Den tok umiddelbart noen få meter fra snella. Den første tanken som slo meg var småkveite, men så kjente jeg den karakteristiske rødspetteristinga… Dette kunne være pers. Fisken var rimelig tung, men kom greit med opp. Jeg annonserte for resten av gutta at håven måtte frem. Da den kom glidende opp kunne vi se at det var en fin spette. Marcus håvet perfekt og jeg kunne posere med årets første 2-plusser.

roedspette2250kim-eirikjohansen10092011_2.jpg

Med sine 56 cm og 2250 gram var det bare 100 gram unna persen. Allikevel en meget pen rødspette.

Nå var fisket virkelig i gang og vi fisket svært konsentrert og målbevisst over denne holla gjentatte ganger. Knappe 30 minutter senere bar jeg borti en ny fesk. Denne var stor.

Ingen utras, men en enorm risting og bra tyngde. Det er en helt spesiell følelse å ha en stor spette i andre enden av snøret. Jeg kjørte fisken meget forsiktig og det skulle vise seg å være klokt. Da den kom sigende opp til overflata, kunne vi konstatere at dette var ny pers. Fisken ble igjen håvet perfekt, og kroken satt løst i en skinnfelle ytterst i leppa. Snakk om flaks.

Vi fant fram måleband og vekt og dokumenterte som seg hør og bør.

DSC09720.jpg

Ny pers med sine salige 2580 gram og 61 cm. Jeg jublet innvendig som vanlig. Men det var ikke over enda…

DSC09731.jpg

C&R av storspetta.

Øyvind forteller:

”Etter å ha sett Kim dra to svære spetter på kort tid, var jeg virkelig sugen på å få en selv i samme sizen. Jeg kjørte opp båten og la oss til for et nytt drift, slik at vi skulle treffe holla perfekt. Det var åpenbart viktig at vi ikke havnet feil, noen meter for langt til høyre eller venstre kunne ha stor betydning. Jeg agnet med to ferske pillede reker og lot søkket falle til bunns akkurat da vi passerte 18 meters dyp. Båten drev sakte ned en slak bakke, og jeg fisket aktivt helt til vi var i holla på 20 meter. Så lot jeg agnet ligge i ro i 2-3 minutter, og bare foret ut snøre etter hvert som vi drev videre. Jeg visste at det var fisk i området, og spenninga var stor da jeg bestemte meg for å sveive inn og gjøre mothugg. Jeg smalt til og det var skikkelig tungt. Samtidig merket jeg ristinga i snøret. At det ikke var en torsk var sikkert, for da hadde jeg kjent de typiske hodedunkene. Vel oppe var det ingen tvil om at det var årets største spette for meg.”

'

DSC09751-oyvind25kgpluss.jpg

59 cm og 2550 gram. 60 gram under fjorårets pers.

Nå begynte svensken å bli litt frustrert, det var det ikke vanskelig å legge merke til. Dagen nærmet seg slutten. Marcus hadde fått flest spetter av oss alle, men bare ”små” opp til 1,5 kg. Men på det siste driftet satt storfisken endelig. Han bablet usammenhengende om at ”så stora spettor finns inte” og diverse annet vås. Gleden var stor da fisken kom sigende opp og vi skjønte at dette var en fisk over 3 kg. Vi var meget spente på å sjekke vekta på denne.

DSC09775.jpg

Med en lengde på 65 cm og en vekt på 3260 gram var dagen berget for Marcus. Vi kunne trygt si at dagen var en suksess. Den hadde gitt oss ca. 40 rødspetter med snitt på godt over 1 kg. Etter dette døde bettet av helt, og vi satte snuten inn mot land og ut av Tåkeheimen.

DSC09734-tkeheimen.jpg

Avslutter min luke med en film om spettefisket vårt. Hilsen Onkelkim. Takk til Øyvind for hjelp. Ha en riktig god jul. ”Au revoir & bonaski”.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.