Gå til innhold
Fiskersiden

Krok til tubefluer


havtryta
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Brukte loop sin dobbel tubekrok når den kom på markedet et par sesonger. Funka knall. Så kom en for meg dårlig sesong fikk lenge ikkno laks på flere ukesturer på land mista fisk på fisk ! Siste helga i sesongen gikk jeg med treble kroker og landa fine lakser og jeg var konge i elva. Har siden ikke satt en dobbelkrok i en tubeflue :whistle:

Brukte loop sin dobbel tubekrok når den kom på markedet et par sesonger. Funka knall. kroken satt som spikra fast i laksekjeften. Så kom en for meg dårlig sesong fikk lenge ikkno laks på flere ukesturer mista fisk på fisk ! Siste helga i sesongen gikk jeg med treble kroker og landa fine lakser og jeg var konge i elva. Har siden ikke satt en dobbelkrok i en tubeflue :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sawada ST 4 er samme kroken som Guideline strong. Hvilken krok xtra stong er har jeg ingen anelse om.

Sawada ST 3 har mindre krokgap og har tynnere gods. En #6 krok ser til forveksling ut til å være en krok #8.

Forrige sesong fikk jeg ikke tak på Owner tubekrok #8, men fikk i stedet Owner #8 treble med litt større krokøye. For meg betyr det egentlig ikke så mye da jeg takler de langt fleste tubefluer med løsthengende krok i ei rappala løkke. Disse #8 Owner treble var slettes ikke gode, alt for myke i stålet for storlaks. Kanskje det er hunden ligger begravet vedr krok, det at vi ikke snakker om samme kroken. Og ja, Owner er håpløse å slipe skarpe etter et møte med "steinbiten".

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått ut fingern og gjennomført en særdeles vitenskapelig test av bruddstyrken til treblekroker. Testen ble utført i et nøye utvalgt laboratorium, også kjent som havtrytas fiskebod, under strålende forhold som ikke under noen som helst omstendighet kan ha invirket på resultatet. Til denne livsfarlige testen ble det selvfølgelig benytta state-of-the-art verneutstyr i form av polaroidbriller.

De to krokene som fikk kjørt seg var Owner stn-36bc #12 og Kamasan B990 #12.

Det ble utført to forskjellige tester, under begge ble bruddstyrken testet ved at en lengde 0.80 med løkke i hver ende ble festet i hhv krokbøy og elektronisk vekt:

I test 1 la jeg løkka oppunder mothaken på kroken og dro rett ut fra krokstammen - det velkjente 90graders-draget

I test 2 la jeg løkka helt ned i krokbøyen og dro nedover - også kjent som 180graders-draget

Hver test blei gjennomført 4 ganger per kroktype.

Resultater:

Test 1: Her usatte jeg krokene for et javnt økende drag drag fram til de knakk. Begge kroktypene knakk ved litt over 6kg's drag. Owner-krokene ga littegrann etter (bøyde seg litt altså) før de knakk, mens jeg ikke kunne kjenne eller se at Kamasan ga etter før den plutselig knakk. Knekket skjedde uansett ved samme belastning for begge kroktyper. Et lite halmstrå i favør Kamasan her, men ikke avgjørende i mine øyne.

Test 2: Jeg utsatte krokene for statisk belastning (så statisk man klarer når jeg er den som drar og holder) i ca 15. sek. Jeg prøvde ved tre forskjellige belastninger; 4,5kg, 6kg og 7,2kg. Og her trådde det frem noen forskjeller.

Ved 4,5kgs belastning var Kamasan så godt som ubøyd. Jeg har ikke målt, men den dro seg ut kanskje en millimeter eller to. Owner derimot bøyde seg relativt mye ut fra krokstammen. Bildet sier vel endel; Kamasan til venstre, Owner til høyre.

3278732c23.jpg

Ved 6kgs belastning bøyde Kamasan seg, men Owner bøyde seg mer. Bildet forteller vel det meste igjen, fortsatt Kamasan til venstre og Owner til høyre.

32859267d5.jpg

Ved 7,2kg (valgt fordi jeg rett og slett ikke orka å holde hardere belastning over 15 sekunder...) trodde jeg ærlig talt de skulle knekke, men dengang ei. Kamasan var dog langt på vei overlegen her, selv om resultatet ikke ser så ulikt ut på bildet. For Kamasan holdt lenge igjen før den sakte seig utover, mens Owner omtrent var ferdig utbøyd i det jeg runda ca 6,6kgs belastning og virka mye bløtere.

329ef399b6.jpg

Beklager bildekvaliteten, men kameraet er gåent og jeg er ikke typen som kjøper mobil utifra kameraets kvalifikasjoner. Det synes vel relativt greit her...

Konklusjon:

Test 1 ga relativt likt resultat, men med halmstrås fordel til Kamasan. Uansett er det i mitt hode test 2 som er mest relevant i fiskesituasjon, og her viste Kamasan seg et godt hestehode foran i denne hypervitenskapelige testen. Resultatet etter 4 repetisjoner var entydig nok til at jaffal jeg kommer til å velge Kamasan framfor Owner i mitt fiske med #12 neste sesong. Og helt sikkert når #10 og #8 skal i enden av snøret også.

Jejejeje forskerspirer, jeg veit at grunnlagsdataene her ikke er de største og at testen kanskje ikke oppfyller formelle krav til å publiseres i tunge publikasjoner, men det er godt nok for meg!

Dessuten er det sånn når jeg sitter med begge krokene i hånda og tafser på dem at har jeg et inntrykk av at Owner er noe bløtere/mykere enn Kamasan. Owner-krokene er også noe tynnere i godset, som sikkert er grunnen til at de føles sånn. Okkesom bygger dette opp under resultatene om at Owner bøyer seg fortere enn Kamasan.

Forøvrig er størrelsen på krokene helt lik med unntak av at Owner er en millimeter videre i gapet.

© 2012 - Forsker-havtryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant test du har gjort her.

Dette er samme resultat jeg har opplevd gjennom praktisk fiske i mange år .Kamasan holder vann bokstavlig talt.

Eller som vi sier i Bergen "ka sa eg "..... :shifty:

Men så sier jo bergenseren hvert år før seriestart at Brann skal ta gull da, så det er kanskje greit å ikke stolte blindt på dere.....

Men ja, akkurat her passer åpenbart påstand og resultat hånd i hanske!

Takker for denne Havtryta.

Resultatet for krok i str 6-8, ja krokene som oftest benyttes på tidligfiske burde vel i utgangspunktet alt holde mål. Godset i disse krokene er langt grøvre enn #12 som tilsynelatende klarer et press på 4,5kg.

Bare hyggelig!

Og ikke minst var det lærerikt å se hvor forskjellig krokene er, og nå blir det som sagt Kamasan i stedet for Owner i min laksefiskevest framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo oplagt at en krok med så mye tjukkere streng tåler mer, men dette er jo bare ett av mange parametere når man lager krok. Kroktype må jo velges ut fra hvilket fiske de skal brukes på, og laksefiske kan være så mangt ;)

I en slik test vil den kroken med tjukkest streng "vinne" men det betyr jo ikke at den nødvendigvis er det beste valget i alle sitvasjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at det i noen situasjoner lønner seg at kroken retter seg ut?

En krok med tynnere streng er lettere og "messer" derfor mindre med gangen på lett dressede småtuber. En tynn streng har bedre intrengingsevne enn en tjukk streng, og vil derfor fungere bedre på lett utstyr. Men alt til sin tid. En kroktype er selvfølgelig nok for mange, men det er ikke fasit for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En krok med tynnere streng er lettere og "messer" derfor mindre med gangen på lett dressede småtuber. En tynn streng har bedre intrengingsevne enn en tjukk streng, og vil derfor fungere bedre på lett utstyr. Men alt til sin tid. En kroktype er selvfølgelig nok for mange, men det er ikke fasit for alle.

Jeg veide krokene jeg, siden fakta slår synsing.

Hadde litt ulikt antall igjen, men tallene er klare nok.

Kamasan: 6 av 7 veide 0,20g, siste veide 0,19g.

Owner: 2 av 3 veide 0,20g, siste veide 0,19g.

Så da ser jaffal ikke jeg at det finnes noen vesentlig vektforskjell som kan "messe" med gangen for disse to krokene i #12. Legger man til at størrelsen er tilnærmet identisk kan jeg ikke skjønne annet enn at det er hipp som happ hvem av disse man bruker mtp gangen til flua....

Når det kommer til tykkelse på krokspiss mtp inntrengingsevne er nok Kamasan ørlite tykkere og har bittelitt større mothake. Dog er det jo slik at når vi snakker om så små kroker som #12 er betyr dette størrelsorden 1,2mm i stedet for 1,1mm så om det betyr noe i praksis veit jeg ikke (har ikke målt detta, bare anslår for eksempelets skyld)

Uansett; inntrenging- og krokingsegenskapene til Owner-krokene har jeg absolutt ingenting å utsette på, de har vært suverene! Også får jeg se i løpet av sesongen om den litt tykkere Kamasan-kroken er dårligere eller like god på detta punktet - de kan ikke være bedre mtp så gode Owner-krokene er på akkurat detta punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du missforstår, jeg synes kamasan lager veldig bra kroker, jeg komenterer bare at styrke er ikke alt, og det som er riktig brukt på ørsmå tuber og 5-er stang, er ikke nødvendigvis det man ønsker å bruke på 15,6 foteren, og omvendt. Kamasan og owner er høykvalitetskroker begge to, og fungerer følgelig utmerket. Men testen din er som du selv påpeker, relativt enkel, og viss målet ditt er å finne en kroktype som passer til alt, mener jeg du er på villspor. Men det er jo morsomt å gjøre slike tester, man må bare være klarover svakhetene ved metoden, og det syns som du gjør det. At vektforskjellen var så liten på desse to modellene, overasket meg når diameterforskellen er så synelig, men det er greit nok. Poenget mitt er at "bruddstyrke" er ikke alt, og viss det var det kan man jo bare kjøre på med tjukk (tung) streng. Men å lage disse krokene er en rekke kompromisser. Når det gjelder intrengningsevne skal det fint lite til før det gjør en forskell. Men for å presisere, jeg synes det er feil spor å prøve å finne en treble som er suveren, og holder fast på at det finnes flere gode alternativer som kan dekke forskellige behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Maritim at man bør spille på flere hester når det gjelder tubeketroker- Jeg bruker primært kamasan,også i de minste størrelsene .

Når det gjelder hitch tuber brukes jo gjerne kroker helt ned i størrelse 16 og da har jeg tydd til Partridge sine minikroker.

Til mitt tyngste fluefiske i Trøndelag i juni bruker jeg tidvis Guideline sine kraftigste modeller .

Tror forøvrig jeg klart ville satse penger på Kamasan fremfor Brann.

Endret av Laksen som går
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du missforstår, jeg synes kamasan lager veldig bra kroker, jeg komenterer bare at styrke er ikke alt, og det som er riktig brukt på ørsmå tuber og 5-er stang, er ikke nødvendigvis det man ønsker å bruke på 15,6 foteren, og omvendt. Kamasan og owner er høykvalitetskroker begge to, og fungerer følgelig utmerket. Men testen din er som du selv påpeker, relativt enkel, og viss målet ditt er å finne en kroktype som passer til alt, mener jeg du er på villspor. Men det er jo morsomt å gjøre slike tester, man må bare være klarover svakhetene ved metoden, og det syns som du gjør det. At vektforskjellen var så liten på desse to modellene, overasket meg når diameterforskellen er så synelig, men det er greit nok. Poenget mitt er at "bruddstyrke" er ikke alt, og viss det var det kan man jo bare kjøre på med tjukk (tung) streng. Men å lage disse krokene er en rekke kompromisser. Når det gjelder intrengningsevne skal det fint lite til før det gjør en forskell. Men for å presisere, jeg synes det er feil spor å prøve å finne en treble som er suveren, og holder fast på at det finnes flere gode alternativer som kan dekke forskellige behov...

Neida jeg misforstår ikke, jeg bare kverulerer litt fordi vi prater noe forbi hverandre, jmfr. understrekingen over.

For i mitt åpningsinnlegg skriver jeg at jeg ikke er helt fornøyd med at Owner-krokene jeg har brukt har retta seg ut etpar ganger, også skriver jeg: "Jeg fisker bare med relativt små tuber og dertil små kroker - str. 10-14 er vel det jeg har brukt, muligens også en og annen str. 8.".

Deretter fikk jeg tips om bl.a. Kamasan, kjøpte ei pakke, gjennomførte den hypervitenskapelige testen basert på problemstillingen med retta kroker og fant at Kamasan er bedre enn Owner i denna settingen og konkluderte derfor med at for fiske med #12 (og også #8 og #10) skal hvertfall jeg bytte Owner med Kamasan. (Her passer det å trekke pusten, for den setningen blei laaang...).

Merk derfor at jeg aldri har forsøkt å finne den ultimate allroundkroken til alt fra lett til tungt fiske, eller for enhver situasjon. Jeg har prøvd å finne en krok i forhold til mitt fiske med "[..]små kroker - str. 10-14[...]" som ikke bøyer seg slik jeg har opplevd Owner gjøre. Og da mener jeg at testen (all sin enkelhet til tross) gir meg et såpass klart svar at jeg i forhold til min problemstilling i åpningsinnlegget kan legge Kamasan i skrinet og Owner i kista.

Så må jeg jo legge til at jeg er dønn enig i at den ultimate kroken til alle forhold og situasjoner nok ikke finnes, og at man bør ha flere gode alternativer tilgjengelig. Ikke bare innen laksefiske, men i så godt som alt fiske. Men i forhold til mitt utgangspunkt er dette altså ikke relevant.

Nå tror jeg jeg er ferdig kverulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida jeg misforstår ikke, jeg bare kverulerer litt fordi vi prater noe forbi hverandre, jmfr. understrekingen over.

For i mitt åpningsinnlegg skriver jeg at jeg ikke er helt fornøyd med at Owner-krokene jeg har brukt har retta seg ut etpar ganger, også skriver jeg: "Jeg fisker bare med relativt små tuber og dertil små kroker - str. 10-14 er vel det jeg har brukt, muligens også en og annen str. 8.".

Deretter fikk jeg tips om bl.a. Kamasan, kjøpte ei pakke, gjennomførte den hypervitenskapelige testen basert på problemstillingen med retta kroker og fant at Kamasan er bedre enn Owner i denna settingen og konkluderte derfor med at for fiske med #12 (og også #8 og #10) skal hvertfall jeg bytte Owner med Kamasan. (Her passer det å trekke pusten, for den setningen blei laaang...).

Merk derfor at jeg aldri har forsøkt å finne den ultimate allroundkroken til alt fra lett til tungt fiske, eller for enhver situasjon. Jeg har prøvd å finne en krok i forhold til mitt fiske med "[..]små kroker - str. 10-14[...]" som ikke bøyer seg slik jeg har opplevd Owner gjøre. Og da mener jeg at testen (all sin enkelhet til tross) gir meg et såpass klart svar at jeg i forhold til min problemstilling i åpningsinnlegget kan legge Kamasan i skrinet og Owner i kista.

Så må jeg jo legge til at jeg er dønn enig i at den ultimate kroken til alle forhold og situasjoner nok ikke finnes, og at man bør ha flere gode alternativer tilgjengelig. Ikke bare innen laksefiske, men i så godt som alt fiske. Men i forhold til mitt utgangspunkt er dette altså ikke relevant.

Nå tror jeg jeg er ferdig kverulert.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ble litt nysgjerrig på denne testen mellom Kamasan og Owner og drar fram tråden igjen selv om den har ligget død en periode.

Utfra bildene så ser det ikke ut som det er tubefluekroken Owner STN-36 (N for Narrow ringed) som er testet men kanskje heller ST-36, altså den vanlige treblekroken med rundt øye. Jfr innlegget til Nobody som antyder at det er her hunden ligger begravet. Den vanlige kroken er beregnet på "vanlig ferskvannsfiske" som det står beskrevet. Bildene lyver definitivt ikke om krokøyet så jeg skulle gjerne like å se en forklaring her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på denne testen mellom Kamasan og Owner og drar fram tråden igjen selv om den har ligget død en periode.

Utfra bildene så ser det ikke ut som det er tubefluekroken Owner STN-36 (N for Narrow ringed) som er testet men kanskje heller ST-36, altså den vanlige treblekroken med rundt øye. Jfr innlegget til Nobody som antyder at det er her hunden ligger begravet. Den vanlige kroken er beregnet på "vanlig ferskvannsfiske" som det står beskrevet. Bildene lyver definitivt ikke om krokøyet så jeg skulle gjerne like å se en forklaring her.

Det er STN-36 som er testa og avbilda, det er jaffal det esken krokene ligger i sier. Og disse er ikke kjøpt av lugubre ebayere, men seriøs norsk forretning - så det er nok riktig krok i pakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har i alle år brukt kamasan og owner om hverandre i størrelse 10 - 12. Har ikke merket noe nevneverdig forskjell på disse. Mesteparten av laksen jeg har fått på disse har ligget rundt 5 kg. ( Numedalslågen ) I år derimot fikk jeg flere store lakser, rundt 9 kg, og mistet også 3 stykker på samme størrelsen. Da kom disse krokene litt til kort... Opplevde at både kamasanen og owner bøyde seg. Gikk da over til guideline xs, og disse krokene holdt mål... Mistet en 12+ laks etter 40 minutter på en guideline xs 12, men dette syntes ikke på kroken. Prøvde også lagartunkroker, og de fungerte også helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.