Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter røye i femundsmarka.


HansP
 Share

Recommended Posts

De fleste vil jo si at det er best jo lenger unna folk du kommer. Vårfisket i mai er jo ofte mest komfortabelt for oss fiskere.

Selv har jeg fisket i "hele femundsmarka" uten at jeg har dannet meg noen klar favoritt.

Foreslår at du sorterer ut hvor lenge du skal være/hvor langt du er villig til å gå og hvilke overnattingsmuligheter som finnes før du gjør videre valg.

Fjellstyrene og fiskerforening har informasjon om hvilke vann som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Trenger ikke å være så dumt heller fiskemessig.

"Trivseltemperatur" er jo et tøyelig begrep, men sover du dårlig pga kulde blir turen lite hyggelig..

Viktig med solid luft-tett underlag som beskytter mot kuldegjennomslag. Reinskinn og Ajungilak Bamse Ekstreme er en knall kombo. Veier litt, tar en del plass, men det har du igjen for utover natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Trenger ikke å være så dumt heller fiskemessig.

"Trivseltemperatur" er jo et tøyelig begrep, men sover du dårlig pga kulde blir turen lite hyggelig..

Viktig med solid luft-tett underlag som beskytter mot kuldegjennomslag. Reinskinn og Ajungilak Bamse Ekstreme er en knall kombo. Veier litt, tar en del plass, men det har du igjen for utover natta.

Exped downmat 9 DLX isolerer like bra som reiskinn og bamse comboen, veier en drøy kilo, og tar null plass. Bonus; du ligger som prinsessa uten ert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at døde trær i Femundsmarka er fredet. Det gjelder også de som har ramla. Dermed er det vanskelig å fyre noe særlig bål vinterstid uten å bryte loven. Ikke så lett å grave fram tørrkvist under snøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at døde trær i Femundsmarka er fredet. Det gjelder også de som har ramla. Dermed er det vanskelig å fyre noe særlig bål vinterstid uten å bryte loven. Ikke så lett å grave fram tørrkvist under snøen!

Du har ett poeng knutis, men dette gjelder vel kun i nasjonalparken? Hvis man så eksempelvis har tatt med seg ved utenfra og båler med fornuft burde man vel ha sitt på det tørre? Fyll pulken full av ved du HansP ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder nasjonalparken ja. Hvordan reglene er i landskapsvernområdet rundt nasjonalparken er jeg ikke helt sikker på. Men de vanna som ble nevnt tidligere i tråden befinner seg i nasjonalparken. Fyring med medbrakt ved skal ikke være noe problem, men fy så tungt å drasse med seg!

Prøvde ellers isfiske der i påska for noen år siden. Fiska i Korstjønna, fikk røye, men kun steikefisk. Men flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

revlingsjøene kan jo være et alternativ kanskje? http://kart.gulesider.no/m/90QjM gikk på ski opp fra elgå når jeg var der. er jo et lite stykke med skigåing, men ikke mer enn de fleste klarer. fisket gikk ganske dårlig når jeg var derstørste som blei tatt var vel borti 3-400gr. men det var stedvis gode kikkefiske-forhold og det skal visst gå fisk oppi 2kilo. og litt lenger oppi lia er det et mindre vann som går større fisk etter hva jeg husker.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Trodde fyringsforbudet kun gjalt de stående furugaddene? .Dessuten blir primusen med ,sammen med plenty av bensin! Takker for gode fisketips.Tenkte gå i fra Elgå selv. Har vært ett par turer i marka med kano,men ikke etter røye de gangene,så vet at det er mange fine vann med plenty av fin abbor om røya skal vise seg for lunefull:)

Endret av HansP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mener bestemt å ha lest at du ikke kan fyre med noe i nasjonalparken, selv ikke nedfallen kvist. Men dette kan du lett sjekke ved å google litt.

Uansett blir det sikkert en knall tur. Hadde vært artig om du hadde tatt noen bilder og laget en liten rapport når den tid kommer. :pic:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.