Gå til innhold
Fiskersiden

Bygging av kveitestang


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Så begynner det å nærme seg ferdigstillingen av de to Xzogastengene. Den første er ferdig herdet mens den andre for øyeblikket står i rotoren med siste strøk epoxy.

Et "bendo pic" kan vi vel koste på oss sånn til å begynne med. Her 5,5kg.

55kg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest spennende ut ditt stangprosjekt, og ser fram til fleire bilder av stangen.

Ut frå bendopic bilde du la ut, synest ej stangen såg litt for mjuk ut for tyngre kveitefiske.

Eg skjølv har akkurat vore igjennom litt testing av korte jigging stenger som eg kjøpte av Hafnor.

Kjøpte først den Smith stangen som er avbildet lenger oppe på siden, men den stangen synest eg var for mjuk og pjaskete.

Med 450grams gummijigger mistet eg følinga med jiggen og fikk store problemer med og skille lugging i botn og napp.

Fikk aldri testet ut denne på noko fisk, men ut frå måten den handterte jiggene vart den for mjuk.

Men den meget hyggelige selgeren Hafnor fikk eg retunere stangen og byttet denne i Black hole stangen som han og hadde.

Black hole 350 stangen var ein heit annen stang og ein perfekt balanse mellom handtering av tyngre jigger og kjøring av fisk.

Ut frå tidligere bendo-bilder Hafnor har lagt ut kan BH stangen sjå overkant stiv ut men til praktisk fiske er den perfekt.

Fikk sett kor godt BH var sist søndag da ein 30+ kveite beit på jiggen her på mørekysten.

Med den stangen var det ein drøm og kjøre kveiten, men desverre klarte kveiten og rykke seg av jiggen ein halv meter fra kleppen. Men men fik fighten på film så minnene fra kjøringen har eg enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig i at stanga ikke er noe storkveitevåpen. Men, så er det heller ikke meningen å bruke den til det. Tankene var mer på stortorsk og storsei. Stanga skal vel alltids klare en storkveite, men dette er nok i mykeste laget.

Her et bilde med 7kg i enden.

Taka-G-200gr-7kg.jpg

Her er bøyen kommet godt ned i snellefestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilige saker, du burde kanskje vurdere å bruke beltet ditt høyere oppe på magen. Den bøyen ser noe skummel ut, ettersom tuppen går betydelig nedenfor snellefestet, en kort stang som er helparabolsk som xzogaen kan få problemer ved såpass highsticking. Ellers så det ut som en veldig lett og leken stang og nydelig jobb! du må ta noen closeups av bygget nordmøring!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble nok noe høy den vinkelen ja, spesielt på det andre bildet. Skal prøve med beltet høyere.

Noe annet dette viste er at jeg nok var for forsiktig i utvalget av blanks. Tror ikke den andre heller kommer til å være noe til storkveita. Den har maks oppgitt jiggvekt på 230gr og 10kg maks brems. Den på bildene har 150gr og 8kg. Har på bestillingslista en med 400gr og 16kg som jeg tror kan være midt i blinken.

Bildene finner du her https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=62176&pid=696574&st=0entry696574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Og så er det meste endelig kommet på plass!

_MG_1900.jpg

Xzoga Taka G 60 12kg (bak) og Taka G 58 16kg.

Alps LX snellefester. Fuji MNSG ringer, Triangel EAV forgrep med fingerutfresinger, Rundt EVA bakgrep og gummi gimbal helt bak.

Ingenting er limt fast enda, så forandringer kan fremdeles skje. Har god tid til å bestille mere pynt :)

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.