Gå til innhold
Fiskersiden

Noen spørsmål etter røyefiske i helga.


Sjøauren
 Share

Recommended Posts

Var på et vann å fisket røye på søndag, noen år siden sist jeg var der og da var røya veldig liten (ansjosstørrelse) - størrelsen hadde tatt seg opp nå, men mange av fiskene var veldig tynne og stusset over at mange av dem fortsatt hadde mye rogn i seg - er det ikke normalt at røya gyter i oktober - november? Når jeg kom hjem så la jeg fiskene i en bøtte med halvlunket vann fordi de var stivfrossne, når jeg tok de opp fra bøtta for sløying så reagerte jeg på at de var så slimete, noen som har borti lignende eller vet hva det kan komme av? Dette vannet lå forøvrig i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk blir ekstra slimete når du tiner de i vann, jo varmere vannet er jo mere slim virker det som at det kommer. Røyas gyteperioder kan være ekstremt varierende fra vann til vann. Normalt er gyting i sept-okt, men i vann med tette og småfallene bestander hender det seg at gyting foregår så sent som i februar-mars. I noen vann gyter røye som befinner seg littoralt og pelagisk på høsten mens de røyene som befinner seg i den profundale sonen gyter utpå vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya og mange andre fisker, blir mer slimete i forbindelse med gyteaktivitet. Det ekstra tykke slimlaget gir beskyttelse i en tid med store påkjenninger. Når røya slipper rogna kan, som gullfisken nevner, variere mye fra vann til vann, så at du finner rogn nå, er ikke spess rart. Det hender for så vidt også at fisk ikke slipper rogna i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen vann gyter røye som befinner seg littoralt og pelagisk på høsten mens de røyene som befinner seg i den profundale sonen gyter utpå vinteren..

Ingen direkte kritikk, men finnes det ord i norsk daglig-tale som godt beskriver disse uttrykkene? Samtidig setter jeg pris på å lære fremmedord :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.