Gå til innhold
Fiskersiden

Fjærmygglarver i Oslo


Maritim
 Share

Recommended Posts

Du kan fint fóre med frosne fjærmygg og fiske med andre agn, ulempen er ofte at siken blir utrolig selektiv, og de er jo ikke noe 'særlig' sære fra før.

Et alternativ som har funket noenganger er så bruke en halv fake fjærmygg, tror Berkley har noen sånne glass.

Har testet det både på røye og på sik og har fått fisk på det.

Abbor og forøvrig.. anbefaler heller å bruke 2- maks 3mm myska evt en liten krok med søkke.

Har hatt en del sikpass fra isen la seg og frem til nå, og de har vært veldig glade i å sutte på blykula og ikke maggoten til tider. Med mye mindre myska så fikk jeg kroket noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne fjørmygg får du nok tak i. Vet ikke om hvor nærmeste sjappe er hvor du kan få tak i levende. Om fôring med frossen funker kommer veldig an på hvor og når du fisker. Som regel blir siken meget selektiv ved fôring av dette, og da kan du nesten glemme maggot og mark og det er kun ekte fjørmygg som funker. Men hvis man får i gang siken ordentlig så blir den veldig visuelt selektert. Da funker kunstig fjørmygg fisket med liten krok og evnt ett lite splitthaggel noen cm over, utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne fjørmygg får du nok tak i. Vet ikke om hvor nærmeste sjappe er hvor du kan få tak i levende. Om fôring med frossen funker kommer veldig an på hvor og når du fisker. Som regel blir siken meget selektiv ved fôring av dette, og da kan du nesten glemme maggot og mark og det er kun ekte fjørmygg som funker. Men hvis man får i gang siken ordentlig så blir den veldig visuelt selektert. Da funker kunstig fjørmygg fisket med liten krok og evnt ett lite splitthaggel noen cm over, utmerket.

Den frosne har jeg allerede i frysen sjøl, men de levende sliter jeg med, når det gjelder den kunstige, så har jeg nok litt igjen av den et sted også, men det var det å finne den da.... Har forøvrig ikke vert så lett å finne den heller i butikk de siste par åra, noen som vet om butikker som sitter på den? (bruker dem til noe heeelt annet) Nå har jeg mark, rød og hvit maggot til rådighet. Er det kansje bedre å ofre litt av desse til for? Eller kan det være en ide å mikse fjærmygg og maggot? Eller er det noe helt annet som funker bedre? Er rød maggot førstevalg av de tre jeg har? Så mange spørsmål.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blandet maggot med fjørmygg. Siken går på myggen og blåser i maggoten. Ta heller å fôr utelukkende med maggot og mark og lå myggen ligge igjen hjemme (tips: chop maggoten og marken til en grøt, dette sprer lukt og maggotfragmenter som trigger bedre og metter mindre enn hel/grovkuttet). Trodde det var plenty med kunstig fjørmygg rundt omkring, hvis du ikke finner så finnes det i de fleste nettbutikker. F.eks: link 1 2

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blandet maggot med fjørmygg. Siken går på myggen og blåser i maggoten. Ta heller å fôr utelukkende med maggot og mark og lå myggen ligge igjen hjemme (tips: chop maggoten og marken til en grøt, dette sprer lukt og maggotfragmenter som trigger bedre og metter mindre enn hel/grovkuttet). Trodde det var plenty med kunstig fjørmygg rundt omkring, hvis du ikke finner så finnes det i de fleste nettbutikker. F.eks: link 1 2

Har opplevd at butikkene har store mengder av alle variantene av kunstig maggot + alle mulig andre pussige varianter av krepsenymfetullball, med og uten glitter, men "blodworm" er utsolgt, og det er det vel også en grunn til, det er vel det eneste produktet i serien, som faktisk har no for seg. Takk for linker og tips!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best og ferskest kvalitet får du utvilsom på konkurranser og av dem som selger disse under isfiskekonkurransene. Thomas Ødegård fører god kvalitet og Leirud fiske kan også hjelpe deg med det meste innen isfiske relaterte varer og meget bra service

Om du kjenner noen som konkurrerer på isen, kan du få de til å handle for deg. Ellers er det greit å handle i litersvis for så å ha eget "akvarium" med fersk fjærmygg ...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å kjøre litt reker, frossen fjærmygg og krillicious i en blender. Guffa var ikke helt ideell for det blei grums i hølet, men jeg borra nytt høl rett intil og da gikk det greit. Hadde nok gått bedre viss jeg hadde huska å ta med en feeder.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.