Gå til innhold
Fiskersiden

01.05.05 Stalket Karpe - No Fight, fin fisk.


Remy
 Share

Recommended Posts

ble det en liten tur ut for å fiske et eller annet på slutten av dagen. Stalket en pen karpe i dag (pen i forhold til vannet), krever mye å stalke disse gutta. Er lettskremte som fy, så da er det jammen godt jeg har fisket MYE på enda mer lettskremte ørreter da. Fikk lurt meg ut, og uten søkke plantet jeg to maiskorn, den store stod bare og tittet, mens 4 andre meldte interesse.. Løftet maisen opp og ned i vannet så de ikke fikk den, helt til den største av de fattet interesse... så kom den, tok, og med mere snags enn det burde være lov til, 0.20line var fighten skuffende på denne fisken... uansett, moro å stalke litt igjen.. Erlend kan kanskje supplere med bilde, vekt, vet ikke, lå igjen på "swimmen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remy. Takk for i går, og gratulerer med fin karpe. Kan ta og legge ut bilde en av dagene. Jeg dro hjem like etter deg; Måtte bare forsikre meg om at grevlingen hadde gått, før jeg hoppet ned fra treet. Var en smule skeptisk.. for jeg hadde jo sett hiet på vei bort... og like etter du ropte over vannet for å advare meg, hørte jeg den krafse rundt i skogen bak meg..

For min egen del, ble det ikke noen karpe denne turen, heller... Hadde flere som hadde maisen i munnen, for så å spytte dem ut igjen... Fikk imidlertid en liten suter... ny art... og jeg er fornøyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med en ørliten presisering. Jeg sto allerede oppe i treet og fisket, da Remy plutselig roper fra andre siden av vannet: Erlend! Det er en ***** stor grevling til venstre for deg... Tok ikke noe bilde, i og med at jeg ikke så den fra der jeg stod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfff.... det var sikkert en av de hundene som løper rundt der.

Må ikke stole på artsbestemmelse gjort av Remy på så lang avstand, det er som å tro på vitner av en 2 meters gjedde sett på 100 meter det.

Grattis med ny art forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, den grevlingen var stor den da!

Altså, å snike seg langs bakken, krabbe, gå på tå, ikke tråkke på kvister, åle seg opp råtne trestammer, legge seg flat, lirke ut agnet mellom trærne, se flere fine fisk svømmer rundt, er moro det.. heller en slik en 20 på bunnmeite vil jeg nå si, moro..

MEN, hvorfor er karpa grå når man ser de i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Karpene er ikke alltid grå. Det kommer an på fargen og gjenspeilet i skjellene, og ikke minst graden av direkte sollys. Av og til er det helt svarte også ;-). Stalking er forøvrig en av de mest spennende metodene etter karpe!! Ellers har jeg hatt både rådyr og elg i forbalja (nesten da...) under nattfiske her..... Grevling har jeg vært spart for.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Karpene er ikke alltid grå. Det kommer an på fargen og gjenspeilet i skjellene, og ikke minst graden av direkte sollys. Av og til er det helt svarte også ;-). Stalking er forøvrig en av de mest spennende metodene etter karpe!! Ellers har jeg hatt både rådyr og elg i forbalja (nesten da...) under nattfiske her..... Grevling har jeg vært spart for.. ;-)

Ok, men de 6 - 7 gangene jeg har sett karpe, under forskjellige forhold, har de vært gråe... kan vi si at de oftest ser grå ut? Er det pga slimlaget på den sorte ryggen, som kanskje brekker av lyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Karpene er ikke alltid grå. Det kommer an på fargen og gjenspeilet i skjellene, og ikke minst graden av direkte sollys. Av og til er det helt svarte også ;-). Stalking er forøvrig en av de mest spennende metodene etter karpe!! Ellers har jeg hatt både rådyr og elg i forbalja (nesten da...) under nattfiske her..... Grevling har jeg vært spart for.. ;-)

Ok, men de 6 - 7 gangene jeg har sett karpe, under forskjellige forhold, har de vært gråe... kan vi si at de oftest ser grå ut? Er det pga slimlaget på den sorte ryggen, som kanskje brekker av lyset?

Fiskene i Kasut er nok som oftest grå ja. I andre dammer kan de være enda mørkere, selv om fisken selv er lysere.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Fiskene på Ulsrud og Damtjern har faktisk en tendens til å se blålige ut i riktig lys. Utrolig fin farge.

Ja, det har jeg også merket. Mulig dette er fordi de er helt bronsefargede i utgangspunktet, og vannet er såpass klart?[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Ehm.... har du fått karpe du KIS?? Sånn siden du kommer med råd om hvordan det gjøres og slikt mener jeg... Det er litt anderledes fra å fiske leppefisk i sjøen.

[ :P ]

Så du mener jeg må ha fisket karpe for å komme med en spøk om karpefiske?

Nei, det han mener er at man spøker ikke med karpe[ :P ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... men jeg mener du bør kunne ta en spøk tilbake... (særlig når min, i motsettning til din, hadde en smiley)

EDIT: Selvsagt enig med Tom Ole her... man spøker ikke med en så vakker, fotogen og kul fisk som karpe. Her skal man vise respekt og trå varsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Joa... ørret fortjener respekt den også; Et kakk i hodet, holdes opp etter gjellene og ta bilde, rense fort og rett i pannen. (eventuellt ta vare på til agn..)

[ :D ]

Sucka ass er du.. skummelt.. men tror ikke du har lyst til å møte meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig ikke meningen å dra i gang en karpe vs ørret tråd igjen...

De har vi hatt mange nok av her inne.

Men siden du begynte Remy, klarte jeg ikke å la være. [ :D ]

Selvsagt finnes det både pene og stygge bilder av begge artene, men det er en overvekt av stygge bilder av ørret hvor fisken holdes etter gjellene og gjerne ekstra langt frem for at den skal virke større enn sin snaue kilo.

Pen fisk fortjener pene bilder, og de aller fleste bildene av karpe er pene bilder... gjerne etterfulgt av "tilbake-til-vannet-og-svøm-videre-bilder".

Noe som vi ikke akkurat er bortskjemt med på ørret bilder... (riktignok en del filmrull som gikk med på akkurat det når Bård og Lars har vært på tur, men generelt sett er slike bilder i få tall når det kommer til ørret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Fiskene på Ulsrud og Damtjern har faktisk en tendens til å se blålige ut i riktig lys. Utrolig fin farge.

Jeg klatret opp i ett annet tre... og så at en fem seks karper gikk og koste seg langs sivkanten. Da så de direkte blå ut... men da var jo lysforholdene helt anderledes enn inne ved land/ i skyggen..

Og ja... jeg skjønner at dere etterhvert ledes hen til å tro at årsaken til at det ikke ble noen karpe på meg... er at jeg brukte mer tid på å klatre i trærne enn å fiske... Men det er forsåvidt greit, det... Man må nesten ha forsøkt det, for å skjønne hvor kult det er å bare se på fiskene, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel utdype at selv ørret blir behandlet med respekt når den skal slippes ut igjen av meg...

Sånn ettersom jeg blir hetset pr. sms etter mitt innlegg om kakking som egentlig var ment humoristisk.

PS. Audun... jeg føler med deg når du får lite hyggelige sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.