Gå til innhold
Fiskersiden

Bygging av kveitestang


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Mens jeg venter på blanks og diverse til "hverdagsstanga", går tankene mot det neste prosjetet som blir ei stang til kveitefiske. Vet det er flere her inne som har customstenger bygget i USA. Om noen av dere har erfaring med noen av disse blanksene setter jeg pris på en kommentar om de.

Seeker Hercules GTS60H 40-80lbs 6'
Seeker Hercules InshoreHeavy 30-60lbs 7'
Lamiglas ISW78XH 30-60lbs 6'6''
Calstar GF700MH 25-60lbs 7'
Calstar GF700H 30-80lbs 7'
Phenix PHD660XH-B 30-80lbs 6'6''
Phenix PHD700XH-B 30-80lbs 7'
Rainshadow RCJB84H 30-60lbs 7'

Forslag til andre er selvfølgelig også velkommen.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

teamet skal ha nye også og vi velger black hole 250. 5,4 fot. dette er en helaksjonsstang og ikke fast tapered som de andre du nevner(myk tupp, stiv rygg) Har selv en BH 350 men denne er etter min litt for stiv og det blir altfor lett å kjøre småkveite (som man som oftest får) black hole 250 vil det vœre gøy å kjøre liten fisk samtidig er du sikker på at den tåler store dyr. Har brukt stenger på 5,5 fot og ned til 5.2 i sommer og disse ble som regel alltid brukt ovenfor stenger som er 6 fot og lengre (mye lettere). Ellers har du også mange alternativer å velge mellom i tillegg til de du snakker om. jigging master, smith, xzoga, OTI, spinal etc. Husk at hvis du bestiller helaksjonsstenger så ikke velg en stang som passer til oppgitt jiggvekt ettersom disse er ment å speedjigge ikke slow jigging slik vi gjør. Med andre ord: velger du en helaksjons jiggingstang med jiggvekter opp til 400 gram vil denne vœre pinnestiv! gå heller for noe som er oppgitt til 200-300gram.

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på blanks og diverse til "hverdagsstanga", går tankene mot det neste prosjetet som blir ei stang til kveitefiske. Vet det er flere her inne som har customstenger bygget i USA. Om noen av dere har erfaring med noen av disse blanksene setter jeg pris på en kommentar om de.

Seeker Hercules GTS60H 40-80lbs 6'

Seeker Hercules InshoreHeavy 30-60lbs 7'

Lamiglas ISW78XH 30-60lbs 6'6''

Calstar GF700MH 25-60lbs 7'

Calstar GF700H 30-80lbs 7'

Phenix PHD660XH-B 30-80lbs 6'6''

Phenix PHD700XH-B 30-80lbs 7'

Rainshadow RCJB84H 30-60lbs 7'

Forslag til andre er selvfølgelig også velkommen.

Clastar som Vilhelm kappet ned, Lamiglass og en Rainshadow er det jeg har erfraing med. Lamien er solid så det holder, men stiv. Rainshadowen er tykk i godset og klinge, men ikke fått testet den i bruk. Skal teste de mer nå i februar. Mine Rainshadow er og stive stenger for tyngre fiske. I motsetning til enkelte andre innspill så liger jeg stenger som har en delvsi følsom topp, og en bra rygg som kan følge etter. Dette da de også kan brukes på agnfiske. Der jeg uten tvil liker stenger som er følsomme for det minste "lille vink", men som kan dra opp stor fisk. Calstaren har til dels dette. De nadre er mer over stive stenger som krever action for å gi fleks. Men dette er mitt syn. Vi har jo alle våre preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med potbelly her. Calstar stangen har en perfekt aksjon. fin myk livlig tupp men etter min mening litt vel stiv rygg og altfor tung. Jeg har anskaffet meg en smith wgj. denne har lignende tupp som calstaren, men mye mer helaksjon. max dragen er oppgitt til 13,5 kilo noe som er mer enn noe man bruker etter kveite i norge. stangen er 5,4 fot lang og veier utrolige 220gram!! har testet den med dødløft på 7,5 kilo noe den taklet fint. likevel skal det merkes at noe over dette er ikke å anbefalle. etter hva jeg har lest og delvis opplevd er 7,5 kilo på høyde med maks brems mot en kveite, og hva som er behagelig å kjøre. gøy å ha en stang som bøyer seg skikkelig!

D7C_2087.jpg

D7C_2083.jpg

testet også Peter sin spinal 150g som kan klasifiseres likt som smithen, også veldig fin!

D7C_2102.jpg

her er smithen med 5 kilo

D7C_2080-1.jpg

Spinal med 5 kilo

D7C_2092.jpg

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å se "bendo pics" Smith`n virker noe raskere forholdsvis enn Spinal stanga her. Mjukere tupp men bra rygg. Jeg er stadig overrasket over Spinal hva de leverer, denne 150 grammen er imponerende. Min Series 1 350g annser jeg som en ideel stang. Man må være en god del obs i denne jungelen av jiggstenger og klassifiseringer. Det kan være store diskrepanser. OTI 350 er kjempemjuk sammenlignet med BH 350 og en ideel aksjon og power ifht kveite ihvertfall. Min BH 350 ble stampet da dette var i overkant hard stang for min smak. Phenix har også en hard klassifisering og vår medium heavy blank er et storkveitevåpen. Ellers enig med Hafnor at man må se i klassene 200-350 for å finne greie stenger. Vi vil med vår slow jigging ikke få samme effekt som disse fast action stengen gir under speedjigging, mer livlig tupp og bedre jiggbevegeler. Denne effekten er tilstede med speedjigging men mye mindre uttalt for oss. Vi vil dra større nytte av en fullparabolsk stang som letter fighten. Stengene er ellers små vidundre og de fleste er klassifisert for 20 lb fighting drag i 45 graders vinkel, dvs hold stanga vannrett, hev den midt mellom vannrett og vertikalt og den takler fortsatt nært 10 kg..Elles skal man ikke se seg helt blind på markløft. 7,5 kg markløft er hardere belasting for ei stang enn pulset bremsesetting som når 7,5 kg. Et annet moment er at jo høyere drag man kjører jo mer sårbar blir man for snørejam/nedskjæring samt at krokfestet kan ligge tynt ann. En dynamisk fight og bremssetting under kveitefiske kan være greit, hardt under tilslag og noe lettere under pumping og løfting. Ang preferanser så rister jeg fortsatt på hodet når folk vil bygge kveitevåpen på 7 fot... Ellers er den norske scenen på kveitefronten preget av slow jigging av gummibaits men hvem sier at kveita ikke tar en noe hurtigere fisket skrått fallende og glidende pilk? Noen rapporter tyder på at dette er fullt ut brukbart...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, det var jo oppklarende svar.

Bildene til Hafnor viser stangaksjonen jeg er ute etter. Dermed er også blanksene nevnt tidligere ute av bildet til dette fisket. Men selvfølgelig dukket det dermed også opp nye alternativer.

Phenix Titan TJX564M 20-60lbs 5'6"

Xzoga Takadum Taka-U 250gr 5'8'' Maks brems 10kg

Xzoga Takadum Taka-G 250gr 6' Maks brems 12kg

Har dere linker til steder jeg eventuelt kan kjøpe blanks fra BH, Smith og Spinal? Xzogablanksene har Minstortackle til en ok pris og ikke minst fornuftig frakt.

Når jeg hadde så mange blanks som var 6,5'-7',var det fordi disse kom opp ganske raskt når jeg gikk gjennom noen av nettbutikene jeg har linker til. Om noen av disse hadde blitt kjøpt, ville de blitt kappet ned i buttdelen så snart de var i hus. Liker normalt best stenger i området 6'3'' til 6'6'' med unntak av når fisken kan bli stor, altså kveite og håkjerring her i landet. Dermed ligger det i kortene at også håkjerringstanga på 6'3'' kommer til å byttes ut etter hvert. Men det får bli en egen tråd når den tid kommer.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo noen fordeler med litt lengre stenger også:

- Lettere å ha avstand til fiskekompiser når det blir litt trangt i båten.

- Større "slaglengde", f.eks. ved jigging eller drop-back.

- Bedre kaste-egenskaper.

Det er som dere skriver mye personlige preferanser ute å går, men å kategorisk utelukke stenger over 6 fot er kanskje å se litt snevert på det, ihvertfall på andres vegne? Når det gjelder fighting av fisken, er aksjonen på stanga like avgjørende som at stanglengden er 5.5 eller 6.5 fot. En extra fast (toppaksjon) stang på 5.5 fot vil ikke oppleves bedre under fighten enn en stang på 6.5 fot med slow (hel-) action.

Ellers er jeg enig i mye som blir sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med palkr ang. lengre stenger, som ikke bør kategorisk utelukkes. Kun gode erfaringer med det for vår del. Men har nå kjøpt en custombygget kort stang for å teste, så får vi se hva jeg synes om den.

Er vel i grunn som tidligere sagt, personlige preferanser. Smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå utelukker ikke jeg lengre stenger til annet fiske, men her er det snakk om ei stang som skal brukes kun til kveita ombord i egen båt (25' sjark) eller mindre leiebåter. Fisker tross alt 95% av tiden alene og legger båten slik jeg vil ha den i forhod til vind og strøm. Og favorittstanga er en Super Kenzaki 12-20lbs. Den er en drøm å kjøre fisk på selv om kveite på ca 125cm (C&R) vel er mer enn stanga er bygd for.

Så nå er jeg altså ute etter et stangemne på maks 6' med helaksjon som kan håndtere kveite uansett størrelse. Og så langt er det vel Xzogaen på 5'8'' som ligger best an til å ende opp som kveitestanga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wgj 53M, den er oppgitt til 200 grams jigger. har samme modell til spinning. Ellers som svar til dette med lang stang kontra kort, så er jeg enig at dette er en smakssak! Men det er ikke mange nordmenn som har prøvd gode stenger under 6 fot tror jeg... Jeg personlig syntes det er veldig mye bedre!

@nordmøringen. vet at kilsong har BH stenger, og blanker og han skipper internasjonalt så lenge du sender han en mail. www.jignpop.com

Ang. andre aktuelle blanker så er det verdt å sjekke ut de forskjellige stangbyggerne (selger også ofte blanker) og proffe forhandlerne i statene. anglersenvy, atlantic custom rods, beachtimerods, terminator tackle, saltywatertackle etc. ! Det er en jungel der ute, det letteste er muligens å lage en tråd på f.eks 360tuna.com eller gtpopping.com å fortell om kriteriene dine så treffer du på mange folk som har testet veldig mye utstyr. dette gjorde jeg før innkjøp av mine Smith stenger.

En ting å merke seg med korte nanocarbon og tettvevede carbonstenger med tykke vegger (dette som gjør diameteren så lav og styrken så høy) er at man skal vœre forsiktig med high sticking. altså høy pumping. Lengre stenger med tynnere vegger tåler dette i større grad en disse nye "superstengene" pga. lengden og produksjonsmetode. Var nylig en topic om dette på 360tuna.com og her fikk Spinal og ikke minst black hole mye skryt.

@ Persa. viktig poeng! Peter har en oti fathom blade (samme som deg) og denne har en nydelig aksjon! dessverre er den etter min mening veldig tung bakpå. (Oti sin nye serie kommer snart og et av hovedfokuset på serien er å drastisk minske vekten) BH 350 er litt for pinnete, dessverre og jeg er av samme opfatning som deg! det er en nydelig stang men den er nok ikke i sitt rette element før over 7 kilo drag+++ dette vil en merke på dødvektstest. når du "bouncer" fem kilo blir dette litt stivt og slående på kroppen. går du opp til syv er bouncing en lek, og du merker hvordan stangen demper og "recoiler" på riktig måte! Jeg vil tro at en black hole 250 ville vœrt optimalt! Spinal imponerte stort. Peter kjøpte denne som et impulskjøp pga. et kjempetilbud. Den er tiltenkt storsei men etter litt testing fant vi ut at denne kan ta større dyr! ganske utrolig for en stang som på sitt tykkeste er på diameter med et trippel a batteri!,

legger ved bilder av BH 350

forste er av fem kilo. og en kan fort se at stangen ikke er på sitt beste og ikke minst at det er veldig mye å gå på!

D7C_2059.jpg

andre er 7,5 kilo og her ser du at tyngdepunktet er nœrmere kroppen, stangen bøyer seg dypere og stanga er i sitt rette element "dempingen er utrolig ved bouncing"

D7C_2070-1.jpg

tok også et ilustrasjonsbilde ved 10 kilo, noe som muligens ikke er aktuelt før du treffer på riktig storvilt men men. her kan man se den gjennomgående blanken begynner å jobbe dypt og mot snellefestet. Det er faktisk ikke så tungt med en slik stang!

D7C_2077.jpg

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

wgj 53M, den er oppgitt til 200 grams jigger. har samme modell til spinning. Ellers som svar til dette med lang stang kontra kort, så er jeg enig at dette er en smakssak! Men det er ikke mange nordmenn som har prøvd gode stenger under 6 fot tror jeg... Jeg personlig syntes det er veldig mye bedre!

@nordmøringen. vet at kilsong har BH stenger, og blanker og han skipper internasjonalt så lenge du sender han en mail. www.jignpop.com

Ang. andre aktuelle blanker så er det verdt å sjekke ut de forskjellige stangbyggerne (selger også ofte blanker) og proffe forhandlerne i statene. anglersenvy, atlantic custom rods, beachtimerods, terminator tackle, saltywatertackle etc. ! Det er en jungel der ute, det letteste er muligens å lage en tråd på f.eks 360tuna.com eller gtpopping.com å fortell om kriteriene dine så treffer du på mange folk som har testet veldig mye utstyr. dette gjorde jeg før innkjøp av mine Smith stenger.

En ting å merke seg med korte nanocarbon og tettvevede carbonstenger med tykke vegger (dette som gjør diameteren så lav og styrken så høy) er at man skal vœre forsiktig med high sticking. altså høy pumping. Lengre stenger med tynnere vegger tåler dette i større grad en disse nye "superstengene" pga. lengden og produksjonsmetode. Var nylig en topic om dette på 360tuna.com og her fikk Spinal og ikke minst black hole mye skryt.

@ Persa. viktig poeng! Peter har en oti fathom blade (samme som deg) og denne har en nydelig aksjon! dessverre er den etter min mening veldig tung bakpå. (Oti sin nye serie kommer snart og et av hovedfokuset på serien er å drastisk minske vekten) BH 350 er litt for pinnete, dessverre og jeg er av samme opfatning som deg! det er en nydelig stang men den er nok ikke i sitt rette element før over 7 kilo drag+++ dette vil en merke på dødvektstest. når du "bouncer" fem kilo blir dette litt stivt og slående på kroppen. går du opp til syv er bouncing en lek, og du merker hvordan stangen demper og "recoiler" på riktig måte! Jeg vil tro at en black hole 250 ville vœrt optimalt! Spinal imponerte stort. Peter kjøpte denne som et impulskjøp pga. et kjempetilbud. Den er tiltenkt storsei men etter litt testing fant vi ut at denne kan ta større dyr! ganske utrolig for en stang som på sitt tykkeste er på diameter med et trippel a batteri!,

legger ved bilder av BH 350

forste er av fem kilo. og en kan fort se at stangen ikke er på sitt beste og ikke minst at det er veldig mye å gå på!

D7C_2059.jpg

andre er 7,5 kilo og her ser du at tyngdepunktet er nœrmere kroppen, stangen bøyer seg dypere og stanga er i sitt rette element "dempingen er utrolig ved bouncing"

D7C_2070-1.jpg

tok også et ilustrasjonsbilde ved 10 kilo, noe som muligens ikke er aktuelt før du treffer på riktig storvilt men men. her kan man se den gjennomgående blanken begynner å jobbe dypt og mot snellefestet. Det er faktisk ikke så tungt med en slik stang!

D7C_2077.jpg

Hei du,

Er det disse stengene du mener ? :http://www.terminatortackle.com/Black-Hole-Rod-Blank.php

Jeg er på jakt etter en stang til kveite, men er nok en novise og trenger litt hjelp.. Er det 250 g i denne linken du mener vil bli bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

Er det disse stengene du mener ? :http://www.terminato...e-Rod-Blank.php

Jeg er på jakt etter en stang til kveite, men er nok en novise og trenger litt hjelp.. Er det 250 g i denne linken du mener vil bli bra ?

Hvis du er nybegynner vil jeg anbefale deg å kjøpe en helt vanlig havfiskestang og snelle av god kvalitet til å begynne med. Fins flere på markedet som egner seg for kveitefiske, og det er ofte gode tilbud. Når du har fått prøvd dette en del og vet hva dine behov er, flesker du til med drømmestanga og -snella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nybegynner vil jeg anbefale deg å kjøpe en helt vanlig havfiskestang og snelle av god kvalitet til å begynne med. Fins flere på markedet som egner seg for kveitefiske, og det er ofte gode tilbud. Når du har fått prøvd dette en del og vet hva dine behov er, flesker du til med drømmestanga og -snella :)

Ja, er vel å betrakte som nybegynner, har fisket etter kveite i 3 sesonger, men ser ut ifra hva dere skriver ovenfor at dere har en god del mer erfaring, og kunnskap på utstyrsfronten enn meg. Jeg har idag en preywinder PLD 12 og ei Lawson stang, kjøpte dette ifjor og er så langt fornøyd, men de har vel heller ikke blitt utsatt for de store utfordringene :), ennå..

Jeg skal kjøpe meg et sett til å ha i backup og ser på en Shimano talica, har skjønt at den holder mål i massevis, og vil ha noe å sette talicaen på, og ser at de koster 160 dollar og det er vel hva en må regne med uansett her til lands hvis en skal ha noe som tåler den store kveita, jeg får jo den denne sesongen..:)

Ja, er vel å betrakte som nybegynner, har fisket etter kveite i 3 sesonger, men ser ut ifra hva dere skriver ovenfor at dere har en god del mer erfaring, og kunnskap på utstyrsfronten enn meg. Jeg har idag en preywinder PLD 12 og ei Lawson stang, kjøpte dette ifjor og er så langt fornøyd, men de har vel heller ikke blitt utsatt for de store utfordringene :), ennå..

Jeg skal kjøpe meg et sett til å ha i backup og ser på en Shimano talica, har skjønt at den holder mål i massevis, og vil ha noe å sette talicaen på, og ser at de koster 160 dollar og det er vel hva en må regne med uansett her til lands hvis en skal ha noe som tåler den store kveita, jeg får jo den denne sesongen.. :)

Det jeg mente kosta 160 dollar var da selvfølgelig den 250 grans black hole stangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bygge selv, koster det 160$. Ferdig stang blir på 340$ for multimodellen og 360$ for spinningmodellen + 150$ i frakt i begge tilfeller. Og selvfølgelig gebyr og moms.

Ok, takk for svar. Jeg er kanskje i den heldige situasjon at jeg kan få snelle og stang frakt og tollfritt hjem til Norge. Ser flere nevner Spinal som et godt alternativ, er det disse her dere snakker om da ? :

http://www.edgeangling.com/Spinal-CJ150G.html

250 g på tilbud, er denne bra ? Andre forslag ?

T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting man ikke skal glemme i denne jungelen etter higen om stenger. Korte stenger har og sin klare begrensning i noen tilfeller.

Man fikk et par aha opplevelser nå i Kenya der hoveddelen av de stengene man brukte selv var korte. Fra 5,5 til 5,8

Man må jo regne med at man kommer før eller siden til å være med andre fiskere, i båt med andre, og på andre båter enn den man selv har. Jeg opplevde at jeg måtte fly hele båten rundt flere ganger med en bra fisk i enden. Den ene båten hadde to motorer med ganske langt utspring hver. Dette medførte problemer å få line og stang rundt når en fisk gikk bananas og tok turen både rundt og under båt. Så ikke sikkert alltid en det korteste er det beste. Det ble også problemer da to fiskere hadde fisk på samtidig og måtte flytte seg. Veldig lett å henge seg fast. Bare det å få liner over akter på båtene som ofte nå har en liten plattform kunne være vanskelig. Så tenk også litt på det praktiske fiske. Ikke bare aksjoner og lengde. Jeg føler ikke at jeg vil ha særlig kortere stenger enn 5,8 i fremtiden til speedjigging etc. Til norske forhold så vil jeg velge heller å ha 5,8 som et klart minimum på lengde. Når en får litt sjø i tillegg så kan en jo prøve å føre en kort strikkepinne på strak arm og holde seg fast med den andre armen og så dette over alle nødvendige remedier...Og med noe heftig i andre enden..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart de bakdelene du beskriver.Men så lenge jeg skal bygge opp garderoben selv, har jeg heldigvs ganske mange muligheter til å bygge det jeg vil. De fleste av oss har vel startet med en stang som "dekker det meste", for så å bli mer og mer spesifikk på hva vi vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som potbelly kommer med, at stenger ikke nødvendigvis trenger og være så korte her i Norge. Det er vanskelig og finne kompromiss her,men de nye progressive stengene blir sjelden spent opp her i Norge før man passerer de virkelig store. Calstar-stanga mi er i mine øyne optimal mtp lengde, dog ville jeg hatt snellefestet noe nærmere kroppen. Den veier ikke så mye at det går utover kroppen og den har mykhet i tuppen samt løftekraft for det man treffer på i norske farvann. Seeker Hercules XH stanga er noe kortere og jeg følte jeg ikke fikk spent opp stanga optimalt på kveiter på 30kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........ de nye progressive stengene blir sjelden spent opp her i Norge før man passerer de virkelig store.

Dette er noe jeg vil kalle et problem som blir verre etter som fabrikkene mer og mer skal spare på vekt og gå ned på dimmensjonene. Ser man gjennom fabrikkenes kataloger, finner man i rubrikken under action: Fast, Fast+, Extra Fast. Med andre ord Stiv, Stivere, Stivest. Først når man ser på glassfiber- eller composittstenger begynner det å dukke opp stenger med aksjon som jobber nærmere snellefestet. Men samtidig går dimensjoner og vekt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.