Gå til innhold
Fiskersiden

Muck Boots på isen...?


Truttofil
 Share

Recommended Posts

Fungerer veldig bra til isfiske, plukker du de med deg fra felleskjøpet kan du legge i et par hundrelapper ekstra og få et nydelig piggesett som også fungerer veldig bra.Sikkert ikke optimalt hvis du vaser rudnt med støvlene på parketten, men hvis de stort sett brukes ute på vinteren er det ikke feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Muck Boots i 2009 etter anbefaling fra en forumbruker, og etter det har jeg for første gang opplevd isfiske hvor jeg går hele dager ut uten å fryse noe som helst på føttene (jeg er veldig lettfryst på føttene). Det du bør se etter, er at du i så fall kjøper modellen som heter "Tay" eller "Tay Sport(s?)" - den skal være hakket bedre enn de andre hva kulderesistens angår, sies det.

Som innersokk rett mot huden bruker jeg enten ullfrotté eller Bridgedale tekniske sokker, deretter en eller to ullsokker (jeg kjøpte støvlene store i str med vilje). Det er ikke særlig godt grep på yttersålen, så om du skal ut på stålis og ikke liker å måtte skøyte deg fremover så bør du legge på brodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så pass haleluja stemning her, at jeg tenkte jeg måtte komme med en innvending, men det er jo ikke lett, for støvlene er kanon. Jeg tenker like vel det bør nevnes at det på mange måter er en gummistøvler vi snakker om her. Riktig nok i neoprene, som isolerer langt bedre enn standard gummistøvlegummi. Men de har fortsatt i utgangspunktet vesentlig lavere isoleringsevne enn en del andre varianter på markedet.

På den annen side er de lette, og tette. Så det springende punktet er å kjøpe de store nok ref; Banjon. Gjør man det, så kan man jo kjøre på med isolering selv, i form av mye gode sokker. Dette er i midler tid vesentlig viss man driver med orntlig kaldt isfiske. Kjøper man de i samme størelse som vanlige gummistøvler, vil de ha sin begrensing. Viss du er av typen som fisker i sprengkulde, og liker å hoppe rett i støvlene uten å trekke på fire par sokker først, så bør du kansje vurdere å se etter alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så pass haleluja stemning her, at jeg tenkte jeg måtte komme med en innvending, men det er jo ikke lett, for støvlene er kanon. Jeg tenker like vel det bør nevnes at det på mange måter er en gummistøvler vi snakker om her. Riktig nok i neoprene, som isolerer langt bedre enn standard gummistøvlegummi. Men de har fortsatt i utgangspunktet vesentlig lavere isoleringsevne enn en del andre varianter på markedet.

På den annen side er de lette, og tette. Så det springende punktet er å kjøpe de store nok ref; Banjon. Gjør man det, så kan man jo kjøre på med isolering selv, i form av mye gode sokker. Dette er i midler tid vesentlig viss man driver med orntlig kaldt isfiske. Kjøper man de i samme størelse som vanlige gummistøvler, vil de ha sin begrensing. Viss du er av typen som fisker i sprengkulde, og liker å hoppe rett i støvlene uten å trekke på fire par sokker først, så bør du kansje vurdere å se etter alternativer...

Litt offtopic,men jeg kjøpte disse røverne nå i vinter og må si meg godt fornøyd.

http://www.wingevape...product&id=2170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippery as a greased weasel on wet rocks and ice, I always have a set of studs on them... apart from that they are pretty good. If Ice fishing in deep wet snow you need to have good socks as I found out at Lygnin last winter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippery as a greased weasel.... :) chuckles..

If you need traction, you go for Yaktrax XTR. A great set, with aggressive spikes, yet very easy to get on and of. It's sort of the last step before reel crampoons but way easyer to handle, due to the rubber "frame". It would go very well with Muckboots... Hopeless on anything but ice and snow, but then again, if you don't need them, they'r reel easy to take of and put away......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippery as a greased weasel.... :) chuckles..

If you need traction, you go for Yaktrax XTR. A great set, with aggressive spikes, yet very easy to get on and of. It's sort of the last step before reel crampoons but way easyer to handle, due to the rubber "frame". It would go very well with Muckboots... Hopeless on anything but ice and snow, but then again, if you don't need them, they'r reel easy to take of and put away......

I use the cheap ones from the supermarket... need to replace them all the time as I can never be bothered taking them off and they end up blunted and sometimes they just fall off. I saw a fancy set that looks more like spring coils instead of studs, thought I might try them next.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Muck-boots er topp ja... Har slitt ut flere par.. Det som er viktig er å kjøpe riktig sort... De som har camo utenpå og orange har en spesiell såle som suger seg fast på svaberg osv. Sålen er kanskje ikke så slitesterke, men er har som sagt et fantastisk grep.. Står dønn på de glatteste sva og er flotte på isen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel masse snø på isen her oppe, og går på ski til vannene. Så jeg pleier å ha et par av forsvarets fotposer i sekken. Trekker dem på når jeg er på godplassen, og de holder meg "warm as toast" på beina hele turen. Forsvarets fotposer er gummierte til godt opp på leggen, så litt overvann og våt snøsørpe tåler de også. Og når man i tilegg legger seg i en isolert jerven duk på liggeunderlaget så har man det helt greit ute på isen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg skal også skaffe meg et par nye vintersko/støvler nå etterhvert. Ser at Muckboots blir anbefalt på det varmeste her. Men jeg lurte også på om noen her har noen erfaringer med disse?

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR--OG-FRITIDSBEKLEDNING/Sko/Vintersko/Herre/MoveMountains/MV-Seeglo-Thinsulate-Vibram-Sort-Ekstreme-vinterst%C3%B8vler-138627-p0000070003.aspx

Og om disse er de samme som det blir vist til litt lenger opp på siden her?

http://www.fisketid.no/polyver-original-isfiskestovel-p-4607.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et par sorell støvler(husker ikke modellen, men de er helt sorte) i fjor og jeg har ikke klart å fryse på beina ennå

De er vanntette.

Eneste minus er at sokkene har en tendens til å ende opp som en klump nede i skoen hvis jeg skal gå langt

Kanskje jeg må få meg et par sånne sexy strømpeholdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd Powerboots og Polyver winter sine isfiske-støvler så blei konklusjonen at jeg ikke bestiller noen av disse. Dette pga at jeg har litt kraftige legger. Så det var litt vanskelig å få beina ordentlig ned i skoa. Så derfor endte jeg opp med å bestille Seeglo Thinsulate sine sko isteden.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR--OG-FRITIDSsineBEKLEDNING/Sko/Vintersko/Herre/MoveMountains/MV-Seeglo-Thinsulate-Vibram-Sort-Ekstreme-vinterst%C3%B8vler-138627-p0000070003.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd Powerboots og Polyver winter sine isfiske-støvler så blei konklusjonen at jeg ikke bestiller noen av disse. Dette pga at jeg har litt kraftige legger. Så det var litt vanskelig å få beina ordentlig ned i skoa. Så derfor endte jeg opp med å bestille Seeglo Thinsulate sine sko isteden.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR--OG-FRITIDSsineBEKLEDNING/Sko/Vintersko/Herre/MoveMountains/MV-Seeglo-Thinsulate-Vibram-Sort-Ekstreme-vinterst%C3%B8vler-138627-p0000070003.aspx

Jeg pleier vanligvis å styre unna produkter med thinsulate merket på... Har dårlige erfaringer med det... La oss få vite hvordan støvlene fungerer etter å ha testa dem en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hverken Muck Boots eller andre merker som er nevnt her er bra nok, så kan man alltids ta en kikk på disse: http://www.baffin.com/

En av de større kundene jobben min har, er Statkraft. De bruker utelukkende kvalitetsutstyr og gjengen som opererer innover vidda med mastekontroller o.l., bruker Baffin støvler. Forholdene de jobber under nå om vinteren er ofte rundt -40 (effektive) inne på fjellet og da sier det seg at støvlene også må holde høy standard hva isolasjon osv angår. Jeg fikk fiklet litt med et par støvler på jobben, og de virker bunnsolide. Nå bruker Statkraft støvler med vernetå og spikersikre yttersåler, men de finnes sikkert i vanlige utgaver og.

Forøvrig så har Muck Boots en enda bedre isolert støvel enn Tay Sport-modellen. Hadde en prat med en kar fra Sandefjord Skofabrik i høst; han anbefalte disse om ikke Tay Sport-modellen holder deg varm på beina på isen: http://www.sandefjordsko.no/katalog/fritidssko/stovler/muckboot/id/15768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier vanligvis å styre unna produkter med thinsulate merket på... Har dårlige erfaringer med det... La oss få vite hvordan støvlene fungerer etter å ha testa dem en stund!

Jeg så at de skoene jeg har bestilt med Thinsulate fikk terningkast 5 i en test i bladet Jakt og Fiske.

Gleder meg til å teste de ut. Jeg hadde canada boots før disse som ikke taklet -27C i begynnelsen av desember.

Så blir spennende å teste ut de nye i litt bitende kulde og i overvann etterhvert. Og om de er greie å gå ett stykke med. Skal gi tilbakemeldinger etter en stund :)

Endret av Hunndøling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mye god informasjon her, men i hvilken størrelse bør jeg bestille Muck Angara Sport i forhold til størrelsen jeg bruker i vanlige sko? Tenker å bruke en tynn ullsokk + en tykk ullsokk. Bruker normalt 43 i vanlige sko. Vil da 45 holde eller bør jeg ta 46 i Muck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.